2016-06-10, 16:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Dagens tjejer/kvinnor är betydligt mer frisinnade och det är idag mer socialt accepterat att gå med t.ex. djupa urringningar än vad det var för två decennium sedan.

Jag tror inte att det är mer socialt accepterat att gå med djupa urringningar idag än för 20 år sedan i Biskopsgården och andra muslimtäta områden. Jag tror faktiskt tvärtom, att den sociala acceptansen för urringat har minskat i dessa områden.

Biskopsgården ligger i Västra Hisingen, och jag gissar att en del klienter kommer därifrån. Likaså en del anställda.
Citera
2016-06-10, 16:17
Medlem
Politikerna tar sina chefstjänstemän i öronen. Bra!

"Jag agerade direkt när det kom till min vetskap att förvaltningen hade skickat ut riktlinjer för arbetskläder. Det var inte bra och är någonting som vi redan har börjat hantera. Jag har pratat med förvaltningen om hur vi kommunicerar, ett sådant här utskick är ingenting som vi står bakom, säger Jahja Zeqiraj (S) ordförande i Västra Hisingens stadsdelsnämnd.
---
... att rikta ett mejl med en uppmaning kring klädkod är inte delegerat till någon på förvaltningen. Det här missgreppet från förvaltningens sida uppfattas som diskriminering enligt samtal som jag erhållit, säger Jahja Zeqiraj.

Enligt Jahja Zeqiraj är de enda riktlinjerna för klädsel gällande anställda och brukare i Göteborgs kommun basala hygienrutiner som regleras enligt en föreskrift från Socialstyrelsen."

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/efter-kl%C3%A4df%C3%B6rbudet-politikerna-i-vrede-1.2504952
Senast redigerad av Redax 2016-06-10 kl. 16:24.
Citera
2016-06-10, 16:24
Medlem
Om jag hade varit kvinna hade jag klickat "reply all", skrivit haha ni är fan inte kloka, bifogat en bild på min urringning och sedan sett till att gå riktigt lättklätt resten av sommaren

Men framför allt hade jag känt mig bedrövad och oroad över utveckling av detta i Sverige den senaste tiden
Citera
2016-06-10, 16:30
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror inte att det är mer socialt accepterat att gå med djupa urringningar idag än för 20 år sedan i Biskopsgården och andra muslimtäta områden. Jag tror faktiskt tvärtom, att den sociala acceptansen för urringat har minskat i dessa områden.

Biskopsgården ligger i Västra Hisingen, och jag gissar att en del klienter kommer därifrån. Likaså en del anställda.

Den här klänningen från omslaget på IKEA-katalogen 1970 skulle aldrig funkat på socialkontoret i dagens Göteborg.

"kjolar skall sluta strax ovanför eller nedanför knäet"

LÄNK

Inte ens i närheten! Nu är det helt andra tider, det är väl bara färgen som är godkänd på den klänningen.

/Provokatör
Citera
2016-06-10, 16:31
Medlem
Inhalators avatar
Vad är problemet? Anställningen är frivillig. Tror ni att anställda på Burger King eller ICA klär sig som de gör på arbetsplatsen därför att de är fria att välja sina egna uniformer? Gillar du inte klädkoden, byt företag.
Citera
2016-06-10, 16:32
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Om jag var anställd på denna stadsdelsförvaltning (och var kvinna ) skulle jag klä mig så slampigt jag bara kunde, sen om jag fick en tillsägelse på grund av detta skulle jag gå till media och påstå att jag är kränkt.
Skadestånd är en bonus
Det stod väl inte i mejlet om trosor är obligatoriskt?
Allt som inte uttryckligen är förbjudet är ju tillåtet.
Citera
2016-06-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag har svårt att tänka mig att detta inte skulle vara kopplat till islam och muslimer. Det har ju tydligen funkat med klädsel innan.

Måhända är det av omtanke mot personalen, men dom passar sig noga till att ange något skäl till den hastigt framtagna klädkoden.
Till både dig och andra postare.

Har FB-pöbeln aldrig satt sin fot i ett kontor eller vadå? Där finns ofta klädkoder. Uppenbarligen har folk på aktuellt kontor inte följt klädkoden när det blivit varmt om sommaren och ledningen går då ut med en uppmaning att följa den.

På mitt jobb så är det långbyxor och som minst snygg t-shirt eller kortarmad skjorta som gäller oavsett väder, både för män och kvinnor. Det handlar inte om att blidka muslimer, utan om vett och etikett.
Senast redigerad av zorigo 2016-06-10 kl. 16:36.
Citera
2016-06-10, 16:35
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, det är ju fullt tänkbart faktiskt. Göteborg är ju numera som vilket land som helst i mellanöstern.
Fan vad efterblivet att tro något sånt...
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Vad är problemet? Anställningen är frivillig. Tror ni att anställda på Burger King eller ICA klär sig som de gör på arbetsplatsen därför att de är fria att välja sina egna uniformer? Gillar du inte klädkoden, byt företag.
Håller med.
Citera
2016-06-10, 16:38
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo

Har FB-pöbeln aldrig satt sin fot i ett kontor eller vadå? Där finns ofta klädkoder. Uppenbarligen har folk på aktuellt kontor inte följt klädkoden när det blivit varmt om sommaren och ledningen går då ut med en uppmaning att följa den.

På mitt jobb så är det långbyxor och som minst snygg t-shirt eller kortarmad skjorta som gäller, både för män och kvinnor. Det handlar inte om att blidka muslimer, utan om vett och etikett.

Klart som fan det finns klädkoder men man har aldrig behövt gå ut och uppfostra personalen i icke uniformerade tjänster tidigare.

Dessa koder klarar varje normalt funtat människa av att läsa in utan moraliska pekpinnar fattar du väl!

/Provokatör
Citera
2016-06-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo

På mitt jobb så är det långbyxor och som minst snygg t-shirt eller kortarmad skjorta som gäller oavsett väder, både för män och kvinnor. Det handlar inte om att blidka muslimer, utan om vett och etikett.
Självklart är detta en ängslig anpassning till den miljö man omges av där. Och politikerna har tagit avstånd från tjänstemännens beslut. Du kanske kan ta intryck av det? Det du skriver om är oskrivna regler. Att gå ut så här är direkt felaktigt, arbetsrättsligt. Läs artikeln här. Citat:

"Enligt Jahja Zeqiraj är de enda riktlinjerna för klädsel gällande anställda och brukare i Göteborgs kommun basala hygienrutiner som regleras enligt en föreskrift från Socialstyrelsen. Framförallt är det yrkesområden såsom vård-, städ och äldreomsorgspersonal som omfattas av reglerna."
Citera
2016-06-10, 16:49
Medlem
Hegamons avatar
Socialen som är myndigheten som sänt ur brevet, är ordentligt ansatt av krav och klagomål. Att personalen klär sig som prostituerade enligt vissa klienters syn på saken, det försvårar saken.

Jag menar att om socialen inför striktare klädkoder på sin personal då blir andra grupper som inte har klädkoder utsatta för ännu mera missnöje.
Citera
2016-06-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Klart som fan det finns klädkoder men man har aldrig behövt gå ut och uppfostra personalen i icke uniformerade tjänster tidigare.

Dessa koder klarar varje normalt funtat människa av att läsa in utan moraliska pekpinnar fattar du väl!

/Provokatör

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Självklart är detta en ängslig anpassning till den miljö man omges av där. Och politikerna har tagit avstånd från tjänstemännens beslut. Du kanske kan ta intryck av det? Det du skriver om är oskrivna regler. Att gå ut så här är direkt felaktigt, arbetsrättsligt. Läs artikeln här. Citat:

"Enligt Jahja Zeqiraj är de enda riktlinjerna för klädsel gällande anställda och brukare i Göteborgs kommun basala hygienrutiner som regleras enligt en föreskrift från Socialstyrelsen. Framförallt är det yrkesområden såsom vård-, städ och äldreomsorgspersonal som omfattas av reglerna."
I allmänhet har ni fel. Det finns många klädkoder som är mer än "oskrivna regler" och det bryter inte mot någon arbetsrätt. På min arbetsplats är det inte en "oskriven regel" och det är ofta som man får påminnelser om klädkoden, särskilt under sommaren när det är varmt och folk vill vara sommarklädda.

Redax citat pekar på att ledningen eventuellt gått över sina befogenheter här. Jag tror dock inte att det beror på ledningen vill "blidka muslimer" (där ni för övrigt menar muslimska fundamentalister, långt ifrån alla), utan att de helt enkelt vill ha en arbetsplats där man klär sig vettigt. Vad den verkliga anledningen helt säkert är vet varken ni eller jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in