2016-06-14, 16:14
Medlem
jaybones avatar
Inte så förvånande att det var en kvinna som sitter som representant för ledningen.
Citera
2016-06-14, 19:09
Medlem
Beatriceaurores avatar
Min erfarenhet är att "moderata" muslimska kvinnor som sluppit slöjan här i det nya landet ganska ofta saknar känsla för var gränserna går. Det blir alldeles för mycket make up, för korta kjolar, självporträtt på Facebook med trutande läppar och sängkammarblick värdig en porrsajt.

Känner en högutbildad bekant från Mellanöstern som vägrar fatta att hon inte ska klä sig så där när hon t ex går på anställningsintervju. Men det jag säger går liksom inte in, hon fattar inte koderna, vilka signaler hon sänder ut (och har också råkat illa ut några gånger, blivit utnyttjad av sugna män).
Citera
2016-06-14, 19:19
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Min erfarenhet är att "moderata" muslimska kvinnor som sluppit slöjan här i det nya landet ganska ofta saknar känsla för var gränserna går. Det blir alldeles för mycket make up, för korta kjolar, självporträtt på Facebook med trutande läppar och sängkammarblick värdig en porrsajt.

Känner en högutbildad bekant från Mellanöstern som vägrar fatta att hon inte ska klä sig så där när hon t ex går på anställningsintervju. Men det jag säger går liksom inte in, hon fattar inte koderna, vilka signaler hon sänder ut (och har också råkat illa ut några gånger, blivit utnyttjad av sugna män).
Och därför att hon inte fattar så ska alla drabbas av inskränkningar?
Det om något är väl sjukt?
Citera
2016-06-14, 19:20
Medlem
Beatriceaurores avatar
Hur man klär sig handlar mycket hög grad om hänsyn till medmänniskorna. Sexig dress på kontoret handlar om JAG JAG JAG, omgivningen får tycka vad den vill.
Man går inte i hockeyhjälm på barndop, har inte på sig skidoverall på kyrkbröllop, bär inte baddräkt på begravning även om man är sugen på det, där förstår man att man ska anpassa sig.

Om man som kvinna upplever att man inte blir "sedd", inte har något egentligt värde om man inte visar tuttarna och låren, är det verkligen att beklaga.
Citera
2016-06-15, 06:46
Medlem
Det är ju bara en anpassning till verkligheten. Somalier mfl. som bor i området kan inte hantera blottad kvinnohud eller åtsittande kläder, då våldtar de. Nu våldtar ju de annars med, men kanske i mindre omfattning. Speciellt viktigt är det för attraktiva och/eller unga tjejer att vara täckta.

Man kan inte äta kakan och behålla den, och av någon anledning vill vi ju ha dessa våldtäktsbenägna folkslag i landet, och de är oförmögna att anpassa sig, därför måste vi anpassa oss.

Det var bra av den som bestämde klädkoden, hon/han tänker på sina kollegors säkerhet.
Citera
2016-06-15, 08:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Det är ju bara en anpassning till verkligheten. Somalier mfl. som bor i området kan inte hantera blottad kvinnohud eller åtsittande kläder, då våldtar de. Nu våldtar ju de annars med, men kanske i mindre omfattning. Speciellt viktigt är det för attraktiva och/eller unga tjejer att vara täckta.

Man kan inte äta kakan och behålla den, och av någon anledning vill vi ju ha dessa våldtäktsbenägna folkslag i landet, och de är oförmögna att anpassa sig, därför måste vi anpassa oss.

Det var bra av den som bestämde klädkoden, hon/han tänker på sina kollegors säkerhet.

Det har ju ingenting med saken att göra, men jag antar att det passar in i ditt skeva narrativ.
Citera
2016-06-15, 10:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad kan denna uppmaning bero på tror ni?

Inga djupa urringningar, inte för korta kjolar och inte för tunna axelband. Det är några av de klädregler som en stadsdelsförvaltning i Göteborg skickat ut till sina medarbetare inför sommaren.

I ett mejl som Göteborgs-Posten tagit del av, informeras personalen om klädkoden:
"Hej allihop. Utifrån sommar värme mm. kan det vara svårt att veta hur vi skall klä oss på kontoret. Vi har diskuterat detta i ledningen och kommit fram till följande: Inga linnen med tunna axelband, ingen djup urringning, shorts och kjolar skall sluta strax ovanför eller nedanför knäet."
Brevet är undertecknat av en enhetschef vid en av förvaltningarna i staden. Flera ur personalen har reagerat starkt på mejlet.

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-10/inga-djupa-urringningar-for-personal

Är det för att inte väcka djuriska lustar hos vår nya medborgare? Är det rent av en muslim som själv har kommit på denna idé`?

Någon som vet om det hänt något? Är klädkoden borttagen efter protester eller gäller den?
Citera
2016-06-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge

Som man känner sig själv...

Det bästa är kanske om alla tjejer bär burka. Du verkar ju förespråka nåt i den stilen. Säker på att du inte är islamist?
Senast redigerad av Grillo 2016-06-15 kl. 16:24.
Citera
2016-06-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Som man känner sig själv...

Det bästa är kanske om alla tjejer bär burka. Du verkar ju förespråka nåt i den stilen. Säker på att du inte är islamist?

Jag är varken muslim och/eller våldtäktsman, jag förespråkar inte att tjejer bär Burka, men däremot pepparspray, kniv och batong.
Citera
2016-06-17, 12:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Intressant också att detta sker på just ett socialkontor. Alltid inbillat mig att socialtjänstmännen (oftats kvinnor) är ganska liberala i den mån att man t ex accepterar batik, piercingar och galna hårfärger på sin själva och kollegorna. Sådant som sticker ut lite grann och visar ens personlighet. Alltid sett den yrkeskategorin som lite "flummig", inte i den mån att kvinnorna klär sig burleskt, men att man tycker det är okej med en avslappnad klädatmosfär. Men uppenbart har jag fel. Tanterna är konservativa och retar sig på de mer avslappnade kollegorna, detta i en tid när muslimerna också "ligger på" och kräver "respekt" i form av luftig tunika istället för linne osv.
Ja nu är det Allahu Akhbar uber alles. På jobb där inte uniform eller enhetlig klädsel gäller så bör man ha rätt stora friheter i hur man klär sig.

Jag jobbade på ett ställe där folk skulle kä sig enhetligt, dvs arbetsbyxor i svart och pik+e-tröja tshirt eller skjorta i i svart. Men på sommaren när det blev förjävla varmt var det helt ok att jag hade kamouflage-shorts. Men då får väl den gode muslimen spel, specielt om det är en kvinna...
Citera
2016-06-17, 12:30
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore

Bra hon har förstått att assimilera sig. Tråkigt att hon råkat illa ut men det är inte hennes fel. Själv skulle jag aldrig klä upp mig jättemycket för en intervju för att låtsas vara någon jag inte är. Bättre med kompetenta ärliga människor. Visst jag kan ta på mig en skjorta men där går gränsen, skulle bara kännas falskt att komma i kostym och slips tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in