Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
Du blandar ihop troende muslimer med sekulära muslimer. För de förra gäller faktiskt klädkoder till vardags. Du har kanske hört talas om slöja? Att du förnekar det uppenbara gynnar inte din sak, för jag förstår att du vill värna utsatta minoriteter i vårt samhälle. Men det funkar inte på detta sätt. För egen del värnar jag det sekulära samhället och jämställdheten.
Jag VET inte att det här ytterst handlar om ängslighet inför muslimer, det är sant. Men det finns ingen annan rimlig förklaring. Kravet på klädkod på den här arbetsplatsen är annars gripet ur luften. Läs för tusan vad politikern säger!
Nej det gör jag inte. Jag känner troende muslimer, flertalet, som är kvinnor och inte bär slöja. En av dem sa till mig att jag i form av icke muslim inte fick nudda hennes koran när jag var hemma hos henne och var på väg att öppna den, hon fastar under ramadan även om det hamnat mitt i sommaren och hon dricker inte alkohol. Så visst verkar hon troende. Jag har även i Indonesien festat och druckit alkohol med troende muslimer. Visst, dessa följde inte koranen till punkt och pricka, men de ansåg ändå sig själva som troende. D.v.s. muslimer som beter sig som vissa troende kristna som inte heller alltid följer varje ord i bibeln till punkt och pricka. Och även om vissa muslimer bär slöja, och även om de skulle tycka att muslimer i allmänhet skall bära slöja, så är det väldigt få av dessa som tycker att icke-muslimer skall bära slöja. Dessa är fundamentalisterna, en klar minoritet.
Din bild av hur troende muslimer skall bete sig är helt enkelt
fel. Känner du någon muslim? Hur vet du "hur de beter sig"? Genom Flashback? Genom IS?
Det finns över en miljard muslimer, alla beter sig inte som en amatör till Flashback-forskare har inbillat sig att de ska bete sig. Sen finns det givetvis också dem som beter sig just som du skriver, men det är inte på något sätt representativt för alla. Det är snarare du som har problem att särskilja islamistiska fundamentalister från vanliga troende muslimer. Fundamentalisterna är ett stort problem som vi måste åtgärda på något sätt, gemene muslim är det inte.
Jag värnar också det sekulära samhället och jämställdhet, det är därför jag protesterar i trådar likt denna. Om du tror något annat får du gärna förklara varför. Att en arbetsplats inför en klädkod för att de anställda går, enligt ledningens tycke, för oklätt går inte emot varken ett sekulärt samhälle eller jämställdhet.
Om jag hade fått välja så hade det inte funnits någon religion. Men nu när vi är fast med skiten och eftersom vi lever i ett sekulärt samhälle så ska religioner och idéer respekteras lika mycket (eller lite). Den enda bedömningen man skall göra är utefter individers beteende och handlingar.
Jag har ju precis presenterat en väldigt rimlig förklaring, mycket rimligare än din. Klädkoder p.g.a. "vett och etikett", i brist på bättre ord, finns det hundratusentals svenska exempel på. Att man skulle anpassa offentlig verksamhets klädkod p.g.a. något inbillat önskemål från muslimer har aldrig hänt innan, någonsin. Vad anser du mest rimligt, förklaringen som det finns hundratusentals tidigare exempel på eller förklaringen som det inte finns något tidigare exempel på?
Tankeexperiment: Du kommer ut till din bil som står på en helt platt gata och den har blivit skadad av något. Det är omöjligt att avgöra om det är en stor stenbumling eller en annan bil som orsakat skadan. Skulle du då tro att den har blivit påkörd av en annan bil eller att en sten fångats av vinden, börjat rulla på gatan och skadat din bil? Båda exemplena är möjliga, det första finns det fler tidigare exempel på än det andra.