2016-06-07, 21:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shatefak
Jag vet inte om jag har hamnat rätt här, men jag köpte en dator häromdagen med windows 10 förinstallerat. Jag upptäckte precis att jag inte har fått en licenskod eller windows-skiva. Det finns heller ingen information om någonting förutom en liten guide som talar om hur man återställer datorn, från windows.

Jag skulle vilja byta OS till win7, men jag vill ha kvar mitt windows 10 för att kunna byta tillbaka i framtiden.
Är det någon som kan tala om för mig om det finns ett sätt att spara mitt windows genom att bränna eller med usb eller liknande?

Om det var en ny dator med W10 så kan du inte byta till W7 med mindre än att du har en W7 lic.nyckel.

Ditt nuvarande W10 kan du spara genom att göra en systemavbildning på media. Eller genom dualboot.

W10 finns och kommer att finnas på nätet för nedladdning för nyinstallation.
Citera
2016-06-07, 22:18
Medlem
Ominstallera PC m Windows 8 Pro...

Hej!

Fick plocka med mig hem en PC (HP Elitebook) från jobbet pga trasig skärm. Nu när skärmen är fixad kommer jag inte in i den eftersom det krävs en inloggning som jag inte har.

Är det någon som har ett tips på hur jag kan, bakvägen, blåsa rent den från Pro o installera W 8 eller 10 och använda den som min hem-PC?

Hör gärna av dig om du behöver fler detaljer för att kunna hjälpa mig.

Tack!
Lupo
Citera
2016-06-07, 23:03
Bannlyst
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb
Citera
2016-06-08, 00:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberg
Hej!

Fick plocka med mig hem en PC (HP Elitebook) från jobbet pga trasig skärm. Nu när skärmen är fixad kommer jag inte in i den eftersom det krävs en inloggning som jag inte har.

Är det någon som har ett tips på hur jag kan, bakvägen, blåsa rent den från Pro o installera W 8 eller 10 och använda den som min hem-PC?

Tack!
Lupo
Har du fått den med tillstånd så är det väl bara att du kontaktar ditt jobb och frågar vilket login du skall använda för att komma in i datorn. Visst kan du blåsa den totalt men verkar synd att slänga bort ett äkta Windows för att lägga in en piratversion. Är det Windows7 eller 8 Pro på den så går det ju att uppgradera gratis till Windows10 om du skulle vilja.
Citera
2016-06-08, 05:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Instämmer. Och om du söker eller bläddrar lite här så finner du lösningar till inloggningsproblemet -> http://bit.ly/1U6Mlmy
Citera
2016-06-08, 08:52
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Hej!

Tack!
Lupo

Hej!

Finns det ett lokalt admin konto på datorn behöver du bara Hiren's Boot CD. Kan laddas ner här: http://downloads.tomsguide.com/Hiren-s-Boot-CD,0301-51033.html

Går att både ta bort och ända lösenord med det programmet. Men det är rekommenderat att du endast tar bort det. Ändrar du det kan du få problem med kontot.
Senast redigerad av MilvusMilvus 2016-06-08 kl. 08:55.
Citera
2016-06-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Hej!

Finns det ett lokalt admin konto på datorn behöver du bara Hiren's Boot CD. Kan laddas ner här: http://downloads.tomsguide.com/Hiren-s-Boot-CD,0301-51033.html

Går att både ta bort och ända lösenord med det programmet. Men det är rekommenderat att du endast tar bort det. Ändrar du det kan du få problem med kontot.

Tyvärr kan jag varken komma åt användar- eller admin-login.

Jag kan dock komma åt C: om jag avbryter uppstarten m F8. Skulle jag kunna komma åt och ominstallera den vägen?

Tack för alla svar!
Lupo
Citera
2016-06-09, 05:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tyvärr kan jag varken komma åt användar- eller admin-login.

Jag kan dock komma åt C: om jag avbryter uppstarten m F8. Skulle jag kunna komma åt och ominstallera den vägen?

Tack för alla svar!
Lupo

Har du bläddrat på länken som finns på inlägg #11801?
Citera
2016-06-09, 07:55
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du bläddrat på länken som finns på inlägg #11801?

Varför skulle jag bläddra på den?
Citera
2016-06-09, 09:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Varför skulle jag bläddra på den?

Om du kikar på vem jag har citerat så finner du svaret.
Citera
2016-06-09, 09:57
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om du kikar på vem jag har citerat så finner du svaret.

Haha, sorry. Lite morgon trött
Citera
2016-06-09, 20:13
Medlem
Hoppas det blir rätt forumdel,
Har en Lenovo thinkpad w530 ca 3 år gammal.

en fd företagsdator som jag hade innan jag fick den nya
Tänkte nu formatera om den
men hur jag än försöker får jag inte till det
Provat stoppa in en ny windows installationsskiva (ORIGINAL)
försökt komma åt c: för formatera, kontrollpanelen mm mm, försökt starta i felsäkert läge!

men det enda som kommer upp är nått "bitcrypter meddelande" , skriv in din installationskod för att gå vidare?
Hur kommer jag förbi detta, kan jag alltså inte formatera om hårddisken eller installera om OS på denna dator?
Och Nej, den är inte stulen ,bara inte återlämnad efter fått en ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in