2014-06-19, 19:08
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenjavel
Kunde ta bort 1.62GB... lite konstigt då windows.old ligger på 14GB
Klickade du i att du ville ta bort Windows.old?
Citera
2014-06-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Klickade du i att du ville ta bort Windows.old?

sådär, tack för hjälpen, fick bort windows.old och har nu 30gb ledigt av 117gb... är operativsystemet verkligen så stort eller har jag missat något mer? tack för din tid
Citera
2014-06-19, 19:28
Medlem
Citat:
sådär, tack för hjälpen, fick bort windows.old och har nu 30gb ledigt av 117gb... är operativsystemet verkligen så stort eller har jag missat något mer? tack för din tid

OS:et tar inte mer än 30GB så du bör ha runt 90GB ledigt med bara OSet installerat
Citera
2014-06-19, 19:32
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Operativsystemet ligger oftast på några Gb så det ska inte vara så stort. När du säger 117Gb, vad är det du utgår ifrån? Är det storleken som Windows säger eller är det vad som står på hårddisken?

Om du utgår ifrån hårddiskens totala storlek så kan det vara så att du har en partition som tar upp storlek, om du utgår ifrån vad Windows säger så har du stora filer på hårddisken.

Jag rekommenderar att du laddar ner DiskView: http://www.diskview.com/download.htm - Installera och scanna C:\ - Efter detta kommer du se vad det är som tar upp plats. hittar du inget så har du antagligen utgått ifrån hårddiskens storlek och inte partitionens.

EDIT: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896650.aspx är nog bättre.
Citera
2014-06-19, 22:15
Medlem
Andreasvbs avatar
Jag gillar den här: http://www.jam-software.com/treesize_free/ [ TreeSize Free - Quickly Scan Directory Sizes and Find Space Hogs ]
Citera
2014-06-20, 13:24
Medlem
Har fått problem med att installera windows 7 home premium. På min stationära dator som är av märket ASUS, windows xp.

Jag hade en prov version 30 dagar installerat på den först av windows 7 home premium. Sen gick jag och köpte en riktig version av windows 7 home p från en dator butik och när jag installerar den så funkar det inte.

Fick upp det här meddelandet.
"disc read error occured, press ctrl+alt+del to restart"

"Sen startar jag om installationen dom senaste 2 gångerna har det här felmeddelandet kommit upp.
"Det går inte att nå installationskällorna. Kontrollera att installationskällorna kan nås och försök sedan installera igen"

Datorn har sista tiden varit allmänt konstig och stängts av och hakat upp sig. Fick igenom installationen nästan helt, den kom till då man skulle aktivera windows nyckeln just då haka datorn upp sig.

1. Vad ska jag göra föra att fixa det?
2. Hur gör jag en felsökning, och behöver jag det?
3. Bör jag ta bort gamla windows när jag lägger in nytt? eller trycka "läs in drivrutin," då det är nytt windows?
Senast redigerad av Barca2424 2014-06-20 kl. 13:28.
Citera
2014-06-20, 15:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barca2424
Har fått problem med att installera windows 7 home premium. På min stationära dator som är av märket ASUS, windows xp.

Jag hade en prov version 30 dagar installerat på den först av windows 7 home premium. Sen gick jag och köpte en riktig version av windows 7 home p från en dator butik och när jag installerar den så funkar det inte.

Fick upp det här meddelandet.
"disc read error occured, press ctrl+alt+del to restart"

"Sen startar jag om installationen dom senaste 2 gångerna har det här felmeddelandet kommit upp.
"Det går inte att nå installationskällorna. Kontrollera att installationskällorna kan nås och försök sedan installera igen"

Datorn har sista tiden varit allmänt konstig och stängts av och hakat upp sig. Fick igenom installationen nästan helt, den kom till då man skulle aktivera windows nyckeln just då haka datorn upp sig.

1. Vad ska jag göra föra att fixa det?
2. Hur gör jag en felsökning, och behöver jag det?
3. Bör jag ta bort gamla windows när jag lägger in nytt? eller trycka "läs in drivrutin," då det är nytt windows?

Låter som hårddisken är defekt.
Citera
2014-06-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter som hårddisken är defekt.

Vad gör man om hårddisken är defekt då?
Ska man köpa ny, eller går det och laga?
Citera
2014-06-21, 07:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barca2424
Vad gör man om hårddisken är defekt då?
Ska man köpa ny, eller går det och laga?

En hårddisk är en förslitningsprodukt. Mitt tips är att du köper en ny hårddisk där du installerar Windows på. Din nuvarande hårddisk kan man sedan på efterhand försöka får fram den/dom filer som man vill spara med hjälp av en dockningsstation.

Men att lägga om operativsystemet på en defekt hårddisk och tror att det kommer att ordnar sig är bara dumt. Det kanske håller i ett par dagar eller veckor och sedan står man där med skägget i brevlådan.
Citera
2014-06-21, 15:40
Medlem
masterior26s avatar
Går det bara att dela hårddisken och göra fler partioner när man installerar om windows eller finns det något program som kan göra det?
Citera
2014-06-21, 15:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterior26
Går det bara att dela hårddisken och göra fler partioner när man installerar om windows eller finns det något program som kan göra det?

Jag använder mig av detta program som är gratis och har ett bra gränssnitt att jobba i -> http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Du finner mer information om programmet på hemsidan.
Citera
2014-06-21, 15:55
Medlem
masterior26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag använder mig av detta program som är gratis och har ett bra gränssnitt att jobba i -> http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Du finner mer information om programmet på hemsidan.

Tack ska kolla upp det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in