Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-08-18, 15:48
Medlem
Mazzinis avatar
Det första som slår mig i den här tråden är att det verkar finnas delade meningar om vad "intellektuell" egentligen innebär. Många verkar ha uppfattningen att "intellektuell" är "person som delar mina åsikter" eller som framför ens egna åsikter på ett smart och välformulerat sätt, vilket givetvis inte är sant; Marx och Trotskij måste betraktas som intellektuella, liksom de Gobineau och D'Annunzio, för att nämna några.

"Intellektuell" är heller inte samma sak som intelligent - eller åtminstone så är intelligenta personer inte med nödvändighet intellektuella. Jag vet flera personer i min familj och umgängeskrets som presterat mycket bra på IQ-test, men som man ändå inte kan föra några djupare diskussioner med, av det enda skälet att de inte är intresserade av att läsa och följa med i samhällsutvecklingen.

Och till sist, att vara intellektuell innebär inte att man är något mänskligt eller samhälleligt dygdemönster och förebild; Unabombaren hade IQ 155, och porrstjärnan Asia Carrera har IQ 156 och är medlem i Mensa. Många av de stora namnen bland nobelpristagare och andra var grava drogmissbrukare, hade psykiska störningar och/eller udda sexuella preferenser - såsom Einsteins notoriska otrohet, eller James Joyces fallenhet att njuta av doften från hustruns, ähum, väderspänningar...

Missförstå mig rätt nu: Jag dissar inte intellektuella på något vis, tvärtom. Både Sverigedemokraterna och samhället i övrigt skulle behöva betydligt fler av dem. Jag vänder mig bara mot de tendenser som kommit fram i den här tråden att "intellektuella" personer per automatik skulle vara bra politiker. Jag har sett det här bara alltför många gånger under min tid i SD; "Oooh, den här killen har en akademisk examen, bär slips och kan citera Gramsci, låt oss ta in honom i partitoppen!" Och sedan visar det sig att han har drogproblem, eller egentligen inte alls delar partiets värderingar, eller är omöjlig i media, eller helt enkelt omöjlig att ha att göra med som människa. Petzäll och Funebo är väl de exempel som vållat mest skada utåt, men det finns fler fall som antingen har kunnat tystas ned någorlunda, eller som ännu inte hunnit ställa till något men är tickande bomber som när som helst kan göra någon idiotgrej som blir nästa löpsedel.

För att gå in på IvanLendls originalpost som startade det här: Hans uppfattning att det är svårt att hitta SD:s ideologiska förebilder och att man inte får några "Aha-upplevelser" när man läser SD:s olika texter är väl i stort sett korrekt, men också orättvis. Som någon redan sagt här, hur många aha-upplevelser får man när man läser andra partiers material? Anledningen är att partierna, inklusive SD, är just partier som försöker vinna väljare, och de är därmed bundna av olika politiska hänsyn och nödvändiga kompromisser, med väljare, motståndare och olika falanger inom den egna rörelsen. Då blir det mycket lätt osammanhängande rent ideologiskt, vartill också kommer att man inte kan göra det alltför komplicerat och djupgående om man skall nå ut till väljarna. Tyvärr. Ingen ångrar detta mer än jag, men det är nu den politiska verklighet vi har att leva under.

Jag kan för all del hålla med om att SD borde producera fler ordentliga skrifter och böcker som går in djupare på just ideologin och samhällsanalysen och bättre förklarar logiken, tanken och de etiska system som ligger till grund för modern nationalism; det finns nästan inget sådant skrivet på svenska och för svenska förhållanden. Men problemet här är att de som är intellektuellt och ekonomiskt kapabla att producera sådant redan är heltidsaktiverade i SD och måste ägna sin tid åt det praktiska. Och de som av en eller annan anledning försvunnit ur rörelsen har också begränsade möjligheter, för vem skulle publicera deras verk? Med detta sagt, jag tror och hoppas att vi kommer att få se mer i den vägen det närmaste decenniet eller så.

Så vad gäller den efterlysta listan på intellektuella Sverigedemokrater, nuvarande eller tidigare: De jag kan nämna på rak arm som måste betraktas som intellektuella är sådana som Mikael Jansson, Mattias Karlsson, Johan Rinderheim, Richard Jomshof, Tommy Funebo, Jimmy Windeskog och Jonas Åkerlund. Och ja, lägg märke till att det här är personer från vitt skilda falanger, varav några tvingats lämna partiet. Men som jag sade tidigare, "intellektuell" är inte samma sak som "person som delar mina åsikter och är trevlig att snacka med."

För att sammanfatta: Om IvanLendl efterlyser intellektuella Sverigedemokrater därför att han vill, jag vet inte, diskutera kulturrelativism, eller teodicéproblemet inom lutheranismen, eller Julian Huxleys kulturdefinition, de etiska problemen med Sveriges neutralitetspolitik under Andra Världskriget, eller bara avnjuta en god operaföreställning, så tror jag nog att han kan ha stort utbyte från vem som helst av de herrar jag nämnde ovan. Men om han är ute efter någon att lobba för till partiledningen och stödja i de interna intrigerna, så rekommenderar jag starkt att ta även andra egenskaper i beaktande. Annars kan jag garantera obehagliga överraskningar.
Citera
2014-03-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
SDU:aren och statsvetarstudenten Anton Stigermark verkar åtminstone ha intellektuella ambitioner:

http://sdu.nu/2012/08/06/debattartikel-ar-nationalismen-den-nya-konservatismen/

Nu har denne Stigermark fått sparken från sitt lärarjobb efter att en judinna angivit honom som dissident och feltänkare.

http://www.friatider.se/fick-sparken-eftersom-han-var-med-i-sdu

Citat:
Uppsägningen föregicks av att en elev på skolan, 19-åriga Julia Cagan, på söndagen tagit reda på Stigermarks politiska engagemang och på Twitter varnat för att hans närvaro på skolan skulle innebära att det skulle bli ”jävligt obehagligt” för ”rasifierade” elever.

– Man ska inte få bli lärare om man uttrycker eller representerar organisationer och/eller partier som uttrycker antidemokratiska värderingar och som förtrycker redan utsatta grupper så som kvinnor, rasifierade, hbtq-personer, säger Cagan till vänsterbloggen Nyheter24.

Cagan är ett judiskt namn och Julia Cagan ser också ut som en typisk judinna.

Citat:
Tillsammans med en handfull andra elever skrev hon ett mejl till skolans rektor Rachel Heimeier, som omedelbart tog beslutet att stänga av Anton Stigermark.

”Elever gjorde oss medvetna om att de tvivlade på hans lämplighet”, skrev Internationella Engelska Skolan i ett numera borttaget pressmeddelande på sin hemsida.

Även skolans rektor Rachel Heimeier är förmodligen judinna eller av delvis judiskt påbrå. Rachel är ett typiskt judiskt namn, hon har ett "tyskt" efternamn och även hon ser ut att kunna ha judiskt påbrå, även om hon inte ser lika judisk ut som Julia Cagan.

Julia Cagan:

http://www.pinterest.com/juliascorner/
Citera
2014-03-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Nu har denne Stigermark fått sparken från sitt lärarjobb efter att en judinna angivit honom som dissident och feltänkare.

http://www.friatider.se/fick-sparken-eftersom-han-var-med-i-sdu

Cagan är ett judiskt namn och Julia Cagan ser också ut som en typisk judinna.

Även skolans rektor Rachel Heimeier är förmodligen judinna eller av delvis judiskt påbrå. Rachel är ett typiskt judiskt namn, hon har ett "tyskt" efternamn och även hon ser ut att kunna ha judiskt påbrå, även om hon inte ser lika judisk ut som Julia Cagan.

Julia Cagan:

http://www.pinterest.com/juliascorner/

Sätt Bier på detta och låt henne reda upp det?
Citera
2014-03-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sätt Bier på detta och låt henne reda upp det?

Haha, ja det blir nog bra med den zigenska judinnan Bieler som utredare av denna judinnekomplott mot en ung sverigedemokratisk lärare. Zigenarjuden, transvestiten och sverigedemokraten Chang Frick kanske kan ta sig an fallet annars?
Citera
2016-06-02, 21:48
Medlem
baggebo1s avatar
Gabriel Mattsson diskuterar, i en mycket välskriven artikel på Fria Tider, avsaknaden av intellektuella sverigedemokrater:
Citat:
Sverigedemokraternas lappkast i frågan om värdlandsavtalet visar att partiledningen nu har ersatt alla ambitioner att förändra Sverige med en högre vision om att till varje pris bli accepterade av Moderaterna. Men agerandet är ett symptom på ett djupare problem: att SD är ett parti utan ideologi som för länge sedan har fördrivit sina intellektuella. Det skriver Gabriel Mattsson i denna essä.
http://www.friatider.se/d-rf-r-saknar-sd-intellektuella

Ni bör läsa den, det är kanske den bästa sammanfattningen av "SD:s förfall" jag läst.
Citera
2016-06-02, 21:51
Medlem
Man ska nog inte underskatta en människas intelektuella kapacitet bara för att den har en galen åsikt
Citera
2016-06-03, 07:54
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omegagruppen
Man ska nog inte underskatta en människas intelektuella kapacitet bara för att den har en galen åsikt

Eller som i kommunisters fall. Man ska inte underskatta deras galenskap bara för att de är intellektuella.
Citera
2016-06-03, 09:50
Medlem
Frappants avatar
Jag ska ligga lågt med kritik mot IvanLendl som inte är kvar på forumet och kan försvara sig, men ett återkommande ivanlendlskt tema var anspråken på att det skulle kunna hittas fenomen, i politiken eller annorstädes, som liksom a priori inte riktigt kan finnas. Det gäller även detta med intellektuella sverigedemokrater. Lite spökjakt.

Politiker och partier är bådadera underställda politikens speciella evolutionära förutsättningar. En svensk politiker måste vara tydlig och begriplig, för annars är hans 10 sekunder i TV bortkastade. Evolutionen rensar på förhand ut en politiker som inte klarar 10-sekundersformatet. En politiker som intellektuellt eftertänksamt väger det ena argumentet mot det andra i offentligheten blir sliten i små, små slamsor av medias representanter - och det gäller faktiskt inte bara sverigedemokrater även om sverigedemokrater är mer illa ute. Den enda person som under kortare tid kunde komma undan med att tycka två saker på en gång var Göran Persson, i EMU-frågan, och då bara för att han var en så extremt eftertryckligt auktoritär person redan i utgångsläget.

Det är överhuvudtaget ingen mening för en svensk politiker att ens bortom offentligheten söka intellektualisera politiska problem. Han har inte en enda väljare för det besväret. Det får överlåtas till tankesmedjor med klar rågång mot partipolitiken, tankesmedjor som brukar representeras av gediget tråkiga, fyrkantiga, å-ena-sidan-å-andra-sidan-präglade akademiker.

Motsvarande fenomen kan iakttas i fallet med utländska politiker, undantaget franska politiker som ska vara intellektuella, djupt litterärt bildade och som imponerar på franska väljare genom att tala på ett sätt och på en komplexitetsnivå som gör att ingen förstår vad som menas. Politiska sakfrågor ligger ju dock t o m lite på sidan om detta i sammanhanget.

Tyska politiker ska vara extremt inlästa på sitt politikämne, och docera tvärsäkert kring det utan intellektuella habrovinker. Brittiska politiker ska ha humor och självdistans. Amerikanska politiker ska vara folkliga, vardagligt trevliga och prata självklarheter inom ramen för sunt förnuft. Ryska politiker ska vara extremt auktoritära. Kinesiska politiker ska inge förtroende genom ett uttryckslöst och lite robotartat beteende i offentligheten. Japanska politiker talar i gåtor. Intellektualism har som sagt egentligen ingen plats någonstans.
Citera
2016-06-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Gabriel Mattsson diskuterar, i en mycket välskriven artikel på Fria Tider, avsaknaden av intellektuella sverigedemokrater:

http://www.friatider.se/d-rf-r-saknar-sd-intellektuella

Ni bör läsa den, det är kanske den bästa sammanfattningen av "SD:s förfall" jag läst.

Jag håller med. Denne "Gabriel" har hittat essensen av SDs problem. Men man kan också utläsa problemet direkt i klartext, Mattias Karlsson, Jomshof, Skalin, Bieler och numera också Sällström och Åkesson.
Citera
2016-06-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jag håller med. Denne "Gabriel" har hittat essensen av SDs problem. Men man kan också utläsa problemet direkt i klartext, Mattias Karlsson, Jomshof, Skalin, Bieler och numera också Sällström och Åkesson.
Så enkelt är det nog, tyvärr, Jimpan kan möjligen sitta kvar pga av hans inarbetade (?) publika förtroende, resten, tja, ni på SD vet vad ni behöver göra.
Citera
2016-06-03, 12:42
Medlem
Extasiss avatar
FT när det är som sämst. Denna högtravande bitterhet. Halva artikeln är ju rätt: att det är en kamp om samhället. Men det är bara den självinbillade "nya eliten" inom identitära kretsar som är riktiga intellektuella enligt artikeln. SD:s stora framgångar med att knyta intellektuella till sig via bland annat Samtiden som Tomas Brandberg, Dick Erixon och nu senast Nasrin Sjögren gills inte för att de inte är tillräckligt mycket "nya högern".

"den energi som finns i genuint konservativa miljöer" ja tweedkavajerna blir sannerligen bara mer och mer sofistikerade.
Citera
2016-06-03, 13:11
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extasis
FT när det är som sämst. Denna högtravande bitterhet. Halva artikeln är ju rätt: att det är en kamp om samhället. Men det är bara den självinbillade "nya eliten" inom identitära kretsar som är riktiga intellektuella enligt artikeln. SD:s stora framgångar med att knyta intellektuella till sig via bland annat Samtiden som Tomas Brandberg, Dick Erixon och nu senast Nasrin Sjögren gills inte för att de inte är tillräckligt mycket "nya högern".

"den energi som finns i genuint konservativa miljöer" ja tweedkavajerna blir sannerligen bara mer och mer sofistikerade.

Inte konstigt att sverigedemokrater tycker att kritiken om bristen på intellektuella sverigedemokrater är felaktig med den synen på intellektuella.

"Jag kan stava och formulera förståeliga meningar - alltså är jag intellektuell".
Senast redigerad av baggebo1 2016-06-03 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in