2016-06-02, 21:52
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Som sagt tidigare; jag har visat att det krävs en ytterst liten mängd blod för att producera den sorts bilder polisen presenterat i FUP. En tuss papper som jag blött lite näsblod på - lite vatten - gnida tussen mot ytan som ska besudlas. Om någon tvivlar på hur enkelt det är, uppmanar jag dem att testa själva.

Kontexten är att DL gör en gissning av blodmängden, måhända en kvalificerad sådan, men trots allt en gissning.

En gissning + en manipulerad, sammansatt och överdriven bild gav det underrätterna ett intryck av ett blodbad, vilket förmodligen var syftet.
Ungefär som när DL beskriver mordvapnet som ett koniskt sådant och ger ex på märlspik/splitsnål. Sen i rätten blir det en dåligt retorisk beskrivning som beskrevs ungefär så här.

"Rätten håller med tekniker DL om att mordvapnet inte är en vanlig kniv. Därför passar det beskrivna stämjärnet in som tänkbart mordvapen" Ber om ursäkt för att citatet inte är korrekt angivet, men denna omskrivning är väldigt vilseledande. Det verktyg AB beskriver i tingsrätten är inte det minsta koniskt eller påminner om märlspik/splitsnål. Här gjorde man en rejäl retorisk manipulation av tidigare beskrivning av DL.
Citera
2016-06-02, 21:55
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Du menar den egengjorda stora favoritkniven som är borta? Den ser väl snarast ganska fin ut tycker jag, i alla fall från bilderna i FUP.

jag förstår inte, en kniv som är borta, och som du tycker ser fin ut?
jag får inte ihop detta.
Citera
2016-06-02, 21:57
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tack.
(Jag sökte på "skor", men inte på "känga"....)

Då är det bara de sandfärgade (egenhändigt ommålade) vandrarkängorna/goretexskorna med snörning som inte redovisats vad jag förstår.

Nej, det tror jag inte och påstår heller inte. Jag skriver ju att ett av paren uppenbarligen fanns efter försvinnandet. Det framgår av flera ställen i FUP att han hade kängor på sig vid söken med MPS

De svarta kängorna återfanns i bilen.

De är väl antagligen bortredigerade...
Citera
2016-06-02, 22:00
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ungefär som när DL beskriver mordvapnet som ett koniskt sådant och ger ex på märlspik/splitsnål. Sen i rätten blir det en dåligt retorisk beskrivning som beskrevs ungefär så här.

"Rätten håller med tekniker DL om att mordvapnet inte är en vanlig kniv. Därför passar det beskrivna stämjärnet in som tänkbart mordvapen" Ber om ursäkt för att citatet inte är korrekt angivet, men denna omskrivning är väldigt vilseledande. Det verktyg AB beskriver i tingsrätten är inte det minsta koniskt eller påminner om märlspik/splitsnål. Här gjorde man en rejäl retorisk manipulation av tidigare beskrivning av DL.

Här är mitt tidigare inlägg om rättens tankevurpa:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Kort beskrivet
A) DL förklarar att skadorna INTE orsakats av en skölp
B) Boström beskriver sig ha sett en skölp.
C) TR drar slutsatsen att en skölp passar väl in i bilden av ett mordvapen...
Citera
2016-06-02, 22:07
Medlem
highfives avatar
Citat:
Här är mitt tidigare inlägg om rättens tankevurpa:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Kort beskrivet
A) DL förklarar att skadorna INTE orsakats av en skölp
B) Boström beskriver sig ha sett en skölp.
C) TR drar slutsatsen att en skölp passar väl in i bilden av ett mordvapen...

Det är samma slutsats vi hittat, men det jag inte gillar att läsa i domen är att man tar ett uttalande/en sanning av en tekniker och gör om detta till en annan falsk sanning. Detta är inget annat än ett fult retoriskt trick.
Citera
2016-06-02, 22:10
Medlem
Citat:
Det har du en poäng i.
En kuf som trots sina funktionshinder både var duktig på att snickra och teckna samt sydde vapenfodral och en "skyddsväst" till sin hund.

Enligt pappan ägde KJ två par lågskor/tygskor och två par kängor.
Ett par lågskor hade han på sig vid gripandet och ett par stod hemma i hallen (dessutom hittades ett par träningsskor i bagaget), men var är kängorna som han regelbundet använde vid airsoft?
Hittades de under utredningen?
Varför har inte föräldrarna visat upp kängorna för advokat JK inför resningsansökan, om de hittat dom, så han kan redovisa för HD att samtliga skor kan avräknas?

Edit.
KJ hade kängor på sig när han deltog i sök efter VB.
sa inte typ pappan i förhör att han inte kunde knyta skorna själv? finns väl inga kängor med kardborre direkt.
Citera
2016-06-02, 22:11
Medlem
Citat:
Som sagt tidigare; jag har visat att det krävs en ytterst liten mängd blod för att producera den sorts bilder polisen presenterat i FUP. En tuss papper som jag blött lite näsblod på - lite vatten - gnida tussen mot ytan som ska besudlas. Om någon tvivlar på hur enkelt det är, uppmanar jag dem att testa själva.
Det behövde du inte visa. Går bra att läsa på BlueStar Forensic hemida hur extremt bra medlet är för att visa såväl utspätt som borttvättat blod.

http://www.bluestar-forensic.com/gb/bluestar.php
Citat:
BLUESTAR® FORENSIC allows the naked eye to detect bloodstains down to 1:10,000 dilutions, like minute traces or droplets that have been washed off, with or without detergent.

Citat:
Kontexten är att DL gör en gissning av blodmängden, måhända en kvalificerad sådan, men trots allt en gissning.
Kontexten är att synligt blod hittats på bagagelisten/kanten och stämplats av på luckans insida samt en osynlig enligt DL mindre mängd på bagagerumsmattan.
DL gör en kvalificerad uppskattning att det är mer än vad som kan orsakas av en vanlig näsblödning, men betydligt mindre än från en icke emballerad kropp. Fynden är förenliga med de förväntade vid läckage från ett emballage.

Citat:
En gissning + en manipulerad, sammansatt och överdriven bild gav det underrätterna ett intryck av ett blodbad, vilket förmodligen var syftet.
Konstigt syfte då teknikern under ed i rätten är tydlig med att det inte rör sig om något blodbad utan snarare säger att det är oväntat lite blodfynd.

Jag har själv erfarenhet av personer som blött över en halvliter näsblod (patologisk blödning) och då lovar jag att det ser ut som ett blodbad, men även folk som trott sig nästan förblöda för någon milliliter blod så uppskattade mängder sitter till stor del i betraktarens ögon och erfarenheter.

Vi kommer inte längre och jag släpper det här, men förundras över att du så i sten vägrar acceptera att fynden kan vara förenliga med transport av VBs kropp samtidigt som du stödjer planteringsteorin som rimligvis måste haft som syfte att ge exakt det intrycket....
Senast redigerad av Prudent 2016-06-02 kl. 22:43.
Citera
2016-06-02, 22:13
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tack så mycket för att du delade med dig en kopia av emailen med själva tipset, som ju är mycket detaljerat.

Och ja jag håller med i 100% i alt vad du skriver.

Et oerhört intressant vittne.

Varsågod. Men vi ska tacka fjäderfäet...

Ja, jag tycker också det är ett väldigt intressant vittne. Hens uppgifter stämmer väl, i både tid och rum, med såväl Kristoffers som Bronnings vittnesmål och jag är ganska övertygad HD kommer ta denna uppgift på allvar. Uppgiften är ny och den kan, tillsammans med andra nya uppgifter, definitivt ändra synen på bevisvärderingen som gjorts.
Citera
2016-06-02, 22:24
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Det behövde du inte visa. Går bra att läsa på BlueStar Forensic hemida hur extremt bra medlet är för att visa såväl utspätt som borttvättat blod.

http://www.bluestar-forensic.com/gb/bluestar.php

Kontexten är att synligt blod hittats på bagagelisten/kanten och stämplats av på luckans insida samt en osynlig enligt DL mindre mängd på bagagerumsmattan.
DL gör en kvalificerad uppskattning att det är mer än vad som kan orsakas av en vanlig näsblödning, men betydligt mindre än från en icke emballerad kropp. Fynden är förenliga med de förväntade vid läckage från ett emballage.

Konstigt syfte då teknikern under ed i rätten är tydlig med att det inte rör sig om något blodbad utan snarare säger att det är oväntat lite blodfynd.

Jag har själv erfarenhet av personer som blött över en halvliter näsblod (patologisk blödning) och då lovar jag att det ser ut som ett blodbad, men även folk som trott sig nästa förblöda för någon milliliter blod så uppskattade mängder sitter till stor del i betraktarens ögon och erfarenheter.

Vi kommer inte längre och jag släpper det här, men förundras över att du så i sten vägrar acceptera att fynden kan vara förenliga med transport av VBs kropp samtidigt som du stödjer planteringsteorin som rimligvis måste haft som syfte att ge exakt det intrycket....

Intryck var kanske fel ordval. Illusion passar bättre.

Planteringen var ett hafsverk och kunde gjorts betydligt bättre. Förmodligen avbröts den när vittnet Yvonne W närmade sig parkeringen och planteraren hoppade in i sin jeepaktiga bil och körde iväg?

Resningsansökan punkt 237:
Ebbe och Yvonne Wahlberg bor i samma område som Kristoffer Johansson. De har bilarna parkerade bredvid varandra. Helgen 4-5 maj 2013, fredag, lördag eller söndag minns Yvonne att hon har sett en man titta in i, och uppehålla sig kring, Kristoffer Johanssons bil. Detta var vid 22-23-tiden. När hon kom närmare satte han sig i en mörk jeepaktig bil och körde iväg. Som ny bevisning åberopas vittnesförhör med Ebbe och Yvonne Wahlberg till styrkande av sina iakttagelser.
Citera
2016-06-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, det tycker nog många barn.

Nu är det så att KJ hade en funktionsnedsättning (Asperger bl.a.) och gick i en specialskola i Övertorneå där han bl.a. gjorde denna kniv. Han var stolt över den, vilken han borde vara.

Om du tycker att den ser ut som en 6-åring gjort den, förtar på inget sätt hans prestation.

Det är endast du som krymper.
Citera
2016-06-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu är det så att KJ hade en funktionsnedsättning (Asperger bl.a.) och gick i en specialskola i Övertorneå där han bl.a. gjorde denna kniv. Han var stolt över den, vilken han borde vara.

Om du tycker att den ser ut som en 6-åring gjort den, förtar på inget sätt hans prestation.

Det är endast du som krymper.

Sätt dig in i dialogen innan du kastar dig på tangentbordet.
Citera
2016-06-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Sätt dig in i dialogen innan du kastar dig på tangentbordet.

Japp. Gjort det. Vidhåller min ståndpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in