2016-06-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det har du en poäng i.
En kuf som trots sina funktionshinder både var duktig på att snickra och teckna samt sydde vapenfodral och en "skyddsväst" till sin hund.

Enligt pappan ägde KJ två par lågskor/tygskor och två par kängor.
Ett par lågskor hade han på sig vid gripandet och ett par stod hemma i hallen (dessutom hittades ett par träningsskor i bagaget), men var är kängorna som han regelbundet använde vid airsoft?
Hittades de under utredningen?
Varför har inte föräldrarna visat upp kängorna för advokat JK inför resningsansökan, om de hittat dom, så han kan redovisa för HD att samtliga skor kan avräknas?

Edit.
KJ hade kängor på sig när han deltog i sök efter VB.

Duktig på att snickra? Har du sett bilderna på hans hemmagjorda knivar? Det ser ut som nåt en 6-åring snickrat ihop.
Citera
2016-06-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Fallen Angel gick av stapeln 11/5 om jag minns rätt. Fanns tidigare flertalet bilder på airsoftarnas hemsida där KJ också var med. På dessa bilder hade han iaf kängor på fötterna. Sen lär han ha haft kängor också när han sökte efter VB med MPS.

Att sy och teckna är nog en sak. Att städa noga är en helt annan kompetens. Eller har du uppgifter på att han vara en fena på det också?

Ja, ett av paren fanns uppenbarligen dagarna efter VB försvunnit.
Konstigt då att kängorna aldrig verkar ha hittats och inte heller redovisats av advokat JK i resningsansökan.

Det är väl ingen som betvivlar att hygien och städning inte var KJs starkaste sida eller något han prioriterade. Att han övehuvudtaget inte skulle klara av att städa även om han kände sig tvungen vet jag inte, men KJ själv anser sig dock klara av det:
Citat:
/..../ Hade jag vetat att det fanns blod i min bil, så hade jag ju gjort någonting åt det.

/..../ Om jag inser att jag skulle bli tagen för någonting sånt här, då hade jag ju saniterat hela min…bilen. Om…och för…och min lägenhet och min…ehh…allt där jag hade mina airsoftvapen och att det är liksom…jag hade gjort…då hade ni inte ens hittat ett fingeravtryck av mig någons…på nått ställe.
Citera
2016-06-02, 21:17
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Duktig på att snickra? Har du sett bilderna på hans hemmagjorda knivar? Det ser ut som nåt en 6-åring snickrat ihop.

Du menar den egengjorda stora favoritkniven som är borta? Den ser väl snarast ganska fin ut tycker jag, i alla fall från bilderna i FUP.
Citera
2016-06-02, 21:18
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Det har du en poäng i.
En kuf som trots sina funktionshinder både var duktig på att snickra och teckna samt sydde vapenfodral och en "skyddsväst" till sin hund.

Enligt pappan ägde KJ två par lågskor/tygskor och två par kängor.
Ett par lågskor hade han på sig vid gripandet och ett par stod hemma i hallen (dessutom hittades ett par träningsskor i bagaget), men var är kängorna som han regelbundet använde vid airsoft?
Hittades de under utredningen?
Varför har inte föräldrarna visat upp kängorna för advokat JK inför resningsansökan, om de hittat dom, så han kan redovisa för HD att samtliga skor kan avräknas?

Edit.
KJ hade kängor på sig när han deltog i sök efter VB.

FUP s311
Baksätet höger sida, 1 st svart känga

FUP s312
Bagaget, svart känga
Citera
2016-06-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Du menar den egengjorda stora favoritkniven som är borta? Den ser väl snarast ganska fin ut tycker jag, i alla fall från bilderna i FUP.

Ja, det tycker nog många barn.
Citera
2016-06-02, 21:23
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Så han skulle först haft en omgång kläder när han bar paketet och placerade paketet i bilen. Efter detta byter han om tvättar sig och kör iväg. Sen när han kommer fram till förvaringsplatsen lyfter han ut kroppen, tungt som attan och får nya besudlingar på kläderna. Då tar han fram nästa ombyte, tvättar sig och kör iväg i sin Sonata. Låter inte som ett verk av en kuf.

Hur många par skor saknade KJ? Bortsett från de som togs bort på de beryktade bilderna.

Glöm inte bort att KJ också ska tejpa lik+emballage med tejp som han delar i hälften, göra sig av med tejprullen, införskaffa en identisk tejprulle som han också river av till hälften och sedan besudla den med VBs blod...

FUP s364

Citera
2016-06-02, 21:25
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ja, ett av paren fanns uppenbarligen dagarna efter VB försvunnit.
Konstigt då att kängorna aldrig verkar ha hittats och inte heller redovisats av advokat JK i resningsansökan.

Det är väl ingen som betvivlar att hygien och städning inte var KJs starkaste sida eller något han prioriterade. Att han övehuvudtaget inte skulle klara av att städa även om han kände sig tvungen vet jag inte, men KJ själv anser sig dock klara av det:
Hon "försvann" 4/5. Fallen Angel var 11/5. Det är väl en vecka? Tror du han hade lågskor när han var i skogen med MPS?

Sen lär det väl ha gått åt två jackor/tröjor och två par byxor också förutom två par skor om vi nu ska tro att han bytte om och tvättade sig två gånger.

Personligen tycker jag att Sonatans kup'e utan besudlingar är mer talande än om ett par kängor/skor saknas? Tycker det är konstigt att polisen inte klurade mer på detta. Ligger det skräp i bilen, men bilen i övrigt verkade grundligt rengjord så hade det verkat lite märkligt.

Antagligen så valde man medvetet inte beskriva detta mer ingående.
Citera
2016-06-02, 21:33
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Väldigt märkligt då man dvs. verkar anse att KJs grannar ger bättre utsagor trots att de inte är direkt samstämmiga och dessutom inkommer med uppgifter dagar efter då de tillochmed talat med varandra. De platsade i TR men inte detta vittne?

Snarare brottsligt.
Citera
2016-06-02, 21:40
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Då förstår jag hur du tänker, men du missar den samlade kontexten att av vad som sägs i hela förhöret.
Det stämmer att åklagaren ber DL uttala sig om "- mängden blod och kanske främst det på bagagerumsmattan". Om du dock gör dig besväret att lyssna till hela det knappt tre minuter långa resonemang som DL för på åklagarens fråga är det uppenbart att han gör sin bedömning av "en mängd större än vanligt näsblod" utifrån de samlade fynden på på både list/lucka och matta samt att det är de synliga blodbesudlingarna som står till huvudsaklig grund för bedömningen. Att DL gör sin bedömning utifrån fynden både på mattan och listen/kanten blir ändå tydligare när målsägarbiträdet EMF ber DL förtydliga bedömningen av mängden.

Gällande mängden blod på (den ej så uppsugande) mattan specifikt säger DL till EMF:

Till advokaten säger DL bland annat följande om blodet på mattan:

samt:

Sett till helheten i förhöret är det alltså ingen tvekan om att just på mattan var det endast lite blod, som inte ens var synligt för ögat, men den sammantagna bilden av blodfynden på gummilisten, plastlisten, luckans insida samt på bagagerumsmattan ger enligt DL vid handen att det rör sig om större mängd än vid vanligt näsblod.

Nu verkar det som att du själv inte tror på att det rör sig om näsblod samt att blodet på själva mattan inte är några större mängder så där är ju du och DL helt överens.

Jag förstår att du inte kommer ändra uppfattning om din tolkning av förhöret, men det är ingen tvekan om att DL tydligt till advokaten sagt att det inte rör sig om någon stor mängd blod på mattan.

Som sagt tidigare; jag har visat att det krävs en ytterst liten mängd blod för att producera den sorts bilder polisen presenterat i FUP. En tuss papper som jag blött lite näsblod på - lite vatten - gnida tussen mot ytan som ska besudlas. Om någon tvivlar på hur enkelt det är, uppmanar jag dem att testa själva.

Kontexten är att DL gör en gissning av blodmängden, måhända en kvalificerad sådan, men trots allt en gissning.

En gissning + en manipulerad, sammansatt och överdriven bild gav det underrätterna ett intryck av ett blodbad, vilket förmodligen var syftet.
Citera
2016-06-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
FUP s311
Baksätet höger sida, 1 st svart känga

FUP s312
Bagaget, svart känga
Tack.
(Jag sökte på "skor", men inte på "känga"....)

Då är det bara de sandfärgade (egenhändigt ommålade) vandrarkängorna/goretexskorna med snörning som inte redovisats vad jag förstår.

Citat:
Hon "försvann" 4/5. Fallen Angel var 11/5. Det är väl en vecka? Tror du han hade lågskor när han var i skogen med MPS?

Sen lär det väl ha gått åt två jackor/tröjor och två par byxor också förutom två par skor om vi nu ska tro att han bytte om och tvättade sig två gånger.

Nej, det tror jag inte och påstår heller inte. Jag skriver ju att ett av paren uppenbarligen fanns efter försvinnandet. Det framgår av flera ställen i FUP att han hade kängor på sig vid söken med MPS

De svarta kängorna återfanns i bilen.
Citera
2016-06-02, 21:43
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:

Personligen tycker jag att Sonatans kup'e utan besudlingar är mer talande än om ett par kängor/skor saknas? Tycker det är konstigt att polisen inte klurade mer på detta. Ligger det skräp i bilen, men bilen i övrigt verkade grundligt rengjord så hade det verkat lite märkligt.

Antagligen så valde man medvetet inte beskriva detta mer ingående.

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Du och jag har lite samma funderingar, den sistnämnda länken får någon jättegärna svara på!
Citera
2016-06-02, 21:44
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten

Nu är det knappast en bowiekniv som använts, men jag förstår att du tycker det är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in