2016-06-01, 20:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Man kan analysera och spekulera över siffrorna hur länge som helst. Min oro sträcker sig över en längre tidsrymd. SD håller på att göra sig själva irrelevanta. Inte minst för att de tror att "sitta still i båten" är en politik. Det är det inte, det är bekvämlighet och lathet, ungefär som företaget Facit på 70-talet. Eller Nokia på 2000 talet. Inkompetenta ledningar som tar inkompetenta beslut, oftast för att man ser kortsiktigt och för att resultatet ser bra ut för stunden (och den feta lönen rasar ju in som planerat varje månad). Varför ändra ett vinnande koncept? Tja fråga tex aktieägarna i Nokia.
SD´s ledning har navigerat och argumenterat och paraderat på scen med en rasande skicklighet, jag är personligen full av beundran för Jimme Åkessons totala engagemang för SD och vilket pris det inneburit för honom själv. Nog kan SD köra hårdare rent propagandamässigt, men att de skall obstruera och försöka jävlas i omröstningar när det ändå kommer sluta på ett sätt är oklokt och kommer skrämma bort mer konservativa väljare än vad man vinner radikaler.
SD´s viktigaste uppgift är att fortsätta vinna väljarstöd och på så vis vrida mitten och vänstern högerut.
2016-06-01, 20:33
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Nej, man behöver nödvändigtvis inte vara SvP.are för att hata Nuvarande partiledning men jag kan väl tycka att kritiken är orättfärdig och överdriven i många fall.

De tänker långsiktigt och har is i magen när det behövs. Många tycks tro att om vi bara får en Donald Trump så kommer SD öka till 51% på några månader. Politik fungerar inte så, tvärtom går det jävligt trögt och man måste ha tålamod.

De fyras gäng sköter sig alldeles utmärkt, det går såklart alltid bli bättre men tro inte att SD blir en opinionsraket bara för att partiledningen byts ut till en som anammar en hårdare retorik.
Håller med i stort, men visst har en karismatisk partiledare betydelse, se på Bengt Fittan Westerberg. Han fick det rinna till hos många fruntimmer och gav Fp fler extra procent i stöd.
En god talare och debattör med karisma skulle definitivt öka SD´s stöd i en valrörelse, sen att det långsiktigt skulle rädda en politik som håller måttet är givetvis inte sant.
2016-06-01, 20:35
Medlem
Jimmie Åkesson gjorde bra ifrån sig på partiledardebatten tidigare i veckan. Det blev synligt att svenska folket numera tar invandring, integration, arbetslöshet, välfärdssystemet m.m på fullt allvar. Politikerna sitter nu i en rävsax där de samtidigt har spenderat bort alla pengarna på massinvandring och inga pengar har kvar till de väldiga infrastrukturinvesteringar som behövs.

De kan babbla hur mycket de vill, verkligheten blir obarmhärtig.

Jag tror dock inte det händer så mycket i politiken. Jag är lite tveksam till att SD skulle växa så mycket mer, även om det är önskvärt för att få till en förändring som värnar Sverige.

Men det går för trögt. Det vi i bästa fall kan hoppas på är att svensk ekonomi överhuvudtaget fungerar även 2018 och då framförallt får bort 2-3 småpartier. Men trots det kan det sluta med att moderater och socialdemokrater regerar tillsammans och fortsätter sin idiotpolitik.

Framtiden är helt enkelt dyster.

Jag tror det viktigaste som SD kan trycka på idag är att det verkligen är TUT och utvisningar som gäller. Att få alla asylflyktingar att åka hem igen. Det är så många problem som skulle bli lättare att hantera då.
2016-06-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
SD´s ledning har navigerat och argumenterat och paraderat på scen med en rasande skicklighet, jag är personligen full av beundran för Jimme Åkessons totala engagemang för SD och vilket pris det inneburit för honom själv. Nog kan SD köra hårdare rent propagandamässigt, men att de skall obstruera och försöka jävlas i omröstningar när det ändå kommer sluta på ett sätt är oklokt och kommer skrämma bort mer konservativa väljare än vad man vinner radikaler.
SD´s viktigaste uppgift är att fortsätta vinna väljarstöd och på så vis vrida mitten och vänstern högerut.
SD lever på lånad tid, pga av ett iaf tidigare fullständigt förryckt svenskt etablissemang. SDs framgångar har mindre med Jimpans personliga egenskaper att göra. Trots det ska han förstås ha credit för sitt arbete, och den skit han tagit utan att obstruera, men nu, anser jag, bör bättre krafter ta vid. Ge honom en bra pension. Eller kanske räcker det med att MK stiger tillbaka? Jag vet inte säkert.

Men en sak är säker: Om man inte vill obstruera ska man inte syssla med politik. Och man ska definitivt inte kalla sig opposition. Och när man inte längre anser sig vara opposition ska man vara ärlig med det.
2016-06-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Nej jag tror inte heller att allt ska hända på en natt. Men om man nu anser, vilket jag gör, att nuvarande ledning är mer till skada än nytta (eftersom de inte ens följer partiprogrammet längre), så vore det idealiskt att byta nu, 2 år innan nästa val. En ny ledning behöver förstås lite tid för att bli varma i kläderna.
2016-06-01, 20:41
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
SD lever på lånad tid, pga av ett iaf tidigare fullständigt förryckt svenskt etablissemang. SDs framgångar har mindre med Jimpans personliga egenskaper att göra. Trots det ska han förstås ha credit för sitt arbete, och den skit han tagit utan att obstruera, men nu, anser jag, bör bättre krafter ta vid. Ge honom en bra pension. Eller kanske räcker det med att MK stiger tillbaka? Jag vet inte säkert.

Men en sak är säker: Om man inte vill obstruera ska man inte syssla med politik. Och man ska definitivt inte kalla sig opposition. Och när man inte längre anser sig vara opposition ska man vara ärlig med det.
Nej, SD kommer blir Sveriges största parti och den nya socialdemokratin sett till politisk betydelse.
SD har redan uppnått mycket, men det mesta finns kvar att göra. till valet 2022 så kommer 2010 års debattklimat kännas lika främmande som 1916 års debattklimat känns idag.

Håll ut, gryningen närmar sig.
Senast redigerad av Svithjod 2016-06-01 kl. 20:45.
2016-06-01, 20:59
Medlem
Citat:

Fast att "jimpan" eller någon annan i ledningen skulle vara dålig är ju hittills bara något vi hört från SVP:are eller prepubertala SDU:are. Det blir lite svårt att inte ta ert gnäll med en nypa salt.

Men kan vi få höra nu då äntligen, för av någon anledning får vi aldrig höra svaret, vem ska ta över? Är det kasselstrand och hans metrosexuella stockholmsflicka till sidekick hahne som är denna spetskompetens ledningen behöver? Vad får dig att tro att dessa veklingar som var svaga nog att låta sig kastas ut och sedan lipa som små barn skulle få någon respekt av väljarna? Hur många skånskar (som utgör största väljarskaran) tror du skulle rösta på några bölande flickebarn från Stockholm? Patetiskt.
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2016-06-01 kl. 21:01.
2016-06-01, 21:27
Medlem
Citat:

Så metoden är överordnat syftet?
2016-06-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Fast att "jimpan" eller någon annan i ledningen skulle vara dålig är ju hittills bara något vi hört från SVP:are eller prepubertala SDU:are. Det blir lite svårt att inte ta ert gnäll med en nypa salt.

Men kan vi få höra nu då äntligen, för av någon anledning får vi aldrig höra svaret, vem ska ta över? Är det kasselstrand och hans metrosexuella stockholmsflicka till sidekick hahne som är denna spetskompetens ledningen behöver? Vad får dig att tro att dessa veklingar som var svaga nog att låta sig kastas ut och sedan lipa som små barn skulle få någon respekt av väljarna? Hur många skånskar (som utgör största väljarskaran) tror du skulle rösta på några bölande flickebarn från Stockholm? Patetiskt.
Jag skulle vara mer orolig nu inför den "interna" kritik som nu växer. Kanske har kritikerna faktiskt rätt? Hade SD varit mindre sektlik hade man under den tid man har haft på sig släppt fram ett antal talanger som vid det här laget kunde fått känna på rampljuset. Det finns säkert talanger som inte har närts eller uppmuntrats tillräckligt. Du vet vad jag tycker om moderater, men titta hur många professionella talespersoner de har jämfört med SD.

Vilka är det då man har släppt fram, jo, den jag kommer på på rak arm är det Bieler man har satsat på, som ren identitetspolitik. Jag vet inte om det var rätt att kasta ut SDU, men gör man sig ovän med tillräckligt många får man till slut problem. Och jo, jag är missnöjd, jag tycker inte att SD utvecklas åt rätt håll. Man sitter som fast i den förra verkligheten. Och som vanligt handlar det mer om personfrågor än om partiprogrammet, som jag trots allt kan leva med.
2016-06-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Så metoden är överordnat syftet?
Som signalpolitik ja. Det handlar ju vad SD är och vad de hoppas på att åstadkomma. Såvitt jag vet, har inga politiska framsteg någonstans och någonsin baserats på en taktik "att sitta still i båten" eller "att inte obstruera". Det senare var det mest korkade (och även uppenbart en ren lögn) jag hört en partiledare säga. Och ännu värre, med tanke på hur SD har benhandlats och fortfarande behandlas, och att de är ett missnöjesparti (vilket de ska vara). Respekt får man inte, den tar man, i det politiska rävspelet. Jan Tullbergs krönika på Avpixlat kan jag rekommendera, mycket pedagogiskt redogör han för de misstag som jag själv anser att SD just nu gör.
2016-06-01, 22:11
Medlem
Citat:
Jag skulle vara mer orolig nu inför den "interna" kritik som nu växer. Kanske har kritikerna faktiskt rätt? Hade SD varit mindre sektlik hade man under den tid man har haft på sig släppt fram ett antal talanger som vid det här laget kunde fått känna på rampljuset. Det finns säkert talanger som inte har närts eller uppmuntrats tillräckligt. Du vet vad jag tycker om moderater, men titta hur många professionella talespersoner de har jämfört med SD.

Vilka är det då man har släppt fram, jo, den jag kommer på på rak arm är det Bieler man har satsat på, som ren identitetspolitik. Jag vet inte om det var rätt att kasta ut SDU, men gör man sig ovän med tillräckligt många får man till slut problem. Och jo, jag är missnöjd, jag tycker inte att SD utvecklas åt rätt håll. Man sitter som fast i den förra verkligheten. Och som vanligt handlar det mer om personfrågor än om partiprogrammet, som jag trots allt kan leva med.

Så den enda listan med dessa ytterst kompetenta politiker som skulle lyft partiet lyder alltså "det finns säkert talanger"? Okej.

Det är i stort sett samma sorts ihåliga retorik som präglade dem som var svaga nog att bli utslängda istället för att vara starka och smarta nog att få mer inflytande och få igenom sin politik på annat sätt. Jag är inte imponerad.

Ni får nog skapa ett SD2 för alla de uteslutna veklingarna som i slutändan inte fixade något annat än att böla på ledningen. Det borde ju dock inte vara så svårt eftersom det bland dessa säkert finns många gömda talanger?
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2016-06-01 kl. 22:32.
2016-06-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Så den enda listan med dessa ytterst kompetenta politiker som skulle lyft partiet lyder alltså "det finns säkert många talanger"? Okej.

Det är i stort sett samma sorts ihåliga retorik som präglade dem som var svaga nog att bli utslängda istället för att vara starka och smarta nog att få igenom sin politik på annat sätt. Jag är inte imponerad.

Ni får nog skapa ett SD2 för alla de uteslutna veklingarna som i slutändan inte fixade något annat än att böla på ledningen. Det borde ju dock inte vara så svårt eftersom det bland dessa säkert finns många gömda talanger?
Nu ska jag vara onödigt elak, de veklingarna vågade i alla fall stå för någonting. Deras ledare går inte på ångestdämpande. De behöver inte en överidelog som samarbetar med expo för att jaga dissidenter inom sitt eget parti. Med det sagt tycker jag att SDU borda ha bidat sin tid och att det knappast är Kasselstrand jag vill se som partiledare för SD. Tajming är allt. Men, inget nytt under solen, så länge inte SD börjar närma sig13% sitter nog MK ohotad ett tag till. Och jag misstänker att SD kommer bli synligt mer offensiva, något annat vore dåraktigt med tanke på besvikelsen inom deras egna led just nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in