2016-05-31, 12:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilket sätt motsägs det av förundersökningen menar du?

Hans telefonsamtal med systern säger en del. Så något bakhåll eller liknande har jag svårt att tänka mig. I så fall ska dom ha annonserat att dom är på väg just till honom och då långt innan dom ens satte sina fötter på hans mark. Jag förstår inte åklagarens trams om bakhåll.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Fakta: KG har skjutit båda angriparna på farstubron (genom ytterdörrens fönster). De befann sig, av allt att döma, på utsidan av huset, KG på insidan, beredd med vapen.

Hmmm, angriparna har påbörjat ett angrepp utanför hans dörr beväpnade samt hotfulla, och befinner sig olovligen inne på hans egendom. Gubben agerar efter det händelseförloppet inget annat.
Senast redigerad av Moosky 2016-05-31 kl. 12:59.
Citera
2016-05-31, 13:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hans telefonsamtal med systern säger en del. Så något bakhåll eller liknande har jag svårt att tänka mig. I så fall ska dom ha annonserat att dom är på väg just till honom och då långt innan dom ens satte sina fötter på hans mark. Jag förstår inte åklagarens trams om bakhåll.

Hmmm, angriparna har påbörjat ett angrepp utanför hans dörr beväpnade samt hotfulla, och befinner sig olovligen inne på hans egendom. Gubben agerar efter det händelseförloppet inget annat.
Hans telefonsamtal till systern talar snarare för än mot ett bakhåll. Han ringer henne - inte polisen. Laddar bössan och väntar.

Ett bakhåll kräver inte lång tids planering - det är något som kan planeras i stunden.
Citera
2016-05-31, 13:11
Avslutad
Borde man inte kunna ge mannen 6 år med fotboja eller något om han nu döms för dråp. Att han ska återfalla i brott är knappast troligt och att sitta i fängelse känns så onödigt att behöva göra för den här stackars mannen.
Citera
2016-05-31, 13:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Hans telefonsamtal till systern talar snarare för än mot ett bakhåll. Han ringer henne - inte polisen. Laddar bössan och väntar.

Ett bakhåll kräver inte lång tids planering - det är något som kan planeras i stunden.

Väntar på vad? Angreppet är i full gång, så han agerar först efter angreppet och inte innan.

Nödvärn
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om
den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas
betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller
egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar
att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700
Citera
2016-05-31, 13:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Fakta: KG har skjutit båda angriparna på farstubron (genom ytterdörrens fönster). De befann sig, av allt att döma, på utsidan av huset, KG på insidan, beredd med vapen.

Nu hade ju de tre våldsverkarna ju redan trängt in på annans tomt, maskerade och beväpnade. En dörr med utslaget fönster är väl ingen dörr. Det är ju en ickedörr.

Lite dubbelmoral tycker jag.
Föräldrar, polisen och framtida offer är nog väldigt tacksamma för att någon hjälpt till med passiveringen av några psykopater.

Nu har domstolen att välja:
1. Tillåtet att freda sitt liv med lämplig åtgärd.
2. Tillåtet att kränka andras hem utan påföljd.

Var god välj!
Citera
2016-05-31, 13:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Väntar på vad? Angreppet är i full gång, så han agerar först efter angreppet och inte innan.

Nödvärn
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om
den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas
betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller
egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar
att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700
Nej, något angrepp är inte i full gång när han skjuter. Ett inbrott är på gång - viss skillnad på det.

Han har med dessa herrar på tomten kunnat gå fram och tillbaka till bilen två gånger - han har en extra ingång i källarplan som är nära till bilen, som han kan ta sig ut genom.

Jag ser inte alls detta som något självklart nödvärn.
Citera
2016-05-31, 13:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu hade ju de tre våldsverkarna ju redan trängt in på annans tomt, maskerade och beväpnade. En dörr med utslaget fönster är väl ingen dörr. Det är ju en ickedörr.
Nej, det fortfarande en låst dörr men med trasigt fönster. Dörren var lås, den utgjorde fortfarande ett hinder för dem att komma in.

Citat:
Lite dubbelmoral tycker jag.
Föräldrar, polisen och framtida offer är nog väldigt tacksamma för att någon hjälpt till med passiveringen av några psykopater.

Var god välj!
Det är inte de valen det står mellan - och således en löjlig dikotomi att ställa upp och kräva att folk skall välja mellan.
Citera
2016-05-31, 13:50
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Var god välj!

Mannens vapen var väl ett hagelgevär. Laddat med 2 patroner. Och han konstaterade att det var fler än EN angripare.
Då tar man inte risken att först skjuta ett varningsskott.

Jag brukar diskutera en del rättsfall med bekanta i Kalifornien. De förvånas ofta över att medborgare i Sverige inte verkar ha rätt att försvara familj och egendom.
En pensionär i Kalifornien som blir angripen i hemmet av våldsverkare skulle aldrig dömas för att ha använt dödligt våld om det stod klart att de försökte bryta sig in medan han var hemma. "Line in the sand" som de säger.
Citera
2016-05-31, 13:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nej, något angrepp är inte i full gång när han skjuter. Ett inbrott är på gång - viss skillnad på det.

Han har med dessa herrar på tomten kunnat gå fram och tillbaka till bilen två gånger - han har en extra ingång i källarplan som är nära till bilen, som han kan ta sig ut genom.

Jag ser inte alls detta som något självklart nödvärn.

Okej, så man har kniv och järnrör samt mask för inbrott? Och man gör inbrott hos någon man känner som sin mammas kamrat. Nja, den valsen lär ingen gå på eftersom det är hans ord som kommer väga tyngst i och med att det är våldsbrottslingar som uttalat hot tidigare och under angreppet.

Rätt till nödvärn föreligger mot 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller
egendom,
Citera
2016-05-31, 13:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Okej, så man har kniv och järnrör samt mask för inbrott? Och man gör inbrott hos någon man känner som sin mammas kamrat. Nja, den valsen lär ingen gå på eftersom det är hans ord som kommer väga tyngst i och med att det är våldsbrottslingar som uttalat hot tidigare och under angreppet.

Rätt till nödvärn föreligger mot 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller
egendom,
Givet att det hela gått till åtal så är föreligger inte rätten till nödvärn så självklart som du vill göra gällande. Hade den gjort det så hade åklagaren aldrig drivit till åtal.
Citera
2016-05-31, 13:59
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Nej, det fortfarande en låst dörr men med trasigt fönster. Dörren var lås, den utgjorde fortfarande ett hinder för dem att komma in.

Det är inte de valen det står mellan - och således en löjlig dikotomi att ställa upp och kräva att folk skall välja mellan.

Jag är då glad att jag inte lever under ditt tak, då du inte skulle freda
dig själv och dina barn emot ett förmodat våld.
mannen kände sig hotad av busar som slagit sönder fönstret på hans dörr.

Vad gör du om du känner dig hotad? fredar dig själv, eller väntar på våldet..
Citera
2016-05-31, 14:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag är då glad att jag inte lever under ditt tak, då du inte skulle freda
dig själv och dina barn emot ett förmodat våld.
mannen kände sig hotad av busar som slagit sönder fönstret på hans dörr.

Vad gör du om du känner dig hotad? fredar dig själv, eller väntar på våldet..
Varifrån har du fått att jag inte skulle (och dessutom har) freda mig och mina barn?

När jag blev utsatt ringde jag polisen i första hand -- det är vad människor normalt gör i de situationerna. Att sedan freda sig med våld/eller förbereda sig för att freda sig med våld alternativt flyr fältet är vad man gör i väntan på polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in