2016-05-27, 21:46
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal

Du verkar motsäga din förmodade önskan här. Om du anser att hans förekomst i brottsregister gör honom till en tvivelaktig person vore det även konsekvent att uppfatta vad han säger i förhör som tvivelaktigt (läs det du citerar). Min personlig uppfattning är att bröderna hotade folk till livet mer eller mindre dagligen.

Förmodade önskan? Vad yrar du om egentligen undrar jag. Det är väl uppenbart att kamraten ljuger och det gör han redan i förhör om man är uppmärksam dvs. Jag vet inte riktigt vad du ville säga i ditt inlägg?
Citera
2016-05-28, 09:15
Medlem
Citat:
Jag tolkade han ändrade uppgiften om att ammunition låg i vapenskåpet, inför domstol, beror på att han förvarade ammunition i hela huset på olåsta platser (vilket är olagligt), samt att anledning till detta är för att han är en "rätt-ska-vara-rätt-personlighet" och inte för det skulle möjligen skulle vara till fördel för honom i den rättsliga processen inför domstolen.
Enligt lag skall ammunition förvaras under säkert lås. Exakt vad det betyder har aldrig blivit fastställt. Jag och många med mig hävdar att det är lagligt att ha ammunition liggande framme i huset, förutsatt att huset är låst. I diskussionerna om ett nytt vapendirektiv finns förslag om att ammunition skall förvaras i någon form av säkerhetsskåp, men något dylikt regelverk finns som sagt inte idag.
Citera
2016-05-28, 11:19
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Förmodade önskan? Vad yrar du om egentligen undrar jag. Det är väl uppenbart att kamraten ljuger och det gör han redan i förhör om man är uppmärksam dvs. Jag vet inte riktigt vad du ville säga i ditt inlägg?
Ja, då skulle man kunna påstå att det är uppenbart att kamraten ljuger när han talar om dödshoten.

Min uppfattning är att det kan vara sant och att bröderna på daglig basis sa saker som kan uppfattas som hot om misshandel och mordhot (att de kontinuerligt omsatt ord till handling, när det gäller misshandel, tidigare känner de flesta till).

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Enligt lag skall ammunition förvaras under säkert lås. Exakt vad det betyder har aldrig blivit fastställt. Jag och många med mig hävdar att det är lagligt att ha ammunition liggande framme i huset, förutsatt att huset är låst. I diskussionerna om ett nytt vapendirektiv finns förslag om att ammunition skall förvaras i någon form av säkerhetsskåp, men något dylikt regelverk finns som sagt inte idag.
Hur, bra eller dåligt, personer med vapenlicens tillåts förvara sin ammunition kan ses som de facto ej olagligt eftersom det inte beivras s.a.s. I övrigt brukar synen på enbart skarp ammunition vara nästan lika hårt som med enbart ett oladdat fungerande skjutvapen (läs olagliga vapen och ammunition).

Min poäng var dock inte de intressanta detaljerna du tar upp utan att jag anser att förvaringen inte var föredömlig och att K-G är en personlighet som anser att saker skall skötas föredömligt. Tycker att man redan ser det med hans föredömliga underhåll av sin fastighet.

Om jag inte minns fel gäller det enstaka hagelpatroner i en kökslåda och i en låda i hallen, samt mer ammunition i ett skåp i tvättkällaren.
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-05-28 kl. 11:23.
Citera
2016-05-28, 13:01
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ja, då skulle man kunna påstå att det är uppenbart att kamraten ljuger när han talar om dödshoten.

Min uppfattning är att det kan vara sant och att bröderna på daglig basis sa saker som kan uppfattas som hot om misshandel och mordhot (att de kontinuerligt omsatt ord till handling, när det gäller misshandel, tidigare känner de flesta till).

Hur, bra eller dåligt, personer med vapenlicens tillåts förvara sin ammunition kan ses som de facto ej olagligt eftersom det inte beivras s.a.s. I övrigt brukar synen på enbart skarp ammunition vara nästan lika hårt som med enbart ett oladdat fungerande skjutvapen (läs olagliga vapen och ammunition).

Min poäng var dock inte de intressanta detaljerna du tar upp utan att jag anser att förvaringen inte var föredömlig och att K-G är en personlighet som anser att saker skall skötas föredömligt. Tycker att man redan ser det med hans föredömliga underhåll av sin fastighet.

Om jag inte minns fel gäller det enstaka hagelpatroner i en kökslåda och i en låda i hallen, samt mer ammunition i ett skåp i tvättkällaren.
Då fanns det ingen orsak att vara rädd för pojkarna på utsidan.
Det fanns hagelpatroner i närheten så på max 5 sek. kunde hagelbössan varit färdig för nya skott.
Som närstridsvapen är hagelbössan fruktat, om inte innehavaren av vapnet vet detta så är det skit.
K-G tog sig rätten att slakta killarna, att vara domare och bödel.
Man måste vara bra "dement" om man försvarar detta, visserligen uppträder han förvirrat i många situationer.
Citera
2016-05-28, 13:31
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Det fanns hagelpatroner i närheten så på max 5 sek. kunde hagelbössan varit färdig för nya skott.
Som närstridsvapen är hagelbössan fruktat, om inte innehavaren av vapnet vet detta så är det skit.
Man måste vara bra "dement" om man försvarar detta, visserligen uppträder han förvirrat i många situationer.
Nja, det är inte så jag ser det iallafall, utan att K-G var överdrivet rädd och orolig för dem sedan tidigare (att vara mer allmänt rädd och orolig tror jag de flesta hade varit i hans situation) och agerade mer impulsivt/instinktivt den aktuella kvällen.

Förvaringen av ammunitionen tror jag är en ren tillfällighet och inte något som gjordes i något slags förbyggande syfte.
Citera
2016-05-28, 14:53
Medlem
Citat:
Förvaringen av ammunitionen tror jag är en ren tillfällighet och inte något som gjordes i något slags förbyggande syfte.
Huvudsaken är att man har full koll på var man förvarar sin ammo. Vad gäller förebyggande syfte så är det väl att ha ammon tillsammans med vapnet? Och den ammo som inte får plats i vapenskåpet får helt enkelt lagras på annan plats.
Citera
2016-05-28, 18:07
Medlem
Citat:

Jag tycker att detta är en helt obegriplig uppfattning som många verkar ha: att det inte fanns orsak till rädsla för att de befann sig utanför. Själv, personligen, går jag runt och oroar mig för saker som ska hända mycket längre i framtiden än 5-10 minuter.

Om de hade tagit sig till huset på natten och börjat bryta sig in så är det en fråga om NÄR inte OM de kommer in. Och frågan är hur farliga de är när de kommer in - inte vilket hot de utgör just nu.

Jag tror även att en höna har förmåga att känna oro om räven strykter strax utanför hönsgården.

För mig är det omöjligt att inte förstå den dödsskräck KG kände.

Sedan finns det en del bra klipp på Youtube som visar vad som händer när en polisman med pistol blir angripen av en knivbeväpnad person. På mindre än 7m håll är det mycket svårt att stoppa en motiverad knivbeväpnad angripare. Givet att det är två angripare, att en hagelbössa (hur dödlig den än må vara) knappast är väsentligt snabbare än en pistol, att KG inte är tränad som en polisman och att det hela skulle inträffa inomhus på begränsat utrymme och i begränsad belysning: obegripligt hur detta inte kan uppfattas som ett direkt dödligt hot - hagelgevär eller ej.
Citera
2016-05-29, 04:29
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Så fint att vi har tuffingar som dig i vårt rike, hårdingar som tror sig veta hur de skall reagera när de som åldringar befinner sig i en situation där betydligt yngre och därigenom fysiskt överlägsna män börjar slå sönder din ytterdörr och skriker att de skall döda dig.

Hoppas för Guds skull att du befinner dig där en dag i 70-årsåldern och kan statuera exempel på hur man bör uppträda. Pajas.
Citera
2016-05-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Så fint att vi har tuffingar som dig i vårt rike, hårdingar som tror sig veta hur de skall reagera när de som åldringar befinner sig i en situation där betydligt yngre och därigenom fysiskt överlägsna män börjar slå sönder din ytterdörr och skriker att de skall döda dig.

Hoppas för Guds skull att du befinner dig där en dag i 70-årsåldern och kan statuera exempel på hur man bör uppträda. Pajas.
Inte bara fysiskt svagare. En åldring har en hel del andra tillkortakommanden, till exempel sämre reaktionsförmåga. Bara det... Var och en som läst något om närstrid i krig vet hur viktigt det är att reagera. Den som funderar om den han ser är vän eller fiende hinner ofta inte tänka klart innan han blir skjuten.
Domstolen tar sig i sanning ett stort ansvar om den inte friar KG och sätter honom på fri fot.
Senast redigerad av Sang 2016-05-29 kl. 11:32.
Citera
2016-05-29, 16:15
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys

Håll dig till ämnet!
Hur jag skulle agera i en liknande situation är inte intressant.
Det handlar bara om varför K-G avrättade dom.
K-G ansåg sig ha rätten att vara domare samt bödel och bestämma vem som ska få leva eller ej.
Citera
2016-05-29, 16:45
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Inte bara fysiskt svagare. En åldring har en hel del andra tillkortakommanden, till exempel sämre reaktionsförmåga. Bara det... Var och en som läst något om närstrid i krig vet hur viktigt det är att reagera. Den som funderar om den han ser är vän eller fiende hinner ofta inte tänka klart innan han blir skjuten.
Domstolen tar sig i sanning ett stort ansvar om den inte friar KG och sätter honom på fri fot.
Det mesta talar för att skjutningen var planerad.
Det var endast K-G som hade tillgång till vapen.
Totalt fanns det 34 skarpa hagelpatroner i hans omedelbara närhet.
Varför ringa sin syster och lägga telefonen så att hon skulle höra vad som utspelade sig.
Om han ringt 112 och lagt telefonen så att larmoperatörerna hört vad som utspelade sig borde vara det rätta.
Om K-G är så rädd av sig varför åker han hem till grabbarnas föräldrahem och konfronterar dom där K-G skjuter i sin upphetsning och rädsla Fredrik rakt över hjärtat samt placerar skottet mot Simon i ryggen på höger sida, om Simon varit vänd in mot huset så skulle även han skott vara ett hjärtskott.
Citera
2016-05-29, 16:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Håll dig till ämnet!
Hur jag skulle agera i en liknande situation är inte intressant.
Det handlar bara om varför K-G avrättade dom.
K-G ansåg sig ha rätten att vara domare samt bödel och bestämma vem som ska få leva eller ej.
Är du riktigt sann eller?
Två kriminella bröder med långa brottsregister och omvittnat våldsamma går beväpnade hem till K-G på natten och slår sönder rutan i hans dörr och skriker att dom ska döda honom.
Vad fan skulle K-G göra? Bara stå där och vänta på att dom tar sig in och låta sig dödas?
Polisen är ju inte så snabba att rycka ut som du kanske vet, så dom hade aldrig hunnit dit i tid.

Om K-G inte hade försvarat sig vad fan tror du hade hänt?

Vi hade haft en död pensionär och en död hund och troligen ett nerbränt hus.
Men i din värld är väl unga kriminella drägg mer värda än en skötsam gammal man.

Använder en del av dina ord men skriver det på rätt sätt.
Dräggen ansåg sig har rätten att vara domare samt bödel och bestämma vem som ska få leva eller ej...
OBS!!! Dräggen gick hem till K-G och inte tvärtom. Vad skulle dom göra där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in