2016-05-25, 11:27
Medlem
Skicka hela uppgiften.
2016-05-25, 19:23
Medlem
Citat:
Det finns 6 isomerer med summaformeln C4H8. Skriv strukturformler för 5 av dem och ange deras rationella namn.

Jag löser uppgiften, men hur ska man generellt tänka? Finns det några allmänna regler? Jag brukar använda "chop-off" metoden, dvs att man tar bort en kolatom i taget och ser var den kan omplaceras för att en ny variant ska bildas med samma summaformel.
2016-05-26, 13:38
Bannlyst
Vattnets egenskaper!

Hejsan, kan någon bara rabbla upp en massa egenskaper som vattnet har och ge en kort förklaring.

T.ex. vattnets aggregationstillstånd och dess värmekapacitet.
2016-05-28, 12:37
Medlem
Varför är det dipol-dipol bindningar mellan två estermolekyler? Hur kommer det sig att det inte förekommer vätebindningar mellan estermolekyler?
2016-05-28, 16:17
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Varför är det dipol-dipol bindningar mellan två estermolekyler? Hur kommer det sig att det inte förekommer vätebindningar mellan estermolekyler?

Du har resonans mellan dom två syrena. Att du inte har vätebindningar är för att inget av syrena har ett väte bundet till sig. Däremot om du slänger in lite vattenmolekyler så får du vätebingningar mellan vattnets väte och estern.
2016-05-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Du har resonans mellan dom två syrena. Att du inte har vätebindningar är för att inget av syrena har ett väte bundet till sig. Däremot om du slänger in lite vattenmolekyler så får du vätebingningar mellan vattnets väte och estern.

Hm.. Fast det är väl vätet som ska vara bundet till ett syre för att en vätebindning ska kunna uppstå?
2016-05-28, 21:46
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Hm.. Fast det är väl vätet som ska vara bundet till ett syre för att en vätebindning ska kunna uppstå?

Precis, och det har du ju inte i en ester
2016-05-28, 22:29
Medlem
Citat:

Nu förstår jag. Skulle du vilja förklara spädning? Jag fastnar alltid på det, rxempelvis om man tar x ml från den spädda lösningen osv..
2016-05-28, 22:30
Medlem
Citat:

Hur uppkommer dipol-dipol bindningarna då?
2016-05-28, 22:31
Medlem
Citat:
Jag löser uppgiften, men hur ska man generellt tänka? Finns det några allmänna regler? Jag brukar använda "chop-off" metoden, dvs att man tar bort en kolatom i taget och ser var den kan omplaceras för att en ny variant ska bildas med samma summaformel.

Ingen som har ett svar här? Har kommit fram till metoden men hur gör man för att finna alla isomerer när det finns dubbelbindningar? Cykliska former finns ju där..
2016-05-28, 22:45
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Hur uppkommer dipol-dipol bindningarna då?

Genom resonans över O-C-O såhär: http://i.imgur.com/Y4gmNoP.jpg

Citat:
Nu förstår jag. Skulle du vilja förklara spädning? Jag fastnar alltid på det, rxempelvis om man tar x ml från den spädda lösningen osv..

Beror lite på hur du menar. Du har oftast en stock och späder enligt c1*v1=c2*v2. Annars får du specificera lite.

Citat:
Ingen som har ett svar här? Har kommit fram till metoden men hur gör man för att finna alla isomerer när det finns dubbelbindningar? Cykliska former finns ju där..

Har svårt med såna, brukar leka mig fram på dom där.
2016-05-29, 10:11
Medlem
Citat:
Genom resonans över O-C-O såhär: http://i.imgur.com/Y4gmNoP.jpg

Beror lite på hur du menar. Du har oftast en stock och späder enligt c1*v1=c2*v2. Annars får du specificera lite.

Har svårt med såna, brukar leka mig fram på dom där.

Fast det kan väl alltid bildas cykliska former när det handlar om dubbelbundna molekyler?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in