2016-05-26, 21:12
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det är väl inte säsong 6 overall som folk brukar klaga på utan just slutet på det sista avsnittet? Jag tyckte att serien höll en hög nivå rakt igenom, jag märkte inte att den droppade i kvalité någonstans.

Att folk klagar på slutet är förståeligt. Att klippa direkt till svart, helt plötsligt mitt i en scen är ju minst sagt kontroversiellt. Hur många andra serier har gjort? Eller kommer göra? Det är faktiskt helt briljant och något som definitivt sätter sin stämpel på serien. Det är rimligt att folk vill ha definitiva svar angående vad som händer en karaktär vars resa de har följt igenom sex säsonger, men tar man ett steg tillbaka och tänker på det hela så fungerar slutet väldigt bra. Det är omöjligt att säga ifall han dog när han sitter på caféet. Kanske dör han dagen därpå, eller veckan därefter. Poängen är att Tonys framtid var över och att inom en snar framtid skulle han dö. Att vi får se det eller inte bör inte spela någon roll.

Sedan finns det väldigt mycket som tyder på att han faktiskt dog precis när scenen tog slut, vi har t ex scenen där Tony och Bobby pratar och Bobby säger "At the end, you probably don't hear anything, everything just goes black".

Ser om serien för andra gången just nu, är inne på säsong 4. Jag har säkert många grejer att snappa upp.

Det är ett fantastiskt bra slut.

Och egentligen är det inte ett otydligt slut ens, att argumentera för att Tony överlever den sista scenen kräver stor fantasi och mycket vilja.
Och det är där jag tror skon klämmer, folk vill inte acceptera att karaktären man har följt så länge blir knäppt så hastigt och oväntat.
Men tittar man objektivt på scenen så är det tydligt vad som händer.
Citera
2016-05-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Det är ett fantastiskt bra slut.

Och egentligen är det inte ett otydligt slut ens, att argumentera för att Tony överlever den sista scenen kräver stor fantasi och mycket vilja.
Och det är där jag tror skon klämmer, folk vill inte acceptera att karaktären man har följt så länge blir knäppt så hastigt och oväntat.
Men tittar man objektivt på scenen så är det tydligt vad som händer.

Japp, jag håller med dig. Jag tror även att för vissa händer bara det som syns och för dem blir slutet konstigt när man inte visar vad som sker. Då kan man iofs undra varför man tittar på en serie som Sopranos där det sker så mycket under ytan...

Det finns en väldigt bra artikel på nätet som bevisar (nästan) utom all tvivel att Tony blir mördad i restaurangen. Den är ganska lång men välskriven och intressant om man är en inbiten Sopranos-nörd som jag.

Artikeln:
https://masterofsopranos.wordpress.com/the-sopranos-definitive-explanation-of-the-end/
Citera
2016-05-27, 02:03
Medlem
Citat:

Stor fantasi är vad som krävs för att tro att en lejd mördare skulle sätta sig ner och dricka kaffe (för att se till att vittnena ska få en riktigt en god minnesbild av honom) och gå på toan innan han utför sitt jobb.
Citera
2016-05-27, 17:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dst
Stor fantasi är vad som krävs för att tro att en lejd mördare skulle sätta sig ner och dricka kaffe (för att se till att vittnena ska få en riktigt en god minnesbild av honom) och gå på toan innan han utför sitt jobb.

Du talar mot bättre vetande. Det är exakt det som händer i Gudfadern när Mike skjuter "Turken" Solozzo och polisen McCluskey på Louis Restaurant i Bronx.

Stulet direkt från verkligheten och kommer direkt från hästens mun (avhoppade maffiosos samt artiklar i tidningarna).
Citera
2016-05-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du talar mot bättre vetande. Det är exakt det som händer i Gudfadern när Mike skjuter "Turken" Solozzo och polisen McCluskey på Louis Restaurant i Bronx.

Skillnaden är att Corleones visste att Michael skulle bli muddrad och därför hade gömt en revolver inne på toaletten. Helt andra förutsättningar.
Citera
2016-05-27, 18:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Skillnaden är att Corleones visste att Michael skulle bli muddrad och därför hade gömt en revolver inne på toaletten. Helt andra förutsättningar.

Nej, scenariot är detsamma. Mördaren spenderar tid i offentlig lokal. Mördaren går på toa. Mördaren skjuter sitt offer offentligt.

Vem och varför någon gömt ett vapen på toa är fullkomligt ointressant i frågeställningen.
Citera
2016-05-27, 18:49
Medlem
Magnet83s avatar
Larvigt att kategoriskt argumentera för någon av slutsatserna, det abrupta oklara slutet fanns där just för att det inte ska gå att dra en konklusion av det. Hade de velat att Tony skulle dö hade han blivit dödad i bild och skulle han överleva hade det inte blivit klippt så där hastigt. Det är liksom poängen med en tvetydig slutscen.
Citera
2016-05-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, scenariot är detsamma. Mördaren spenderar tid i offentlig lokal. Mördaren går på toa. Mördaren skjuter sitt offer offentligt.

Vem och varför någon gömt ett vapen på toa är fullkomligt ointressant i frågeställningen.

Det är högst relevant eftersom det inte fanns någon anledning för en mördare att inte skjuta Tony direkt när han kom in i restaurangen.
Senast redigerad av dst 2016-05-27 kl. 19:04.
Citera
2016-05-27, 19:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Det är högst relevant eftersom det inte fanns någon anledning för en mördare att inte skjuta Tony direkt när han kom in i restaurangen.

Det är helt ointressant vad någon tyckte eller trodde innan. Verkligheten, som scenen bygger på, är hämtad ur verkligheten vilket betyder att det uppenbarligen fanns en tanke hos mördaren som fick denne att INTE skjuta direkt. Du yrar med andra ord.

Scenariot är detsamma. A sitter tillsammans med B, C (eventuellt fler), äter/dricker tillsammans med dom övriga (tilldrar sig omgivningens blickar, går på toa, gör vad man gör på en toalett (i ena fallet plockar fram ett vapen från baksidan på vattenbehållaren, går ut från toaletten, väntar ett ögonblick...och skjuter A+B (plus eventuellt fler). Avlägsnar sig.

Scenariot är exakt detsamma. De detaljer som skiljer är helt ointressanta. Vad mördaren eventuellt tyckte eller trodde när denna kommer in i lokalen är ointressant dels därför att vi inte vet något om det och dels därför att det inte i någon detalj ändrar scenariot.

Du får gärna skriva en helt egen roman som bygger på vad du tycker är roligt...men gör ett försök att förstå scenariot som beskrivits.

Vad du, eller någon annan, tycker om själva tanken bakom scenariot kan ju variera.
Citera
2016-05-27, 22:01
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Larvigt att kategoriskt argumentera för någon av slutsatserna, det abrupta oklara slutet fanns där just för att det inte ska gå att dra en konklusion av det. Hade de velat att Tony skulle dö hade han blivit dödad i bild och skulle han överleva hade det inte blivit klippt så där hastigt. Det är liksom poängen med en tvetydig slutscen.

Lyssna, det är inte ett abrupt slut om man är uppmärksam på hur scenen är uppbyggd.

Istället för att jag ska sitta och förklara allt så läs den här utmärkta länken som Perfecthairline bidrog med:
https://masterofsopranos.wordpress.c...on-of-the-end/

Tony är död, deal with it.

Citat:

Du argumenterar som att du vet exakt vilka motiv mördaren hade och du antar att det hela va väldigt planerat och genomtänkt, sanningen är att vi vet ingenting om omständigheterna förutom det som visas för oss.

Jag kan på rak arm komma på flera scenarion på rak arm som förklarar varför skytten går in på toaletten innan han skjuter Tony.
Citera
2016-05-28, 03:25
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Lyssna, det är inte ett abrupt slut om man är uppmärksam på hur scenen är uppbyggd.

Istället för att jag ska sitta och förklara allt så läs den här utmärkta länken som Perfecthairline bidrog med:
https://masterofsopranos.wordpress.c...on-of-the-end/

Tony är död, deal with it.
Ligger David Chase eller någon annan av seriens producenter bakom den där sidan (som inte ens fungerar)? Om inte inser de allra flesta, utom autistfallen, att det är lönlöst att dra några riktiga slutsatser och att bidra med någonting annat än spekulationer.
Citera
2016-05-28, 08:56
Avstängd
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Ligger David Chase eller någon annan av seriens producenter bakom den där sidan (som inte ens fungerar)? Om inte inser de allra flesta, utom autistfallen, att det är lönlöst att dra några riktiga slutsatser och att bidra med någonting annat än spekulationer.
Jag kan inte heller öppna sidan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in