2016-05-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag kan inte heller öppna sidan!

Här är länken.
https://masterofsopranos.wordpress.com/the-sopranos-definitive-explanation-of-the-end/
Citera
2016-05-31, 22:16
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Så till frågan som ingen tagit upp ännu.....

Vem beställde mordet på Tony ?
Citera
2016-05-31, 22:25
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman

Carmela
Citera
2016-05-31, 23:36
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Carmela
nej inte hon, du är sjukt dålig på att tolka serier.
Citera
2016-05-31, 23:44
Medlem
Holgersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Du har deltagit men ej förstått.

Vilken förminskande och tråkig kommentar. Jag köper in på det mesta av det du skriver, det är tydligt om man hört alla kommentatorsspår och tagit del av intervjuer med David Chase genom åren. Ser dock inte hur det på något sätt utesluter att Tony har en närmast villkorslös kärlek till Chris. Han ger honom, till många andras förtret, väldigt många chanser. Han vinner absolut ingenting av det. De visste nog båda, när de satt där i säsong sex och ljög för varandra, att det var precis det de gjorde. Och att vägs ände snart var kommen. Undermedvetet. Men kärlek fanns där, så tolkar jag det.
Citera
2016-06-01, 00:11
Avslutad
Hela poängen med maffiafilmer/serier är ju att de förr eller senare faller. Bossarna. Det ligger i maffians natur att den är ständigt utbytbar och föränderlig, även om det är ungefär samma kriminalitet de alla ägnar sig åt.

Om ni inte redan har sett Inside The American Mob, så se den. Väldigt intressant och bra serie. Finns på YT. Det är väldigt sällan en maffiaboss blir gammal (i frihet). Det är döden eller fängelse som gäller. Förr i tiden var maffian mer/bättre strukturerad och alla trodde verkligen på hedersbegreppet. Sono uomo di honore.
Men i dag styr pengarna och affärerna allt. Det finns ingen lojalitet kvar. I Tonys fall var det likadant. Till och med hans "trogna följeslagare" Paulie och Silvio visade sig vara falska som råttor när t ex Tony låg skjuten på sjukhuset.

Hade Sopranos fortsatt hade Tony förr eller senare "tvingats" bli dödad. Dels för att han hade så många fiender och, rätta mig gärna nu om jag har fel, men David Chase ville väl alltid hålla serien verklighetstrogen. T ballade också ur mer än vanligt mot slutet. Och om han blev dödad i sista scenen är det ganska omöjligt att säga vem som beställde det. Finns otaliga scenarion och misstänkta.

Maffian är, för medlemmarna, en ständig knife in the back.
Har maffiahistorien lärt oss något så är det; Trust no one.
Senast redigerad av GenesisP 2016-06-01 kl. 00:14.
Citera
2016-06-01, 00:11
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:

Citerar mig själv, kan det ha varit ryssen från avsnittet "Pine barrens"

iskall kille han dödade 16 tjetjenska rebeller

Paulie: Han har dödat 16 tjeckier och han var inredningsarkitekt.
Christoffer: his house looked like shit
Citera
2016-06-01, 00:17
Medlem
Citat:

Personligen tror jag inte att det är meningen att man ska veta det, framför allt säsong 6 är en nedåtgående spiral för Tony och han hade skaffat sig så många fiender att det kan ha varit mer eller mindre vem som helst.

Men om man nu ska spekulera så hade mördaren en Members only-jacka, dvs samma jacka som Eugene Pontecorvo när han hängde sig, så Eugenes brorsa?

Om man ska verkligen spekulera så kan "Members only" betyda att han var invigd, dvs medlem i maffian (member), en liten hint från David Chase.

Men som sagt, väldigt mycket spekulerande, jag tror att poängen aom man vill framföra är att han dör och att hur är ointressant.
Senast redigerad av Perfecthairline 2016-06-01 kl. 00:19.
Citera
2016-06-01, 17:01
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
nej inte hon, du är sjukt dålig på att tolka serier.

Haha det skulle vara en galen twist
Citera
2016-06-08, 21:31
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Förklaringen till att Tony dör i slutscenen, är förutom homagen till gudfadern.

hela scenen som david chase personligen regisserade för att den skulle bli perfekt.

Vi ser till och med en scen där vi ser vilken vinkel tony sitter mot dörren, ergo det är viktigt.

Vi ser dörrkloclan ringa 5 ggr, varenda gång ser vi Tonys POV mot dörren

Utom den sista(då meadow kommer), då är det svart.

Och det hela binder tillbaka till vad Bobby sa....
Citera
2016-06-08, 22:40
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Vi ser till och med en scen där vi ser vilken vinkel tony sitter mot dörren, ergo det är viktigt.

Vi ser dörrkloclan ringa 5 ggr, varenda gång ser vi Tonys POV mot dörren

Utom den sista(då meadow kommer), då är det svart.
Exakt, det för mig är väl det tydligaste tecknet på att Tony inte överlever slutscenen. Men även det faktum att killen vid bardisken ständigt vänder sig åt Tonys håll på ett sådant sätt att det verkar som om han skuggar honom.
Citera
2016-06-10, 15:58
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Exakt, det för mig är väl det tydligaste tecknet på att Tony inte överlever slutscenen. Men även det faktum att killen vid bardisken ständigt vänder sig åt Tonys håll på ett sådant sätt att det verkar som om han skuggar honom.

Dessutom är ett sådant slut bättre för historien i helhet, vem kan leva det livet Tony gör(hämta tidningen i morgonrocken, ändå jag hatar i serien) och sluta upp med en lycklig familj för resten av sina dagar? Familjen som Tonys imperium är baserad på hamnade alla i fängelse eller blev knäppta i verkligheten.

Han blev knäppt, punk slut.

Jag blev mer rörd av bobby bacalas död, han var den enda som inte var fullblodsspykopat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in