Jag får väl bidra med mina egna tankar och funderingar, som vanligt.
Ett av mina absoluta favoritavsnitt är Long Term Parking, femte säsongens tolfte avsnitt. Det finns många intressanta aspekter av det här avsnittet, men den, uppenbarligen, mest uppseendeväckande händelsen är när FBI konfronterar Adriana La Cerva angående ett mord som hon har hjälpt till att dölja på nattklubben "Crazy Horse", som hon driver. Detta leder till att FBI får nog, ställer ultimatum och slutligen så går Adriana med på att erkänna sin kontakt med FBI för Christopher med förhoppningen att få honom att vända sig mot Tony (som han redan är missnöjd med, mycket på grund av dennes favorisering av Tony B). Christopher väljer dock Tonys sida och händelseutvecklingen leder till att Adriana avrättas i ett skogsområde av Silvio Dante. Det finns så många olika aspekter av den här händelseutvecklingen, som skulle kunna diskuteras, men den som jag finner mest intressant (och som även delvis belyses i kommentarfältet till det första Youtubeklippet, som jag kommer att länka till) är Adrianas mord på ett tydligt sätt belyser Tonys dubbelsidiga natur som en kall sociopat och mördare och en människa med kapaciteten att någonstans därinne samtidigt känna sorg och ånger över sina handlingar, i det här fallet Adrianas död.
THE SOPRANOS - Long term parking ending (SUBTITULOS). Vid ungefär 0.16 och framåt utbyter de tre FBI-agenterna blickar, som i tyst samförstånd avslöjar att de är övertygade om att hon har blivit mördad. Vid ungefär 0.46 avslutas avsnittet med att Tony och Carmela besöker en lövfylld skogstomt, en sådan som Adriana avrättades i tidigare, eftersom de planerar att köpa tomten (Carmela har ju i de senare säsongerna aspirationer om att bli lite av en affärskvinna och därmed säkra sin egen ekonomiska överlevnad genom dylika investeringar om Tony skulle dö). Men man kan verkligen se sorgen i Tonys ögon. Hur han liksom sjunker ihop inombords efter händelserna som ledde fram till Adrianas död. Han såg till att få henne mördad för att säkra sin och Carmelas livsstil i lyx och välfärd, men inser också - paradoxalt - det djupt sorgliga i sina handlingar. Han sjunker ihop på en stubbe, ser utmattad, frånvarande och sorgsen ut. Carmela frågar om han mår bra. "Yeah, yeah,. Me? Yeah. Absolutely", säger han föga övertygande, musiken börjar spela, kameran zoomar ut och eftertexterna följer.
Tony Beats Christopher - The Sopranos HD. I det här klippet har Christopher återfallit på heroin. "[...] I can't stand the pain. I loved her." Tony får ett utbrott, misshandlar Christopher, skriker "You think you're alone in this?". Jag tror att just ensam i sig själv, i sina inre konflikter, var vad Tony var. Som boss var han väldigt ensam i sina handlingar och hans yttersta ansvar låg i att försvara sig själv och människorna under sig själv och deras livsstil, även om det innebar att få en ung kvinna avrättad. När jag reflekterar över det här avsnittet och ser kopplingen mellan de här två scenerna, så blir jag övertygad om att Tony inte var en renodlad sociopat. Han var mänsklig på många sätt, men sedan tidig ålder djupt präglad av/in i och insyltad i maffians livsstil, vilket inte sällan krävde att han lade locket på sina mänskliga sidor och agerade kallblodigt. Han gjorde vad som måste göras. Som man fick se i en flashback i s. 6, så tog Tony på sig ansvaret att få Adriana avrättad, eftersom Christopher själv inte klarade av att göra det.
Ett av mina absoluta favoritavsnitt är Long Term Parking, femte säsongens tolfte avsnitt. Det finns många intressanta aspekter av det här avsnittet, men den, uppenbarligen, mest uppseendeväckande händelsen är när FBI konfronterar Adriana La Cerva angående ett mord som hon har hjälpt till att dölja på nattklubben "Crazy Horse", som hon driver. Detta leder till att FBI får nog, ställer ultimatum och slutligen så går Adriana med på att erkänna sin kontakt med FBI för Christopher med förhoppningen att få honom att vända sig mot Tony (som han redan är missnöjd med, mycket på grund av dennes favorisering av Tony B). Christopher väljer dock Tonys sida och händelseutvecklingen leder till att Adriana avrättas i ett skogsområde av Silvio Dante. Det finns så många olika aspekter av den här händelseutvecklingen, som skulle kunna diskuteras, men den som jag finner mest intressant (och som även delvis belyses i kommentarfältet till det första Youtubeklippet, som jag kommer att länka till) är Adrianas mord på ett tydligt sätt belyser Tonys dubbelsidiga natur som en kall sociopat och mördare och en människa med kapaciteten att någonstans därinne samtidigt känna sorg och ånger över sina handlingar, i det här fallet Adrianas död.
THE SOPRANOS - Long term parking ending (SUBTITULOS). Vid ungefär 0.16 och framåt utbyter de tre FBI-agenterna blickar, som i tyst samförstånd avslöjar att de är övertygade om att hon har blivit mördad. Vid ungefär 0.46 avslutas avsnittet med att Tony och Carmela besöker en lövfylld skogstomt, en sådan som Adriana avrättades i tidigare, eftersom de planerar att köpa tomten (Carmela har ju i de senare säsongerna aspirationer om att bli lite av en affärskvinna och därmed säkra sin egen ekonomiska överlevnad genom dylika investeringar om Tony skulle dö). Men man kan verkligen se sorgen i Tonys ögon. Hur han liksom sjunker ihop inombords efter händelserna som ledde fram till Adrianas död. Han såg till att få henne mördad för att säkra sin och Carmelas livsstil i lyx och välfärd, men inser också - paradoxalt - det djupt sorgliga i sina handlingar. Han sjunker ihop på en stubbe, ser utmattad, frånvarande och sorgsen ut. Carmela frågar om han mår bra. "Yeah, yeah,. Me? Yeah. Absolutely", säger han föga övertygande, musiken börjar spela, kameran zoomar ut och eftertexterna följer.
Tony Beats Christopher - The Sopranos HD. I det här klippet har Christopher återfallit på heroin. "[...] I can't stand the pain. I loved her." Tony får ett utbrott, misshandlar Christopher, skriker "You think you're alone in this?". Jag tror att just ensam i sig själv, i sina inre konflikter, var vad Tony var. Som boss var han väldigt ensam i sina handlingar och hans yttersta ansvar låg i att försvara sig själv och människorna under sig själv och deras livsstil, även om det innebar att få en ung kvinna avrättad. När jag reflekterar över det här avsnittet och ser kopplingen mellan de här två scenerna, så blir jag övertygad om att Tony inte var en renodlad sociopat. Han var mänsklig på många sätt, men sedan tidig ålder djupt präglad av/in i och insyltad i maffians livsstil, vilket inte sällan krävde att han lade locket på sina mänskliga sidor och agerade kallblodigt. Han gjorde vad som måste göras. Som man fick se i en flashback i s. 6, så tog Tony på sig ansvaret att få Adriana avrättad, eftersom Christopher själv inte klarade av att göra det.