2016-05-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hur man än vrider och vänder på det kan man inte komma ifrån att det
transporterades hemlig vapenutrustning på M/S Estonia, finns det någon
som menar på att det är en trådsanning?

Fundera på vad det kan vara för vapenutrustning:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=514181
”I SVT-programmet Uppdrag granskning i tisdags berättade en tulltjänsteman
att Estonia vid två tillfällen haft transport av hemlig vapenutrustning. Det var
två respektive en vecka före Estonias förlisning den 28 september 1994.”

1. Vad för slags utrustning kan det vara?
3. Hur stort kan det vara: Långtradare, lastbil, skåpbil, personbil, liten väska?
4. Varför transporterar man det i omgångar och inte allt på en gång?
5. Kan det hänga ihop med övertäckningen av M/S Estonia med betong?
6. Varför transporterades inte utrustningen med flyg/privatflyg eller lastbåt?
7. Hur ömtålig kan den vara?
8. Hur hemlig kan den vara, antika krutvapen eller det senaste?
9. Fanns det med folk som övervakade lasten och som överlevde eller finns med
på listan över omkomna?
10. Vilket land kom vapenutrustningen ifrån?
11. Kan det vara därför det inte fick finnas några båtar omkring där M/S Estonia sjönk, explosionsrisk?
12. Kan det vara därför dom körde bort Juta Rabe, om det hade exploderat hade
hela hennes team drunknat?
13. Gick dom ner med dykare för att hämta lasten, varför om det var gamla krutvapen?
14. Först skulle man ta upp M/S Estonia (Carl Bildt tror jag), sen vända man helt, varför?
15. Det hade gått att ta upp M/S Estonia men inte med lasten i, stor explosionsrisk?

Är frågorna vinklade?
Finns det en röd tråd i frågeställningarna, kanske?
Det var en sovjetisk ubåtsreaktor (atomdriven). Efter att USA plockat upp den konstaterade man att den var intakt och att det inte förelåg någon fara för vraket eller de omkomna människorna. Då slopades betongövertäckning. Varför man inte gick på det ursprungliga löftet om att bärga vraket vet jag inte.
Citera
2016-05-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Det var en sovjetisk ubåtsreaktor (atomdriven). Efter att USA plockat upp den konstaterade man att den var intakt och att det inte förelåg någon fara för vraket eller de omkomna människorna. Då slopades betongövertäckning. Varför man inte gick på det ursprungliga löftet om att bärga vraket vet jag inte.

En fråga: Tror du på det där själv?

Du tycker inte det är EXAKT i linje med den rådande aggressiviteten gentemot Ryssland och därmed ett påhitt?
Citera
2016-05-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
En fråga: Tror du på det där själv?

Du tycker inte det är EXAKT i linje med den rådande aggressiviteten gentemot Ryssland och därmed ett påhitt?
Varför skulle ett sådant påstående vara aggressivt mot Ryssland? Det var ju knappast de som var drivande i smugglingen. Det finns dock inget officiellt som talar för att det skulle rört sig om vapen eller något radioaktivt som smugglades i tidigare fall.
Senast redigerad av pf10 2016-05-26 kl. 23:11.
Citera
2016-05-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Varför skulle ett sådant påstående vara aggressivt mot Ryssland? Det var väl knappast de som var drivande i smugglingen. Det finns dock inget officiellt som talar för att det skulle rört sig om vapen som smugglades i tidigare fall.

För mig låter det så uppenbart "agendabetonat" så det blir skrattretande. Med det menar jag inte att vara fräck mot någon person som tror på detta. Men jag är rätt trött på idéer som slängs fram utan ett enda bevis någonstans. Men återkom gärna om det påträffas sådana. Även om det nu är över 20 år sedan.

Annars kan man ju spekulera hur mycket som helst. Jag är väl den jag är, vill ha fakta. Starka bevis. Räcker inte med t ex en gammal 80-årig gubbe som påstår något i en obskyr youtube-film eller liknande (m a o den typen av "bevis" som det kryllar av rörande Palmemordet).

Dokument och filmklipp som är autentiska och faktiskt visar någonting. Personer som träder fram. Bevis genom skicklig helhetsanalys av material som man kan ta del av, så man kan se exakt samma sak själv. Annars - forget about it.
Citera
2016-05-26, 23:29
Medlem
Citat:
För mig låter det så uppenbart "agendabetonat" så det blir skrattretande. Med det menar jag inte att vara fräck mot någon person som tror på detta. Men jag är rätt trött på idéer som slängs fram utan ett enda bevis någonstans. Men återkom gärna om det påträffas sådana. Även om det nu är över 20 år sedan.

Annars kan man ju spekulera hur mycket som helst. Jag är väl den jag är, vill ha fakta. Starka bevis. Räcker inte med t ex en gammal 80-årig gubbe som påstår något i en obskyr youtube-film eller liknande (m a o den typen av "bevis" som det kryllar av rörande Palmemordet).

Dokument och filmklipp som är autentiska och faktiskt visar någonting. Personer som träder fram. Bevis genom skicklig helhetsanalys av material som man kan ta del av, så man kan se exakt samma sak själv. Annars - forget about it.
Bevis för att stulen rysk militär utrustning smugglades på Estonia flertalet tillfällen finns som sagt. Officiellt skulle det röra sig om elektronik, men det är inte ett dugg långsökt att regeringen och myndigheter ljög om omfattningen eller typ av materiel som smugglades. Detta är det enda spåret som är värt att ta seriöst i frågan.

Tyvärr har staten valt att inte lägga alla kort på bordet från början i samband med den här olyckan. Detta skapar grogrunder för konspirationsteorier. En mer komplett helhetsbild av de militära transporterna hade gått att se om inte Hirscfeldt av diffusa anledningar förstört bakgrundsmaterialet till utredningen.
Citera
2016-05-26, 23:36
Medlem
Citat:
Bevis för att stulen rysk militär utrustning smugglades på Estonia flertalet tillfällen finns som sagt. Officiellt skulle det röra sig om elektronik, men det är inte ett dugg långsökt att regeringen och myndigheter ljög om omfattningen eller typ av materiel som smugglades. Detta är det enda spåret som är värt att ta seriöst i frågan.

Tyvärr har staten valt att inte lägga alla kort på bordet från början i samband med den här olyckan. Detta skapar grogrunder för konspirationsteorier. En mer komplett helhetsbild av de militära transporterna hade gått att se om inte Hirscfeldt av diffusa anledningar förstört bakgrundsmaterialet till utredningen.

Vad som skedde innan och efteråt har inget med Estoniaolyckan i sig att göra. Därmed inget bevis alls.

Staten har betett sig väldigt skumt, helt klart. Även Finland och Estland i sammanhanget.

Ska lägga till det också att jag är inte alls inläst på detta. Började lite med den officiella haverirapporten men har inte orkat.
Citera
2016-05-27, 07:05
Medlem
Citat:
Vad som skedde innan och efteråt har inget med Estoniaolyckan i sig att göra. Därmed inget bevis alls.

Staten har betett sig väldigt skumt, helt klart. Även Finland och Estland i sammanhanget.

Ska lägga till det också att jag är inte alls inläst på detta. Började lite med den officiella haverirapporten men har inte orkat.
Man kommer inte ifrån att det är graverande omständigheter som staten inte nämnt ett knyst om innan den aktuelle tulltjänstemannen uppvisade civilkurage och berättade.
Citera
2016-05-27, 09:02
Medlem
Detta är minst sagt pinsamt, men då historien som jag syftade på med största sannolikhet var en kupp riktad mot mej personligen, för att ta reda på mitt nick och testa min förmåga att hålla tyst så erkänner jag att jag svalde betet med hull och hår. Beklagar bara att det gick ut över andra av FB's läsare.

Det var en historia om en allt för snabbt insatt saneringsåtgärd som skulle ha blivit minst sagt lite för lyckad.

Så här i efterhand kan det tyckas som helt otroligt att jag gick på det (även om jag hade en ytterst svag misstanke om hur det låg till), men personen som stod för huvudunderhållningen på kalaset är allt annat än något dumhuvud och har talets gåva. Då allt dessutom var noga planerat så hade man svar på alla mina frågor beträffande tvivel.

Som sagt, ytterst pinsamt men jag med min glappande trut tar det.
Citera
2016-05-27, 12:04
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10952972.ab
Att gå ner med dykare och riskera deras liv för att plocka upp lite antika krutvapen från f.d. CCCP, hur många tror på det, antikhandlare ?
Att dom gick ner relativt omgående kan bero på att det b.l.a. var elektronikutrustning, tål inte vatten, men det räcker inte för ett riskfyllt dykjobb.

Enkel matematik(oavsett hur insatt man är i "caset") säger att det måste varit känsligt material, annars hade man inte riskerat dykare.
Det mest troliga är kärnvapen från f.d. CCCP, en vanlig Scuda-missil räcker inte, den hade man lämnat.
Senast redigerad av sovvandring 2016-05-27 kl. 12:08.
Citera
2016-05-27, 12:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
förliste verkligen estonia? eller är alltihop en jättelik icensatt bluff?

Inget användarnamn? Registrerad 1970??
(Kolla trådens första inlägg.)

Måste vara en konspiration av Illuminati, ryssarna, rymdödlorna, CIA, inomjordingarna, Area51, etc.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-05-27 kl. 12:45.
Citera
2016-05-27, 13:28
Medlem
Citat:
Man kommer inte ifrån att det är graverande omständigheter som staten inte nämnt ett knyst om innan den aktuelle tulltjänstemannen uppvisade civilkurage och berättade.

Det gör ju jag dock. Om du menar det inslag jag tror, så ser jag det som patetisk "skenjournalistik" ärligt talat.
Citera
2016-05-27, 15:00
Medlem
Citat:
Det gör ju jag dock. Om du menar det inslag jag tror, så ser jag det som patetisk "skenjournalistik" ärligt talat.
Tjänstemannens uttalande om transporterna är belagt i en statlig utredning så det är knappast någon skenjournalistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in