2016-05-18, 00:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Något som däremot knappast är skrattretande öht, är att svenska kretiner har (miss-)brukat h-stämpeln på ett sätt som förhindrat lagföring av vissa svenskar, avseende deras inverkan på dödstalet.
Tullaren L Henriksson blev visst aldrig lagförd för att han glappade till vänstermurveln Borgnäs, men vissa andra hade nog mått bra av ett rättsligt efterspel.
Vilken inverkan, framförallt åtalbar sådan, inverkan hade denne tullare på antalet omkomna? Glöm i vanlig ordning inte att presentera bevis för ditt svammel.
Citera
2016-05-18, 01:49
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men för helvete Varför ställer du frågor om sådant som du kan läsa på Wikipedia och sådant som inte är sant ens?

Vilken info är det som är hemligstämplad? Något som du tror är relevant för olyckan?

Dykförbudet är för gravfridens skull. Hade jag haft en släkting som låg där hade jag inte tyckt det var så kul med en massa vrakletare som rotar runt bland hennes kvarlevor. Det har dykts så mycket som rimligen behövs för att utreda olyckan.

Estonia täcktes aldrig med betong, det var bara en idé men den genomfördes inte.

Två skäl: Kostnad samt att en majoritet av de omkomnas anhöriga inte ville det.

Bildäck har filmats.

Självklart hade någon kunnat sänka färjan men nu var det inte vad som hände utan hon tappade bogvisiret pga dåligt underhåll, dåligt sjömanskap och en idiotisk konstruktion.
Ja bra att du tar upp dom viktigaste punkterna. Kan även tillägga att esterna var vid tidpunkten en relativt ny aktör med reguljära passagerarfartyg till och från landet. Och visiret var av den gamla typen med enkelport samt manuella Atlantlås och esterna glömde flera gånger att lossa låsen innan dom öppnade visiret med resultatet att gångjärnen och infästningar till hydralkolvar uppe på däck utsattes för enormt stora påfrestningar och som i sin tur orsakade sprickbildningar vilket dom sedan försökte svetsa ihop vid kaj och mellan avgångarna alltså rena rama fusksvetsningar som ingen normal fartygsinspektör skulle godkänt fartyget skulle inte fått lämna kajen utan fått gått till varv för total renovering av gångjärn och infästningar vill även minnas att kolvarna var svagt krökta av påfrestningarna när dom försökte lyfta visiret i låst läge utan att släppa atlantlåsen.
Citera
2016-05-18, 02:50
Medlem
Citat:
Dykförbudet är för gravfridens skull. Hade jag haft en släkting som låg där hade jag inte tyckt det var så kul med en massa vrakletare som rotar runt bland hennes kvarlevor. Det har dykts så mycket som rimligen behövs för att utreda olyckan.

Bildäck har filmats.

Självklart hade någon kunnat sänka färjan men nu var det inte vad som hände utan hon tappade bogvisiret pga dåligt underhåll, dåligt sjömanskap och en idiotisk konstruktion.

Jag måste påpeka att du uttrycker dig väldigt bestämt utan att jag kan se att du har fog för det. Om du hänvisar till officiella dokument och påståenden så kan jag inte ta dig på allvar.

Saker har enligt dig. Hur vet du det?

Att aka Viking Sally skulle sjunka på det sättet, snälla. Det finns ju inte en chans.
Citera
2016-05-18, 07:14
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Men för helvete Varför ställer du frågor om sådant som du kan läsa på Wikipedia och sådant som inte är sant ens?

Vilken info är det som är hemligstämplad? Något som du tror är relevant för olyckan?

Estonia täcktes aldrig med betong, det var bara en idé men den genomfördes inte.

Bildäck har filmats.

Sant enligt vem?
Utredaren som var med och utredit jag vet inte hur många stora fartygshaverier säger ju att det är den enda båten man inte gått in på bildäck och filmat...

Man började ju täcka med betong.... men det gick inte att slutföra.... vad tror du man vill dölja? Gravfriden?

Varför har bogvisiret och däromkring sprängskador?

Det är mer än en hund som är begraven här det vill jag lova
Citera
2016-05-22, 01:17
Medlem
Jag syftade inte på orsaken till förlisningen, utan helt andra saker som har med olyckan att göra. Jag har inget större intresse i att forska i de flertal påståenden jag fått berättat för mej. Men jag kan helt ärligt säga att jag tror på vad jag hört. Men det visar sej om tio år. Naturligtvis kan jag inte skriva nått om från var eller vilka jag fått informationen men jag kan säga så mycket som att det är relativt många som vet om det. Och är det sant så anser nog jag att det är om möjligt ännu mer fruktansvärt än själva förlisningen i sej.
Citera
2016-05-22, 11:19
Medlem
Stater som väljer att aktivt icke följa intern. Konventioner om hur en sjökatastrof (med många döda, i just detta fall). Dom är väl inget annat än skurkstater/bananmonarkier.
Undertryckandet av info om de transporter av militärt "underrättelsegods" som skedde under estonias sista 10-15 seglingar mot STO, det är ett gott ex. på samvetslöst skumraskande.
Citera
2016-05-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCobra
Har hört en hel del helt otroliga saker om katasrofen. Att det är så få som inte fäster sej mer vid det faktum att en hel del material är hemligstämplat? Minst sagt en hel del om jag är rätt informerad, vilket jag har anledning att tro att jag är. Jag har fått information om olyckan från enligt mej väldigt seriösa och pålitliga källor som berättat om de otroligt fruktansvärda saker som hemligstämplats i 30 år. Jag är ingen mytoman och jag kan inte bevisa att det är så, men OM det jag fått berättat för mej är sant så kommer det helt garanterat bli en större nyhet än vad hela olyckan varit hittils. Och ordet skandal kommer inte räcka till på långa vägar. Jag har all anledning att tro att det jag syftar på (flera omständigheter varav den ena värre än den andra) är helt sanna, och det kommer att visa sej om ca tio år då hemligstämpeln går ut.
Citat:
Och nej, jag tänker inte skriva vad det är här, då bryter jag mot lagen.
Men jag kan ju skriva att det enligt mej kanske är lite konstigt att en olycksplats med ett 20 år gammalt vrak ute till havs än i dag har hårdare bevakning än vad en värde depå har...
Nej du bryter inte mot lagen
Du tror väl inte att du blir bunden av tystnadsplikt bara för att du hört om en sekretessbelagd uppgift från någon annan?
Tystnadsplikt följer av anställning.

Den som är anställd på myndighet omfattas av offentlighets- och sekretesslagen (utöver anställda även uppdragstagare m.m., tänk er värnpliktiga som ett exempel). Din "källa", om vi antar att denne jobbar på en myndighet, är alltså bunden av tystnadsplikt och begår ett brott när han berättar för dig. Du i sin tur, som inte är anställd på myndighet (får vi förmoda) är fri att göra vad du vill med uppgifterna, du begår inget brott.

Om ni däremot är typ kollegor blir ju situationen en annan.

Citat:

Bildäck har filmats.

Ovanligt dumt påstående. Dykförbudet blev inte speciellt väl mottaget bland de anhöriga. De vill få fram sanningen. Det är uppenbart att dykförbudet har andra orsaker än gravfrid och det är även uppenbart att de anhörigas vilja inte spelat in i frågan.

Ang betong så fick den amerikanska ubåten upp reaktorn och man konstaterade snart att området inte var strålskadat. Således fanns inget behov längre av övertäckning. Inte heller här har de anhörigas vilja spelat någon roll. Vad ger dig rätten att tala i deras namn?
Citera
2016-05-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
...

Ovanligt dumt påstående. Dykförbudet blev inte speciellt väl mottaget bland de anhöriga. De vill få fram sanningen. Det är uppenbart att dykförbudet har andra orsaker än gravfrid och det är även uppenbart att de anhörigas vilja inte spelat in i frågan.

Ang betong så fick den amerikanska ubåten upp reaktorn och man konstaterade snart att området inte var strålskadat. Således fanns inget behov längre av övertäckning. Inte heller här har de anhörigas vilja spelat någon roll. Vad ger dig rätten att tala i deras namn?
Detta är uppenbart, man har mer eller mindre stått och pissat över de anhöriga från dag 1. Minns särskilt när regeringen presenterade beslutet att övertäcka fartyget med betong och menade att de anhöriga minsann skulle ha respekt för deras beslut !!?? En av de anhöriga kontrade då med att det var respektlöst att gjuta in folk i betong. Oavsett olycksorsak så var och är fortfarande Sveriges krishanteringssystem under all kritik när svenska medborgare drabbas.

Finns det folk som fortfarande sitter och döljer fakta i det här ärendet är det bara ynkligt att gömma sig bakom lagen.
Citera
2016-05-25, 23:48
Medlem
De som berättat det för mej omfattas av tystnadsplikten. Men lät munnarna gå lite för fort, efter lite för mycket av ett visst, ack så populärt sannings serum en midsommarafton. Så av hänsyn till dessa personer kan jag inte berätta. Kan inte äventyra deras anställningar och framtid genom att riskera att mina källor mot förmodan skulle kunna spåras. Dessutom skulle det aldrig falla mej in att bryta förtroendet dom tyckt ha gett mej. Men jag kan tillägga att personerna inte var så berusade så att de befann sej i svammel stadiet, utan snarare i det stadie på promilleskalan då man säger sanningar(?) till varann.
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Nej du bryter inte mot lagen
Du tror väl inte att du blir bunden av tystnadsplikt bara för att du hört om en sekretessbelagd uppgift från någon annan?
Tystnadsplikt följer av anställning.

Den som är anställd på myndighet omfattas av offentlighets- och sekretesslagen (utöver anställda även uppdragstagare m.m., tänk er värnpliktiga som ett exempel). Din "källa", om vi antar att denne jobbar på en myndighet, är alltså bunden av tystnadsplikt och begår ett brott när han berättar för dig. Du i sin tur, som inte är anställd på myndighet (får vi förmoda) är fri att göra vad du vill med uppgifterna, du begår inget brott.

Om ni däremot är typ kollegor blir ju situationen en annan.

Citera
2016-05-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCobra
De som berättat det för mej omfattas av tystnadsplikten. Men lät munnarna gå lite för fort, efter lite för mycket av ett visst, ack så populärt sannings serum en midsommarafton. Så av hänsyn till dessa personer kan jag inte berätta. Kan inte äventyra deras anställningar och framtid genom att riskera att mina källor mot förmodan skulle kunna spåras. Dessutom skulle det aldrig falla mej in att bryta förtroendet dom tyckt ha gett mej. Men jag kan tillägga att personerna inte var så berusade så att de befann sej i svammel stadiet, utan snarare i det stadie på promilleskalan då man säger sanningar(?) till varann.

Jag undrar ju ärligt talat om det över huvud taget har hänt. Kan tänka mig att något helt annat inträffade i själva verket.
Citera
2016-05-26, 04:13
Medlem
Hur man än vrider och vänder på det kan man inte komma ifrån att det
transporterades hemlig vapenutrustning på M/S Estonia, finns det någon
som menar på att det är en trådsanning?

Fundera på vad det kan vara för vapenutrustning:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=514181
”I SVT-programmet Uppdrag granskning i tisdags berättade en tulltjänsteman
att Estonia vid två tillfällen haft transport av hemlig vapenutrustning. Det var
två respektive en vecka före Estonias förlisning den 28 september 1994.”

1. Vad för slags utrustning kan det vara?
3. Hur stort kan det vara: Långtradare, lastbil, skåpbil, personbil, liten väska?
4. Varför transporterar man det i omgångar och inte allt på en gång?
5. Kan det hänga ihop med övertäckningen av M/S Estonia med betong?
6. Varför transporterades inte utrustningen med flyg/privatflyg eller lastbåt?
7. Hur ömtålig kan den vara?
8. Hur hemlig kan den vara, antika krutvapen eller det senaste?
9. Fanns det med folk som övervakade lasten och som överlevde eller finns med
på listan över omkomna?
10. Vilket land kom vapenutrustningen ifrån?
11. Kan det vara därför det inte fick finnas några båtar omkring där M/S Estonia sjönk, explosionsrisk?
12. Kan det vara därför dom körde bort Juta Rabe, om det hade exploderat hade
hela hennes team drunknat?
13. Gick dom ner med dykare för att hämta lasten, varför om det var gamla krutvapen?
14. Först skulle man ta upp M/S Estonia (Carl Bildt tror jag), sen vända man helt, varför?
15. Det hade gått att ta upp M/S Estonia men inte med lasten i, stor explosionsrisk?

Är frågorna vinklade?
Finns det en röd tråd i frågeställningarna, kanske?
Senast redigerad av sovvandring 2016-05-26 kl. 04:33.
Citera
2016-05-26, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hur man än vrider och vänder på det kan man inte komma ifrån att det
transporterades hemlig vapenutrustning på M/S Estonia, finns det någon
som menar på att det är en trådsanning?

Fundera på vad det kan vara för vapenutrustning:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=514181
”I SVT-programmet Uppdrag granskning i tisdags berättade en tulltjänsteman
att Estonia vid två tillfällen haft transport av hemlig vapenutrustning. Det var
två respektive en vecka före Estonias förlisning den 28 september 1994.”

1. Vad för slags utrustning kan det vara?
3. Hur stort kan det vara: Långtradare, lastbil, skåpbil, personbil, liten väska?
4. Varför transporterar man det i omgångar och inte allt på en gång?
5. Kan det hänga ihop med övertäckningen av M/S Estonia med betong?
6. Varför transporterades inte utrustningen med flyg/privatflyg eller lastbåt?
7. Hur ömtålig kan den vara?
8. Hur hemlig kan den vara, antika krutvapen eller det senaste?
9. Fanns det med folk som övervakade lasten och som överlevde eller finns med
på listan över omkomna?
10. Vilket land kom vapenutrustningen ifrån?
11. Kan det vara därför det inte fick finnas några båtar omkring där M/S Estonia sjönk, explosionsrisk?
12. Kan det vara därför dom körde bort Juta Rabe, om det hade exploderat hade
hela hennes team drunknat?
13. Gick dom ner med dykare för att hämta lasten, varför om det var gamla krutvapen?
14. Först skulle man ta upp M/S Estonia (Carl Bildt tror jag), sen vända man helt, varför?
15. Det hade gått att ta upp M/S Estonia men inte med lasten i, stor explosionsrisk?

Är frågorna vinklade?
Finns det en röd tråd i frågeställningarna, kanske?
Vad jag vet finns inget som visar på att det skulle röra sig om just vapen. Det är dock fullständigt klart att militära transporter skedde på Estonia flera gånger innan hon sjönk.

Tycker för övrigt att man släppte detta alldeles för lättvindigt. Det finns inte på kartan att myndigheter erkänt att sådana transporter skett vid olyckstillfället, oavsett påverkan på förloppet. Beslutet med betongövertäckningen och den enorma respektlöshet man uppvisade mot de anhöriga vid detta tillfälle känns mycket olustigt i det avseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in