2016-05-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
K-G har i 14 månader väntat på att bröderna skall hämnas. Farhågor som förstärkts/underblåsits av moder Helen som själv tidigt tagit avstånd från bröderna. K-G har under dessa månader fått sig berättat att inte ens hon själv vågar vända dom ryggen pga deras opålitlighet i kombination med aggressivt våld. Dessa berättelser har K-G tagit fasta på.

Berättelser som hon gett till K-G i förtroende, vilket han bevarar. Det kan vara en förklaring till att hans oro/rädsla kan halta lite i berättelsen.

Att KG känner dödsskräck synes även betraktas som viktigt av stjärnadvokaten. Och en av bröderna har dessutom, enligt uppgift i detta forum, fått diagnosen psykopat. Åtminstone jag skulle känna mångdubbel skräck om jag blev hotad till döden av en psykopat.
Citera
2016-05-23, 16:53
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Det finns mycket tvivel och tveksamheter i K-Gs berättelse, han säger rent motsägelsefulla saker och tar upp ovidkommande decennier gamla händelser i förhör, vilka en del, inte han, antagligen skulle kalla oförrätter (även om det antagligen inte är så intressant rent juridiskt). Personligen anser jag att det bara uttryck för den udda karaktären han är och går att läsa vad det faktiskt är han försöker säga/beskriva.

Jag delar helt din uppfattning! Jag läste också i ett tidigare inlägg av dig att du beskrev K-G som ängslig och det tycker jag går som en röd tråd genom hela förundersökningen.

Nu kommer det inte ha någon betydelse för rättegången. Icke desto mindre är jag ganska övertygad om att det hade betydelse den ödesdigra kvällen.
Citera
2016-05-23, 17:12
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
K-G har i 14 månader väntat på att bröderna skall hämnas.
Nu vet inte om det här något han sagt eller är din slutsats, men det låter rimligt att han bokstavligen gjort det, oavsett om han sagt det i förhör.
Citat:
Farhågor som förstärkts/underblåsits av moder Helen som själv tidigt tagit avstånd från bröderna. K-G har under dessa månader fått sig berättat att inte ens hon själv vågar vända dom ryggen pga deras opålitlighet i kombination med aggressivt våld. Dessa berättelser har K-G tagit fasta på.
Berättelser som hon gett till K-G i förtroende, vilket han bevarar. Det kan vara en förklaring till att hans oro/rädsla kan halta lite i berättelsen.
Vad modern sagt eller säger ska man inte ta på för stort allvar. Däremot kan det vara relevant om K-G gjort det. Min uppfattning är modern sagt mer i förhör än till honom.

(Som sagt anser jag att även en normal person skulle ta hoten seriöst och att K-G förstorar dessa.)
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Att KG känner dödsskräck synes även betraktas som viktigt av stjärnadvokaten. Och en av bröderna har dessutom, enligt uppgift i detta forum, fått diagnosen psykopat. Åtminstone jag skulle känna mångdubbel skräck om jag blev hotad till döden av en psykopat.
"Psykopat" är ingen diagnos och en tillfällig diagnos kan definitivt inte "översättas" till en diagnos som aldrig existerat. Tror inte att modern förmedlat deras mer bestående neuropsykiatriska diagnoser till K-G, då hon kallar Aspergers syndrom för "Aschbergers" (om det inte transkriberats fel) och att Simon hade någon "annan" diagnos. (Att Simon fått en ADHD-diagnos verkar endast angetts av en vän till Fredrik i FU?)
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-05-23 kl. 17:20.
Citera
2016-05-23, 17:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
K-G har i 14 månader väntat på att bröderna skall hämnas. Farhågor som förstärkts/underblåsits av moder Helen som själv tidigt tagit avstånd från bröderna. K-G har under dessa månader fått sig berättat att inte ens hon själv vågar vända dom ryggen pga deras opålitlighet i kombination med aggressivt våld. Dessa berättelser har K-G tagit fasta på.

Jag är helt enig med dig.
K-G och mamman har ju pratat i timmar och hon har berättat för honom om sitt liv och hon har berättat om allt trubbel med sönerna. Hon kände sig ju otillräcklig och misslyckad som mamma på grund av dom.

Det sjuka här är att både mamman och pappan till bröderna har tappat minnet i rätten
Hur kan HON med??? K-G har stöttat och hjälpt henne massor och som tack så vill hon inte minnas något som kan vara till hans fördel i rätten. Jävla skräp!!!

Redan i augusti innan K-G:s rutor blir inslagna skickar hon dessa sms till honom. Observera tiderna... 3 mess inom loppet av 13 minuter.

Du måste vara försiktig nu för Simon har pratat om att det kan hända en olycka , vet ej vad??? / Helen
Inkorg Läst 2014-08-01 21:38:33

Jag år orolig för Dig nu, kanske kan Du åka iväg någonstans???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:43:17

Är allt ok hos Dig???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:51:38

I september 2014 slås hans rutor in och han konfronterar pojkarna och blir misshandlad.
Fup 80 sidan 852 om misshandeln 21 sep 2014
Uttalas det något hot i samband med händelsen?
Nej, men efteråt hörde hon hur både Fredrik och Simon pratade sinsemellan. De pratade då om att de skulle tända fyr på Karl-Gustavs hus och vandalisera. Helen hörde också att de pratade om att de ville skada Karl-Gustav. Helen kommer inte ihåg exakt vad de sade mer att de skulle skada honom och misshandla honom. De pratade om hur de skulle kunna gå tillväga. Helen minns dock inte mer detaljerat än så. Helen ringde sedan till Karl-Gustav och berättade det hon hade hört Fredrik och Simon prata om.

Mamman ringer själv polisen och varnar för att sönerna är på väg för att skada K-G!
Fup 80 sid 860
2014-09-21
Händelser vid hämtning till förhör
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Polisen körde till den adressen men fann inte de båda misstänkta där.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.
Han känner stor fruktan inför vad de båda kan göra med honom.

K-G pratar om dom farliga männen efter misshandeln och han har nog först då riktigt förstått hur farliga dom är och vad dom är kapabla till.
Han vet säkert om att Fredrik 2008 har fått diagnosen asocial personlighetsstörning, (psykopat), och för en man i K-G:s ålder måste det skrämma honom väldigt mycket.
K-G har ju inte alls levt i någon värld där han har haft att göra med kriminella förut.
K-G har levt i skräck för bröderna i över 1 år innan han skjuter dom!!!
Senast redigerad av Timeout 2016-05-23 kl. 17:21.
Citera
2016-05-23, 17:41
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Handelsvapen? Jury?

Det är mycket tänkbart att nämnden kommer fram till att skjutningen var obefogad och uppenbart orimlig, troligen då med argumentet att den objektiva faran inte var tillräckligt stor. Rättens uppfattning är inte en plädering (det sysslar åklagaren och försvararen med) utan deras beslut är domen, förklarad i domskälen. Här får vi se hur det går och vad som verkligen har hänt.

Men om det kan glädja dig, så kan du, givet att du ostraffad och rimligt skötsam, skaffa dig ett hagelgevär även i en lägenhet. Vapenskåp krävs dock, men det krävs även för enhandsvapen som pistol eller revolver (gevär är handeldvapen, de också).

Men OM du skjuter den som försöker bryta sig in i lägenheten får du (förstås) förklara dig. Vad som sedan händer avgörs helt av fakta och de verkliga omständigheterna.

Jag ska nog kolla på en Svensk rättegång, för mycket Amerikanska filmer här

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, vi ska inte ha samma regler som USA. Det kan faktiskt finnas goda intentioner till varför man försöker ta sig i en bostad. Det kan vara ett missförstånd att någon tar miste på ett hus. Låssmed,civil polis etc. Det kan brinna i en annan del av fastigheten och någon försöker hjälpa. Det kan vara en full människa som tagit miste på sitt hus och någon annans. Det finns många anledningar varför någon skulle ta sig in i en bostad utan dödligt uppsåt.

Oavsett så ska man inte bli dödad för det.[/b]

Nu vet inte jag exakt hur KG kände sig i ögonblicket men han verkade tillräckligt samlad för att ha skjutit ett varningsskott innan. Hade han gjort så hade de troligen stuckit. Detta för att han faktiskt siktade på båda två.

Sedan kan man ju diskutera om "telningarna" hade lämnat honom i fred efter att han hade skjutit varningsskott. Hade KG kunnat inte kunnat bevisa att det var just de (de var ju maskerade) så hade de troligen fortsatt trakassera honom efter lite polisförhör. Det var nog så som KG tänkte när jag sköt dem båda. Han ville ha ett slut på det hela.

Nej självklart inte, och så var det inte hur jag hade tänkt. Man får klargöra att om denne person tänker fortsätta in i ens bostad så kommer man skjuta eller poängtera att han är i fel bostad, fast det sistnämnda ska man inte behöva förklara om man står och säger att om personer fortsätter skjuter man, då borde man fatta att man är i fel hus och vända om snabbare än katten. I detta fall med 68 åringen var dom maskerade så det var väl ganska uppenbart att ingen gått fel om det nu inte var två vänsterextremister som tog fel hus när dom var på väg hem.

Det första en polis,brandkår,ambulanspersonal gör är att identifiera sig genom att banka och ringa på dörren och ropa. En låssmed kommer inte ensam, antingen med polis eller behörig yrkesgrupp. Bryter man sig in sedan så kommer man ropa att det är polis,brandkår eller vad det nu kan vara så den risken lär vara minimal. Hur tror du dom gör i Usa ? De enda som skjuter mot polis är ju gangsters.

Känns som jag är lite OT ?!
Citera
2016-05-23, 18:26
Medlem
Timeouts avatar
Vilket hoppande när det gäller rättegången.
I dag var dom i rätten och nu blir det uppehåll igen till på torsdag.
Torsdag den 26 maj och fredag den 27 maj blir det fortsatta vittnesförhör.
Måndag den 30 maj är reservdag och onsdag den 1 juni hålls slutpläderingarna.

Kan någon svara på varför det är så många uppehåll?
Citera
2016-05-23, 19:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad finns det i så fall tvivel om i mannens berättelse? Visst kan det teoretiskt vara så att en brottsplatsundersökning visar felaktigheter i den, men inte mycket talar väl för det i nuläget.

Mannen sköt angriparna vid dörren och de förflyttade sig en bit varefter de sedan avled. Att en av dem var skjuten inte rakt framifrån tycks troligare vara en följd av att han vridit sig i skottögonblicket eller strax därinnan än att han skjutits under flykt.

Menar du att du har en helt annan bild av vad som hänt? Eller att det finns en mer sannolik version av händelseförloppet?

Läget är ungefär som följer:

KG har berättat en historia som i stort skall förklara att han skjutit de två. Den historien kan antingen bekräftas eller ifrågasättas av den tekniska undersökningen.

Offren kan ju, det vet vi, inte yttra sig.

Jag har fullt förtroende för att utredningen skall visa om skjutningarna varit befogade (ej uppenbart orimliga) eller inte, men att avlossa dödande skott med skjutvapen därför att man tror sig veta vem som angriper och argumentera för att varningsskott inte var möjliga eftersom det var två angripare och bara två skott i vapnet är inte alldeles rimligt.

Var det nödvändigt att skjuta båda angriparna? Är det rimligt ("ej uppenbart oförsvarligt" att avge verkanseld utan varning? Var dödshotet mot KG omedelbart överhängande?

Viktiga frågor, som måste beaktas innan en dom faller i detta.

Det kan gå bra (för KG), men det kan också mycket väl tänkas att han tagit sig alldeles för stora friheter i sin våldsanvändning.
Senast redigerad av Bergakungen 2016-05-23 kl. 19:51. Anledning: fixade citatet
Citera
2016-05-23, 19:43
Medlem
Mamman verkar vara ganska manipulativ, nästan så man undrar om psykopatblodet kommer från henne. Kanske hon rent av tydde sig till GK just för att han var en sån man som kanske kunde rädda henne från sina söner?
Citera
2016-05-23, 19:52
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vilket hoppande när det gäller rättegången.
I dag var dom i rätten och nu blir det uppehåll igen till på torsdag.
Torsdag den 26 maj och fredag den 27 maj blir det fortsatta vittnesförhör.
Måndag den 30 maj är reservdag och onsdag den 1 juni hålls slutpläderingarna.

Kan någon svara på varför det är så många uppehåll?

I denna rättegång arbetar en domare och nämndemän.
Två åklagare.
Den huvudmisstänkte har två advokater. Dessutom har mor och far ett målsägarbiträde.

Att det hoppar i förhandlingsdatum är att advokaterna har andra mål inbokade sen länge i andra städer.
Citera
2016-05-23, 19:56
Medlem
Enligt hundförare som var på plats med sin hund så verkar det som det varit fler personer på plats men kommit undan:
Citat:
Hundföraren som kom till platsen fick snabbt upp ett spår. Spåret ledde i riktning mot samhället och gick in och ut ur trädgårdar. Precis som om någon flytt från huset.
– Det tyder på att någon försöker hålla sig undan på något vis. Man gör inte så om man är ute och promenerar, säger hundföraren.

Sen vittnade även poliser om hur de upplevde den misstänkte var:
Citat:
Hans kollega kör 68-åringen i sin bil till polishuset i Helsingborg. Kollegan upplever 68-åringen som osammanhängande och krystad. Mannen talar oavbrutet. Trots att polisen säger åt honom att han inte ska prata förrän han har fått en advokat.
– Jag uppfattade honom som väldigt chockad och oerhört rädd. Han lugnar sig när vi kommer närmare Helsingborg. Det är precis som om han efterhand förstår att han är trygg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22872768.ab
Citera
2016-05-23, 20:16
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Enligt hundförare som var på plats med sin hund så verkar det som det varit fler personer på plats men kommit undan:

Sen vittnade även poliser om hur de upplevde den misstänkte var:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22872768.ab

Är det bara jag som tycker det var en konstig artikel?
Man fick gissa vilket brottsfall det handlade om
Citera
2016-05-23, 20:17
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/124055
Video med ljudupptagning där åklagare förhör K-G (Aftonbladet har förställt hans röst).

I polisen tidigare rekonstruktion laddas hagelgeväret med två patroner ur en kökslåda.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Är det bara jag som tycker det var en konstig artikel?
Man fick gissa vilket brottsfall det handlade om
Oisín har sagt sitt om fallet...
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-05-23 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in