2016-05-23, 11:22
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Hur ser det ut med konstgräs i Norge och Danmark? Är det något majoriteten av lagen har som i Sverige?

Känns som att vi i Sverige har tagit konstgräs för givet att det ska vara den bästa lösningen. Konstgräs bör förbjudas söder om Stockholm helt enkelt.

Detta säger jag som Peking-supporter. Hur svårt ska det vara att ha en bra gräsplan liksom? Dessutom finns det väl hybridversioner nu då underhållet inte behöver vara lika omfattande, dessutom eluppvärmda planer i de större klubbarna.

När fan ska Sverige lära sig? Vi behöver inte plastmattor söder om Stockholm.

Falkenbergs plan är väl inte den bästa?
Även om jag håller med dig, men hellre konstgräs än en usel gräsplan.
Citera
2016-05-23, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Falkenbergs plan är väl inte den bästa?
Även om jag håller med dig, men hellre konstgräs än en usel gräsplan.

Givetvis ska man straffas om man inte sköter underhållet. Miljonstraff på lag som skiter i att sköta om sina gräsplaner.

En bra gräsplan är en förutsättning för att fotboll ska kunna spelas. Lagen ska inte kunna komma undan med det.
Citera
2016-05-23, 11:28
Medlem
whaks avatar
Citat:
Givetvis ska man straffas om man inte sköter underhållet. Miljonstraff på lag som skiter i att sköta om sina gräsplaner.

En bra gräsplan är en förutsättning för att fotboll ska kunna spelas. Lagen ska inte kunna komma undan med det.

Detta skriver jag under på.
Citera
2016-05-23, 11:51
Medlem
civilians avatar
Citat:

Ett miljonstraff för en klubb i Falkenbergs storlek kan ju vara nådastöten för hela föreningen. Vill vi ha det så? Det är väl dels för att konstgräs är billigt som gör att många använder sig av det.
Citera
2016-05-23, 11:54
Medlem
SvFF skulle kunna införa ett riktat förenings/arenastöd som enbart får gå till finansiera underhållet av gräsplanerna.
Citera
2016-05-23, 12:13
Medlem
cooldogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Fast den där artikeln var ju ändå, på det stora hela, ganska så balanserad. Sedan har dock GPs sportredaktion en fetisch när det gäller att utmåla en bild av fotbollen, och då menar jag Blåvitt, som lite av ett problemlag.

Viktor Sköld är ett praktexempel på hur vi inte skall värva, även om det var en "struntsumma", vi kan och bör inte värva in en fjärde anfallare som i princip bara kommer att sitta på bänken under större delen av kontraktstiden, då är det bättre att försöka plocka in någon från akademin.

Förstår bara inte. Är han så dålig att han inte är bättre än en iskall Engvall och en ganska så seg Boman?
Citera
2016-05-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Ett miljonstraff för en klubb i Falkenbergs storlek kan ju vara nådastöten för hela föreningen. Vill vi ha det så? Det är väl dels för att konstgräs är billigt som gör att många använder sig av det.

Falkenberg är ju uppenbart inte lämpade för att spela i Allsvenskan ändå.

Skämt åsido, SvFF borde stötta klubbar som har svårt med ekonomin att ha en bra gräsplan. Det är ynkligt att inte kunna ha en gräsplan 2016 när teknologin för att underhålla är bättre än någonsin samt att det blir varmare och varmare år efter år. Jag kan förstå konstgräsplaner för 10-15 år sedan. Men nu?
Citera
2016-05-23, 13:27
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Skämt åsido, SvFF borde stötta klubbar som har svårt med ekonomin att ha en bra gräsplan. Det är ynkligt att inte kunna ha en gräsplan 2016 när teknologin för att underhålla är bättre än någonsin samt att det blir varmare och varmare år efter år. Jag kan förstå konstgräsplaner för 10-15 år sedan. Men nu?
Konstgräset har också blivit betydligt bättre. Jämför dagens konstgräsplaner med de stenhårda från bara 15 år sedan. Samtidigt är det relativt billigt då det är en engångsinvestering som håller utan underhåll i ett stort antal år.
Citera
2016-05-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooldog
Förstår bara inte. Är han så dålig att han inte är bättre än en iskall Engvall och en ganska så seg Boman?

Nja, han är väl inte direkt dålig, han var väldigt bra i Superettan, gjorde väl 20 mål för Falkenberg det året, men rangordningen bland anfallarna är vad den är, idag kommer han nog få ett inhopp skulle jag gissa på.
Citera
2016-05-23, 13:33
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Fast den där artikeln var ju ändå, på det stora hela, ganska så balanserad. Sedan har dock GPs sportredaktion en fetisch när det gäller att utmåla en bild av fotbollen, och då menar jag Blåvitt, som lite av ett problemlag.

Viktor Sköld är ett praktexempel på hur vi inte skall värva, även om det var en "struntsumma", vi kan och bör inte värva in en fjärde anfallare som i princip bara kommer att sitta på bänken under större delen av kontraktstiden, då är det bättre att försöka plocka in någon från akademin.

Visst var artikeln balanserad men det är ju sannerligen inte första gången det kommer artiklar med fokus på problemen på matchdag/dagarna innan match.

Beträffande Sköld så håller jag med beträffande en fjärdeforward generellt men nu har ju Sköld knappt fått chansen trots att han är en klart duglig allsvensk forward. Bra läge att ge honom chansen idag.

Citat:

Precis. Inte miljonböter men en gräsplan borde vara ett krav för elitlicens.

Citat:
Ursprungligen postat av cooldog

Nä. Sämre än en Engvall i form? Ja. Annan spelartyp än Boman med så jag är inne på att ge honom chansen
Citera
2016-05-23, 13:34
Medlem
mishimas avatar
Tycker Markus Rosenbergs förslag är bra, om än lite svårlöst på flera håll. Det borde minska underlagets betydelse för resultatet lite grann.
http://www.sydsvenskan.se/2016-05-22/fel-att-man-kan-saga-nej-rosenberg-kraver-andring
Citera
2016-05-23, 13:39
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Konstgräset har också blivit betydligt bättre. Jämför dagens konstgräsplaner med de stenhårda från bara 15 år sedan. Samtidigt är det relativt billigt då det är en engångsinvestering som håller utan underhåll i ett stort antal år.

Jag kan minnas fel men är inte Elfsborg inne på sin fjärde plast. Det skulle väl i så fall innebära att plasten läggs om ca vart 3-4 år.

Det största problemet är att det är kommunerna som äger arenorna och de ser enbart till ekonomin och inget annat. Jag är av den uppfattningen att plasten gör att svensk fotboll blir sämre och skadorna ökar.

Något är åt helvete fel när 9/16 lag spelar på plast i vår högsta liga. Dessutom så är det ingen plast som är likadan. Tele 2:s plast är inte lika snabb efter ca 30 min som vid matchstart enligt cmores kommentatorer. Beroende på vattningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in