2016-04-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
svarar här istället för i din tråd för där har hycklaren och översittaren bogomil svarat.

Vad betyder tron för dig?

jag är ett Guds barn, kristen och också en riktig jude eftersom jag är omskärd i hjärtat (som många missuppfattat Guds ord om)

tro för mig betyder att det är det man satt sitt hopp till. sann tro kommer från Gud och leder till sanningen och osann tro kommer från helvetet som en plan för att förstöra Guds plan att frälsa människan.

Hur ska man leva moraliskt riktigt enligt din religion?
man ska behandla andra som man vill behandlad själv, det sade Jesus.

Har män och kvinnor i er religion olika uppgifter i samhället, inom religionen, i familjen?
precis som i övriga världen och universum så varierar det rätt friskt.

Är Sverige ett mångkulturellt land där lagar, normer och beteenden gör alla religiösa uppfattningar jämlika? Eller finns det svårigheter att leva med din religion? Beskriv hur!
en som följer Jesus och Guds ord kommer att få möta många svårigheter i sitt liv och detta varnas det för i bibeln. det finns svårigheter överallt.

Hur ser din religion på människans sexualitet. Accepteras sex för njutningens skull? Accepteras sex före äktenskap? Accepteras sex mellan homosexuella? Hur ser er religion på samkönade äktenskap?
man ska inte döma andra människor så blir man inte dömd själv. det sade Jesus. dessutom varnas det i bibeln för folk som kommer göra det olagligt att gifta sig. om det är en synd för samkönade att gifta sig så är det en sak mellan de och Gud, inget för en annan att lägga sig i. kärleken övervinner allt!

Hur ser er religion på självmord, på martyrskap, på döden?
Jesus varnade sina efterföljare att de kommer bli mördade p.ga andra människor som kommer tro sig göra Gud en vilja. Han varnade för muslimer!

Hur ser er religion på jämställdhet, på äldre människor, på handikappade, på fattiga?
James 1:27, KjV.

Vad är din syn på andra religioner? Hur är religionens syn på andra religioner och livsåskådningar?
religioner är döda, Jesus är återuppstånden och levande! finns bara en väg till Gud och det är genom sanningen. Han bevisar sig själv och Han har älskare över hela världen. Man måste bli pånyttfödd för att komma in i Guds rike.

Känner man samhörighet med eller tar avstånd från någon annan religion? Vilken/vilka och varför?
alla människor är i början och slutet Guds barn men den falska profeten ska brinna i helvetet för evigt. att håna den fan gör jag i kärlekens namn.

Tvivlar du ibland?
många ggr har jag tänkt typ "vem är djävulen egentligen" när jag får negativa tankar om andra människor.

Vilken ställning har förnuftet i förhållande till tron? Hur ställer du dig till den heliga skriften-är textens guds ord(en bokstavstroende syn) eller anser du att den heliga skriften är tolkad och nedskriven av människan.
[/b]
Gud har lovat att förstöra mänsklig visdom och det står i bibeln!

Tack det här blir jättebra!
Citera
anjoh66s avatar

Moderatormeddelande

Postat av anjoh66 2016-05-04, 21:08
Medlem
För att tydliggöra så handlar denna tråd om skoluppgifter som rör religion, inte andra skoluppgifter, dessa får tas i passande delforum.

/ MODERATOR
2016-05-10, 20:50
Bannlyst
Hjälp - Religionskunskap Uppgift

Hejsan
Idag fick jag en provlapp inför ett prov. Lol
Hur som helst så stod det att man måste kunna resonera om hur religion och samhälle påverkar varandra. Några ideer?
Citera
2016-05-10, 21:04
Bannlyst
Snälla Hjälp Med Dessa!

-vad är det för likheter och skillnader mellan religioner och livsåskådningar
-hur religion och samhälle påverkar varandra
-hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar.
Citera
2016-05-10, 22:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingAstronaut
Snälla Hjälp Med Dessa!
Jag kan hjälpa dig lite för lite jobb ska du allt göra själv.
Citat:
-vad är det för likheter och skillnader mellan religioner och livsåskådningar
Religioner involverar nästan alltid en tro på Gud/Gudar även om det finns ateistiska religioner som buddhism och för att vara lite extrem Church of Satan, vidare ingår det nästan alltid ritualer i religioner, nattvard bön etc. En livsåskådning behöver inte handla om religion alls du har exempel som humanism, existensialism, marxism, socialdarwinism, veganism t.ex.
Citat:
Genom lagar, mycket av grundstommen i våran lagstiftning bygger på biblisk moral i muselmanska länder har du sharialagstiftningen. I många länder har du en stadskyrka, man kan ha en sekulär stat där religionen inte får förekomma som en del i statsapparaten mm.
Citat:
-hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar.
Den får du hitta själv för den tar för lång tid att sammanfatta eller om någon annan vill hjälpa dig.
Citera
2016-05-10, 22:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingAstronaut
.

Här skulle du kunna jämföra nordeuropeisk kultur som är influerad av protestantism, och sydeuropeisk som är influerad av katolicism.
Citera
2016-05-15, 19:19
Bannlyst
Behövs etik och moral, varför?
Citera
2016-05-16, 10:27
Medlem
Olika syner på äktenskap inom Islam och Kristendom

Hej flashback!

Håller just nu på med ett skolarbete där jag skall jämföra synen på äktenskap inom Islam och Kristendom, men även hur icke troende tycker för att ha något att jämföra med. Jag har därför skapat en enkätundersökning som jag skulle bli otroligt lycklig om ni skulle kunna avvara 3 minuter till att svara på. Då mitt fokus mest legat på andra länder än Sverige så är enkäten på Engelska, men hoppas att det inte ska ställa till med något problem. Om denna tråd är postad i fel forum så ber jag om ursäkt för det och ber admin flytta till ett mer lämpligt sådant. Stort tack på förhand.

https://docs.google.com/forms/d/1GWFLwSsdnrRuC0S50WTJJumHRa0N72s0p5iTuvsJkLs/viewform?c=0&w=1&usp=mail_form_link
Citera
2016-05-18, 14:00
Medlem
Frågor ang judendomen ?

håller på att skriva en uppsats nu ang judendomen, har 2 frågor kvar att besvara. Dessa lyder
1.) vad innebär de judiska förbunden mellan gud och det judiska folket?
2.) Varför får man inte blanda köttiga och mjölkiga produkter?
hittar lite på google men vill kunna ha en liten mer utförlig beskrivning ang dessa frågor.
Citera
2016-05-18, 14:33
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeruf
håller på att skriva en uppsats nu ang judendomen, har 2 frågor kvar att besvara. Dessa lyder
1.) vad innebär de judiska förbunden mellan gud och det judiska folket?
2.) Varför får man inte blanda köttiga och mjölkiga produkter?
hittar lite på google men vill kunna ha en liten mer utförlig beskrivning ang dessa frågor.
------>>> (FB) Tråden för er som behöver hjälp med skoluppgift/läxa
Citera
2016-05-18, 18:32
Medlem
Köttet och mjölken förklarar man så här att det är: det ses som en nödvändighet att ta kalven från sin ko för att man måste ha kött, men att ta mjölken som kalven skulle ha haft med är ett steg för långt. Därför blandar inte judar mjölk och köttprodukter i mat.

De olika förbunden mellan gud och människa, exempelvis: abraham, moses och de tio guds bud mm
Citera
2016-05-19, 17:56
Medlem
napsterdreams avatar
Varför ser inte indierna någon motsättning i att dyrka många gudar och samtidigt tro på en Gud? Detta är en fråga inom Hinduism.

Mvh

Robert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in