2016-03-15, 01:23
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Religio står för förpliktelser.

Den enda förpliktelse en kristen har i kristendomen är att Älska Jesus, sig själv och alla andra.

Jag påstår att kristendomen inte är en religion, utan en relation med Jesus. Den skapade han.
Du är inte kristen, utan har en typiskt svensk förhållning mot kristendomen, som för dig är främmande.

Kristendomen är naturligtvis en väldigt djupt rotad religion med alla kännetecken på på starkt etablerad religion, och myllrar av metafysisk gudsspekulation, det är bara lite för teologiskt avancerat för dig, som inte klarar av att ta in mer än vad som för dig kan vara vad som berikar dig personligen, för att försöka nå frälsning.

Det är som sagt, du som inte förstår kristen lära som är en religion, varför du inte är kristen, men påstår dig "älska Jesus" på ditt egna sätt, som man gör i olika socknar.. avlägset från gemensam kristen troskonfession : t.ex hade Knutbypastorn och de andra figurerna där , helt egna definitioner på vad jesuskärlek "ska vara"

iaf,, inte som den lär... utan så som den egna personliga ådran, känner sig få gagn utav,

Du är ett praktempel på egoboostande utnyttjande av en urkund för egenvinst.

Det är ju just det, som är att inte ge erkännande åt den stora läran, utan tro sig gå direkt till jesus famn, och kunna skitsnacka om dem som inte kryper under kjolen och ägnar sig åt PERSONDYRKAN, du är grövre persondyrkare än t.o.m katoliker som tillber korset, fast de gör det så överväldigande tydligt .. är det ändå denna typen av "tro" som du uttrycker, som är så lierad med marknadsanpassade koncept, med rent ekonomisk vinst av att gå till person, inte till tro - för du är troslös.

du har visat dig vara en ateist, som vill ha vinning av att du hört att det kan enl myten vara möjligt att jesus evolverar och reser genom tid och rum, så du är närmre ockultism, än jesusfrälst, men kan kasta skit på dem som inte kulturellt är lika benägna att påstå att de själv kommit på att hava personlig relation till en död individ, du snackar om relationen till jesus, p-g-a religionen kristendom, spreds.. til din kännedom, nu sitter du och förnekar detta, liksom du själv kom på att kristus personligen "kom till dig" ?

en infantil uppfattning, med ovanligt dålig kännedom om kristen lära.

du vill enbart personligt vinna något, så det var nyktert av dig att kunna erkänna dig som inte kristen, enbart att du däremot lockats av de kristna buden..men det sitter för hårt in i dig, att behöva tillskriva katolicismen som orsak till din fixering vid jesus : ungefär som att du kan prata skit om dopet, men skulle mer än gärna döpa dig om du fick nys om att du kan bli rik #och få det bra" om du döper dig, så ditt personliga liv kan gagnas _ mkt riktigt, är det inte en kristen hållning.

Det är ungefär knutby-hållningen, "vi ordnar själv till tolkningen om vad och vem kristus var" och skiter i kristna läran, så länge vi-mår-bra.med-det...

däremot är hela kristus-komplexet inkl corpus... kristendomen självt , kristus är centralgestalten... det betyder inte att omgivande s.k aura ur troskonfessionen saknar betydelse och du lever på smulorna från det bordet/altaret. (liksom du påstår att du själv bakat brödet, och nu äter av egenbakat bröd, och knaprar enbart smulor från ditt eget bageri)
Citera
2016-03-15, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Du är inte kristen, utan har en typiskt svensk förhållning mot kristendomen, som för dig är främmande.

Du är ett praktempel på egoboostande utnyttjande av en urkund för egenvinst.

du har visat dig vara en ateist,

du vill enbart personligt vinna något, så det var nyktert av dig att kunna erkänna dig som inte kristen, enbart att du däremot lockats av de kristna buden..men det sitter för hårt in i dig, att behöva tillskriva katolicismen som orsak till din fixering vid jesus : ungefär som att du kan prata skit om dopet, men skulle mer än gärna döpa dig om du fick nys om att du kan bli rik #och få det bra" om du döper dig, så ditt personliga liv kan gagnas _ mkt riktigt, är det inte en kristen hållning.

Fråga: Vad har dina personliga åsikter om och med mig att göra när du svarar på mitt inlägg ?

Försökt till makt eller förnedring ?
Citera
2016-03-27, 22:07
Medlem
grekisk mytologi?

Hej ni som läser, jag har ett test om 3 veckor men jag får ingen vettig förklaring i vår bok eller nån på internet så jag tänker fråga här. 2 frågor:
1. Hur såg världsbilden ut under antikens grekland (grekisk mytologi) (människornars värld,Gudarnars Värld)
2. Om man jämför kristendom och greksik mytologi vad finns det för likheter respektive skillnader?

Som sakt hittar jag ingen riktigt bra och enkel förklaring på detta? Väldigt tacksam för svar!

(förlåt om jag la detta ämne i fel forumsrubrik (?) kanske skulle varit på historia)
Citera
2016-03-28, 00:56
Medlem
Svenskares avatar
Världen såg ut som så att de rika tyckte att bonnfolket var dumma i huvudet som trodde på gudarna och sådant, men de insåg fördelarna med att ha det så. Lika inställning fanns i romarriket, som så mycket annat snodde romarna allt i från den grekiska livsstilen. I alla fall tempel uppfördes på kullarna i gudarnas ära, s.k. akropolis. Främst av alla gudar var emellertid Zeus som var blixtarnas gud. Inavel bland gudarna var vanligt förekommande, i princip Zeus var pappa till allihopa, med undantag för halvgudar och dylikt. Alla gudarna hade hand om olika mänskliga områden, såsom ätandets och drickandets gud, baccus eller dionyssus kommer inte i håg vem av dem som var grek eller romare, hur som liknade gudar fanns för fruktbarheten, kärleken, etc...

Världen sträckte sig, för den välutbildade människan, till en bit utanför Herkules stoder åt väster, vilka stod på varsin sida om Gibraltarsundet. Åt öster låg det som kallades för lilla persien och sedan stora persien och söderut fanns den beryktade staden Babylon, samt Egyptien.

Det grekiska statsskicket utgjordes vanligen av demokratiska stadsstater, vilka i många fall styrdes av inte senater direkt, men liknande. Sparta däremot var en monarki med sin envåldshärskare.

Homosexualitet var något vackert mellan män, både i Sparta och Athen. Dock i olika former. Athenarna var mer pedofiler medan Spartanerna älskade sina kamrater. Mentaliteten skiljde sig ganska avsevärt mellan städerna, som man kan säga var grekernas centrummakter. Athenarna var ekonomiska och ville leva ytliga liv med spartanerna levde enkelt och just spartanskt.

Skillnaderna som du bör ta upp på provet är polyteism(tron på flera gudar) respektive monoteism(tron på den enda guden). Sedan fanns det i vissa stadskulturer även offerritualer som var vanliga, bland annat offrade man tjurar och annan boskap till ära för sina gudar. OM man t.ex. ville ha ståfräs resten av året offrade man till Afrodite som var kärlekens gudinna. Ville man ha något annat offrade man till någon annan. Dessa offerritualer förbjöds däremot i den kristna läran, på sin höjd lärde dem sig att offra vin och sådant.

Jaja, det ska inte vara så svårt att läsa på om detta tror jag.
Citera
2016-04-10, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gustavwester1
2. Om man jämför kristendom och greksik mytologi vad finns det för likheter respektive skillnader?

hittar du nån gammal grek som påstått sig ha en levande relation med Gud fadern så blir det kors i taket.
Citera
2016-04-11, 00:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
hittar du nån gammal grek som påstått sig ha en levande relation med Gud fadern så blir det kors i taket.
Herakles mamma (Alkemene en människa) och pappa (Zeuz en gud), hade en levande relation med varandra. Att gudar kan få barn med människor, utan hjälp av heliga andar, det är en skillnad mellan kristen mytologi och antik grekisk mytologi.
Citera
2016-04-11, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Herakles mamma (Alkemene en människa) och pappa (Zeuz en gud), hade en levande relation med varandra. Att gudar kan få barn med människor, utan hjälp av heliga andar, det är en skillnad mellan kristen mytologi och antik grekisk mytologi.
fast det är ju en sägen och vanföreställning som heter duga.
Citera
2016-04-11, 17:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
fast det är ju en sägen och vanföreställning som heter duga.
Det vet du ingenting om.
Dina sägner och vanföreställningar inte är topic här.
Citera
2016-04-11, 18:54
Medlem
Gomens avatar
1.Diskutera hur religionernas människosyn kan ses som ljus respektive mörk. Ge konkreta exempel
Ge även exempel på hur identiteten kan påverkas av religion och livsåskådning utifrån
människans socioekonomiska bakgrund, kön och sexualitet

2.Beskriv hur religion kan vara både befriande och förtryckande beroende på vilken tolkning och vilket perspektiv man har i förhållande till samhället man lever i

Nån som kan hjälpa mig med dessa frågor? Vore tacksam för hjälpen
Citera
2016-04-11, 19:14
Bannlyst
1,

enligt koranen så är alla muslimer (s.k troende) uppmanade att mörda Guds barn (enligt koranen är vi "vänner till satan") och muslimerna får inte ta oss som vänner för då är de en utav oss, enligt allah's ord i koranen. och straffet för att lämna islam är döden.

det ska ses i kontrast med Jesus som sade "behandla andra som du vill behandla själv".
Citera
2016-04-11, 19:33
Medlem
Hej! Jag har en uppgift i religionen att intervjua en troende (Islam, Kristendomen eller Judendomen).
Så om någon troende där ute skulle vilja svara på de här frågorna skulle det göra mycket!

Vad betyder tron för dig?

Hur ska man leva moraliskt riktigt enligt din religion?

Har män och kvinnor i er religion olika uppgifter i samhället, inom religionen, i familjen?

Är Sverige ett mångkulturellt land där lagar, normer och beteenden gör alla religiösa uppfattningar jämlika? Eller finns det svårigheter att leva med din religion? Beskriv hur!

Hur ser din religion på människans sexualitet. Accepteras sex för njutningens skull? Accepteras sex före äktenskap? Accepteras sex mellan homosexuella? Hur ser er religion på samkönade äktenskap?

Hur ser er religion på självmord, på martyrskap, på döden?

Hur ser er religion på jämställdhet, på äldre människor, på handikappade, på fattiga?

Vad är din syn på andra religioner? Hur är religionens syn på andra religioner och livsåskådningar?

Känner man samhörighet med eller tar avstånd från någon annan religion? Vilken/vilka och varför?

Tvivlar du ibland?

Vilken ställning har förnuftet i förhållande till tron? Hur ställer du dig till den heliga skriften-är textens guds ord(en bokstavstroende syn) eller anser du att den heliga skriften är tolkad och nedskriven av människan.
Citera
2016-04-13, 12:39
Bannlyst
svarar här istället för i din tråd för där har hycklaren och översittaren bogomil svarat.

Vad betyder tron för dig?

jag är ett Guds barn, kristen och också en riktig jude eftersom jag är omskärd i hjärtat (som många missuppfattat Guds ord om)

tro för mig betyder att det är det man satt sitt hopp till. sann tro kommer från Gud och leder till sanningen och osann tro kommer från helvetet som en plan för att förstöra Guds plan att frälsa människan.

Hur ska man leva moraliskt riktigt enligt din religion?
man ska behandla andra som man vill behandlad själv, det sade Jesus.

Har män och kvinnor i er religion olika uppgifter i samhället, inom religionen, i familjen?
precis som i övriga världen och universum så varierar det rätt friskt.

Är Sverige ett mångkulturellt land där lagar, normer och beteenden gör alla religiösa uppfattningar jämlika? Eller finns det svårigheter att leva med din religion? Beskriv hur!
en som följer Jesus och Guds ord kommer att få möta många svårigheter i sitt liv och detta varnas det för i bibeln. det finns svårigheter överallt.

Hur ser din religion på människans sexualitet. Accepteras sex för njutningens skull? Accepteras sex före äktenskap? Accepteras sex mellan homosexuella? Hur ser er religion på samkönade äktenskap?
man ska inte döma andra människor så blir man inte dömd själv. det sade Jesus. dessutom varnas det i bibeln för folk som kommer göra det olagligt att gifta sig. om det är en synd för samkönade att gifta sig så är det en sak mellan de och Gud, inget för en annan att lägga sig i. kärleken övervinner allt!

Hur ser er religion på självmord, på martyrskap, på döden?
Jesus varnade sina efterföljare att de kommer bli mördade p.ga andra människor som kommer tro sig göra Gud en vilja. Han varnade för muslimer!

Hur ser er religion på jämställdhet, på äldre människor, på handikappade, på fattiga?
James 1:27, KjV.

Vad är din syn på andra religioner? Hur är religionens syn på andra religioner och livsåskådningar?
religioner är döda, Jesus är återuppstånden och levande! finns bara en väg till Gud och det är genom sanningen. Han bevisar sig själv och Han har älskare över hela världen. Man måste bli pånyttfödd för att komma in i Guds rike.

Känner man samhörighet med eller tar avstånd från någon annan religion? Vilken/vilka och varför?
alla människor är Guds barn men den falska profeten ska brinna i helvetet för evigt. att håna den fan gör jag i kärlekens namn. när människor blir lurade av djävulen så är de djävulens barn för iallafall en viss tid. alla människor är satta på planeten för något specifikt skäl och Gud är kärlek och all typ av abort är mördande och bland de värsta straffen väntar de som hjälpt till med abort, så mycket tror jag på livet, vägen och sanningen som Gud.

Tvivlar du ibland?
många ggr har jag tänkt typ "vem är djävulen egentligen" när jag får negativa tankar om andra människor.

Vilken ställning har förnuftet i förhållande till tron? Hur ställer du dig till den heliga skriften-är textens guds ord(en bokstavstroende syn) eller anser du att den heliga skriften är tolkad och nedskriven av människan.
[/b]
Gud har lovat att förstöra mänsklig visdom och det står i bibeln!
Senast redigerad av saggeliten 2016-04-13 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in