2016-05-18, 20:46
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jo, det är exakt så det fungerar i verkligheten.
Så här mätte engelsmännen upp hela indien genom att lägga ut järnstänger i stora trianglar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Trigonometrical_Survey

Man kontrollerade exakt hur (hela!) Indien såg ut, sedan ritade man kartan.

Här är en lantmätare som själv gått ut med sitt mätinstrument och kontrollerat att jorden är sfärisk. Hur han gjort mätningarna börjar vid 24min.

https://www.youtube.com/watch?v=7cg5JWCRmig
Nej det är inte så det funkar, nu svamlar du bara igen som vanligt. Du ska inte tro på allt du läser och ser.
Citera
2016-05-18, 21:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Nej det är inte så det funkar, nu svamlar du bara igen som vanligt. Du ska inte tro på allt du läser och ser.
Jo, det är så det fungerar, att du inte vill inse det förvånar ingen.

Idag används förstås laserskanning i kombination med fotografi från flygplan, men det är väl också fejk...

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Hojddata/Fakta-om-laserskanning/
Citera
2016-05-18, 21:13
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Jo, det är så det fungerar, att du inte vill inse det förvånar ingen.

Idag används förstås laserskanning i kombination med fotografi från flygplan, men det är väl också fejk...

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Hojddata/Fakta-om-laserskanning/
Har du provat det själv?? Nej tänkte väl det, då ska du inte spotta ut dig massa trams utan belägg för det! Begrips!

Idag har vi satelliter som används som gps, global position system för att navigera oss. Man ska inte gå ut efter förminskning eller förstorning av skalor eller dylikt eftersom det är inte genmanipulerat på ett korrekt sätt. Ska vi backa bandet bakåt så i förr tiden tog man steg för steg foot by foot to compare the real system thats how it works out just anywhere in earth you are.
Citera
2016-05-18, 21:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad för instrument är det? Hur ser den ut?
Haka inte upp dig på "Mätsticka", det är ett samlingsnamn för "Måttstock", "Tumstock", "Linjal", "Skjutmått" o.s.v.

Citat:
Ja man vet inte om måttbandet stämmer eller inte, eftersom alla människor uppfattar saker olika på olika sätt, så man vet inte vem som har rätt.
Jo, man vet att måttband stämmer för att man kontrollerar dem mot "måttstockar" som man bestämt längden på.

Här kan du läsa om "ur-metern", som förvaras i Paris.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_metre#International_prototype_metre
Citera
2016-05-18, 21:17
Medlem
Citat:
Vad för instrument är det? Hur ser den ut?

Hur kan en person som gått universitetet inte ens besitta normal ordförståelse på gymnasienivå?
Inte ett enda av de ord jag använder i diskussioner med dig är ord som kan ha undgått dig, såvida du inte ljuger om dina betyg och din utbildning.

Citat:
Ja man vet inte om måttbandet stämmer eller inte, eftersom alla människor uppfattar saker olika på olika sätt, så man vet inte vem som har rätt.

Ja, det har du redan konstaterat, vår diskussion handlar om följdfrågorna som uppstod på grund av det konstaterandet.

Sluta loopa diskussionen!
Citera
2016-05-18, 21:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Har du provat det själv?? Nej tänkte väl det, då ska du inte spotta ut dig massa trams utan belägg för det! Begrips! .
Ja, jag är återförsäljare och håller utbildning i programvaror för dessa laserskanningar.
Var är dina bevis för att jordens form inte är sfärisk?

Citat:
Idag har vi satelliter som används som gps, global position system för att navigera oss. Man ska inte gå ut efter förminskning eller förstorning av skalor eller dylikt eftersom det är inte genmanipulerat på ett korrekt sätt. Ska vi backa bandet bakåt så i förr tiden tog man steg för steg foot by foot to compare the real system thats how it works out just anywhere in earth you are.
"backa bandet bakåt" Det är inte så ofta man "backar framåt"
Hur fungerar satelliter, särskilt geostationära, om jorden vore platt?
Citera
2016-05-18, 21:30
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
Hur kan en person som gått universitetet inte ens besitta normal ordförståelse på gymnasienivå?
Inte ett enda av de ord jag använder i diskussioner med dig är ord som kan ha undgått dig, såvida du inte ljuger om dina betyg och din utbildning.

Ja, det har du redan konstaterat, vår diskussion handlar om följdfrågorna som uppstod på grund av det konstaterandet.

Sluta loopa diskussionen!
Jag är inte svenska kanske därför? Jag är invandrare, du får ha överseende över att jag inte förstår alla ord du säger, jag är bara en människa så snälla visa lite ödmjukhet.

Vilka följdfrågor eller följdsvar vill du ha egentligen, du upprepar bara saker du kommer liksom ingen vart, har du någon slags en personlig agenda mot mig?
Citera
2016-05-18, 21:32
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ja, jag är återförsäljare och håller utbildning i programvaror för dessa laserskanningar.
Var är dina bevis för att jordens form inte är sfärisk?

"backa bandet bakåt" Det är inte så ofta man "backar framåt"
Hur fungerar satelliter, särskilt geostationära, om jorden vore platt?
Jag har inga direkt bevis om jorden inte är sfärisk, jag menar den kan vara platt eller den kan vara rund alltså 50/50 chans som vi säger på svenska.

Givetvis backar man bandet bakåt, vad är det du inte riktigt förstår? satelliter fungerar på samma sätt som om jorden var rund fast den själva verket kan vara platt. GPS den visar precis som en rund jord vart på jorden vi befinner oss. På platt jord funkar gps även bättre för då är det inga runda kurvor som rund jord har.
Citera
2016-05-18, 21:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag har inga direkt bevis om jorden inte är sfärisk, jag menar den kan vara platt eller den kan vara rund
Hur vet du att den kan vara platt, vad är bevisen för det?

Citat:
alltså 50/50 chans som vi säger på svenska.
Nej, det är inte 50/50 på något språk.

Citat:
Givetvis backar man bandet bakåt, vad är det du inte riktigt förstår?
Därför att "backa" betyder "gå/åka bakåt". Om man "backar bakåt" går/åker man ju framåt.
Strunt i det. Det var bara ett försök till skämt.
Som allt annat passerade obehindrat rakt genom ditt huvud.

Citat:
satelliter fungerar på samma sätt som om jorden var rund fast den själva verket kan vara platt. GPS den visar precis som en rund jord vart på jorden vi befinner oss. På platt jord funkar gps även bättre för då är det inga runda kurvor som rund jord har.
Vad driver satelliterna runt i sina banor ovanför den platta jorden?
Vad håller de stationära satelliterna uppe?
Citera
2016-05-18, 21:54
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Hur vet du att den kan vara platt, vad är bevisen för det?

Nej, det är inte 50/50 på något språk.

Därför att "backa" betyder "gå/åka bakåt". Om man "backar bakåt" går/åker man ju framåt.
Strunt i det. Det var bara ett försök till skämt.
Som allt annat passerade obehindrat rakt genom ditt huvud.

Vad driver satelliterna runt i sina banor ovanför den platta jorden?
Vad håller de stationära satelliterna uppe?
Det har jag ju redan sagt, världskartorna o atlas böckerna visar ju platta kartor som är avbildade av en platt jord, medans jordglobar är av avbildade av en rund jord, därför är det en 50/50 fråga om jorden är platt eller rund.

Hur menar du nu? Om man backar bakåt så åker man ju inte fram man åker ju bak, är du seriös eller riktigt korkad bara?

satelliter är på rymden och åker runt och bevakar oss människor alla bilder den skickar på rund jord är falska för att vi människor ska tro att jorden är rund.
Citera
2016-05-18, 22:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
satelliter är på rymden och åker runt och bevakar oss människor alla bilder den skickar på rund jord är falska för att vi människor ska tro att jorden är rund.

Men hur kan satelliterna hålla sig uppe? Sitter de fast med linor eller har de en inbyggd jetmotor som är påslagen hela tiden? Eller de kanske bara svävar omkring helt obekymrade om att upp är upp och ned är ned?

För övrigt så baseras kartorna i en GPS på en rund jord.
Senast redigerad av madtop 2016-05-18 kl. 22:40.
Citera
2016-05-18, 22:55
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ja vi kan inte få reda på det eftersom det hålls hemligt, vad är det du inte fattar? Du upprepar dig hela tiden.

Hur kan det hållas hemligt? Om någon vet jordens form. Kan väl andra också skaffa sig den kunskapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in