2016-05-17, 23:00
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
Men hur hade du tänkt dig att man ska kunna provmäta något om man inte har en mätsticka som går att lita på?

Du verkar totalt har missförstått hur en kartbok tillverkas.
Du verkar tro att man ritar en ungefärlig bild av hur man tror verkligheten ser ut och sedan jämför man den bilden med verkligheten. Så gör man inte.
Man gör tvärt om, man tittar hur verkligheten ser ut och sedan avbildar man den på en karta.

Ditt resonemang skulle enkelt kunna översättas till att det som kom först var ditt skolfoto, och först därefter kom du.

Exakt vad är en mätsticka? Är det ett måttband menar du eller.

Det jag menar är att man ska gå med måttband och mäta skalan i verkligheten därefter gå ut efter hur lite skalan blir i en kartbok. Och jag tror absolut ingen i världen har mätt hela jorden med måttband och därefter avbildat det i kartboken så funkar det inte, och därför är skalor fel man använder det är inte riktiga mätningar, man tar bara det på ett ungefär sanningshalt.
Citera
2016-05-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Exakt vad är en mätsticka?

Ett instrument som man mäter med.

Citat:
Det jag menar är att man ska gå med måttband och mäta skalan i verkligheten därefter gå ut efter hur lite skalan blir i en kartbok.

Fast du sade i ett inlägg för några trådsidor sedan att det inte går att göra så eftersom man aldrig kan veta att måttbandet stämmer.
Du har målat in dig själv i ett hörn här.

popillo quackbar.
popillo quackbar.
popillo quackbaaaarrrrrrrrr.
Citera
2016-05-17, 23:57
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Exakt vad är en mätsticka? Är det ett måttband menar du eller.

Det jag menar är att man ska gå med måttband och mäta skalan i verkligheten därefter gå ut efter hur lite skalan blir i en kartbok. Och jag tror absolut ingen i världen har mätt hela jorden med måttband och därefter avbildat det i kartboken så funkar det inte, och därför är skalor fel man använder det är inte riktiga mätningar, man tar bara det på ett ungefär sanningshalt.
Hur gör man då när man ritar en karta av den platta jorden?
Vilket motiv använder man sig av?
Står man på ett högt berg och ritar av det man ser?
Citera
2016-05-18, 00:07
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
För att fortsätta hålla människor i schack och hålla oss omedvetna om sanningen.

Nej min fråga var varför vi aldrig KAN få reda på det. Vilket var det du sa.

Inte varför andra vill att vi inte ska få veta. Utan varför vi inte kan?
Citera
2016-05-18, 05:54
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jo jag har förklarat varför jorden kan vara platt, eftersom människor i förr i tiden trodde den var platt då måste det ligga nånting i det, man hittar inte bara på saker hur som helst. Samt som jag sa förut så är FN´s logotyp en platt jord en dold budskap med andra ord, folk vill tro att jorden är rund fast den själva verket är platt. Och nu har jag inte riktigt sagt att jorden är platt jag säger bara den KAN vara platt, lik förbannat kan den vara rund efter alla falska satellit bilder vi har fått.
Misstror din slutsats att folk förr trodde att jorden var platt. Har du bevis ens för det påståendet?
Citera
2016-05-18, 12:59
Medlem
Citat:
Jag har gjort egna forskingar, läst läst åter läst jag är mycket kunnig inom dessa ämnen och astronomi och fysik jag har enabart MVG i betyg i dessa ämnen, även om det är fel vetenskap vi lär oss i skolan så vill jag lära mig det eftersom då är jag medveten och kan dra slutsatser om vad som är korrekt o okorrekt, forskningen har inget namn det är eget utlärd, och jag har undervisat människor i yngre tonåren om vetskap om detta och dom är idag högutbildade elever och lever efter mina normer, man kalla det att det är en slag sekt jag skapat om att göra människor medvetna om den falska vetenskap vi får lära oss i skolan, jag lär dom den rätta vetenskapen. Jag lär ut klasser och det kostar 40tusen per år och det är många sökandes varje år.

Allt du skriver här är bara humbug. Lär du ut astronomi och fysik men använder inte matematik för det har du sagt inte fungerar. Sen att du har fått MVG på vilket universitet var det som hade den betyg skalan.
Dessutom måste skolverket ha varit och kontrollerat dig så du är behörig att lära ut samt att sätta betyg.

Men för att slippa dalta fram och tillbaks, kan du länka till hemsidan man ansöker på, för den kan omöjligt vara hemlig.
Citera
2016-05-18, 15:52
Medlem
nerdnerds avatar
På tal om opålitliga måttband finns det faktiskt ett sätt som jorden skulle kunna vara platt på:

En stereografisk projektion är ETT sätt att projicera en hel sfärisk yta till ett oändligt plan. Gör detta med t ex Nordpolen i mitten.

Man kan då se den platta kartan som verkligheten om man vill. MEN till ett pris, nämligen just att måttband är opålitliga. Avstånd långt från Nordpolen, t ex i Sydamerika, kommer att se gigantiska ut jämfört med hur de uppfattas i verkligheten. MEN detta kan förklaras av att måttband (och allt annat!) som befinner sig långt från Nordpolen blir längre. Iaf inte mycket konstigare än hur relativitetsteorin säger att längd och tid kan uppfattas som kortare eller längre om de rör sig med väldigt höga hastigheter.

Dvs jorden är oändligt stor och platt, men pga måttbandens (och allt annats) mystiska längdförlängning när de är långt från Nordpolen, så uppfattas jorden som rund. En liknande effekt finns förstås då också i hela universum ovanför den platta jordytan.

De som känner till lite om den allmänna relativitetsteorin känner nog igen idén här om en metrik. Måttbandens förlängning är just en representation av jordytans metrik, dvs den talar om just hur avstånd varierar mellan punkter planet.

Dock säger man i relativitetsteorin att när något uppfattas som krökt enligt mätningar med måttbanden, så ÄR det krökt. Så där spricker väl resonemanget.

Men å andra sidan kan vi ju aldrig få reda på hur det är egentligen. Tinget i sig är oåtkomligt för oss, som Kant sa. Det vi uppfattar som rött är kanske "egentligen" grönt osv. Kanske är hela världen ett hologram, dvs egentligen 2D istället för 3D, som resultat inom strängteori tyder på? Jorden kanske ÄR platt egentligen, och dess sfäriska form är bara en illusion?

Dock är nog en sfärisk jord iaf den absolut enklaste beskrivningen av allt vi kan se och mäta. Och om vi iaf inte kan veta hur det är egentligen, så bör vi välja den enklaste förklaringen enligt Ockhams princip. Jorden är rund.
Citera
2016-05-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Allt du skriver här är bara humbug.

Man kan tjäna grova pengar på att sälja humbug i Sverige. Det är en hel branschsektor.
Se bara (FB) Tråden om Chemtrails (sammanslagen tråd)
Den grabben köper alldeles för dyra och helt verkningslösa kosttillskott för tusentals kronor varje år för att rädda sig från något som inte ens finns.

Allt är frid och fröjd ända tills kunden inser att han blivit lurad och kommer tillbaks för att banka skiten ur en.

Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Dessutom måste skolverket ha varit och kontrollerat dig så du är behörig att lära ut samt att sätta betyg.

Jag tror att pillepnoppen har förväxlat ordbetydelsen Lärare med begreppet "Sälja kurser inom New Age"-konceptet.
Citera
2016-05-18, 20:26
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
Ett instrument som man mäter med.

Fast du sade i ett inlägg för några trådsidor sedan att det inte går att göra så eftersom man aldrig kan veta att måttbandet stämmer.
Du har målat in dig själv i ett hörn här.

popillo quackbar.
popillo quackbar.
popillo quackbaaaarrrrrrrrr.
Vad för instrument är det? Hur ser den ut?

Ja man vet inte om måttbandet stämmer eller inte, eftersom alla människor uppfattar saker olika på olika sätt, så man vet inte vem som har rätt.
Citera
2016-05-18, 20:28
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Hur gör man då när man ritar en karta av den platta jorden?
Vilket motiv använder man sig av?
Står man på ett högt berg och ritar av det man ser?
Man ritar kartan i boken bara, ingenting har med skalor eller förminskning att göra, det är bara bilder på kartan man utgår inte från mätningar eller dylikt. Kartor har man inte för att navigera sig, kartor har man för att man vill se hur det ser ut helt enkelt, vill jag tex se hur frankrike ser ut så kollar jag i kartboken.
Citera
2016-05-18, 20:28
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Nej min fråga var varför vi aldrig KAN få reda på det. Vilket var det du sa.

Inte varför andra vill att vi inte ska få veta. Utan varför vi inte kan?
Ja vi kan inte få reda på det eftersom det hålls hemligt, vad är det du inte fattar? Du upprepar dig hela tiden.
Citera
2016-05-18, 20:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men man kan inte mäta nått i en kartbok och utgå att det är en skala baserad på verkligheten, så funkar det helt enkelt inte.
Jo, det är exakt så det fungerar i verkligheten.
Så här mätte engelsmännen upp hela indien genom att lägga ut järnstänger i stora trianglar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Trigonometrical_Survey

Citat:
The Great Trigonometrical Survey was a project which aimed to measure the entire Indian subcontinent with scientific precision. It was begun in 1802 by the infantry officer William Lambton, under auspices of the East India Company. Under the leadership of his successor, George Everest, the project was made a responsibility of the Survey of India. Everest was succeeded by Andrew Scott Waugh and after 1861 the project was led by James Walker, who saw the first completion of it in 1871.

Man kontrollerade exakt hur (hela!) Indien såg ut, sedan ritade man kartan.

Här är en lantmätare som själv gått ut med sitt mätinstrument och kontrollerat att jorden är sfärisk. Hur han gjort mätningarna börjar vid 24min.

https://www.youtube.com/watch?v=7cg5JWCRmig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in