Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-05-16, 23:01
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Den store ledaren är inte bara politisk ledare, han vet också bättre än vetenskapsmän

Att jag hänvisar till Trump beror inte på att han skulle vara någon auktoritet på området (ett område som jag intresserade mig för långt innan Trump) utan på att han är ON TOPIC i denna tråd, ett koncept som du uppenbarligen har förbannat svårt att fatta. Liksom så mycket annat. Du bara skräpar ner i fel tråd och dessutom inte ett endaste vetenskapligt argument. Jag misstänker att du inte ens förstår vad som är ett vetenskapligt argument (du förstår ju åtminstone inte vad som är en korrekt tråd). Hade du haft någonting att komma med så skulle du ha postat det här: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Men det lär du aldrig göra. Du vågar inte stå upp emot motståndet där. AGW-religionen är nämligen död, och i strykklassen.

Citat:
i frågor som du och dina gelikar brukar anfäkta (chemtrails, "månlandningsbluffen", obskyra 9/11-teorier och alkemi).
Detta är alltså dina fördomar om vad Trump-anhängare tror på. Och du förnekar att du skulle vara en etablissemangskramande liberal.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-05-16 kl. 23:08.
2016-05-16, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Många har trott, att UTA blir en swing state i år (pga mormon Romney?). Det verkar dock inte stämma.
Poll: Trump Tops Clinton and Sanders in Utah

Ska sms:a Trump så, att han lägger till dig i hans "waterboarding"-lista

Trump leads Clinton 43-30% with 26% undecided.

Trump leads Sanders 43-37%

Har kärringen problem med den vita rösten eller vad är problemet. Eftersom Sanders är så nära.

I morgon förlorar hon två stater det ska gudarna veta.

Kanske inte 2012:

Romney Obama
72.62% 24.69%
Senast redigerad av seeeg321 2016-05-16 kl. 23:19.
2016-05-16, 23:16
Bannlyst
Citat:
Jo i och för sig, men Utah är en knallröd stat, så den måste en republikan vinna helt enkelt.
Ja, det stämmer, men tidigare mätningar visade, på att det blir tight.
Jag har påpekat, att många Kasichs och i första hand Cruz väljare sagt, att de inte ska rösta på Trump, visst ska rösta på honom, när deras första valet ska hoppat av. På samma sätt ska man avvakta, tills Bernie hoppar av, innan man lägger för stor vikt på mätningarna.
2016-05-16, 23:17
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Att jag hänvisar till Trump beror inte på att han skulle vara någon auktoritet på området (ett område som jag intresserade mig för låångt innan jag intresserade mig för Trump) utan på att han är ON TOPIC i denna tråd, ett koncept som du uppenbarligen har förbannat svårt att fatta. Liksom så mycket annat. Du bara skräpar ner i fel tråd och dessutom inte ett endaste vetenskapligt argument. Jag misstänker att du inte ens förstår vad som är ett vetenskapligt argument (du förstår ju åtminstone inte vad som är en korrekt tråd). Hade du haft någonting att komma med så skulle du ha postat det här: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Men det lär du aldrig göra. Du vågar inte stå upp emot motståndet där. AGW-religionen är nämligen död, och i strykklassen.

Detta är alltså din fördomar om vad Trump-anhängare tror på. Och du förnekar att du skulle vara en etablissemangskramande liberal.
Ledsen, men jag är alldeles för luttrad för att ge mig in i ändlösa diskussioner med folk som har dagarna fulla med fritid och oförmåga att begripa basala logiska resonemang. Att vinna en diskussion mot en intelligent motståndare är svårt, men möjligt. Att vinna mot en idiot på internet är däremot omöjligt.

Ja, varför skulle du ha förmåga att förstå saklig argumentation i vissa fall men inte i andra? Jag måste ju kunna förutsätta att din begränsning är generell, och inte gäller specifikt en fråga, eller? Då faller det sig naturligt att tro att du fallit in i de klassiska nut case-fällorna som jag räknade upp. Glömde kollodialt silver och vaccinationsmotstånd kom jag på. Det tror jag säkert är frågor som är högre på agendan hos den gemene Trump-supportern än demokraten t ex.

Trump är ingen idiot, men heller inget geni vilket du tycks tro. Jag skulle placera honom på strax över en standardavvikelse över genomsnitt, inte mer. Definitivt inte 2 standardavvikelser. Trumps supportrar däremot ligger förmodligen i genomsnitt under 100-strecket med hyfsad marginal.

Det är ingen revolution vi åser, det är en missnöjespolitiker som hamnat rätt momentummässigt. Hans kampanj är lite småkul att följa, men att kasta sig i armarna på honom som du gör tyder på naivitet. Han är en Berlusconi med en twist, inte mer än så. Den främsta förtjänsten hans kampanj medfört har varit att accentuera problematiken med köpta kandidater. Det eftermälet kommer att solkas ner ordentligt när han tar emot pengar från Adelson. Hans utrikespolitiska ståndpunkt är jag också rädd kommer att friseras till oigenkännlighet om han når presidentposten. Då kommer vuxna fan-boys att se ordentligt löjliga ut kan jag lova.
2016-05-16, 23:24
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ja, det stämmer, men tidigare mätningar visade, på att det blir tight.
Jag har påpekat, att många Kasichs och i första hand Cruz väljare sagt, att de inte ska rösta på Trump, visst ska rösta på honom, när deras första valet ska hoppat av. På samma sätt ska man avvakta, tills Bernie hoppar av, innan man lägger för stor vikt på mätningarna.
Många glömmer att "anyone but X" alltid diskuteras i slutet av primärval. Sist var det anyone but Romney. Men folk tenderar att glömma och rösta på partiets kandidat trots allt. Tror att Trumps siffror långsamt kommer att stiga när Cruz och Kasichs supportrar surat färdigt.

Låt vara att denna kampanj haft ett tydligt outsider-tema som gör att det finns ett i förstone osannolikt kommunicerande kärl mellan Sanders och Trumps supportrar. Men i stort kommer både Sanders supportrar och Cruz dito att rösta på Clinton respektive Trump. Dock har Trump skakat liv i en insomnad väljargrupp som gör att han kunnat hålla jämna steg trots att han går på det demografiska rullband som för hela det republikanska partiet mot avgrunden.
2016-05-16, 23:49
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Då faller det sig naturligt att tro att du fallit in i de klassiska nut case-fällorna som jag räknade upp.

Ditt halmgubbetramsande vet inga gränser. Inser du inte att ditt patetiska behov av att omedelbart fantisera om andra som lägsta sortens jubelidioter (för att de inte håller med dig i någon enskild fråga), bara gör att du blottar för alla din egen mindervärdighetskänsla, trångsynthet och oförmåga att argumentera i sak. Samma grepp som Al Gore använde förresten, i precis samma fråga, och där har vi sannerligen en auktoritetstroende etablissemangskramande liberal (Vilket är det vanligaste att västerlänningar är. Vilket de vanligen förnekar, för de inser det inte ens.)

Citat:
Trump är ingen idiot, men heller inget geni vilket du tycks tro.

Trump är on topic i denna tråd, vilket du tycks ha svårt att fatta.

Citat:
Det är ingen revolution vi åser, det är en missnöjespolitiker som hamnat rätt momentummässigt.

Det är helt och hållet Trump som skapade detta momentum. Och visst är det en revolution.

Var beredd på att få din världsbild skakad. Än fler av uppfattningarna som etablissemanget har matat dig med sked, kommer att ställas på ända. Du kommer att hata det, men du kommer att bli fri.
2016-05-16, 23:53
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ju, men 5 procentenheter, betyder att han måste öka med 2.5 procentenheter, vilket är 20-30% av svarta. Är det en realistisk höjnig? Trump kan kanske vinna 10% vilket innebär 1 procentenhet? Däremot om han vinner "bara" 5% extra bland vita, innebär det extra 7 procentenheter

Fattar nada. Uppfattar inte Huntsman som "klimathysteri-troende" utifrån hans Twitter uttalande. Annars får han tona ner det – case closed.

Det handlar om prioritet; den globala uppvärmningen är ett lågprioriterat problem som kan dessutom enkelt lösas med kärnkraft + Tesla batterier

Varför välja Gingrich som VP istället för rådgivare?

Som görs i USA btw
2016-05-16, 23:57
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen har jänkarnas msm pratat strunt om Trumps kvinnosyn :

Model featured in Trump 'hit piece' slams NY Times, says her story was 'spun'

http://www.foxnews.com/politics/2016/05/16/model-featured-in-trump-hit-piece-slams-ny-times-says-her-story-was-spun.html?intcmp=hpbt2

(men något säger mig att det kommer inte att uppmärksammas)
2016-05-17, 00:06
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Trump är ingen idiot, men heller inget geni vilket du tycks tro. Jag skulle placera honom på strax över en standardavvikelse över genomsnitt, inte mer. Definitivt inte 2 standardavvikelser. Trumps supportrar däremot ligger förmodligen i genomsnitt under 100-strecket med hyfsad marginal.
Håller med om din bedömning av Trump, men inte om hans väljare. Nate Silver på fivethirtyeight studerade exit polls och kom fram till att de var mer välutbildade än genomsnittet. (Jag försökte länka men det var ett par veckor sedan så jag kunde inte hitta det).

För flera månader sedan så länkade jag en exit poll från Massachusetts som visade att Trump vann kategorin post doc i Massachusetts. Du måste väl också hålla med om att världens akademiska elit har sin tyngdpunkt i Massachusetts och om man vinner bland post docs där så är det inte bara enkla basement dwellers som utgör väljarbasen?
2016-05-17, 00:13
Bannlyst
Vidrigt att Republikanerna i stat efter stat väljer Cruz-anhängare till konventet. Visserligen så tar nog Trump hem Presidentkandidatvalet ändå men det är tydligt att det Republikanska partiet gör sitt yttersta för att välja bort Trump om de kan.

De borde fatta nu att väljarna inte vill se samma skräp som ställer upp år efter år. De vill ha en förnyande kraft i partiet och väljarna har valt Trump för detta. Bara hålla tummarna för att Trump slår mördaren Clinton bara!

Förstår inte överhuvudtaget varför någon röstar på Clinton. Den kärringen har många människoliv på sitt samvete men ändå hör vi bara om att Trump skulle vara farlig för världsfreden trots att Donald aldrig ens antytt att han vill mörda folk såsom Hillary redan gjort.

Trump kanske inte blir den bästa Presidenten i den Amerikanska historien men inte fan kan han göra sämre jobb än Bush x 2, Clinton och Obama i alla fall.
2016-05-17, 00:24
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Håller med om din bedömning av Trump, men inte om hans väljare. Nate Silver på fivethirtyeight studerade exit polls och kom fram till att de var mer välutbildade än genomsnittet. (Jag försökte länka men det var ett par veckor sedan så jag kunde inte hitta det).

För flera månader sedan så länkade jag en exit poll från Massachusetts som visade att Trump vann kategorin post doc i Massachusetts. Du måste väl också hålla med om att världens akademiska elit har sin tyngdpunkt i Massachusetts och om man vinner bland post docs där så är det inte bara enkla basement dwellers som utgör väljarbasen?
Att de är mer välutbildade än genomsnitt tror jag inte jag sett, och skulle bli rätt förvånad över om det stämmer faktiskt. Bilden av hans väljare är rätt tydlig, och liknar bilden av t ex SD:s sympatisörer i Sverige.

CNN:s Exit poll från Massachussets visade att Trump hade en relativ styrka hos lågutbildade och en relativ svaghet hos högutbildade. Bland post grads fick Trump 29%, vilket förvisso var högst av alla. Men enligt samma exit poll fick han totalt 52% av rösterna. Alltså är han ordentligt mycket svagare i den mest välutbildade gruppen, en underrepresentation bland de mest högutbildade på 42%.

För gruppen "some college", som var den grupp med lägst utbildning som särredovisades, fick han däremot 61%, dvs en överrepresentation på 17%. High school or less särredovisades inte, men en extrapolering skulle ge honom en överrepresentation där också.

Kasichs väljare står ut som de mest välutbildade. Bland post grads snodde han 29% av rösterna, eller 52,6% överrepresentation. Trumps väljare är den andra ytterligheten.

Allt som allt skulle jag gissa att medel-IQ på hans sympatisörer ligger strax under 95.
2016-05-17, 00:30
Bannlyst
Citat:
Att de är mer välutbildade än genomsnitt tror jag inte jag sett, och skulle bli rätt förvånad över om det stämmer faktiskt. Bilden av hans väljare är rätt tydlig, och liknar bilden av t ex SD:s sympatisörer i Sverige.

CNN:s Exit poll från Massachussets visade att Trump hade en relativ styrka hos lågutbildade och en relativ svaghet hos högutbildade. Bland post grads fick Trump 29%, vilket förvisso var högst av alla. Men enligt samma exit poll fick han totalt 52% av rösterna. Alltså är han ordentligt mycket svagare i den mest välutbildade gruppen, en underrepresentation bland de mest högutbildade på 42%.

För gruppen "some college", som var den grupp med lägst utbildning som särredovisades, fick han däremot 61%, dvs en överrepresentation på 17%. High school or less särredovisades inte, men en extrapolering skulle ge honom en överrepresentation där också.

Kasichs väljare står ut som de mest välutbildade. Bland post grads snodde han 29% av rösterna, eller 52,6% överrepresentation. Trumps väljare är den andra ytterligheten.

Allt som allt skulle jag gissa att medel-IQ på hans sympatisörer ligger strax under 95.
Högutbildade i Sverige är nissarna med dreads som sittstrejkar till förmån för Rumänska zigenare. Samma sak i USA, "högutbildade" som gnäller på Trumpanhängare är inga andra än "Feel the Bern" gänget med livslånga studieskulder och inga jobb i sikte. Hellre arbetare än högutbildat white trash faktiskt. Men Trump vinner röster från alla håll och kanter, till och med muslimer och mexikanare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in