Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Håller med om din bedömning av Trump, men inte om hans väljare. Nate Silver på fivethirtyeight studerade exit polls och kom fram till att de var mer välutbildade än genomsnittet. (Jag försökte länka men det var ett par veckor sedan så jag kunde inte hitta det).
För flera månader sedan så länkade jag en exit poll från Massachusetts som visade att Trump vann kategorin post doc i Massachusetts. Du måste väl också hålla med om att världens akademiska elit har sin tyngdpunkt i Massachusetts och om man vinner bland post docs där så är det inte bara enkla basement dwellers som utgör väljarbasen?
Att de är mer välutbildade än genomsnitt tror jag inte jag sett, och skulle bli rätt förvånad över om det stämmer faktiskt. Bilden av hans väljare är rätt tydlig, och liknar bilden av t ex SD:s sympatisörer i Sverige.
CNN:s Exit poll från Massachussets visade att Trump hade en relativ styrka hos lågutbildade och en relativ svaghet hos högutbildade. Bland post grads fick Trump 29%, vilket förvisso var högst av alla. Men enligt samma exit poll fick han totalt 52% av rösterna. Alltså är han ordentligt mycket svagare i den mest välutbildade gruppen, en underrepresentation bland de mest högutbildade på 42%.
För gruppen "some college", som var den grupp med lägst utbildning som särredovisades, fick han däremot 61%, dvs en överrepresentation på 17%. High school or less särredovisades inte, men en extrapolering skulle ge honom en överrepresentation där också.
Kasichs väljare står ut som de mest välutbildade. Bland post grads snodde han 29% av rösterna, eller 52,6% överrepresentation. Trumps väljare är den andra ytterligheten.
Allt som allt skulle jag gissa att medel-IQ på hans sympatisörer ligger strax under 95.