2016-05-16, 20:12
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyson2011
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6433428 lyssna noga vid 30 sekunder.
Vad händer vid 30 sekunder?
Citera
2016-05-16, 20:13
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Inte utan att de gjort någon övrig form av åverkan nej. Gällande belastning så är ju tyvärr många master betydligt mer bestyckade nu än när de byggdes och vissa är så pass tungt lastade att du inte ens får dra upp nya antenner och kablar i dem utan att först ta ner de gamla (jag kan dock inte säga att jag har koll på just den aktuella masten i fråga avseende detta).

Läs i tråden samt länkar. Vikt är inte ett problem annat än vid kraftig nedisning med flera tiotals ton is. Vindlaster är möjligen en faktor om det blir för mycket kablar och antenner men nu blåste det väl inte nämnvärt. Självsvängning i staglinor kan vara ett problem men eftersom masten stått så länge borde det avhjälpts om det förekommit. Sabotage är troligaste förklaringen.
Citera
2016-05-16, 20:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Ok, det tyder på att det nog inte räcker med att ta ner en vajer eller alla 3 vajrarna I samma fundament. Man kanske måste koppla loss vajrar på mer än ett fundament för att masten ska bli instabil. Jag tycker att det tyder på att det har varit ett helt gang och att de måste ha varit organiserade.
Vajerfundamenten på en så hög mast måste nog ligga relativt långt bort ifrån varandra. Om de har använt nån typ av vinkelkap eller nåt så kanske det har varit 2 gäng men en vinkelkap var. En vid varje fundament.

På videon ser man en annan intressant sak. Fästena I fundamentet verkar vara bultade. Kanske går att skruva loss dem med en kraftig nyckel helt enkelt?
Det räcker gott att lossa vajrarna vid ett fundament och det kan räcka med en enda vajer om det vill sig illa. Alla behöver inte kapas samtidigt heller, det går bra att ta en i taget varför en enda person skulle kunna fälla en mast.

Det behövs inga kapverktyg utan en stor blocknyckel räcker som du är inne på. Jag skulle inte lossa skruvarna i fundamentet utan de muttrar som spänner vajrarna. Vad ser det ut att vara, runt 50 mm kanske? 149 kr kostar en sådan blocknyckel på Biltema i så fall och är alldeles ljudlös.
Citera
2016-05-16, 20:14
Medlem
tyson2011s avatar
säger att gärningsman berättat sättet.
Citera
2016-05-16, 20:15
Medlem
Kom att tänka på "the turner diaries" fast detta är lite mesigare, man slår ut fiendens propaganda. Självklart hoppas jag att det är frihetskämpar som har rivit masten och inte IS-terrorister/liknande.

(FB) Varför ingen väpnad nationell kamp?
Citera
2016-05-16, 20:17
Medlem
Ringuus avatar
Några som var trötta på all PK-propaganda som diverse Bonniers och sosse-massmedia dagligen sänder ut som hjärntvättar befolkningen? Med tanke på hur massmedia ljuger och döljer sanningen angående situationen i landet är det inte märkligt folk saboterar...

(FB) Kan vi jobba organiserat på Flashback gentemot ljugmedia?
Citera
2016-05-16, 20:17
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Om jag har uppfattat det rätt har Securitas fått i uppdrag att bevaka/ronda/köra tillsyn på master runt om i Sverige just nu.

Har själv en gång i tiden fått äran att åka på larm till sådana mitt ute i bushen, fick fan gå kilometervis p.g.a. vägbommar.

Nu rörde detta sig om telemaster, extra spännande då också utan någon exakt vägbeskrivning - "den finns utanför ort X, du ser den är det bara att åka mot den..." jo tjena. Detta var innan GPS var av betydande kvalité.

Vid X antal av de 54 masterna placeras även väktare stationärt. Extremt givande uppdrag haha
Citera
2016-05-16, 20:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tråden har växt med 14 sidor sen jag sist läste, är det bekräftat att en vajer har kapats eller spekulationer?
Jag tror jag har läst allt här och har inte sett någon officiell uppgift alls om hur masten sabbades, bara att den sabbades.
Citera
2016-05-16, 20:19
Medlem
rotesaus avatar
Vet inte om det postats men Borås Tidning har sammanfattat en tidslinje med en del intressant videomaterial.
http://www.bt.se/boras/tidslinje-det-har-har-hant-2/
Citera
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyson2011
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6433428 lyssna noga vid 30 sekunder.

Vid 40 sekunder uppfattar jag att polisen säger "GM har lyckats berätta sättet" Låter som svammel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tråden har växt med 14 sidor sen jag sist läste, är det bekräftat att en vajer har kapats eller spekulationer?

Det finns en expert här i tråden,fråga han
Han som ska förminska folk här pga sin låga självkänsla. Han som inte kan svara på PM

Polisen säger att det är 100% sabotage. Så ska bli kul när dom kommer att bekräfta vad sabotage är och hur det är gjort.
Citera
Medlem
dindummers avatar
Någon stjäl utrustning och testar våran beredskap vid händelser likt dessa. Hur man fält master kan man ju spekulera i men rent spontant så är det enklaste och säkraste sättet att lossa på mittdelen, klättra ned och därefter kapa av vajrarna som håller i den övre delen. Vajrarna är under ständig spänning, när man därefter lossar på dessa så kommer trycket på de muttrar som man lossat att vara så stort att de helt enkelt inte pallar trycket. Samtidigt står man på ett säkert avstånd och/eller sitter i bil så att man snabbt kan ta sig därifrån, med största sannolikhet så tippar dock masten åt motsatta hållet och man är inte i riskzonen för att skada sig.

Som sagts, främmande makter som testar våran beredskap. Det framgår inte vad man stulit för utrustning men rent generellt sett så är all utrustning vi har värd att forska i för att finna fel och brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in