2016-05-16, 20:19
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tråden har växt med 14 sidor sen jag sist läste, är det bekräftat att en vajer har kapats eller spekulationer?

Inget är bekräftat mer än att det är sabotage.
Citera
2016-05-16, 20:20
Medlem
Att polisen misstänker "internationell grupp" och inte "främmande makt" tyder på att det inte handlar om Ryssland, det lutar mer åt ISIS eller någon annan politisk/religiös gruppering.
Citera
2016-05-16, 20:20
Medlem
SilentVictorys avatar
Det här såg jag precis i tråden på reddit.
Har inte sett det nämnas här på Flashback, kanske kan ha ett samband ändå.

Citat:
FLASH: Uniformer och Rakelradioapparater stulna från Teracom
Enligt uppgifter till mig har flera uniformer och Rakelradioapparater stulits från Teracom. Polismyndigheten varnar internt för att utrustningen kan användas för att genomföra sabotage.

Stölden verkar ha skett från anläggningar hanterade av Fortifikationsverket. Internt hos polisen har följande gått ut igår (viss kvalitetshöjning kan behövas på texten vilket anges med SIC!

"I mellansverige (SIC!) har det stulits utrustning som kan användas för att inge förtroende eller utföra sabotage med mera.
Enligt uppgifter från Fortifikationsverket har det i mellansverige (SIC!) stulits Rakeapparater, klätterutrustning och Teracomoveraller.
Så om du påträffar personer under onormala förhållanden som är klädda sådana (SIC!) overaller och/eller har klätterutrustning och Rakelapparater, glöm inte att kontrollera legitimationer och annat som kan visa vad det är för personer du har att göra med
."

( ... )

Polisen varnar alltså för att utrustningen kan användas för att utföra sabotage.
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/flash-uniformer-och-rakelradioapparater.html
Citera
2016-05-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Någon stjäl utrustning och testar våran beredskap vid händelser likt dessa. Hur man fält master kan man ju spekulera i men rent spontant så är det enklaste och säkraste sättet att lossa på mittdelen, klättra ned och därefter kapa av vajrarna som håller i den övre delen. Vajrarna är under ständig spänning, när man därefter lossar på dessa så kommer trycket på de muttrar som man lossat att vara så stort att de helt enkelt inte pallar trycket. Samtidigt står man på ett säkert avstånd och/eller sitter i bil så att man snabbt kan ta sig därifrån, med största sannolikhet så tippar dock masten åt motsatta hållet och man är inte i riskzonen för att skada sig.

Som sagts, främmande makter som testar våran beredskap. Det framgår inte vad man stulit för utrustning men rent generellt sett så är all utrustning vi har värd att forska i för att finna fel och brister.

Vad för utrustning skulle ha stulits? Om det skulle vara hemlig utrustning så skulle det stå underbevakning.
Citera
2016-05-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Vid 40 sekunder uppfattar jag att polisen säger "GM har lyckats berätta sättet" Låter som svammel

Han säger troligen "på detta sättet" även om det kanske låter som "berätta sättet".
Citera
2016-05-16, 20:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyson2011
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6433428 lyssna noga vid 30 sekunder.

Citat:
Ursprungligen postat av tyson2011
säger att gärningsman berättat sättet.
Hupps! Då är han alltså fast redan. Eller nä va fan, när jag lyssnade till slutet så sa han att de inte ens har någon misstänkt.

Gärningsmannen har berättat hur han gjorde men de har ingen misstänkt??? Da fuck?
Komplettering:
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Han säger troligen "på detta sättet" även om det kanske låter som "berätta sättet".
Jaha, djävla västgötska snutsludderprat!
Ingen gärningsman som berättat något alltså, ingen misstänkt.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-05-16 kl. 20:26.
Citera
2016-05-16, 20:25
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det här såg jag precis i tråden på reddit.
Har inte sett det nämnas här på Flashback, kanske kan ha ett samband ändå.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/flash-uniformer-och-rakelradioapparater.html
Bara jag som kommer o tänka på filmen som så många skrattar åt nu kan bli verklighet?

https://www.youtube.com/watch?v=jDFBqR5cOuE
Citera
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte1979
Gärningsmannen!!! Vem vem vem ?

Sa han "gärningsmannen har lyckats berätta sättet då" (vid 42s)!!!
Och sen på slutet att de inte har någon misstänkt för tillfället???

Hm, jag får inte riktigt ihop det.

Är nog UFO iallafall.

/K
Citera
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Vid 40 sekunder uppfattar jag att polisen säger "GM har lyckats berätta sättet" Låter som svammel

Ja, genom att utföra dådet har han berättat hur han gjort. Mer intressant är att polisen hänvisar till det skyldiga genom att säga "dom" i början av intervjun...
Citera
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kan vara bra att känna till.

Vi har gått från analoga sändare till digitala, det betyder att sändareffekterna i princip har minskats med faktor 10, typ analog 60kw ersatt med 6kw digital. Detta gäller tv och försvaret samt rakel, det är bara fm-radion som fortfarande brukar prutta ut 60kw på fm-bandet eftersom den är analog.

Nu har AB fått för sig att det kan vara "utländska personer". Sanningen är att ryssarna idag inte behöver kapa några master, dom är i princip världsledande på olika störningssystem så det räcker med en sketen jetkärra på 10-20km höjd för att störa ut stora delar av t.ex digital-tv sändare i landet.

Så utländska agenter är ett ganska kallt spår i detta fall.
Jag skulle vilja ha bilder på mast-fästena samt närbilder på sektionerna 20-22 tack....

Du missar en kritisk punkt, nämligen att utrustningen som stals kan vara högintressant av den anledningen att man vill forska i eventuella brister i systemet. En brist i systemet skulle i praktiken kunna innebära att man får reda på kryptiska koder som ger en möjlighet att avlyssna t.ex. militära kanaler. Utrustningen som stals kan vara en sändare eller mottagare, att avkoda en mottagare skulle kunna vara avgörande vid ett eventuellt angrepp - Bara en sån enkel sak. Samma sak med rakel.
Citera
2016-05-16, 20:26
Medlem
DennisOlofs avatar
Rex Roth, det är väl inte konstigt, så mycket skumt folk från öststaterna som åker runt på stöldturné numera, dom har ju börjat ta traktorer och allt möjligt numera.

Det är ligor som håller på med det här, finns väl dokumenterat hos polisen hur dom åker runt mellan olika länder i Europa och bedriver sin verksamhet. Man har spanat och gjort utredningar om detta.

Är det här möjligtvis ett beställningsjobb där man tänkt sig montera ner masten och ta den, kanske, ovanligt korkat i sådana fall. Men det påminner ju lite om kärringen som grävde upp fiberkabeln

http://www.theguardian.com/world/2011/apr/06/georgian-woman-cuts-web-access

Eller så kanske det var metallskrotare som tänkte, vi tar några av kablarna så kan vi sälja dom som skrot eller använda dom till någon annat.
Citera
2016-05-16, 20:27
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Då det förefaller avgjort att det handlar om sabotage snarare än en olycka flyttas tråden till Aktuella brott och kriminalfall.

Olyckor och katastrofer --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in