2016-05-16, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sant. Skräcken för och hetsen mot Ryssland tar sig ständigt nya, oanade proportioner.

Det är väl bekräftat att det handlade om ett sabotage. Kan ju spekulera om anledningen.

Man får ju ta i beaktning att att busungar kan ställa till med "sabotage".
Om jag slog vad så skulle jag definitivt sätta pengarna på typ mopedburna ungdomar med verktyg eller liknande.
Citera
2016-05-16, 19:36
Medlem
Fetgrisens avatar
Orlundamasten 1970.

Den 12 juli 1970 kl. 01:50 störtade centrummasten samman under ett åskoväder när blixten slog ned i masten och satte fyr på en av de oljefyllda stagisolatorerna varpå en av staglinorna brast. Masten störtade samman över bunkern. Bunkern fick obetydliga skador tack vare sin kraftiga konstruktion.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Motala_långvåg

Det verkar ju inte som om man behöver kapa många staglinor, men nu vet jag ju inte om masten är likvärdig i konstruktion.
Citera
2016-05-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Detta har GM använt som kapverktyg, allt annat är både komplicerat och onödigt. Får plats i en ryggsäck. Jobb utfört på några minuter om GM är förberedd.

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/batteridrivna-verktyg/vinkelslip/bosch-gws-18-125-v-li-vinkelslip

Detta ingår väl i busets standardutrustning, inga hänglås som står emot

Då är det en riktig klåpare isf. Det är förenat med livsfara att ge sig på ett dylikt vajerstag med en vinkelslip. Vid professionell demontering så spänner du antingen upp nya stag först för att därefter spänna av och montera bort det befintliga (eller gör det i omgångar) eller så tar du hela infästningen med skärbrännare på en gång (eller spränger beroende på typ). Börjar du klippa i själva vajern och den är belastad så kan den börja flätas upp och de inblandade krafterna är så pass stora att du kan råka riktigt illa ut om det vill sig illa.
Citera
2016-05-16, 19:38
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Polisen talade om "Olaga intrång".
Låter rimligt. Som tidigare talats om så har ju sådana här människor inga egentliga intressen av att orsaka skada (annat än att ev. bryta/klippa upp lås på marknivå som står i vägen för bedriften), de vill bara vara badass och gärna filma sina våghalsigheter.
Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=gLDYtH1RH-U

Vilket gör det ju väldigt intressant vad det är för sorts person som då kapat kablar med avsikt att sänka den där bjässen till stolpe?
Inte för att jag finner det alls troligt att Ivan ligger bakom, men helt klart en spännande hypotes att ryssen avlönar människor för att berika oss med detta, insatsmässigt enkla, bus.
Senast redigerad av zergrush 2016-05-16 kl. 19:43.
Citera
2016-05-16, 19:38
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Verkar som att brottet på masten är nedanför stag-vajrarna:
https://www.youtube.com/watch?v=0msBoz677TA&feature=youtu.be

På videon ser man att infästningen till alla de 3 vajrarna är ovanför stället där masten gick av.

Nåt måste ha hänt med dessa stag-vajrar. Om en eller flera av dem kopplas bort så är det nog inte otroligt att masten viker sig.

Man ska väl inte utesluta nåt innan man vet säkert men jag tvivlar fortfarande på att det är en främmande makt som är inblandad.

Dock måste man ha ganska kraftiga grejer för att förstöra vajerinfästningarna på marken. De ser solida ut.

Kanske det kan vara korrosion/utmattning på vajerinfästningarna I maständen? Kanske räcker med att en lossnar så rasar masten.
Citera
2016-05-16, 19:42
Medlem
PlutoJs avatar
Ett rätt typiskt stresstest.
Gör något för att se vilken reaktion det blir från samhälle och ffa myndigheter.

Oskarshamn idag är rätt typiskt för samma sak. Betyder inte att ryssen står för dörren, men till skillnad mot de som bestämmer här hemmavid gillar ryssarna att vara ovanligt väl förberedda. De har dessutom en förkärlek för att testa sådant som resten av världen tycker är alldeles för långsökt.
Citera
2016-05-16, 19:42
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Bristande underhåll som påverkat masten på det här sättet hade garanterat upptäcks på TK som i regel utförs minst vart femte år. Jag ser detta som helt osannolikt på en anläggning av den här storleken.

Att det skulle påverkas av att några kids klättrar i masten är lika osannolikt. Folk verkar inte fatta vilka enorma belastningar masterna är designade för.

Jag sätter mina stålar på att vi aldrig får reda på vem som gjorde det här = främmande makt eller någon som vill få oss att tro att det är främmande makt.

Som någon skrev ovan - var beredd på medveten desinformation. Det märks redan i denna tråden.
Citera
2016-05-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef

På videon ser man att infästningen till alla de 3 vajrarna är ovanför stället där masten gick av.

Nåt måste ha hänt med dessa stag-vajrar. Om en eller flera av dem kopplas bort så är det nog inte otroligt att masten viker sig.

Man ska väl inte utesluta nåt innan man vet säkert men jag tvivlar fortfarande på att det är en främmande makt som är inblandad.

Dock måste man ha ganska kraftiga grejer för att förstöra vajerinfästningarna på marken. De ser solida ut.

Kanske det kan vara korrosion/utmattning på vajerinfästningarna I maständen? Kanske räcker med att en lossnar så rasar masten.

Det går flera stag till masterna på olika höjd. Den nedre delen står ju fortfarande så troligen är det åverkan eller brott vid någon av de yttre fundamenten. Minns jag rätt så är de översta bärande vajrarna på dylika master monterade på samma fundament men med egen infästning per stag. Dessa är dessutom dragavlastade i varandra så att en enskild vajer som går av inte skall kunna sticka iväg och skada utrustning vid masten eller förändra bärigheten i övrigt.
Citera
2016-05-16, 19:45
Medlem
USSR2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Som någon skrev ovan - var beredd på medveten desinformation. Det märks redan i denna tråden.

Kan du inte specificera vad som är desinformation, du påstår att det är främmande makt och gapar om desinformation..
Citera
2016-05-16, 19:46
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:

På en så hög mast är det minst 4-5 stagplan. I tråden finns info om masten i Östersund som inte rasade trots staglinebrott och personal klättrade upp och fixade utan extra säkerhetspådrag. Finns alltså marginal i konstruktionen. Vore intressant att veta varför linan var av i Östersund? Misslyckat sabotage?
Citera
2016-05-16, 19:47
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Ser ut att gå kapa enkelt med en batteridriven vinkelslip. Jag menar att det enkelt kommer gå se om vajrarna gått pga någon stått och sågat i dom. Vilken 17-åring som helst klarar av den såg-uppgiften.

Jag tror masten utsatts för sabotage. Inte av främmande makt som ryssar utan av lokalt boende personer. Varför ska det bli så komplicerat när folk börjar gissa på tänkbara gärningsmän? UFO:n, ryska spioner, DDdoS-attack etc.

Jag undrar hur många nivåer på masten som stagen satt i. Rimligen var 50nde meter eller liknande??
Senast redigerad av Hegamon 2016-05-16 kl. 19:59.
Citera
2016-05-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Att det skulle påverkas av att några kids klättrar i masten är lika osannolikt. Folk verkar inte fatta vilka enorma belastningar masterna är designade för.
Inte utan att de gjort någon övrig form av åverkan nej. Gällande belastning så är ju tyvärr många master betydligt mer bestyckade nu än när de byggdes och vissa är så pass tungt lastade att du inte ens får dra upp nya antenner och kablar i dem utan att först ta ner de gamla (jag kan dock inte säga att jag har koll på just den aktuella masten i fråga avseende detta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in