Citat:
Ursprungligen postat av
Orax
Det viktigaste är att vinna på internet. Vi kan fastslå att båda är idioter.
[...]
Vad har jag skrivit som var idiotiskt? Citera och förklara varför det var idiotiskt tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
duqu
[...]
Nu har AB fått för sig att det kan vara "utländska personer". Sanningen är att ryssarna idag inte behöver kapa några master, dom är i princip världsledande på olika störningssystem så det räcker med en sketen jetkärra på 10-20km höjd för att störa ut stora delar av t.ex digital-tv sändare i landet.
Så utländska agenter är ett ganska kallt spår i detta fall.
Jag skulle vilja ha bilder på mast-fästena samt närbilder på sektionerna 20-22 tack....
Till skillnad från störsändning så kan ett sånt här sabotage utföras utan att vi någonsin med säkerhet kan peka ut vem som gjorde det. Ungefär som när jag djävlades med min gamla hyresvärd. Hon misstänkte nog att det var jag eftersom vi var ovänner men hon kunde ju inte veta säkert eller bevisa något.
Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Extremt märkligt att man sätter väktare på att vakta ett skyddsobjekt, de har inget där att göra. Det skall vara skyddsvakter från försvaret eller lämpligt företag, eller poliser som sköter skyddet på ett skyddsobjekt. Någon(Åsa Ragnar?) måste ha fått en fruktansvärd brainfart på Teracom, pinsamt är bara förnamnet.
Vad är det för fel på vanliga väktare? Det lär ju skydda från sabotage bara det är någon där. Det kanske inte skulle avhålla spetsnaz i en krigssituation men det håller nog vanligt bus borta.
Citat:
Ursprungligen postat av
MaddahOfEeef
Mycket käbbel I tråden om huruvida koaxialkablar kan få kortslutning och brinna eller ej.
Vet inte så mycket om mastkonstruktioner men jag antar att de är konstruerade för att klara en eventuell kabelbrand. Om det var det som hände så tror jag inte att det var orsaken att masten föll.
Jag har ju redan länkat till två TV-torn som rasat till följd av kabelbrand och någon annan länkade till en till sådan händelse så du behöver inte fundera mer på om det är möjligt, det är det. Det behöver inte bli så varmt att stålet i masten smälter, det räcker med några hundra grader för att det ska försvagas så mycket att det rasar om belastningen är hög från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
MaddahOfEeef
Såg också spekulationer om att det skulle vara frågan om nån typ av attack mot Sveriges infrastruktur av främmande makt. Verkar ju helt omrimligt. Vad skulle de ha för nytta av att fälla en enstaka mast?
Se ovan. Det behöver inte handla om att slå ut kommunikation på nationell nivå, att bara djävlas kan vara motiv nog. Men det kan lika gärna vara inhemska ligister av något slag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jeremy Roenick
Du har så rätt så. En mast rasar inte av en kabelbrand.
Nej det är ingen attack mot Sveriges infrastruktur. Att ta en mast gör det samma. Då måste man slå till på flera ställen för att bryta sambandet.
Se ovan, master kan visst rasa av kabelbrand.