2016-05-15, 12:47
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Första filmen är så klart bäst, sedan kommer tvåan, sexan, H20, fyran, femman.

Tänker inte ens ta med 8an eller Zombies filmer, herregud så tråkiga och Ohalloween aktiga.

''trean'' tar jag inte heller med i listan då jag inte anser den som en film i serien, jag gillar den verkligen det gör jag men ska man följa serien så ska det vara med Michael.

Tycker Halloween Är världens bästa skräckfilm, den har allt verkligen och finns nog ingen annan film som gjorde mig så rädd som när jag såg den första gången.
Citera
2016-05-15, 13:03
Medlem
BlackMetals avatar
Rangordnade filmerna så här efter jag körde ett maraton genom serien i höstas. Det är egentligen bara första, och i viss mån andra filmen, som gör något spännande och nyskapande. Sedan finns det ett par ljusglimtar på vägen men inget som egentligen är speciellt intressant.

1. Halloween (1978) - 4/5
2. Halloween II (1981) - 2.5/5
3. Halloween H20: 20 Years Later (1998) - 2.5/5
4. Halloween III: Season of the Witch (1982) - 2/5
5. Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988) - 2/5
6. Halloween (2007) - 2/5
7. Halloween 5 (1989) - 1.5/5
8. Halloween: The Curse of Michael Myers (1995) - 1.5/5
9. Halloween: Resurrection (2002) - 1/5
10. Halloween II (2009) - 1/5
Senast redigerad av BlackMetal 2016-05-15 kl. 13:55.
Citera
2016-05-15, 13:27
Medlem
lemonzhellos avatar
Ljuva tider. Ettan by far den bästa. Svårt för dagens yngre att fatta vilken skräckfilmslavin den drog igång, och hur mycket den avvek från vad som fanns att se på den tiden. Banbrytande är ordet. Sen att jag fortfarande inte kan sätta mig i en bil på kvällen utan att kolla baksätet först, det är ju en ren bonus.

Minns glädjen när jag lyckades ta ut musiken på piano, genialiskt tema i all sin enkelhet.

Favoritskådisen är naturligtvis Donald Pleasance. Han kunde ha fått mer utrymme i filmen, i mitt tycke.
Citera
2016-05-15, 13:46
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Rangordnade filmerna så här efter jag körde ett maraton genom serien i höstas. Det är egentligen bara första, och viss mån andra filmen, som gör något spännande och nyskapande. Sedan finns det ett par ljusglimtar på vägen men inget som egentligen är speciellt intressant.

1. Halloween (1978) - 4/5
2. Halloween II (1981) - 2.5/5
3. Halloween H20: 20 Years Later (1998) - 2.5/5
4. Halloween III: Season of the Witch (1982) - 2/5
5. Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988) - 2/5
6. Halloween (2007) - 2/5
7. Halloween 5 (1989) - 1.5/5
8. Halloween: The Curse of Michael Myers (1995) - 1.5/5
9. Halloween: Resurrection (2002) - 1/5
10. Halloween II (2009) - 1/5

Håller med till punkt och pricka. Ettan är ett mästerverk, tvåan är ap-seg men innehåller några grymma dödsscener och soundtracket är amazing - resterande filmer är genomruttna. Friday the 13th- och Nightmare on Elm Street-serien struntade fullständigt i handling och karaktärer (more or less), och brydde sig istället bara om att pleasa och underhålla fansen. Halloween-filmerna gjorde raka motsatsen; de försökte göra Michael Myers till en intressant karaktär med en sjuhelvetes invecklad backstory, och resultatet blev: gegg. Finns liksom absolut noll underhållningsvärde i uppföljarna, de är så otroligt tradiga och sega. Steve Miner försökte gå tillbaka till basics med H20, men den filmen led ju tyvärr av andra problem istället - gott försök, dock...
Citera
2016-05-15, 16:54
Medlem
Black.Lipss avatar
Ni som ogillar tredje filmen kanske borde skaffa lite bättre filmsmak gällande skräck.

Ettan och trean är de enda filmerna värdiga namnet. Rob Zombies remakes är ett hån mot originalet, att ge Myers en större bakgrund dödar det bra med karaktären.
Senast redigerad av Black.Lips 2016-05-15 kl. 17:00.
Citera
2016-05-16, 02:45
Medlem
cerns avatar
Minns H20, den var bra men mer av en Thriller än skräck tycker jag. Jamie Lee Curtis är ju en fantastisk kvinna och skådespelerska också.
Citera
2016-05-16, 14:06
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Minns H20, den var bra men mer av en Thriller än skräck tycker jag. Jamie Lee Curtis är ju en fantastisk kvinna och skådespelerska också.

Jamie Lee Curtis är helt klart det bästa med H20. Annars är öppningsscenen ganska bra, men sen blir den bara sämre och sämre. Smått intressant handling med Laurie som lider av PTSD, men det som hindrar filmen från att vara bra, i mitt tycke, är alla de andra karaktärerna som är såååå tråkiga och ointressanta. Filmens tempo är också riktigt hackigt, och istället för slöa snack-scener så hade de kunnat slänga in mer spänning och skräck. Sen, på ett ytligt plan, så stör jag mig någon överdjävulskt på det konstanta mask-skiftandet hos Michael (horribel continuity), samt användandet av Marco Beltramis Scream-musik istället för Carpenter och Howarths klassiska tema...
Citera
2016-05-24, 16:15
Medlem
https://www.gp.se/n%C3%B6je/carpenter-g%C3%B6r-om-sin-skr%C3%A4ckklassiker-1.1685268
http://www.comingsoon.net/movies/news/689529-halloween-blumhouse-john-carpenter
får man hoppas den blir bra
Citera
2016-07-09, 11:37
Medlem
ColaKexs avatar
YES YES YES!!! Carpenter är med och producerar ny Halloween-film

Grymt taggad och förväntansfull!!

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article22875604.ab
Citera
2016-07-09, 12:40
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
YES YES YES!!! Carpenter är med och producerar ny Halloween-film

Grymt taggad och förväntansfull!!

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article22875604.ab

Gamla nyheter. Det kommer inte gå att göra den "läskig" människor på 70 talet och människor idag går inte jämföra. Såna filmer va lite mer sällsynta då. Den kommer floppa.
Citera
2016-07-09, 12:46
Medlem
ColaKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Gamla nyheter. Det kommer inte gå att göra den "läskig" människor på 70 talet och människor idag går inte jämföra. Såna filmer va lite mer sällsynta då. Den kommer floppa.

Mhm... vet att jag knappast var först på bollen angående denna nyhet men blev så glad och ville skriva ifall någon skäl missat detta. Personligen tycker jag det ingjuter hopp i och med Carpenters medverkan. Därmed inte sagt att denna film kommer vara i klass med 1:an och 2:an, men jag tror absolut den kan bli bra mycket läskigare och bättre än film 3-9
Citera
2016-07-09, 13:14
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Mhm... vet att jag knappast var först på bollen angående denna nyhet men blev så glad och ville skriva ifall någon skäl missat detta. Personligen tycker jag det ingjuter hopp i och med Carpenters medverkan. Därmed inte sagt att denna film kommer vara i klass med 1:an och 2:an, men jag tror absolut den kan bli bra mycket läskigare och bättre än film 3-9

Vi får hoppas på ett mirakel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in