2016-05-11, 20:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kanske det, men vet vi hur commander Johansson verkligen fungerade under sina krigsspel?

Den här mannen har grava problem med det mesta som är basic för dagisungar, Kyrö är tråkigt nog förmodligen på rätt spår, han klarar inte av tankar i flera led.
Om den misstänkte planteraren valde KJ för att han är knepig och på gränsen till handlingsförlamad när det gäller praktiska göromål, så tycker jag att han skulle ha utnyttjat det när han planterade ut blodet. Han kunde gott ha kladdat lite blod inne i kupén och sen dröst på med mer blod i trunken under all den där bråten och varför inte passat på att lägga hennes händer i en plastpåse och försluta den och stoppa ner den där bland alla grejorna när han ändå höll på. KJ är så blind när det gäller smuts och oreda att han inte skulle ha märkt nåt. Planteraren hade ju flera gyllene tillfällen under den här tiden att fullborda sitt verk. KJ låste ju aldrig sin bil. Eller, hur var det nu med det?

Jag utesluter inte att KJ kan ha haft viss handräckning.

Nåja, HD kommer aldrig att köpa planteringsteorin.
Citera
2016-05-11, 20:11
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Det kanske bara är jag, men... Är det inte ovanligt med åtta sökningar i bilregistret på en gammal skrotig kärra som ägs av en okänd diagnos-gosse i Boden inom loppet av mindre än en månad?
Känns ju riktigt normalt.

Borde det inte vara möjligt att ta fram vem som gjort sökningarna?

Vill minnas att Q fråga transportstyrelsen, men att de inte hade möjlighet att ta reda på vem som gör en viss slagning.
Citera
2016-05-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Glöm inte förruttnelsevätskan också för den är med och Kyrö har inte lyckats eliminera likhunden Uno.
Inte heller har han eliminerat att föräldrars sk alibi för sonen inte har så högt värde. Kyrö har även missat att motiv är inget som domstolen behöver kommentera.

Det jag ser i resningsansökan är en massa utfyllnadspunkter som bara är till för att klaga på något som är lönlöst då domstolen värderar tex vittne.
Ju mer jag läser ju mer ser jag att det mesta är taget från tråden och får HD indikationer på det så kanske dom lägger resningsansökan i pappersförstöraren.
Som jag sa innan så är små fel inget man kommer rätta till. Kontamineringspladdret är hopplöst ointressant precis som planteringshysterin. I alla fall kan KJ söka resning om några år igen precis som Billy Butt gjorde en si så där 10 gånger.

Säger väl egentligen mest något om dina juridiska tillkortakommanden och ingenting annat.

Bara punkt 25 och 36 är i sig skäl nog för att ifrågasätta hela utredningen. Att hålla över 2 000 sidor gömt i ett sidomaterial som försvaret inte har tillgång till är olagligt.
Förstår du?
Åklagaren har faktiskt brutit mot lagen för att förbättra chansen till fällande dom.
Det om något är omständigheter som påverkat utfallet av domen och helt solklart visar att den dömda inte fått en rättvis rättegång.

Ditt svammel om föruttnelsevätska - kadaverin - är helt irrelevant för det du kommenterar.
Givetvis följer kadaverin med även vid plantering av blod, så förekomsten av kadaverin säger egentligen ingenting annat än att blodet kommer från en avliden person.
Men ingen har påstått att personen lever.
Så varför du fått för dig att kadaverin har någon som helst betydelse för möjligheten att plantera blod är högst oklart.

Men å andra sidan, du har ju planlöst svamlat omkring i tråden nonstop sedan utredningen pågick tills nu och faktiskt inte tillfört en enda konstruktiv tanke.

Dessutom har du uppenbart inte läst resningsansökan, alternativt att du bara inte förmår förstå innehållet.
Och då borde du istället vara öppen med det.
Citera
2016-05-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vill minnas att Q fråga transportstyrelsen, men att de inte hade möjlighet att ta reda på vem som gör en viss slagning.

Ok. Intressant. För man har i alla fall kunnat sms:a och få fordonsinfo förut och det borde ju gå att söka på.
Kommer dock inte ihåg hur det var runt 2013.
Men visst måste 8 sökningar på en random skrot-bil vara anmärkningsvärt högt på så kort tid?
Citera
2016-05-11, 20:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det kanske bara är jag, men... Är det inte ovanligt med åtta sökningar i bilregistret på en gammal skrotig kärra som ägs av en okänd diagnos-gosse i Boden inom loppet av mindre än en månad?

Ja, det beror lite på var skrothögen och diagnosgossen befunnit sig. Inte vet jag men Boden borna kanske är extremt paranoida om dom ser en misstänkt bil. Det som är uppseendeväckande är dom 172 slagningarna som kommer 2013-05-09 t.o.m. 2013-05-23. Jävlar vilket drag det har varit i Boden den här tiden.
Citera
2016-05-11, 20:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

KJ kanske smög runt med sin bil på öde skogsvägar och rekognoserade för att hitta det perfekta gömstället för en kropp, vilket väckte uppmärksamhet hos olika markägare som då gjorde slagningar.
Citera
2016-05-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, det beror lite på var skrothögen och diagnosgossen befunnit sig. Inte vet jag men Boden borna kanske är extremt paranoida om dom ser en misstänkt bil. Det som är uppseendeväckande är dom 172 slagningarna som kommer 2013-05-09 t.o.m. 2013-05-23. Jävlar vilket drag det har varit i Boden den här tiden.

Jo, extremt uppseendeväckande att dragningarna ökar i samband med att Flashback får veta att KJ ör huvudmisstänkt.
Verkligen...
Citera
2016-05-11, 20:28
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ok. Intressant. För man har i alla fall kunnat sms:a och få fordonsinfo förut och det borde ju gå att söka på.
Kommer dock inte ihåg hur det var runt 2013.
Men visst måste 8 sökningar på en random skrot-bil vara anmärkningsvärt högt på så kort tid?

Sms-möjligheten fanns även 2013, men vill minnas att dessa slagningar var gjorda via dator och då får man inga uppgifter på ägaren till skillnad från fax och sms.

Jo något skäl fanns det. Länkade tidigare till en artikel som visade att det tog 28 sekunder att tjuvöppna en Sonata, så en med lite kunskaper om detta av lokal karaktär behövde kanske en minut max. Kanske pluggade och konsulterade någon kunnigare innan så modell, fabrikat och årsmodell var det intressanta uppgifterna?
Citera
2016-05-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
KJ kanske smög runt med sin bil på öde skogsvägar och rekognoserade för att hitta det perfekta gömstället för en kropp, vilket väckte uppmärksamhet hos olika markägare som då gjorde slagningar.

Ja, vilken teori som helst är ju möjlig egentligen. Det är ju egentligen inte försvarets sak att bevisa vem som gjort slagningarna och varför.
Den tes du lyfter fram skulle ju polisen få lov att styrka däremot.

Försvaret behöver ju bara konstatera att det uppenbarligen funnits intresse att kartlägga vem som äger bilen/vilken bil KJ äger.

Egentligen borde Kyrö kollat om även andra bilar på samma parkering haft många sökningar.
Då hade han med ganska stor trovärdighet kunnat hävda att någon uppenbart vetat vilken parkeringsplats bilen bör sökas på, men inte vilken bil som är rätt.
Citera
2016-05-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är inte ett dugg anmärkningsvärt då bilens registreringsnummer lades ut här på FB när sökningarna ökade.

Så bilens registreringsnummer postades på Facebook innan den här tråden startades och innan VB ens var försvunnen?

De 8 sökningarna avser en period i april.

VB försvann i maj.
Citera
2016-05-11, 20:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Säger väl egentligen mest något om dina juridiska tillkortakommanden och ingenting annat.

Bara punkt 25 och 36 är i sig skäl nog för att ifrågasätta hela utredningen. Att hålla över 2 000 sidor gömt i ett sidomaterial som försvaret inte har tillgång till är olagligt.
Förstår du?
Åklagaren har faktiskt brutit mot lagen för att förbättra chansen till fällande dom.
Det om något är omständigheter som påverkat utfallet av domen och helt solklart visar att den dömda inte fått en rättvis rättegång.

.

Du försöker väl inte lära mig något? Har varit med ett tag så den här fällande domen är liksom inte så att den ändras även om du önskar det i din bubbla av polisförakt.
Jag svarade på dina inlägg om att du skulle testa att skära dig i ett finger och se om det blev en fläck bla bla. Du verkar inte greppa likhundsmarkeringen vilket innebar en slutsats om VBs döda styckade kropp i KJs bil. Så några droppar från ditt finger säger inget alls. Och blod är inte alltid förenat med kadaverin. Det har extremt stor betydelse i just detta fallet vilket har synts på domsluten om inte annat. Inget spår finns på någon plantering mer än i folks fantasier. Och den här resningsansökan har inget värde för att HD ska ta upp det. Är det svårt att ta in kanske?

Om du inbillar dig att alla blodfläckar innehåller kadaverin så får du nog läsa på lite till för det är långt ifrån en sanning. Ingen lögn blir mer sant för att du försöker på ett rättshaveristiskt sätt förtala polisen i Norrbotten. Du vet ju knappt vem som är förundersökningsledare utan tror lokala polisen bestämmer. Skärp till dig nu!
Citera
2016-05-11, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Frågan om ifall Kristoffer har rätt att få ta del av sidomaterial

Flera har undrat om grunden för att neka Kristoffer och hans ombud att ta del av material ur slasken.

Först ska jag säga att jag inte begriper vad termen "extra sidomaterial" står för i juridiskt hänseende. Kanske någon som arbetat med polisiärt utredningsarbete eller i domstolsprocesser kan svara på det? Googling ger inga vettiga träffar. Termen sidomaterial är det officiella namnet för "Slasken". Kanske är det ett standardförfarande i stora utredningar som genererar ett stort sidomaterial att göra en sån uppdelning, men jag tvivlar på att det skulle ha någon juridisk bäring utöver vad som följer av innehållet i enskilda handlingar.

Vad jag kan se är rättsläget angående rätt till partsinsyn en smula oklart. Den ovillkorliga rätt man har att ta del av materialet efter åtal och under rättegång upphör i och med lagakraftvunnen dom. År 2010 las en utredning fram som föreslog att insynsrätten efter det skulle regleras tydligare i Offentlighets- och Sekretesslagen. Frågan tycks dock ha fastnat i maskineriet, åtminstone hittar jag inget tecken i lagtexten på att ändring har skett och i ett PM från Åklagarmyndigheten 2014 skriver de:

(Min kursivering). Någon ovillkorlig rätt finns alltså inte så länge resningsbeslut saknas, men enligt skrivningen borde man kunna få ut saker som man har rätt till enligt principerna för partsinsyn (=Att den som ett ärende berör normalt har rätt att ta del av allt i ärendet som är av betydelse för beslutet, oberoende av om ärendets handlingar pga sekretess inte är offentlig handling)

Jag har inte kunskaperna att avgöra om polisen har grund att inte lämna ut vissa handlingar i detta läge. Men någon absolut rätt att få ut allt han vill har Kristoffer i vart fall inte i det här läget. Vi får väl se vad Kammarrätten säger i frågan.

Detta är ett helt kapitel för sig så jag ger mig inte in i ämnet just nu allt för djupt men konstaterar att Kyrö påtalar att så gott som allt extra sidomaterial på 2435 sidor inklusive nummerliggaren är så gott som sekretessat. Endast mindre delar har lämnats ut i ”rond tre”, maskerat visserligen men dock har dessa 2435 extra sidor varit helt obekanta för de tidigare försvararna. Kyrö vill tydligen åt alla dessa sidor men förvägras och har nu överklagat saken till kammarrätten.

Jag ser det som helt otroligt att så många sidor kan sekretessas/undanhållas den misstänkte, dessa tusentalssidor kan ju omöjligt vara så pass känsliga att det anses vara av ”synnerlig vikt” att dom inte får röjas för KJ. Material av ”synnerlig vikt” brukar faktiskt röra sig om rikets säkerhet, skyddad adress, hälsotillstånd eller risk för trakasserier eller hämdaktioner.

Nja, känns nog inte som ca 2000 sidor skulle handla om det riktigt heller. Kyrö säger ju själv i resningsansökan att han inte ens får ut lite fotografier på badrum, bilen eller ”försvunna” skor.
Känns lite lurt det säkert för jämförbart med rikets säkerhet är nog definitivt inte dessa foton kan
vi nog alla enas om. Helt omöjligt att sekretessa/gömma 2435 sidor för så gott som tre försvarare men å andra sidan överklagar ju nu Kyrö till KR, den enda av tre försvarare som vet om existensen på
dessa 2435 sidor, säger Kyrö.

Lite trist dock att Kyrö inte orkade vänta på KR:s beslut innan han la in resningsansökan men gjort är gjort och vem är jag att döma. Kan hända att Kyrö har erfarenhet av att vädja till kammarrätten. Det är ju inte alltid en prövning till dessa är allt för tillfredsställande då dom vanligtvis inte handlägger brottmål och på så vis inte har allt för stor insikt i målet och just pga av det brukar dom inte allt för ofta gå emot myndigheterna som satt den röda stämpeln sekretess på bunten. En bunte på 2345 sidor i detta fall. Så just kanske p g a det valde Kyrö att ”tuta och köra” istället för att sitta och vänta på vad kammarrätten ”vågar” eller inte ”vågar”. Vi får "snart" se om han gjorde rätt eller inte för ifall Kyrö får ett ja ifrån kammarrätten så kanske han kunnat få med en cirka 50 punkter till i resningsansökan men det kanske går att komplettera
Senast redigerad av LKVN 2016-05-11 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in