Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Svaren ger intryck av att materialet inte förmedlades/kom till försvarets kännedom under rättsprocessen.
Frågan är varför. Jag tror inte ett ögonblick (och mer nyktra KJ-supportrar inser kanske detsamma) att "det extra sidomaterialet" skulle vara något sprängstoff där samtliga 2500 sidor innehåller medveten undanhållna saker som talar för KJ:s skuld och/eller någon annans dito. Så varför har man delat in materialet i två delar? Vilka principer utgick man ifrån?
Jag tror du kan känna dig lugn för att HD kommer att vara intresserad av att få veta svaren på de frågorna.
Vad som faktiskt har hänt tror jag alltså inte är någon medveten mörkläggning i ont uppsåt. Jag gissar att antingen har man fipplat med materialet pga dess storlek och i det fipplandet så har någon/några klantat sig och glömt bort en del när man kommunicerat med försvaret (Vid senare kontakter har man uppenbarligen korrekt identifierat materialets existens eftersom Kyrö känner till det och även fått ut vissa bitar). Eller så har någon gjort en bedömning att materialet saknar relevans och därför inte behöver göras tillgängligt för försvaret. Vilket naturligtvis i så fall är ett helt igenom felaktigt förfarande, även om det skulle stämma i sak.
Fortfarande verkar det mest rimliga att ge Kyrö full tillgång till materialet och låta resningsansökan vila i avvaktan på att han får chans att gå igenom det och göra ev. kompletteringar. Finns det saker som den dömde verkligen inte ska få se i detta läge, t ex tips som olika personer lämnat mot honom - så kanske Kyrö kan skriva på en försäkran om att inte lämna det vidare.
Vi vet i alla fall att polisen inför Kammarrätten i Stockholm fortfarande vägrar lämna ut material och verkar så desperata att de refererar till direkt felaktiga lagrumshänvisningar(RÅ 1995 ref 28 samt RÅ 2001 ref 27), vilket Kyrö genomskådade tämligen enkelt.
Polisens yttrande i mål 2299-16, aktbilaga 16:
"
Enligt de uppgifter som varit kända for Polismyndigheten har Kristoffer Johansson och hans försvarare fått del av hela utredningsmaterialet. Detta är dock ingenting som Polismyndigheten kan fastslå med säkerhet mot bakgrund av den tid som förflutit samt avsaknaden av dokumentation som bekräftar detta. Polismyndigheten har oavsett detta bedömt att de maskerade eller utelämnade uppgifterna omfattas av sekretess och att det inte finns någon sekretessbrytande bestämmelse eller rätt till partsinsyn enligt 10 kap. 3 § OSL. Om kammarrätten finner att partsinsyn föreligger gör Polismyndigheten gällande att identitetsuppgifter på utpekade personer samt uppgiftslämnare av misskrediterande uppgifter om utpekade personer inte ska lämnas ut eftersom det är av synnerlig vikt av enskilt intresse att de sekretessbelagda uppgifterna i materialet inte lämnas ut."
I stycket ovan reagerar jag i alla fall på de tre fetade meningarna ovan:
1) Vad fan håller de på med?
2) Har de inte dokumenterat skiten?
3) Skiten kommer träffa fläkten...