2016-08-05, 17:39
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Som jag förstod det så har även en likhund markerat i vardagsrummet, men det har inte heller någon betydelse i sakfrågan då? Den kan ha förstås ha markerat på sperma eller något annat också, det är inte omöjligt.

Varför hade KJ svårt att redovisa för händelseförloppet den kvällen? Han hänvisar ständigt till sina diagnoser när hans dåliga minne spökar, men kan sedan minnas vissa saker helt i detalj.

Varför säger KJ i ena stunden att hans bil alltid är låst, för att sedan ändra sig och säga att den alltid är olåst förutom när han har airsoftutrustning i bilen? Denna förklaringen kommer han med efter att blodet har hittats.

Man kan inte utesluta att det finns en annan gärningsman, men det var mängden ''circumstancial'' som dom säger i staterna, bevis, som fällde honom.

Likhunden UNO har aldrig markerat i lägenheten. Det gjorde däremot kriminalsökhunden UZI, som hade tre målsubstanser - blod, sperma och likdoft - så att UZI markerade på sperma är ju då mest sannolikt.

Varför han inte kunde redogöra för vad han gjorde? Minns du själv i detalj vad du gjorde för tre veckor sedan? Nej, självklart inte. Läs gärna på mer om hur minnet fungerar och vilka brister det har. Finns många bra böcker inom kriminalpsykologi som förklarar KJs beteende. Oftast är det även så att människor som är osäkra på sitt vittnesmål, mer korrekt återgivet ett händelseförlopp än det tvärsäkra vittnet(tänk Bengt Isaksson/Mikael Pettersson/Anita Pettersson vars vittnesmål om skrik troligast är en av minnet skapad efterhandskonstruktion).

Mängden "bevis" har i och med resningsansökan som jag ser det, kokat ner till ett fåtal, varav endast blodet i bagageutrymmet är ett problem. Det kan dock vara planterat, kontaminerat eller både och.

EDIT: Jag tror HD beviljar resningen och en friande dom i HR. Främsta anledningen är att Polisen ljugit ihop spaningen på alternativ GM vilket är ett kriterium för fällande dom.
Senast redigerad av zero73 2016-08-05 kl. 18:32.
Citera
2016-08-05, 20:39
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

EDIT: Jag tror HD beviljar resningen och en friande dom i HR. Främsta anledningen är att Polisen ljugit ihop spaningen på alternativ GM vilket är ett kriterium för fällande dom.

Finns det uppgifter om när HD skall meddela beslut ang. resningsansökan?
Citera
2016-08-05, 23:01
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Likhunden UNO har aldrig markerat i lägenheten. Det gjorde däremot kriminalsökhunden UZI, som hade tre målsubstanser - blod, sperma och likdoft - så att UZI markerade på sperma är ju då mest sannolikt.

Varför är det mest sannolikt att den markerade på sperma? Den har ju tre målsubstanser, och med tanke på KJs sits (den siste som såg en mördad kvinna i livet) så är nog troligheten för liklukt inte mycket mindre än för vare sig blod eller sperma.

Citat:
Varför han inte kunde redogöra för vad han gjorde? Minns du själv i detalj vad du gjorde för tre veckor sedan? Nej, självklart inte. Läs gärna på mer om hur minnet fungerar och vilka brister det har. Finns många bra böcker inom kriminalpsykologi som förklarar KJs beteende. Oftast är det även så att människor som är osäkra på sitt vittnesmål, mer korrekt återgivet ett händelseförlopp än det tvärsäkra vittnet(tänk Bengt Isaksson/Mikael Pettersson/Anita Pettersson vars vittnesmål om skrik troligast är en av minnet skapad efterhandskonstruktion).

Nu är kvällen den 4/5 faktiskt inte vilken kväll som helst i KJs liv. Det är flera saker som står ut kring den här kvällen och därför gör den lite mer minnesvärd. Exempelvis träffar han ett ex som han fortfarande är kär i. Nu vet ju inte jag hur KJ är, men när jag är kär i nån då minns jag fan allt kring den personen. Dessutom ska han spela airsoft dan efter, men det ställer han in för att han suttit uppe halva natten och knüllat sig i arslet med en ölflaska. Till skillnad från alla andra, som får sitt bajs packat, så får KJ diarré.

KJ är väl inte osäker alls? Tvärtom, han är jättesäker. Han försöker inte ens minnas, han har inte ens fragment av ett minne, eller kan ens gissa sig till saker. När polisen lägger fram saker för honom så triggas inte heller minnet som hos en vanlig person, utan tvärtom så förblir det blankt. Han säger att han har minnesstörningar, men om hans minne inte fungerar normalt då gäller nog inte normal minnesforskning på honom heller.

Citat:
Mängden "bevis" har i och med resningsansökan som jag ser det, kokat ner till ett fåtal, varav endast blodet i bagageutrymmet är ett problem. Det kan dock vara planterat, kontaminerat eller både och.

Hur skulle denna kriminalhistoriskt unika plantering gått till då? Du menar att MB skulle ha gått fram till KJs bil, lite diskret och smidigt lastat ur all bråte på marken och sedan duttat i lite blod i bakluckan på lämpligt ställe? Det tar nog längre tid att göra en plantering som ser ut på det sättet, än vad det tar att "naturligt" åstadkomma ett sånt blodmönster.

Citat:

Nej, det kommer de inte alls. Plantering förekommer bara i kriminaldeckare, och blodet i bakluckan innebär att kroppen legat där och sedan lastats ur. Blodet på handskarna visar tydligt att KJ hanterat kroppen, liksom hans DNA på vristen på ena benet. Samma tejp som hittas i badrummet, som KJ bekräftar som sin, sitter dessutom i håret på liket och har troligen använts till att hålla den blodbesudlade plastpåsen i bagageluckan på plats över huvudet.
Citera
2016-08-06, 05:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Hur skulle denna kriminalhistoriskt unika plantering gått till då? Du menar att MB skulle ha gått fram till KJs bil, lite diskret och smidigt lastat ur all bråte på marken och sedan duttat i lite blod i bakluckan på lämpligt ställe? Det tar nog längre tid att göra en plantering som ser ut på det sättet, än vad det tar att "naturligt" åstadkomma ett sånt blodmönster.

Han kanske hade handräckning.

Citat:
Nej, det kommer de inte alls. Plantering förekommer bara i kriminaldeckare, och blodet i bakluckan innebär att kroppen legat där och sedan lastats ur. Blodet på handskarna visar tydligt att KJ hanterat kroppen, liksom hans DNA på vristen på ena benet. Samma tejp som hittas i badrummet, som KJ bekräftar som sin, sitter dessutom i håret på liket och har troligen använts till att hålla den blodbesudlade plastpåsen i bagageluckan på plats över huvudet.

Mina föräldrar sa alltid "ljug inte på det att det må gå dig väl".
Handsken hade blod på knogsidan. Hur får man blod på den sidan om man hanterar lik.
Tejpen var inte densamma.
KJ bekräftar en bild av en tejprulle inte tejprullen.
Plastpåse på huvet? Fanns det spår av hår i påsen? Det borde det finnas eller hur?

Du far med osanning. Varför?
Citera
2016-08-06, 12:13
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Varför är det mest sannolikt att den markerade på sperma? Den har ju tre målsubstanser, och med tanke på KJs sits (den siste som såg en mördad kvinna i livet) så är nog troligheten för liklukt inte mycket mindre än för vare sig blod eller sperma.

Nu är kvällen den 4/5 faktiskt inte vilken kväll som helst i KJs liv. Det är flera saker som står ut kring den här kvällen och därför gör den lite mer minnesvärd. Exempelvis träffar han ett ex som han fortfarande är kär i. Nu vet ju inte jag hur KJ är, men när jag är kär i nån då minns jag fan allt kring den personen. Dessutom ska han spela airsoft dan efter, men det ställer han in för att han suttit uppe halva natten och knüllat sig i arslet med en ölflaska. Till skillnad från alla andra, som får sitt bajs packat, så får KJ diarré.

KJ är väl inte osäker alls? Tvärtom, han är jättesäker. Han försöker inte ens minnas, han har inte ens fragment av ett minne, eller kan ens gissa sig till saker. När polisen lägger fram saker för honom så triggas inte heller minnet som hos en vanlig person, utan tvärtom så förblir det blankt. Han säger att han har minnesstörningar, men om hans minne inte fungerar normalt då gäller nog inte normal minnesforskning på honom heller.

Jag tvekar på att svara dig. Är ditt problem okunskap, oförmåga att dra logiska slutsatser eller är du bara generellt faktaresistent?

Om två hundar med målsubstanser LIK respektive LIK/BLOD/SPERMA söker av samma lägenhet, varav hunden med målsubstans LIK/BLOD/SPERMA markerar MEN kriminaltekniker hittar inga spår. Vad är då troligast? (märk att de hittat blodspår i lägenheten, dock ej från VB)

Att kvällen skulle vara extra minnesvärd är bara din egna subjektiva bedömning och dessutom finns inget stöd i forskning att människan är mer benägen att komma ihåg sådan "speciell" händelse mer korrekt än andra.

En plantering skulle inte vara unik - inte ens inom svensk rättshistoria - och att du ens påstår det synliggör bara din okunskap än mer. Förutom dem kända fallen, som redan nämns tidigare i tråden, torde det även finnas ett avsevärt större mörkertal.
Citera
2016-08-06, 15:13
Medlem
Kokettes avatar
Nog för att KJ är skyldig som satan men visst fan får man diarré av penetration i röven oavsett föremål. Det blir alltså inte "packat".
Citera
2016-08-06, 20:15
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han kanske hade handräckning.

I det vittnesmål som det ständigt hänvisas till så är det en person som ses kring KJs bil. Är det möjligen spöket Laban som är MBs medhjälp?

Citat:
Mina föräldrar sa alltid "ljug inte på det att det må gå dig väl".
Handsken hade blod på knogsidan. Hur får man blod på den sidan om man hanterar lik.
Tejpen var inte densamma.
KJ bekräftar en bild av en tejprulle inte tejprullen.
Plastpåse på huvet? Fanns det spår av hår i påsen? Det borde det finnas eller hur?

Du far med osanning. Varför?

Det är jag i såfall inte ensam om. Hela den här tråden består nog till den allra största delen av osanning.

Handskarna är helt täckta av tunna rödbruna fläckar, även på de gråa partierna. Det syns på bilderna i FUP. Varför NFC valt att testa endast gula tygbitar vet jag inte, men det kan kanske ha att göra med vad som står i FUP, nämligen att där har blodet trängt in i tyget. Med tanke på hur fläckarna ser ut är det troliga att allt blod på handsken kommer från samma person.

Tejpen är samma, den ser likadan ut och det är VBs blod på rullen. Det finns inga andra rimliga förklaringar.

Det finns blod på påsen och någonting har fästs med tejp kring huvudet på liket, troligen för att dölja ansiktet under styckningen.

Citat:
Att kvällen skulle vara extra minnesvärd är bara din egna subjektiva bedömning och dessutom finns inget stöd i forskning att människan är mer benägen att komma ihåg sådan "speciell" händelse mer korrekt än andra.

Det är väl uppenbart att det inte är min egen subjektiva bedömning när jag utgår från faktorer som är viktiga för KJ? Jag struntar väl i om han ska umgås med VB eller inte, mitt enda intresse i det är att han gjorde det samma kväll som hon dog.

Citat:
En plantering skulle inte vara unik - inte ens inom svensk rättshistoria - och att du ens påstår det synliggör bara din okunskap än mer. Förutom dem kända fallen, som redan nämns tidigare i tråden, torde det även finnas ett avsevärt större mörkertal.

Då kan väl du ta och upplysa mig om de fallen, jag har inte sett några exempel hittills trots att jag efterfrågat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokette
Nog för att KJ är skyldig som satan men visst fan får man diarré av penetration i röven oavsett föremål. Det blir alltså inte "packat".

Det där är nog inte allmängiltigt tror jag.
Citera
2016-08-06, 20:18
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
I det vittnesmål som det ständigt hänvisas till så är det en person som ses kring KJs bil. Är det möjligen spöket Laban som är MBs medhjälp?

Det är jag i såfall inte ensam om. Hela den här tråden består nog till den allra största delen av osanning.

Handskarna är helt täckta av tunna rödbruna fläckar, även på de gråa partierna. Det syns på bilderna i FUP. Varför NFC valt att testa endast gula tygbitar vet jag inte, men det kan kanske ha att göra med vad som står i FUP, nämligen att där har blodet trängt in i tyget. Med tanke på hur fläckarna ser ut är det troliga att allt blod på handsken kommer från samma person.

Tejpen är samma, den ser likadan ut och det är VBs blod på rullen. Det finns inga andra rimliga förklaringar.

Det finns blod på påsen och någonting har fästs med tejp kring huvudet på liket, troligen för att dölja ansiktet under styckningen.

Det är väl uppenbart att det inte är min egen subjektiva bedömning när jag utgår från faktorer som är viktiga för KJ? Jag struntar väl i om han ska umgås med VB eller inte, mitt enda intresse i det är att han gjorde det samma kväll som hon dog.

Då kan väl du ta och upplysa mig om de fallen, jag har inte sett några exempel hittills trots att jag efterfrågat.

Det där är nog inte allmängiltigt tror jag.

Nej, det kan ej uteslutas att det finns vissa undantag som bekräftar regeln. Dock skall mitt inlägg ses som svar till någon som hävdade att bajs blir packat och ej rinnande efter penetration. Vilket alltså är falskt. För den stora majoriteten blir bajset löst efter penetration.
Citera
2016-08-07, 01:14
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Menar du att KJ skulle hanterat en död kropp med hjälp av ryggsidan på handskarna?

Citat:

Resningansökan, punkt 190:
Tejpen är s.k. sårtejp.[153] Kristoffer Johansson använder tejp till att tejpa sina AirSoftvapen. Den tejp han använder för detta ändamål är av vävtyg. Även eltejp förekommer. Sårtejp är för sprött för ändamålet.[154]

Resningansökan, punkt 191:
Kristoffer Johansson har endast identifierat en tejprulle på ett fotografi.[155] På fotografiet har han inte kunnat uppfatta kvaliteten. Han har inte heller (förran nu, av undertecknad) upplysts om att det är en s.k. sårtejp. Det är således oklart om den tejprulle som finns i beslag i målet, BG779-1, tillhör honom.

Citat:

Inte din egen subjektiva bedömning? Såhär skrev du tidigare:
Citat:
Nu är kvällen den 4/5 faktiskt inte vilken kväll som helst i KJs liv. Det är flera saker som står ut kring den här kvällen och därför gör den lite mer minnesvärd. Exempelvis träffar han ett ex som han fortfarande är kär i. Nu vet ju inte jag hur KJ är, men när jag är kär i nån då minns jag fan allt kring den personen.
Du anser alltså att KJ bör minnas händelser tre veckor bort, baserat på att när du minsann är kär i någon då minns du fan allt kring den personen. Får jag upplysa dig om att verkligheten inte fungerar så - olika individer minns nämligen olika saker på olika sätt.

Citat:

Så gärna så. Vi tar några exempel:

Stenbergapyromanen, gjorde sig skyldig till mordbrand och mord. Han högg också tummen av sitt offer, och satte fingeravtryck på väggen med den, för att leda misstankarna åt fel håll.
(FB) Sten Johansson alias "Stenbergapyromanen"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenbergamannen

The State of Nebraska vs Christopher Edwards
Kriminaltekniker David Kofoed dömdes till fängelse efter att ha planterat blod i den misstänkte Christopher Edwards bagageutrymme(känns det igen? )
http://www.kvnonews.com/2012/05/former-csi-kofoed-dogged-by-legal-challenges-as-jailtime-ends/
Citera
2016-08-07, 01:25
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Finns det uppgifter om när HD skall meddela beslut ang. resningsansökan?

Nej, det lär dröja bra länge. Först ska riksåklagare Perklev lämna sitt utlåtande till HD, och han har ett delikat ärende på sitt bord:

1) Hur ska han hantera problemet med att åklagare och polis har undanhållit starka bevis som talar till KJs fördel?

2) Hur ska han hantera problemet med den uppenbart falsifierade spaningssammanfattningen som Selini ger i TR?

3) En spaningssammanfattning som dessutom visat sig ha stora hål när det gäller uteslutandet av alternativ gärningsman, vilket är ett krav för fällande dom.

Det blir en spännande höst...
Senast redigerad av zero73 2016-08-07 kl. 01:28.
Citera
2016-08-07, 12:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Menar du att KJ skulle hanterat en död kropp med hjälp av ryggsidan på handskarna?

Hmm, Ibland kan en blind höna hitta ett korn. Jag kollade FUP om handsken igen.
Det står klart att DNA +4 från KJ finns på ryggsidan.

Citat:
Arbetshandskar gul/grå (S076). På handskarna iakttogs besudlingar. För besudlingarna
erhölls indikation på blodförekomst. På de gula tygdelar iakttogs besudlingarna ha
trängt in i tyget. Där ses ställvis starkare rödbruna stråk. Ställvis ses tydliga
koncentrationszoner. Resultaten är de förväntade om handskarna har utsatts för väta i
samband med eller efter det att de blivit besudlade.

På avigsidan av respektive pekfinger påvisades sekret/DNA. Resultaten talar extremt
starkt för att sekret/DNA:t kommer från Johansson (Grad +4) om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting.

Tycker inte det framgår var på handsken man hittat VBs blod och det är bara +3 och+2 på dessa.

Citat:
Vid LCN DNA-analys har i tre besudlingar DNA påvisats.
Resultaten talar starkt för att DNA:t i en av besudlingarna (vänster ringfinger) kommer
från Bangsuan (Grad +3), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting.
Resultaten talar för att DNA:t i två av besudlingarna (vänster långfinger och nedanför
vänster pekfinger) kommer från Bangsuan (Grad +2).

Analysen verkar lite vriden. Var det inte så att det läckt ut vatten i bagaget från någon flaska. Vattenspädningen behöver ju då inte komma från någon tvättning.

Först skriver man:
Citat:
Resultaten är de förväntade om handskarna har utsatts för väta i
samband med eller efter det att de blivit besudlade.

Men i slutsatsen är man säker på att vätan kommit dit i samband med hantering av kroppen.

Citat:
Analys och slutsats
Det är rimligt att anta att Vatchareeya Bangsuan har förvarats/fraktats i
bagageutrymmet. Fynd av Vatchareeya Bangsuans blod på kanten/listen, plastkassen
och på bagagemattan samt placeringen av blodet styrker detta.
Vatchareeya Bangsuans blod på handskarna (S076) som blivit utsatt för väta i samband
med, eller efter att de blivit besudlade är det förväntade om handskarna har använts vid
hantering av kroppen och/ eller benen när de blivit tvättade. Kristoffer Johanssons DNA
i handskarna är det förväntade om det är han som använt handskarna. Någon DNA från
annan person har inte påträffats.

Hur kan de dra en sådan slutsats? Rena spekulationen ju.
KJs DNA finns plötsligt i handsken inte på handskens baksida som skrevs tidigare och det är förväntat att DNA ska finnas där. Förväntat vore väl att DNA fanns inne i handsken.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-08-07 kl. 12:20.
Citera
2016-08-07, 13:55
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Hmm, Ibland kan en blind höna hitta ett korn. Jag kollade FUP om handsken igen.
Det står klart att DNA +4 från KJ finns på ryggsidan.

Tycker inte det framgår var på handsken man hittat VBs blod och det är bara +3 och+2 på dessa.

Analysen verkar lite vriden. Var det inte så att det läckt ut vatten i bagaget från någon flaska. Vattenspädningen behöver ju då inte komma från någon tvättning.

Först skriver man:

Men i slutsatsen är man säker på att vätan kommit dit i samband med hantering av kroppen.

Hur kan de dra en sådan slutsats? Rena spekulationen ju.
KJs DNA finns plötsligt i handsken inte på handskens baksida som skrevs tidigare och det är förväntat att DNA ska finnas där. Förväntat vore väl att DNA fanns inne i handsken.

Vart står det?

Jag tolkar "avigsidan" som att DNA hittades inuti pekfingret på handskarna. (FUP 346)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in