Vetifan vilken sida mina inlägg ligger på, men jag löste boot-probemen och dom saknade drivisarna (iwlwifi 77XX med Debian. Flashminnet var felformaterat
Ubuntu och Mint fortsätter dock krångla. Kan köra GNOME desktopen med Debian, Cinnamon fungerar dock inte bra. Får meddelande om att det är nåt vajsing med GPU och körs därför via CPU. Hade väl fungerat om jag inte hade en så svag CPU (Intel M3).
Men äh, efter lite testande tycker jag nog att Xfce4 är rätt skönt med lite tweakande. Därför har jag inte orkat byta från Xubuntu till Debian. Och eftersom jag är så jävla grön är det nog lika bra, kan antagligen inte kunna hantera Debian ändå.
En grej jag dock undrar över är konfigurationen av VPN. Kör med OVPN och tycker deras klient är för instabil. Problemet är bara det att det inte går att ladda .config-filer, får bara felmeddelanden. Har sökt runt lite och det verkar vara en bugg i 16.04 LTS (vilket känns lite efterblivet). Kan dock inte nån lösning och undrar således om nån mer här kör OVPN och lyckats fixa problemet?