2016-05-11, 17:38
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Men vill ha lite hjälp med hur man smidigast lägger in flash.

I terminalen:

sudo apt-get update && sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
(Ctrl+C, och därefter Shift+Ctrl+V i terminalen)

På så vis får du flash och en hel del annat.
Senast redigerad av FarbrorBerit 2016-05-11 kl. 17:46.
Citera
2016-05-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
I terminalen:

Eller bara:

Kod:
apt-get update
apt-get install flashplugin-nonfree
Citera
2016-05-11, 18:08
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
I terminalen:

Citat:
Ursprungligen postat av .Lia
Eller bara:

Kod:
apt-get update
apt-get install flashplugin-nonfree

Det har löst sig Lyckades få in google chrome och där funkar även netflix samt youtube lirar hur bra som helst
Citera
2016-05-11, 21:27
Medlem
mutemes avatar
Vetifan vilken sida mina inlägg ligger på, men jag löste boot-probemen och dom saknade drivisarna (iwlwifi 77XX med Debian. Flashminnet var felformaterat

Ubuntu och Mint fortsätter dock krångla. Kan köra GNOME desktopen med Debian, Cinnamon fungerar dock inte bra. Får meddelande om att det är nåt vajsing med GPU och körs därför via CPU. Hade väl fungerat om jag inte hade en så svag CPU (Intel M3).

Men äh, efter lite testande tycker jag nog att Xfce4 är rätt skönt med lite tweakande. Därför har jag inte orkat byta från Xubuntu till Debian. Och eftersom jag är så jävla grön är det nog lika bra, kan antagligen inte kunna hantera Debian ändå.

En grej jag dock undrar över är konfigurationen av VPN. Kör med OVPN och tycker deras klient är för instabil. Problemet är bara det att det inte går att ladda .config-filer, får bara felmeddelanden. Har sökt runt lite och det verkar vara en bugg i 16.04 LTS (vilket känns lite efterblivet). Kan dock inte nån lösning och undrar således om nån mer här kör OVPN och lyckats fixa problemet?
Citera
2016-05-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muteme
En grej jag dock undrar över är konfigurationen av VPN. Kör med OVPN och tycker deras klient är för instabil. Problemet är bara det att det inte går att ladda .config-filer, får bara felmeddelanden. Har sökt runt lite och det verkar vara en bugg i 16.04 LTS (vilket känns lite efterblivet). Kan dock inte nån lösning och undrar således om nån mer här kör OVPN och lyckats fixa problemet?

Kör OpenVPN genom terminalen istället. Brukar vara förinstallerat. Behöver bara konfa upp med uppgifter osv. Finns guider på OVPNs hemsida.

https://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto.html#install
Citera
2016-05-12, 08:17
Medlem
mutemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Lia
Kör OpenVPN genom terminalen istället. Brukar vara förinstallerat. Behöver bara konfa upp med uppgifter osv. Finns guider på OVPNs hemsida.

https://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto.html#install
Bugar och bockar än en gång. Att ni orkar med mig

Men ah, linux är så mycket roligare att pilla med.
Citera
2016-05-18, 10:01
Medlem
Har en netgearwnr2000-router som jag har anslutit till via serieporten och kan se boot-meddelandena när den bootar upp och sen kommer man till ett busybox-shell.

Kommandot ps ger sen att en massa processer körs som root.

Men ska man inte då kunna få root-behörighet via att ge kommandot under?

Kod:
 busybox rw init=/bin/sh

Får felmeddelandet

rw -applet not found
Har även testat
Kod:
busybox init=/bin/sh rw
Busybox versionen är
v1.01 built in shell(ash)
Citera
2016-05-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chekist
Men ska man inte då kunna få root-behörighet via att ge kommandot under?

Kod:
 busybox rw init=/bin/sh

init (och rw antar jag) är en parameter du anger för att starta linux-kärnan, d v s oftast i grub eller lilo på en vanlig dator i a f.

För att bli root i ett skal så använder man vanligen "su", men det kräver rootlösenordet.
Citera
2016-05-20, 10:37
Medlem
Peter77s avatar
Hejsan igen.

Behöver lite tips och råd angående om det kunde gå att göra ett skalskrip (kallas det väl) för att automatisera en grej. Försökte hitta en bra guide, vet att jag sett någon förut men det jag fick upp nu var någon dålig google translate översättning och det var väldigt svårt att få grepp om.

Det jag vill göra är att när jag sätter i en HDMI-kabel på laptopen så skall ljud ut automatiskt slås över till HDMI-out stereo eller var den heter. Det får jag manuellt gå in och välja nu. Den dyker ju upp där, men den kör fortfarande ut ljudet via datorn. Iaf vid netflix- samt vlc.

Annars funkar det ju fint bildmässigt när jag sätter i en HDMI-kabel när jag är inloggad och allt. Den dyker upp som valbar hdmikälla på tvn och slänger upp ett utökat skrivbord och allt sånt.

Men vet inte riktigt vad HDMi heter som utgång på linuxspråk. Min terminalvana: kan navigera runt hyfsat. Vet var de flesta conf filer finns. Bekant med cd, ls och de vanliga kommandona. Brukar gedit:a det jag behöver. Kört mycket apt-get, remove, purge, check, clean och sådant har jag koll på. Men det är på den nivån iaf. :P Så ganska noob.

Nån som vet nån bra guide för grundläggande skalskript jag kan läsa lite på?
Kör Ubuntu 16.06 64bitars.

Mvh
Citera
2016-05-20, 10:45
Medlem
Citat:
...
...

Prova att läsa på i man bash (skrvs som kommando i ett "skal-fönster").

(PS. Tips 2: Vänj dig vid Swengelska - Alla kommandon, begrepp, felmeddelanden och förklaringar blir mycket begripligare om man tänker på engelska...)
Citera
2016-05-21, 19:25
Medlem
Tjo, debian hänger sig så fort jag loggar in i kde. Det funkar alltså fint att boota och så. Bild på min fellog, hoppas den säger er något.

https://goo.gl/photos/g1bDvV3LWfUJYwVE6
Citera
2016-05-21, 19:30
Avslutad
Citat:
Kör Ubuntu 16.06 64bitars.

Annat än för korta och enkla script så föredrar jag python, och jag har petat ihop shellscript i 20 år eller så något sånt

Tycker man-sidorna för bash suger, men är väl bättre än inget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in