2009-09-14, 15:27
Medlem
Zoms avatar
Den här tråden är riktad till enklare frågor angående alla små hickningar och problem som kan uppstå med linux här, oavsett distribution. Allt ifrån "Hur kan jag ersätta alla mellanrum med punkt i dessa filnamn?", "Hur kan jag få nautilus att sortera mina filer på det här sättet" eller till "Hur tusan får jag X att fungera?".

Om du tycker en fråga är för trivial för en egen tråd, fråga den här.

Grundläggande information:
Försök vara så specifik som möjligt när du ställer frågor. Specificera gärna vilken distrubition och vilken version av den du använder.

Fråga smart:
Hör lite ihop med ovanstående punkt, men om du ställer smarta frågor så kommer du få smarta svar. Ställer du dumma frågor kommer du få dumma svar.

Checklista för felsökning:
För att hjälpa oss med att lista ut vad det är för fel så kan du bidra med så mycket information som möjligt. Ju mer information vi har, desto fortare kan vi hjälpa dig. Nedan följer en liten checklista på saker du kan göra för att hjälpa oss.
Listan är så klart inte obligatorisk, och vet du inte vad som är fel så kan du bara fråga ändå så kommer vi försöka hjälpa dig.

Buggar:
Om du misstänker att du hittat en bugg i ett program, glöm inte att skriva vilken distrubition du använder och vilken version av programmet du kör. Anledningen till detta är för att vissa distubitioner använder egna patchar för sina paket.

Nyttiga program:
Följade är en lista på program som är väldigt nyttiga att lära sig. Det är absolut ingenting obligatoriskt, men det kan bespara dig själv väldigt mycket jobb om du använder dem rätt.

Snabba knep:
Här följer ett par snabba knep som du kan använda dig av i terminalen.

Nyttiga länkar
Jag tänker också försöka hålla fösta posten aktiv med nyttiga länkar eller instruktioner så gott jag kan.
Senast redigerad av PhantomBlot 2010-12-01 kl. 19:56.
Citera
2009-09-14, 21:13
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
"Hur tusan får jag X att fungera" är inte en liten fråga.
Citera
2009-09-14, 21:36
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
"Hur tusan får jag X att fungera" är inte en liten fråga.
Nja, det beror ju på. Ibland kan svaret vara väldigt enkelt.
Citera
2009-09-14, 22:00
Medlem
Pvpeters avatar
Kan ju börja med en litet problem... Varje gång jag startar mitt ubuntu jaunty 64 bits så är alltid ljudet på mute, och neddraget till nästan minst..
Jag använder HDA NVidia (Alsa mixer) och det är mitt master-ljud som blir mutat...

Det är ju bara att jag unmutar det när det startar, men det är ändå störande :S....

Jag har försökt googla och det fanns någon fix där du skulle ta bort de sparade inställningarna eller något, men det fungerade inte för mig.
Citera
2009-09-14, 22:39
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pvpeter
Kan ju börja med en litet problem... Varje gång jag startar mitt ubuntu jaunty 64 bits så är alltid ljudet på mute, och neddraget till nästan minst..
Jag använder HDA NVidia (Alsa mixer) och det är mitt master-ljud som blir mutat...

Det är ju bara att jag unmutar det när det startar, men det är ändå störande :S....

Jag har försökt googla och det fanns någon fix där du skulle ta bort de sparade inställningarna eller något, men det fungerade inte för mig.

Funkar det inte att göra ett startupscript med något i stil med kommandot "amixer sset Master umute" Borde väl finnas någon annan lösning, men men.

EDIT: Googlade lite på problemet, verkar vara löst här: http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?p=378755
Citera
2009-09-14, 22:39
Medlem
groggamedgastars avatar
Citat:

Inte säker på att det funkar i ditt fall men testa att skriva in "alsactl store" i terminalen efter du unmutat i alsa-mixer.
Citera
2009-09-15, 09:48
Medlem
Dan Da Mans avatar
Kan inte ladda ner uppdateringar

Har precis dragit in Easy Peasy Linux (Ubuntu) på min Eee PC. Nu vill jag kunna ladda ner uppdateringar. Men när jag försöker får jag följande felmeddelande:

HTML-kod:
W: A error occurred during the signature verification. The repository is not updated and the previous index files will be used.GPG error: http://se.archive.ubuntu.com jaunty Release: Följande signaturer är ogiltiga: BADSIG 40976EAF437D05B5 Ubuntu Archive Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>

W: A error occurred during the signature verification. The repository is not updated and the previous index files will be used.GPG error: http://ppa.launchpad.net jaunty Release: Följande signaturer är ogiltiga: BADSIG 3B22AB97AF1CDFA9 Launchpad PPA for Ubuntu-X

W: Misslyckades med att hämta http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/jaunty/Release  

W: Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/ubuntu-x-swat/x-updates/ubuntu/dists/jaunty/Release  

W: Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället.

Någon som kan hjälpa?
Citera
2009-09-15, 10:07
Medlem
Zoms avatar
Verkar som att signaturen för paketen är felaktig. Den här länken rekommenderar att man tar bort signaturfilen för det repot.

Kolla om
/var/lib/apt/lists/partial/se.archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty_Release
och
/var/lib/apt/lists/partial/ppa.launchpad.net_ubuntu-x-swat_x-updates_ubuntu_dists_jaunty_Release
finns. Isåfall, testa att ta bort dem.

Ubuntu: "bad signature" problems prevent apt-get update from working
Citera
2009-09-15, 11:06
Medlem
Pvpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Funkar det inte att göra ett startupscript med något i stil med kommandot "amixer sset Master umute" Borde väl finnas någon annan lösning, men men.

EDIT: Googlade lite på problemet, verkar vara löst här: http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?p=378755

Citat:
Ursprungligen postat av groggamedgastar
Inte säker på att det funkar i ditt fall men testa att skriva in "alsactl store" i terminalen efter du unmutat i alsa-mixer.

Funkar varken med alsactl store eller alsactl store 0 som root. Med sudo får jag bara outputen
Kod:
E: core-util.c: Home directory /home/peter not ours.
Citera
2009-09-15, 12:12
Medlem
Citat:
Funkar varken med alsactl store eller alsactl store 0 som root. Med sudo får jag bara outputen
Kod:
E: core-util.c: Home directory /home/peter not ours.
Hade samma problem.
Kod:
alsactl restore
i rc.local var lösningen.
Citera
2009-09-15, 17:11
Medlem
Dan Da Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Verkar som att signaturen för paketen är felaktig. Den här länken rekommenderar att man tar bort signaturfilen för det repot.

Kolla om
/var/lib/apt/lists/partial/se.archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty_Release
och
/var/lib/apt/lists/partial/ppa.launchpad.net_ubuntu-x-swat_x-updates_ubuntu_dists_jaunty_Release
finns. Isåfall, testa att ta bort dem.

Ubuntu: "bad signature" problems prevent apt-get update from working

Det var nog ett bra försök, men ingen lycka tyvärr.
Hittar och tar bort båda filerna. Men när jag köra om sudo apt-get update så dyker de upp igen och samma fel inträffar:

Citera
2009-09-15, 17:57
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan Da Man
Det var nog ett bra försök, men ingen lycka tyvärr.
Hittar och tar bort båda filerna. Men när jag köra om sudo apt-get update så dyker de upp igen och samma fel inträffar:
Hm, isåfall måste det där vara bara temporära nycklar. Antar att du måste skriva över nyckelfilen med en nyare.

Ser någon tråd som säger att man ska köra
gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 40976EAF437D05B5 && gpg --export --armor 40976EAF437D05B5 | sudo apt-key add -
gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 3B22AB97AF1CDFA9 && gpg --export --armor 3B22AB97AF1CDFA9 | sudo apt-key add -
Kan ju testa med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in