Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-18, 01:33
  #7081
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteln
Jag kör Tomato på en Asus RT-AC68U och har stött på ett lite skumt iptables-trassel. Om jag slår på begränsningen för SSH-anslutningar i webguit, så kan jag skriva egna iptables-regler som använder recent-patchen, men om jag inaktiverar begränsningen i webguit så funkar det inte av någon anledning.

Jag gissar att man måste aktivera patchen med något kommando, men har inte hittat nåt via google. Nån som kan ge en ledtråd?

gissar att det har något att göra med i vilken ordning reglerna kommer. om du har möjlighet att logga in via cli så kan du prova lista reglerna före och efter att du ändrar ssh-anslutningar i guit så kommer du nog se skillnaden
Citera
2016-09-18, 21:14
  #7082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteln
Jag kör Tomato på en Asus RT-AC68U och har stött på ett lite skumt iptables-trassel. Om jag slår på begränsningen för SSH-anslutningar i webguit, så kan jag skriva egna iptables-regler som använder recent-patchen, men om jag inaktiverar begränsningen i webguit så funkar det inte av någon anledning.

Jag gissar att man måste aktivera patchen med något kommando, men har inte hittat nåt via google. Nån som kan ge en ledtråd?
under fliken system commands i webguit, testa:
modprobe -v xt_recent

behöver du kolla om modulen är laddad:
lsmod | grep recent

antagligen får du lägga till i scripts någonstans(administration->scripts). Kolla med iptables -L -n -v
typ
(btw: jag har testat så att det fungerar )
__________________
Senast redigerad av funderande 2016-09-18 kl. 21:17. Anledning: tillägg
Citera
2016-09-24, 11:29
  #7083
Medlem
Trumpetflugans avatar
Jag har just installerat ubuntu och leker lite med olika grejer.
Har en liten fråga;
Jag delar för tillfället ut lite grejer via samba och proftpd. Jag har skapat en grupp som är tänkt att ha fulla rättigheter till allt.

När jag skapat en user som jag endast vill ska ha rättigheter till en fil i rootkatalogen som delas har jag därför satt rättigheterna på rootkatalogen (så att denna user öht kommer in där denna fil ligger) till rwxrwxr-x (775) och den specifika filen har fått samma rättighetsnivå 775. Allt fungerar. Problemet är bara att denna user kan se de övriga kataloger som ligger i denna rootshared (de kataloger i rootshared har chmod 770, som användare alltså ändå kan se), även om user inte kan se innehållet i dom.

Därför är min fråga hur detta kan komma sig. Är det för att user har läs och exec-rättigheter i katalogen den står i? Hur skulle man kunna fixa detta så att user endast ser den fil som den är tänkt att ha rättigheter till genom kategorin 'others'? Hoppas frågan går att förstå.
Citera
2016-09-24, 19:39
  #7084
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag har just installerat ubuntu och leker lite med olika grejer.
Har en liten fråga;
Jag delar för tillfället ut lite grejer via samba och proftpd. Jag har skapat en grupp som är tänkt att ha fulla rättigheter till allt.

När jag skapat en user som jag endast vill ska ha rättigheter till en fil i rootkatalogen som delas har jag därför satt rättigheterna på rootkatalogen (så att denna user öht kommer in där denna fil ligger) till rwxrwxr-x (775) och den specifika filen har fått samma rättighetsnivå 775. Allt fungerar. Problemet är bara att denna user kan se de övriga kataloger som ligger i denna rootshared (de kataloger i rootshared har chmod 770, som användare alltså ändå kan se), även om user inte kan se innehållet i dom.

Därför är min fråga hur detta kan komma sig. Är det för att user har läs och exec-rättigheter i katalogen den står i? Hur skulle man kunna fixa detta så att user endast ser den fil som den är tänkt att ha rättigheter till genom kategorin 'others'? Hoppas frågan går att förstå.

Det borde gå att lösa genom att bara ge den användaren tillgång till en undermapp. I den undermappen kan du sedan lägga en symlänk till filen som du vill att användaren ska ha tillgång till, ifall tanken är att andra användare också ska ha tillgång till samma fil (snarare än att olika användare ska ha varsin kopia av filen).
Citera
2016-09-25, 19:10
  #7085
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det borde gå att lösa genom att bara ge den användaren tillgång till en undermapp. I den undermappen kan du sedan lägga en symlänk till filen som du vill att användaren ska ha tillgång till, ifall tanken är att andra användare också ska ha tillgång till samma fil (snarare än att olika användare ska ha varsin kopia av filen).
Tackar! Läste lite här:
http://serverfault.com/questions/153...ectory-proftpd

Tydligen kan man sätta flera rader med default root på syntaxen:
DefaultRoot /home/someuser someuser
Där "someuser" är en grupp där användaren i fråga är tillagd. Påsåvis verkar man kunna ställa in default root på gruppnivå. Har inte provat än. Så det blir spännande
Citera
2016-09-26, 09:39
  #7086
Medlem
tnkns avatar
Jag har precis installerat Linux Mint 18 XFCE via en Live-Dvd. När datorn startas om efter installationen blir jag ombedd att "please unlock disk sda5_crypt", men mitt lösenord fungerar ej. Får svaret "cryptsetup failed, bad password or options?"
Citera
2016-09-26, 15:49
  #7087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnkn
Jag har precis installerat Linux Mint 18 XFCE via en Live-Dvd. När datorn startas om efter installationen blir jag ombedd att "please unlock disk sda5_crypt", men mitt lösenord fungerar ej. Får svaret "cryptsetup failed, bad password or options?"

Det verkar som om du måste installera om Linux Mint 18 utan att krytera den.
Sedan kan du ladda ned vera crypt och kryptera filer eller hårddisken.

Normalt behöver du inte kryptera under det att du installerar Linux.
Du kan använda gparted för att partitionera din hårddisk innan,
root 2 GB
home 30 GB
swap 2 GB

där det bara är du som har tillgång till root.

Det här är ett exempel på hur du kan göra.

Det finns EesyLinux med Joe Collins som har många instruktiva videos på youtube.
Citera
2016-09-27, 14:53
  #7088
Medlem
tnkns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av word20
Det verkar som om du måste installera om Linux Mint 18 utan att krytera den.
Sedan kan du ladda ned vera crypt och kryptera filer eller hårddisken.

Normalt behöver du inte kryptera under det att du installerar Linux.
Du kan använda gparted för att partitionera din hårddisk innan,
root 2 GB
home 30 GB
swap 2 GB

där det bara är du som har tillgång till root.

Det här är ett exempel på hur du kan göra.

Det finns EesyLinux med Joe Collins som har många instruktiva videos på youtube.

Det visade sig att tangenbordet hade amerikansk layout när jag jag skulle förbi krypteringen, men resten är på svenska. Borde väl gå att ändra så att det blir till svensk layout när jag ska förbi krypteringen också?
Citera
2016-09-27, 16:39
  #7089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnkn
Det visade sig att tangenbordet hade amerikansk layout när jag jag skulle förbi krypteringen, men resten är på svenska. Borde väl gå att ändra så att det blir till svensk layout när jag ska förbi krypteringen också?

Menar du att den är på svenska i linuxkonsolen efter volymen är upplåst? Har inte erfarenhet av den typen av kryptering, men hade det enkelt gått att använda samma layout före och efter upplåsningen så borde väl det redan gjorts.
Citera
2016-09-29, 08:45
  #7090
Medlem
tnkns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Menar du att den är på svenska i linuxkonsolen efter volymen är upplåst? Har inte erfarenhet av den typen av kryptering, men hade det enkelt gått att använda samma layout före och efter upplåsningen så borde väl det redan gjorts.

Ja precis, av någon anledning är det inte svenska vid upplåsningen. Men jag behåller den engelska layouten vid upplåsning, ger säkert lite extra säkerhet istället.
Citera
2016-09-30, 10:01
  #7091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnkn
Det visade sig att tangenbordet hade amerikansk layout när jag jag skulle förbi krypteringen, men resten är på svenska. Borde väl gå att ändra så att det blir till svensk layout när jag ska förbi krypteringen också?
Jag självklart går det ändra. Om nu inte Linux Mint är helt skit. Jag orkar inte göra en step-by-step för dummies, men i korthet är det update-initramfs -u du behöver köra efter du ändrat till KEYMAPS=yes i filen /etc/initramfs-tools/initramfs.conf - Du kan ju passa på att kolla igenom filerna där om du känner för det.

Har du inga svenska tecken i ditt lösen går det såklart skita i det, om du ändå vet var tecknen sitter. Typ / på - osv
Kommer du inte förbi när datorn bootar kan du ju använda någon live-dist(eller om installations-skivan har något rescue mode, shell mode eller liknande) och låsa upp och chroota in, sedan uppdatera initramfs. Vet inte vad det exakt vad filerna ligger eller kallas i linux mint. Är det grub du bootar med kan du prova att trycka e (eller vilken tangent det nu är. tab, eventuellt) för att editera raden för den kärna du vill boota och lägga in typ "lang=sv_SE keymap=sv-latin1" så här på ett ungefär:
linux /boot/vmlinuz-3.0.0-12-generic root=UUID=8d535868-a72d-4b53-93da-9e83e1d8b7f3 lang=sv_SE keymap=sv-latin1 ro quiet splash vt.handoff=7
__________________
Senast redigerad av funderande 2016-09-30 kl. 10:02. Anledning: tillägg
Citera
2016-10-02, 12:37
  #7092
Medlem
moshkas avatar
Hej!

Har precis installerat Ubuntu 12.04.05 LTS via Crouton på min Chromebook och har stött på två problem hitills.

Det första är att jag har en extern hårddisk på 500gb som är NTFS formaterad, via denna kan jag spela upp filmer på vlc med mer än godkända resultat. Problemet är att jag inte kan unmounta den varken via Ubuntu eller Chrome OS. Får ett meddelande om att det fortfarande skrivs information på disken men jag har inte satt igång någon sådan process så jag vet inte varför jag får det felmeddelandet.

Det andra lite mindre problemet är att jag lustigt nog inte kan skriva bokstäverna åäö när jag använder Chromium som webbläsare, i firefox och libreoffice funkar det klockrent dock.

Hoppas någon kanske kan komma med någon idé angående mina problem.

Mors!
Moshka
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback