2016-05-21, 20:40
Medlem
ufomongos avatar
litet problem

Mitt ubuntu 16.04 (eller 40), och software center visar bara installerade applikationer från ISOn.

Så var det inte tidigare, varför kan jag inte ladda hem/browsa nya apps?
Senast redigerad av ufomongo 2016-05-21 kl. 20:46.
Citera
2016-05-21, 22:03
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
litet problem

Mitt ubuntu 16.04 (eller 40), och software center visar bara installerade applikationer från ISOn.

Så var det inte tidigare, varför kan jag inte ladda hem/browsa nya apps?

Det är ett känt problem, ska dock vara fixat nu:

http://www.omgubuntu.co.uk/2016/04/ubuntu-16-04-deb-software-install-error

Kör systemuppdateraren så ska den installera de senaste uppdateringarna som fixar problemet.
Citera
2016-05-22, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
...
Nån som vet nån bra guide för grundläggande skalskript jag kan läsa lite på?
...

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Prova att läsa på i man bash (skrivs som kommando i ett "skal-fönster").
...

Citat:
Ursprungligen postat av farfar
...
Tycker man-sidorna för bash suger, men är väl bättre än inget

Ja Farfar har rätt - bash-sidan är "pladdrig"/dåligt skriven.

Denna man-sida är mycket tydligare:
http://man.openbsd.org/?query=sh&apropos=0&sec=0&arch=default&manpath=Ope nBSD-current
Citera
2016-05-22, 09:01
Avslutad
Jag gillar http://tldp.org/HOWTO/Bash-Prog-Intro-HOWTO.html#toc brukar hamna där i slutändan när jag googlar efter något specifikt när jag scriptar.

Särskilt nr 7, for loopar är grymt bra att kunna. Gör ofta livet bra mycket bekvämare
Citera
2016-05-22, 20:08
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är ett känt problem, ska dock vara fixat nu:

http://www.omgubuntu.co.uk/2016/04/ubuntu-16-04-deb-software-install-error

Kör systemuppdateraren så ska den installera de senaste uppdateringarna som fixar problemet.

Citera
2016-05-23, 14:06
Medlem
Är väl Linux-relaterat så lägger frågan här.

Har hittat en gammal "Creative Nomad (DAP) Jukebox" och efter lite knappande tänker jag att den nog fan täcker mina behov ganska bra men låtlistan lämnar en hel del att önska så jag skulle vilja lägga in en del och då uppstår ett problem. Linux (och andra) hittar inte spelaren när man pluggar in den och det verkar vara i sakernas ordning, men det finns saker att göra för att komma till rätta med det om man vet vad man ska göra, vilket jag inte vet.

Enligt instruktioner här: http://nomadsync.sourceforge.net/linux_build_instructions.html så ska man skriva in saker nånstans efter nedladdning och jag inser att det inte är med tuschpenna på skärmen i alla fall, men var?

Fattar noll, så förklara gärna som till ett litet barn. Bootar Mint Rafaela från USB ska väl nämnas också.
Citera
2016-05-23, 14:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Är väl Linux-relaterat så lägger frågan här.

Har hittat en gammal "Creative Nomad (DAP) Jukebox" och efter lite knappande tänker jag att den nog fan täcker mina behov ganska bra men låtlistan lämnar en hel del att önska så jag skulle vilja lägga in en del och då uppstår ett problem. Linux (och andra) hittar inte spelaren när man pluggar in den och det verkar vara i sakernas ordning, men det finns saker att göra för att komma till rätta med det om man vet vad man ska göra, vilket jag inte vet.

Enligt instruktioner här: http://nomadsync.sourceforge.net/linux_build_instructions.html så ska man skriva in saker nånstans efter nedladdning och jag inser att det inte är med tuschpenna på skärmen i alla fall, men var?

Fattar noll, så förklara gärna som till ett litet barn. Bootar Mint Rafaela från USB ska väl nämnas också.
Du ska använda dig av terminalen.
Citera
2016-05-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du ska använda dig av terminalen.

Ett litet barn...

OK, bara öppna den nånstans (i vilket läge) och skriva sakerna på måfå och hoppas att de hittar rätt av sig själv?
Senast redigerad av Bananrepublikan 2016-05-23 kl. 14:53.
Citera
2016-05-23, 14:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ett litet barn...

OK, bara öppna den nånstans (var t.ex) och skriva sakerna på måfå och hoppas att de hittar rätt av sig själv?
Nej. Det står ju faktiskt ganska detaljerat i vilka mappar du ska vara i. Terminalen fungerar ungefär som DOS/Kommandoprompten fast med lite annorlunda kommandon.
Citera
2016-05-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej. Det står ju faktiskt ganska detaljerat i vilka mappar du ska vara i. Terminalen fungerar ungefär som DOS/Kommandoprompten fast med lite annorlunda kommandon.

Jo, det finns mappar med terminal-blaffan, men markerar jag mappen så går det inte att öppna terminalen, och öppnar jag den så går det inte heller att komma åt terminal. Vilken app ska jag öppna den med? Default är text editor alt. Libre office writer.
Citera
2016-05-23, 16:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jo, det finns mappar med terminal-blaffan, men markerar jag mappen så går det inte att öppna terminalen, och öppnar jag den så går det inte heller att komma åt terminal. Vilken app ska jag öppna den med? Default är text editor alt. Libre office writer.

Jag kan inte riktigt hjälpa dig mer. Du ska inte göra saker i det grafiska systemet utan allt är saker du skriver i terminalen.
Citera
2016-05-25, 15:16
Medlem
Jag använder Linux mint cinnamon. Problemet jag har är att vissa program inte dyker upp i taskbaren efter att jag har startat dem. Som det är nu får jag högerklicka på taskbaren, felsöka och återställa till standardvärde eller starta om cinnamon och får göra om denna process för nästa program jag startar.

Har provat att inaktivera/aktivera windowslist utan resultat. Har även kontrollerat att de inte är på en annan arbetsyta och så är inte fallet. Programmen syns när man alt-tabbar.

Då det gäller vissa program för min del, såsom spotify och steamchattar så har jag inte hittat någon med liknande problem med mina försök att googla fram en lösning. Ett litet problem, men jag finner det väldigt frustrerande.

Är förövrigt väldigt ny till Linux, började dualboota när Windows 10 kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in