2016-05-07, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Nu handlar det också om säkerhetspolisen. De är dels involverade i det där Samordnare mot extremism. http://www.samordnarenmotextremism.se/om-oss/ Deras logotyp finns med på hemsidan om man bläddrar ner. Sen jobbar, eller jobbade, väl livvakten på SÄPO?

Mona har idag vanliga stockholmspolisens p-skydd. SÄPO brukar främst riksdagspolitiker/hovet/utlandsdignitärer få. Skall till något rejält för att en vanlig dödlig ska få SÄPO.

Är osäker om sol-och-våraren hade jobbat på SÄPO eller inte, men killen var ändå tjänstledig från sitt jobb som polis så tror inte du skall dra för stora växlar på det här spåret.
Citera
2016-05-07, 23:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Monas skatteskuld på 250K kan mycket väl handla om reavinstskatt på det sålda radhuset. Sedan förhalar hon inbetalningen, i väntan på att kunna kvitta skulden mot inköp av annan bostad.

Det verkar som ni aldrig deklarerat och haft skatteskuld. Hon har tid på sig till mitten av juli att betala skatteskulden men får betala skuldränta. Reglerar man hela skulden för 2 maj slipper man räntan. Inget fel på något sätt är begånget.
Citera
2016-05-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det verkar som ni aldrig deklarerat och haft skatteskuld. Hon har tid på sig till mitten av juli att betala skatteskulden men får betala skuldränta. Reglerar man hela skulden för 2 maj slipper man räntan. Inget fel på något sätt är begånget.

Skulden låg hos KFM. Du tänker fel.
Citera
2016-05-07, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Mona har idag vanliga stockholmspolisens p-skydd. SÄPO brukar främst riksdagspolitiker/hovet/utlandsdignitärer få. Skall till något rejält för att en vanlig dödlig ska få SÄPO.

Är osäker om sol-och-våraren hade jobbat på SÄPO eller inte, men killen var ändå tjänstledig från sitt jobb så tror inte du skall dra för stora växlar på det här spåret.

Det är fakta. Du skriver att hon har stockholsmpolisens p-skydd, vilket innebär personskydd antar jag. Det betyder väl att hon har dem på sin sida?
Citera
2016-05-07, 23:18
Avslutad
I den här länken framkommer att Expressen hade kunskap om praktikanten redan när den intervjuade Sahlin om intyget.

http://www.expressen.se/nyheter/livvaktens-slakting-praktiserade-trots-nej/

I en intervju med Expressen TV – under arbetet med avslöjandet om det falska intyget – fick Mona Sahlin frågan om sin praktikant.

Men din praktikant som du har med dig här är ju släkt till din före detta livvakt? Är det en tillfällighet?

– Vi hjälper många, eller jag hjälper många av mina vänner. Jag har tagit emot många praktikanter genom åren… Absolut… Det är ofta så som vägen på arbetsmarknaden är. Man använder sina vänner, eller hur?

Enligt Aftonbladet har kvinnan använt uppgiften om sin praktikplats hos Mona Sahlin när hon sökt fyra jobb på olika departement, som assistent åt barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér, S

Så Flashback var alltså inte först att känna till detta.
Det väcker då frågan var Expressen fick scoopet från först. Jag trodde det var från bostadsrättsföreningen, men det kan lika väl vara internt från Extremistbevakargruppen.

Eller så fick man det först från bostadsrättsföreningen, och så gjorde man ett bra jobb och hittade bland annat praktikanten. Eller så fick man tips om praktikanten först, och ramlade sen över bostadsaffären när man grävde.
Citera
2016-05-07, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Det är fakta. Du skriver att hon har stockholsmpolisens p-skydd, vilket innebär personskydd antar jag. Det betyder väl att hon har dem på sin sida?

Alltså vad menar du på "sin sida" ? Poliser hjälper eller skyddar inte folk man har på "sin sida" man gör sitt professionella jobb vare sig man gillar det eller inte. Jag har själv skyddat politiker jag avskyr.

P-skyddet får sina case på grunder av hotbild, inte om man är på objektets sida.
Citera
2016-05-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du behöver inte mer än gymnasieexamen för att komma in på PHS.

Nej, men enligt LinkedIn-sidan har han inte läst på Polishögskolan heller. Vore underligt att inte nämna det där i så fall.

Han kanske går i Monas fotspår, fast hon har väl knappt ens en gymnasieexamen.
Senast redigerad av Aristides 2016-05-07 kl. 23:21.
Citera
2016-05-07, 23:20
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
var det inte en story om att hon myglade in sin dotter på diplomatutbildningen också.

Minns att hon fick nån kickad för han nekade hennes dotter.

nån som vet mer?

http://www.expressen.se/nyheter/sahlins-dotter-fick-toppjobbet/
Citera
2016-05-07, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Nej, men enligt LinkedIn-sidan har han inte läst på Polishögskolan heller. Vore underligt att inte nämna det där i så fall.

Ok, men på hans sida i trådens begynnelse från hans fotbollsklubb står det att han har polis som yrke...
Citera
2016-05-07, 23:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Själv är jag måttligt intresserad av Mona, nu vill jag veta om den här arbetskulturen existerar på fler departement och till dem knutna verksamheter? Hur många skattekronor flödar till helt vettlösa projekt, parkeringsplatser, låtsastjänster och vad som verkar vara sexuella assistenter?

Denna kulturen är djupt rotad i det Socialdemokratiska partiets topp. Särskilt i kvinnoförbundet.

Crazy stuff. Om Mona verklig haft mannen som sin älskare borde hon dömas för sexköp, men det lär inte hända.

Nepotism på högsta nivå är det dock alla dagar i veckan.
Citera
2016-05-07, 23:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Just detta med att MS också gick på visning är svårt att förklara om det felaktiga intyget utfärdades bara för att vara hygglig, av slarv, eller under press, som många spekulerat.

Jag kan bara se två rimliga förklaringar baserat på vad vi nu vet:

1. Både MS och HLS skulle bo i lägenheten.

2. HLS agerade bulvan för ett köp åt MS, som har skyddad identitet.

Mot 1 talar att HLS är nygift, vilket är svårt att pussla ihop med ett planerat boende ihop med MS.

Mot 2 talar det faktum att om syftet med intyget var legitimt (att genom ett bulvanköp skydda MS nya adress) så borde de inte ha avgått så snabbt. Samt att det inte är helt enkelt att genomföra bulvanköp, även om det finns experter i tråden som hävdar att det går. Man kan också tycka att polisens personskydd, som borde veta hur man gör när en skyddad person vill byta adress, borde ha hjälpt till och garanterat att allt gick rätt till.

Dessa problem med de enda två rationella förklaringarna får mig att misstänka att det finns omständigheter som vi ännu inte känner till. Därmed inte sagt att de vilda spekulationer som nu snurrar runt i tråden har någon substans. Troligen finns det en tämligen enkel förklaring till varför MS och HLS agerade som de gjorde, men den förklaringen har vi inte än.
Klumpigt bulvanköp för att skydda hennes identitet har jag inte tänkt på eller missat om det varit uppe i tråden. Mycket möjligt.

Jag tror fortfarande det är möjligt att HLS skulle köpa bostaden till sig själv. Han har ju precis sålt sin nuvarande bostad enl uppgift i tråden. Och hans bil indikerar att han har kapital om än inte fet inkomst. Frun sägs inte varit på visning men det verkar vara svårt att veta att hon inte sett bostaden. Och att Sahlin också sett den är ju i min mening inte jättekonstigt.

Jag tror också det finns en enkel förklaring. Även om den verkar vara svår att få fram just nu. Sahlin hintar det själv: "–Ja någon gång kan jag berätta allt om allt."
Senast redigerad av Madagascar 2016-05-07 kl. 23:30.
Citera
2016-05-07, 23:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Skulden låg hos KFM. Du tänker fel.

Inte om skulden gäller 2015 års deklaration det är omöjligt. Hon kan även begära uppskov på realisationsvinsten av villan och få betala uppskovsränta.

Bostadsrätten som spöket försökte köpa var antagligen hennes och hon skulle betala räntorna på lånen. De har säkert någon form av inbördes kontrakt som reglerar ägandet. Hon vill inte stå i eget namn eftersom hon antagligen är ganska rädd för attentat.

Om spöket fortfarande är gift tror jag inte på någon kärlekshistoria. Snarare att hon är vän i familjen som hjälper henne mot yttre fiender.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in