2016-05-07, 22:42
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det där huset ligger ju rätt avsides och diskret. Dessutom går det att komma dit med båt.

Ett bra ställe för den som vill bedriva en diskret verksamhet.

Hade det rört sig om att myndigheten skulle hålla diskreta möten med representanter för olika grupperingar, eller hysa in VIP-personer som besöker Stockholm och är under hot - då hade väl någon statlig instans stått som köpare.

Och eftersom Sahlin och livvakten agerat som om de blivit ertappade med fingrarna i syltburken så kanske de höll på att planera något som inte hade med jobbet att göra.

Att både livvakten och Sahlin inspekterat fastigheten tyder väl på att de ville försäkra sig om att den uppfyllde kraven. Det är ju en bit ut till stället och jag har svårt att tro att Sahlin skulle ta sig tiden om det inte var viktigt.

Att någon av dem - eller de två tillsammans - skulle ha stället som bostad har jag svårt att tro på; Sahlin borde ha köpt själv om hon skulle ha den. Livvakten har redan en bostad. Och jag tror absolut inte de skulle lägga tio miljoner på ett kärleksnäste; man får väldigt många nätter i en lyxsvit för tio miljoner...
Livvakten sålde sin bostad den 23/4 i år. I samma veva som Saltiskåken dök upp alltså. Så nog fan tänkte han flytta in där.
Citera
2016-05-07, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arkitektperfekt
Fattar ändå inte. Hur går det till rent praktiskt? Nån på redaktionsmötena borde väl lyfta frågan om att kanske eventuellt nämna nåt om att en av de absoluta sossetopparna i närtid utreds för grova brott? Har för mig att rapporteringen kring tobleronegrejen var betydligt mer omfattande.

Klart det lyfts, men i slutändan är det redaktören som bestämmer. Om reportrarna själva är rödgröna och inte riktigt vill utreda sina politiker och sen redaktören är rödgrön så blir det inte mycket kvar i slutet.

På 90-talet som ändå var ett tag sen så var tidningarna betydligt mindre åsiktsformande, även om de självklart var politiska. Det fanns liksom journalister kvar som ville vara journalister och inte rödgröna åsiktspoliser.
Citera
2016-05-07, 22:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkitektperfekt
Är det inte otroligt mysko att media inte verkar nysta i vilka fler i sossetoppen som känt till åtminstone något om hela den här härvan. Det här med praktikantspöket borde ju vara rätt känt/informellt okej. OM exempelvis svetsarn känt till nåt om spökenas affärer måste det väl va finito för "regeringen"? Inte ett ord på nyheterna. Hon är ju trots allt misstänkt för brott med två år på skalan.

Jag tror du överskattar fokuset på Sahlin och hennes lilla utredning. Även om den fått en hel del uppmärksamhet i media så är den inte någon stor grej på totalen och Mona Sahlin var faktiskt även innan skandalen mer av en politisk föredetting än någon "coming woman". De flesta har nog nog med vad som händer på det egna departementet och underliggande myndigheter.

Sen är det så att OM det begåtts något brott så är det knappast av den digniteten att någon kommer att få skaka galler för det. Böter på sin höjd.
Citera
2016-05-07, 22:48
Bannlyst
Hur kommer polisutredningen gå med tanke på att Sahlin själv har starka kopplingar till polisen, med polisskydd etc?
Citera
2016-05-07, 22:49
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
"Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.
Mona Sahlin i Sveriges Television den 8 september 1994."
Om hon verkligen tycker att det är häftigt att betala skatt kan man ju undra varför hon så ofta låtit skatteskulder gå till kronofogden???
Nyligen låg dessa skulder på 200.000 spänn...
Citera
2016-05-07, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror du överskattar fokuset på Sahlin och hennes lilla utredning. Även om den fått en hel del uppmärksamhet i media så är den inte någon stor grej på totalen och Mona Sahlin var faktiskt även innan skandalen mer av en politisk föredetting än någon "coming woman". De flesta har nog nog med vad som händer på det egna departementet och underliggande myndigheter.

Sen är det så att OM det begåtts något brott så är det knappast av den digniteten att någon kommer att få skaka galler för det. Böter på sin höjd.

Det är ganska grova ekonomiska brott som kommer utredas, definitivt kommer galler skakas, antagligen inte av Sahlin dock.
Citera
2016-05-07, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Hur kommer polisutredningen gå med tanke på att Sahlin själv har starka kopplingar till polisen, med polisskydd etc?

Polisens personskydd har inget med de som utreder ekobrott, urkundsförfalskning etc att göra, de är verkligen sina egna.
Citera
2016-05-07, 22:55
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Om hon verkligen tycker att det är häftigt att betala skatt kan man ju undra varför hon så ofta låtit skatteskulder gå till kronofogden???
Nyligen låg dessa skulder på 200.000 spänn...
Håller med, märklig kvinna. Otroligt att hon kunnat jobba vidare med förtroendeuppdrag. Hur mycket har detta skadat Sossarna? Skumt att det är så tyst från ledningen.
Citera
2016-05-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Klart det lyfts, men i slutändan är det redaktören som bestämmer. Om reportrarna själva är rödgröna och inte riktigt vill utreda sina politiker och sen redaktören är rödgrön så blir det inte mycket kvar i slutet.

På 90-talet som ändå var ett tag sen så var tidningarna betydligt mindre åsiktsformande, även om de självklart var politiska. Det fanns liksom journalister kvar som ville vara journalister och inte rödgröna åsiktspoliser.

Sedan har media haft kollektivt dåligt samvete efter affären på 90-talet. Det har blivit en allmän sanning att Mona utsattes för ett totalt oproportionerligt drev, ffa för att hon är kvinna. Jag tror att det tar emot att skriva negativa saker om henne. Se bara på journalister som nu skriver rena hyllningstexterna och frammålar sig som förvånade över det som nu framkommer. Snark.

Själv är jag måttligt intresserad av Mona, nu vill jag veta om den här arbetskulturen existerar på fler departement och till dem knutna verksamheter? Hur många skattekronor flödar till helt vettlösa projekt, parkeringsplatser, låtsastjänster och vad som verkar vara sexuella assistenter?

Även om media har beröringsskräck kring just Mona hoppas jag att de gräver vidare kring andra. Kulturministern ligger väl närmast till hands i nuläget.
Citera
2016-05-07, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Polisens personskydd har inget med de som utreder ekobrott, urkundsförfalskning etc att göra, de är verkligen sina egna.
Nu handlar det också om säkerhetspolisen. De är dels involverade i det där Samordnare mot extremism. http://www.samordnarenmotextremism.se/om-oss/ Deras logotyp finns med på hemsidan om man bläddrar ner. Sen jobbar, eller jobbade, väl livvakten på SÄPO?
Citera
2016-05-07, 23:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och jag tyckte det var tydligt i tv4-intervjun igår att han inte tyckte det var rimligt att Mona skulle vara arbetsledare åt livvakten, vilket också var den ende som hon var arbetsledare för. Jag tror mer på att det faktiskt från början rått olika åsikter mellan honom och Mona än att han nu i eftertid försöker rädda sitt eget skinn.

Vad tror du? Det kan ju ta emot att spekulera men du brukar ju vara duktig på det. Finns det något mer graverande i den här oklara soppan annat än att hon felaktigt/olagligt intygat att livvakten tjänat mer än han gjort?

Lite udda var det att hon var på visningen, ensam enl eget påpekande, men förstås inte felaktigt. Och att hennes livvakts släkting fick en praktikplats med oklar status är ju ingen jättegrej.

Jag tror inte att det är så mycket mer. Men hon avgick ju illa kvickt. Detta kan ju indikera att det finns mer.

Just detta med att MS också gick på visning är svårt att förklara om det felaktiga intyget utfärdades bara för att vara hygglig, av slarv, eller under press, som många spekulerat.

Jag kan bara se två rimliga förklaringar baserat på vad vi nu vet:

1. Både MS och HLS skulle bo i lägenheten.

2. HLS agerade bulvan för ett köp åt MS, som har skyddad identitet.

Mot 1 talar att HLS är nygift, vilket är svårt att pussla ihop med ett planerat boende ihop med MS.

Mot 2 talar det faktum att om syftet med intyget var legitimt (att genom ett bulvanköp skydda MS nya adress) så borde de inte ha avgått så snabbt. Samt att det inte är helt enkelt att genomföra bulvanköp, även om det finns experter i tråden som hävdar att det går. Man kan också tycka att polisens personskydd, som borde veta hur man gör när en skyddad person vill byta adress, borde ha hjälpt till och garanterat att allt gick rätt till.

Dessa problem med de enda två rationella förklaringarna får mig att misstänka att det finns omständigheter som vi ännu inte känner till. Därmed inte sagt att de vilda spekulationer som nu snurrar runt i tråden har någon substans. Troligen finns det en tämligen enkel förklaring till varför MS och HLS agerade som de gjorde, men den förklaringen har vi inte än.
Citera
2016-05-07, 23:02
Medlem
grey.eagles avatar
var det inte en story om att hon myglade in sin dotter på diplomatutbildningen också.

Minns att hon fick nån kickad för han nekade hennes dotter.

nån som vet mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in