2016-05-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Tvärt emot vad du påstår så är "antirasisterna" sjukligt fixerad vid ras. Hela deras världsbild bygger på att mörkhyade inte klarar av att ta hand om sig själva utan är offer som måste försvaras av "antirasisterna". Idag är det "antirasisterna" som cementerar den strukturella rasismen.
Och hur tycker du att Bilden av Tess i Borlänge stämmer med din analys?
Antirasister förkommer tydligen i olika former, precis som rasisterna. Fast att nazisterna i Borlänge inte är annat än blekfeta kopior av varandra framgår inte riktigt av bilden. Därför tror jag den är kopierad så att nazisterna i Borlänge ser ut att vara fler än de är i Borlänge.
Citera
2016-05-06, 11:54
Medlem
Zaedrewss avatar
En extremist tar ett foto av ett möte mellan andra extremister. Skulle väl möjligen varit märkvärdigt om det typ var i amerikanska södern på 60-talet. Gesten som sådan som kvinnan gör står heller inte längre för någon god kamp direkt.
Citera
2016-05-06, 11:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En extremist tar ett foto av ett möte mellan andra extremister. Skulle väl möjligen varit märkvärdigt om det typ var i amerikanska södern på 60-talet. Gesten som sådan som kvinnan gör står heller inte längre för någon god kamp direkt.

Man säger så om man har sina sympatier hos de marscherande. Resten ser des slagkraft.

Bilden har redan publicerats i tidningar i många länder, och vandrar runt som en meme på sociala medier.
Citera
2016-05-06, 12:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Man säger så om man har sina sympatier hos de marscherande. Resten ser des slagkraft.

Bilden har redan publicerats i tidningar i många länder, och vandrar runt som en meme på sociala medier.
Nja, om han omnämner alla inblandade som extremister så känns det inte riktigt som om hans sympatier skulle ligga hos en av dessa extremistgrupper.
Citera
2016-05-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nja, om han omnämner alla inblandade som extremister så känns det inte riktigt som om hans sympatier skulle ligga hos en av dessa extremistgrupper.

Nja, om man nu har den världsbilden att nazisterna är extremister och de som inte gillar nazister också är extremister så finns det ju inte precis särskilt mycket plats där emellan för att gilla någon.

Det är i min värld inte extremistiskt att ogilla nazister. Jag tror dessutom att vidden och tempot av hur bilden sprids visar att jag inte heller är riktigt ensam om den uppfattningen.
Citera
2016-05-06, 12:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Det är väldigt vanligt i denna tråden - och andra som berör nationalism på Flashback - att användare dyker upp och skriver saker i stil med 'mina sympatier ligger inte hos NMR/SD/de nationella etc , MEN just nu tycker jag de gör helt rätt och deras motståndare beter sig ohederligt på något sätt.

Jag säger att det oftast är en taktik för att normalisera åsikterna.
Citera
2016-05-06, 12:24
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinfoil
Jag håller med i denna krassa analys förutom 3/10 budskapsförmedlare. Jag tror att dagens unga/medelunga är uppvuxna i en kvalitetsrelativ värld där man utsätts för så många bilder av undermålig teknik/komposition att dessa låga betyg inte negativt inverkar på ev. ikonisk status. Sen när det gäller budskapsförmedlare så tror jag att vi i vår virala memeifierade värld inte behöver bilder som står på helt egna ben och själv kan gå rakt in i hjärtat. Denna bild kommer alltid att delas/spridas/betrakts med en caption eller tillhörande artikel så att folk får kontexten serverad i samma veva som de ser bilden, det du säger "sondmatning av känslor". Mitt betyg på budskapsförmedlare är snarare 6/10 och huruvida den blir ikonisk eller inte beror nog på huruvida nazisterna i tåget får tummen ur och börjar bli farliga på riktigt. Om denna bild i det läget kan användas som propaganda för att mustra upp en motattack så kommer nog bilden bli ikonisk. Om inte motattacken fallerar och nassarna faktiskt lyckas ta makten och därmed erhålla segrarens rätt att få frisera historien.

Jag håller med respekt ej med dig. Om du förordar att urholka fotografikonsten genom att ge vika för 00-generationes avsaknad av kvalitetskänsla, oförmåga att göra egna bedömningar eller tolka icke-verbala budskap utan MEME-text över halva bilden så får det stå för dig.

Jag vill faktiskt dra ner betyget till 1/10. Jag ser tre trötta, halvfeta och medelålders män förmodligen på väg hem från jobbet som spärrvakter, samt en välklädd kvinna som står och vinkar åt något. Hade det inte varit för kontexten hade jag avfärdat bilden omedelbart. Då är det ej längre ett konstverk, en budskapsförmedlare, en bild som säger mer än 1000 ord - då är det bara vanlig jävla dokumentation av ett skeende där bilden saknar egenvärde.

Jämför den här klassiska bilden från 1985, här behövs ingen text eller sondmatning.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/A_Woman_Hitting_a_Neo-Nazi_With_Her_Handbag.jpg
Citera
2016-05-06, 12:34
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Men är är väl klart Kongo, Tunisien, Japan, Saudiarabien, Israel och Thailand inte ska vara rasistiska. Om de sedan vill vara mångkulturella så är det väl deras sak.
Enligt eran definition är det väl rasistiskt att värna om sin nation och slå vakt om det som gör den unik? Om man inte vill att sin nation ska bli mångkulturell, är man mao "rasist"?

Hur kommer det sig att det inte är europeiska länders ensak om de vill vara mångkulturella eller inte? Varför ska globala aktörer infiltrera vår statsapparat, massmedia, näringsliv och kulturliv och förmå våra nationer att etniskt och kulturellt förintas? Och hur kan detta ses som "antirasism"?

Ni "antirasister" är så dumma.. Ni förstår inte att ni går de värsta rasisternas, de som verkligen hatar folk av annan ras, ärenden.

Citat:
Men det är min och alla människors skyldighet att beivra om de genom att vara rasistiska förgriper sig på mänskligheten. Kommer de till Borlänge och demonstrerar för rasrenhet så lär de bli mötta med stolta gester.
Kosmopoliterna förgriper sig på mänskligheten, på ett aldrig tidigare skådat sätt. Det är var och ens skyldighet och rättighet att med all till buds medel bekämpa denna elit.

Att demonstrera mot dessa, och deras hundar, var precis det Motståndsrörelsen gjorde i Borlänge. "Till kamp mot storfinans och folkförrädare".

Det enda sättet att bekämpa dessa på är genom att maktfördelningen återigen hamnar i händerna hos det egna folket, genom globalismen och den kortsiktighet som växer i dess skugga kan dessa aktörer jobba ostört.

Ett splittrat samhälle är vad de vill ha. En värld där det inte längre finns några folk, där människorna har blivit berövade sin historia, sitt arv, sin kultur, sin identitet, allt av verkligt värde, till förmån för materialismen. Där kan goyim, "boskapet", fungera som slavar i klorna på herrarna över detta konsumtionssamhälle - oförmögna till att resa sig upp och göra revolution.

Dom ser att Europa, inte minst Norden, har potential. Många vetenskapsmän och andra framstående människor har vi genom åren bidragit med. Vi har skapat starka, högutvecklade samhällen, vars homogenitet i befolkningen gjort det möjligt för oss att samarbeta, känna samhörighet, skapa en enighet hos vår befolkning - vilket samhällets fundament vilar på.

De ser att vi har förmåga att stå på egna ben. Att utgöra ett hot mot deras agenda.

Det är därför vi nu måste förintas.

Citat:
Jag känner inte Barbara Spectre. Jag vet inte vad hon står för. Var hon med på bilden i Borlänge?
Kolla på filmen jag länka. Det är sådana som henne som är anledningen till att demonstrationen i Borlänge behövde hållas. Om det inte var för sådana som "Barbara" så skulle världens folk i det stora hela leva i harmoni med varandra och dess natur, vi skulle ha en värld av fria, självständiga, nationer som styrs av och för de egna folken. Där faktumet att det finns olika raser inte ses som något "fult" och "rasistiskt", och där ingen liten internationell klick av världsförgiftare behöver "rädda världen" genom att lägga den under sig och sprida deras doktriner, som t.ex mångkultur och marxism (två sidor av samma mynt.)

Då skulle personer som "Tess" aldrig gjort kommunist/blackpowernäven, hon skulle levt i sin egen nation med sitt eget folk, och om hon skulle vara på besök i Norden skulle vi respektera hennes särart, likt hon förväntas respektera våran.

Citat:
Jag tycker min mamma är lika mycket värd oavsett vad hon har för hudfärg eller i vilket land hennes mamma är född.
Men tycker du en helt främmande människa är lika mycket värd som din egen mamma? Om du skulle få välja mellan att rädda någon helt främmande eller din mamma, vem skulle du valt?
Citera
2016-05-06, 12:34
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har läst tråden. Fejk eller arrangerrad förekommer i ett flertal inlägg från början. Hur skulle bilden vara arrangerad? Spelade nassarna med?

Arrangerad på så sätt att fotografen från övervakningsorganisationen och proffsdemostranten planerade aktionen, i motsats till den spontana känsloyttring som man kanske kan tro utspelade sig.
Jag tycker att de två alternativen skiljer sig rätt kraftigt åt: det första är bara samma trötta tjat från människor som hotar och övervakar människor med avvikande åsikter.
Citera
2016-05-06, 12:36
Medlem
Bajen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har läst tråden. Fejk eller arrangerrad förekommer i ett flertal inlägg från början. Hur skulle bilden vara arrangerad? Spelade nassarna med?
Klart den inte är arrangerad svartingen bara var där.......och fotografen bara var där, konstigt att dom där nazzarna inte förstår det...eller hur..?
Citera
2016-05-06, 12:36
Medlem
Citat:
Jag tror att många andra som ser bilden också ser kontrasten mellan hennes hy och nazisternas vita skjortor. Det bidar till symbolvärdet. Internationellt har det säkert ett ännu större symbolvärde än i Sverige. Hela den amerikanska medborgarrättsrörelsen och klu klux klan finns i symboliken.
Det var nog bland det lamaste i bildkritikväg jag hittills läst. Med den beskrivningen har bilden samma symbolvärde som en reklambild för pepitatejp. Fast det kanske säger en del om hur i grunden ointressant bilden är.

Det var en mörk dag för fotojournalistiken när tidningarna började göra sig av med kompetenta nyhetsfotografer.
Citera
2016-05-06, 12:39
Medlem
Citat:
Och hur tycker du att Bilden av Tess i Borlänge stämmer med din analys?
Det finns inget i den bilden som motsäger min analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in