2016-05-03, 13:16
Medlem
valleros avatar
Diverse vänsteraktivister var ju självfallet på plats när NMR tågade genom Borlänge, däribland dem David Lagerlöf från Expo.
Han lyckades där knäppa en uppdaterad version av den berömda bilden med "tanten med handväskan". Bilden sprids nu snabbt på sociala medier.
http://www.svd.se/bilden-av-kvinnans-protest-engagerar/om/sverige

Bilden är ju perfekt på många vis. En ung svart kvinna med rakat huvud står mitt i vägen för demonstrationståget med armen uppsträckt och med knuten näve.

"– Det här är ju ledargarnityret som går sakta fram mot henne och det ser ut som hennes och ledarens blickar möts, att de stirrar på varandra. När de är ganska nära varandra kommer polisen och puttar undan henne, berättar Lagerlöf om sina minnesbilder av hur det hela gick till."

Med andra ord så är bilden tagen ca 1 sekund innan "polisen puttar undan henne" då hon tycks stå på en armslängds avstånd från tåget. Bra timing med andra ord. Och konstigt att ingen annan tidning reagerat på händelsen eller polisingripandet.

Ja, något säger mig att bilden är arrangerad. Symbolvärdet av den svarta kvinnan, liknelsen med det ikoniska handväskfotot samt inte minst för att det är Expo som står bakom.

Var någon på plats och såg detta? Vet någon vem kvinnan är? Är bilden ev. shoppad?
Citera
2016-05-03, 13:22
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Diverse vänsteraktivister var ju självfallet på plats när NMR tågade genom Borlänge, däribland dem David Lagerlöf från Expo.
Han lyckades där knäppa en uppdaterad version av den berömda bilden med "tanten med handväskan". Bilden sprids nu snabbt på sociala medier.

Bilden är ju perfekt på många vis. En ung svart kvinna med rakat huvud står mitt i vägen för demonstrationståget med armen uppsträckt och med knuten näve.

"– Det här är ju ledargarnityret som går sakta fram mot henne och det ser ut som hennes och ledarens blickar möts, att de stirrar på varandra. När de är ganska nära varandra kommer polisen och puttar undan henne, berättar Lagerlöf om sina minnesbilder av hur det hela gick till."

Med andra ord så är bilden tagen ca 1 sekund innan "polisen puttar undan henne" då hon tycks stå på en armslängds avstånd från tåget. Bra timing med andra ord. Och konstigt att ingen annan tidning reagerat på händelsen eller polisingripandet.

Ja, något säger mig att bilden är arrangerad. Symbolvärdet av den svarta kvinnan, liknelsen med det ikoniska handväskfotot samt inte minst för att det är Expo som står bakom.

Var någon på plats och såg detta? Vet någon vem kvinnan är? Är bilden ev. shoppad?

Tyckte också att det kändes lite arangerat...
Det känns rätt tveksamt att polisen skulle låta någon hamna så nära innan man flyttade på personen liksom...
Och att dom fotade EXAKT då också
Citera
2016-05-03, 13:22
Medlem
SilentVictorys avatar
Ja det finns lite som tyder på det.
Dels strecket på pizzeriafönstret ovanför kvinnans huvud, det slutar i en märklig böj. Sen även färgen på bilen vid kvinnans jacka. Den är i en mörkare nyans. Har vi en ny Terje här?
Citera
2016-05-03, 13:28
Medlem
blowns avatar
Sånt här filmas ju från alla möjliga och omöjliga vinklar. Är detta innan talen? Det borde ju gå att hitta ett filmklipp när de passerar pizzerian där man kan se om det är en riktig bild.
Citera
2016-05-03, 13:29
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Hon finns, här i annan vinkel. Hon kallas "Tess".
http://omni.se/motstand-nar-nazister-demonstrerade-i-borlange/a/3jBRX
Citera
2016-05-03, 13:35
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hon finns, här i annan vinkel. Hon kallas "Tess".
http://omni.se/motstand-nar-nazister-demonstrerade-i-borlange/a/3jBRX
Där ser man, det är väl bättre att göra motstånd den vägen än att kasta bengaler och smällare. Sen kan man väl diskutera om det var lämpligt att hon ens hade möjligheten att ta sig ut precis framför tåget.
Citera
2016-05-03, 13:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Negressen gör symbolen för "Black Power"? Det verkar ju vettigt...
Citera
2016-05-03, 13:37
Bannlyst
Bilden känns arrangerad. Den är väldigt lik den när en ensam kines stoppar stridsvagnar på himmelska fridens torg. Expo gör bort sig igen.
Citera
2016-05-03, 13:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Där ser man, det är väl bättre att göra motstånd den vägen än att kasta bengaler och smällare. Sen kan man väl diskutera om det var lämpligt att hon ens hade möjligheten att ta sig ut precis framför tåget.

Det kan diskuteras. Tuff jävla tjej vilket som, där snackar vi cojones.
Citera
2016-05-03, 13:41
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habbakuk
Bilden känns arrangerad. Den är väldigt lik den när en ensam kines stoppar stridsvagnar på himmelska fridens torg. Expo gör bort sig igen.

Kinesen var inte arrangerad.
Hur menar du att den är arrad? Hon stod där, polisen plockade bort henne. Se mitt första inlägg.
Citera
2016-05-03, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kinesen var inte arrangerad.
Hur menar du att den är arrad? Hon stod där, polisen plockade bort henne. Se mitt första inlägg.

Jag påstod inte att kinafotot var arrangerat. Jag menar att Borlängefotot är i princip en kopia på kina när den ensamma personen står upp mot övermakten.
Citera
2016-05-03, 13:50
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habbakuk

Fusk eller inte vet ja fan... Nån hjärntvättad individ som gör en "black power liknande manöver" framför omaskerade nazister med press å polis bredvid sig. Hjältemod? näh.. (att hon orkar..) Den dära kinesen i ditt exempel hade inte oddsen på sin sida att överleva, han var en sann hjälte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in