2016-05-05, 17:20
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Inom förvaltningsrätten finns inga åklagare. Skärp dig och läs på.

Därav frågan varför du lyfter upp frågan om åklagare. Med hänvisning till dina tidigare inlägg luktar det lite efterhandskonstruktion. Lustigt att du omber mig att läsa på när du påstår att en person endast kan misstänkas för brott om denne anmäls av berörd myndighet.

"För att hon ska misstänkas för brott måste Skatteverket anmäla henne."

Nåväl.
Citera
2016-05-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, urkundsförfalskning är det om du förfalskar någon annans namnteckning eller ändrar i något som någon annan skrivit under. Eftersom MS själv skrev det möjligen osanna intyget handlar det om osant intygande alternativt grovt osant intygande, vilket är vad åklagaren just nu utreder.

Men har hon ensam teckningsrätt för Regeringskansliet????

Har hon behörighet att skriva detta intyg

Intyget är en urkund - hon kunde intygat detta på blankt brevpapper
i eget namn och det är osant intygande
Citera
2016-05-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Därav frågan varför du lyfter upp frågan om åklagare. Med hänvisning till dina tidigare inlägg luktar det lite efterhandskonstruktion. Lustigt att du omber mig att läsa på när du påstår att en person endast kan misstänkas för brott om denne anmäls av berörd myndighet.

"För att hon ska misstänkas för brott måste Skatteverket anmäla henne."

Nåväl.

Vad vi du säga? Ditt inlägg luktar starkt av efterhandskonstruktion. Självklart är det åklagaren som har bevisbördan om Skatteverket som till skillnad mot dig sitter inne på informationen väljer att anmäla henne för brott. Du kan förstås också anmäla henne för brott. Lycka till med det!
Citera
2016-05-05, 17:28
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Men har hon ensam teckningsrätt för Regeringskansliet????

Har hon behörighet att skriva detta intyg

Intyget är en urkund - hon kunde intygat detta på blankt brevpapper
i eget namn och det är osant intygande
Dessutom ett allvarligt osant intygande eftersom det är skrivet på regeringens förtryckta papper.För att ge tyngt åt det som skrivs.

Hur kommer banken som lånat ut pengar reagera?...nu när båda är arbetslösa,hur ska de klara av att betala på lånet och BRF avgiften?
Citera
2016-05-05, 17:29
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Som jag förstår det påstås det vara säkerhetskonsultarbete i form av teknikaliteter kring bostad, resor, bil, rutiner, säkerhetstänk och liknande eftersom Mona framledes inte kan räkna med statligt personskydd. Dvs om Mona verkligen har detta behovet så är det inte konstigt om hon pyntat svart. Det är ju hon som påstår att det finns en anställning, inte jag.

Eller så är det ett hittepåavtal för att förklara svarta inkomster.
Att arbetsbeskrivningen är vad man kan förvänta sig är väl till synes inte så konstig. Bara det att,

Citat:
Mona Sahlins uppdrag som nationell samordnare tar slut först i juni. Om uppgifterna i hennes intyg är korrekta så började hon alltså ur egen ficka betala sin för detta livvakt 60 000 kronor i månaden plus sociala avgifter, ett halvår i förväg för att han skulle planera hennes framtida säkerhet, trots att hon under samma tid har personskydd från Stockholmspolisen.
Förnekar bestämt

Du anlitade din före detta livvakt redan i februari enligt ditt intyg. Varför redan då?

– Mitt uppdrag slutar i juni. Februari var lagom att börja planera för hur jag skall lägga upp mitt liv och säkerhet efter det, svarar Mona Sahlin.

Polisen i Stockholm uppger dock att om hotbilden kvarstår mot en person så görs alltid en ny bedömning om vilka behov som finns.

Sahlin förnekar bestämt att intyget mer handlade om att hjälpa sin före detta livvakt med dennes kärvande husaffär.

– Har inget med hans husaffär att göra, säger Mona Sahlin.
http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/

Är det troligt att mytomanen ljuger? Åter, vad ska hon med privat livvakt till när hon har personskydd? Det finns inte på kartan att hon skulle betala ett öre, än mindre hela sin månadslön, för något som tillhandahålls henne gratis.
Citera
Medlem
Guldvaskarns avatar
Är det inte väldigt anmärkningsvärt att en samordnare avgår på grund av dessa avslöjanden? Som sådan torde man väl vara tjänsteman snarare än politiker och därmed bör väl inte samma krav på juridisk konsekvens gälla då man inte själv är med och stiftar de lagar man förväntas följa? Rent krasst, alltså.

Sedan är ju alla dessa samordnare, och allt vad de kallar sig, ett resultat av politisk nepotism, bara det att det svenska folket inte begriper att det rör sig om regelrätt korruption.
Citera
Medlem
junks avatar
Ska vi gissa att en ur sosse snart ser en "ubåt" i stockholmsskärgård så att tidningarna kan åka ut och liverapportera det istället, så sossarna får denna Sahlin historia ur världen.

Men jag hoppas såklart att det kommer mer så hon är sänkt denna gång för alltid.
Citera
2016-05-05, 17:30
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connxion
Skattebrott kan det vara redan om du inte deklarerar arbetsgivaravgifter mm eller om du gör det för sent, oavsett om du betalat in arbetsgivaravgiften och preliminärt avdragen skatt eller inte.

Vad om händer om du inte är registrerad som arbetsgivare, inte deklarerat och inte betalat (i vart fall inte i rätt tid; att göra som Sahlin, höfta ett belopp om 60 tkr och betala till sitt eget skattekonto, det är inte en genoförd betalning av arbetsgivaravgifter och preliminära skatter), det törs jag inte säga.
På sidan 85 i denna tråd finns ett inlägg som länkar till att hon lagt ned sitt företag.Har hon startat ett annat?
Citera
2016-05-05, 17:32
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGM
Några uppgifter för någon att kanske gå vidare på:

Familjemedlemmar bosatta K*llvägen 19 (*=ä)i Danderyd enligt folkbokföringen 1980:

19140622 Cordero Gonzalez, Maria Luisa (död 2000, troligen i Chile)

19480131 Labbé Moncada, Hernando Mauricio

19670916 Labbé Solinas, Andrea

19700213 Labbé Solinas, Hernando

19570424 Solinas Cordero, Marco Antonio

19501006 Solinas de Labbé, Nancy Susana

19160328 Solinas Leon, Oscar (död i Chile 2009)

Intressant att notera är att i folkbokföringen 1990 är familjen alltjämt mantalsskriven i Danderyd dock Utan Känd Hemvist.

Jag tror att hela familjen bodde i Chile ett antal år när HLS bodde där och spelade fotboll. Sladdisen MLS (HLS syster) som också haft någon typ av jobb hos Mona är född i Chile 1991 och anges ha flyttat med familjen till Sverige när hon var 6 år gammal.

http://hermosasmujereschilenas.blogspot.com.es/2010/05/fotos-de-maureen-labbe.html
Citera
2016-05-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Hur påverkas bostädernas värden av att den exklusivt betong-gjutna bad-anläggningen förelagts rivning pga svartbygge ? Det var en rätt spektakulär feature som borde betytt ett par miljoner på priset.
http://infobank.nacka.se/Handlingar/miljo_och_stadsbyggnadsnamnden/2016/20160127/41_a_bygglov_solsidan_55_11_dragarstigen_4_tjskr.p df

Haha, ja det känns mer o mer som att BRF Glädjen blir likställt med S/Y Glädjen, om ni kommer ihåg den filmen. I alla fall för Mona...
Citera
2016-05-05, 17:37
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Dessutom ett allvarligt osant intygande eftersom det är skrivet på regeringens förtryckta papper.För att ge tyngt åt det som skrivs.

Hur kommer banken som lånat ut pengar reagera?...nu när båda är arbetslösa,hur ska de klara av att betala på lånet och BRF avgiften?

Om han (de?) har blivit beviljade banklån, kommer banken inte att betala ut, eftersom han inte blev godkänd av föreningen.
Citera
2016-05-05, 17:37
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om jag minns rätt hävdade Sahlin att anställningen inte var påhittad, men att hon gjort ett misstag eller räknefel när det gällde den påstådda lönen. Huruvida en domstol skulle bedöma det som osant intygande även om det visar sig att intyget i övrigt var korrekt, dvs. att anställningen inte var påhittad, är svårt att veta.

Intyget har 2 delar:
I den ena delen intygar MS att HLS är anställd av Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism. I sig ett intressant namn på en organisation men oavsett det så intygar alltså MS att HLS är anställd där (och implicit att hon är hans chef) samt att HLS har en lön på 60.000 kr per månad.
I den andra delen så intygar MS att HLS är anställd av henne personligen med en lön på samma belopp dvs 60.000 kr per månad. Här kan det eventuellt finnas utrymme för tolkningar men med tanke på vad MS själv uppgett så finner jag denna tolkning mest trolig.

Att den första delen är felaktig när det gäller lönesumman om 60.000 kr per månad är ostridigt. Dels för att det kunnat konstateras att HLSs lön de facto är 43.000 kr per månad och dels för att MS själv, inför en kamera, uppgett att lönen var en felaktig uppgift och alltså inte skulle ha varit 60.000 kr per månad utan 43.000 kr per månad.

Vad gäller den andra delen så vet vi inte mycket. MS hävdar att det är sant att HLS varit hennes personlige anställde säkerhetsansvarig eller något sånt sedan i februari om jag minns rätt. Att MS inte betalat in någon arb.avg. eller annan skatt eller anmält sig som arbetsgivare (innan the partypopper cracked in her face) till SKV är ostridigt. Det i sig bevisar inte att del två är fel och att bevisa att den påstådda anställningen inte har finns eller har funnits gissar jag blir svårt. En åklagare kan kanske få tillgång till deras resp. bankkonton för att se om det skett några transaktioner men de kan hävda att lön ska betalas i efterskott eller komma med någon annan kreativ förklaring. Personligen tror jag inte för en sekund att det någonsin förelegat någon anställning men att bevisa det skulle jag gissa blir väldigt svårt men sen är ju jag ingen jurist.

Oavsett det så är det ostridigt att MS skapat och skrivit under ett osant intygande då hon intygade att HLS uppbar en lön om 60.000 kr per månad från Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism vilket han de facto inte gör. Detta har hon som sagt var också erkänt genom att titta rakt in i en kamera och vara så übertydlig som en politiker aldrig är och säga att hon gjort fel. Sen tror jag som sagt var inte att hon kommer att fällas utan förundersökningen kommer med allra största sannolikhet att läggas ned med motiveringen att brott ej kan styrkas eller något liknande. Detta då MS kommer att komma dragandes med -"Oj, förlåt. Det blev visst lite fel men det var inte meningen. Jag lovar. På hedersord alltså och jag ljuger aldrig!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in