2016-05-05, 15:28
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski

MEN NI BITER ALLA FAST ER VID OSANT INTYGANDE

Läs istället på om urkundsförfalskning - ett mycket grövre brott och
som faktiskt bäst stämmer in på förfarandet - o det blir än mer om
det inte är diariefört o om M o S inte har rätt att utfärda denna typ
av intyg (beloppsmässigt har hon det def inte)

Hmm... här är väl ingen som utgett sig vara någon annan, inte någon som misstänkas ha förfalskat underskrift ?

Vad babblar du om ???
Citera
Medlem
ace_secs avatar
Mona erkänner: "Jag är en fifflare"
https://www.youtube.com/watch?v=VScw5ogvoHg

Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu talade vi om den statliga anställningen. Huruvida livvakten faktiskt också var privat anställd av MS vet vi inte. Det mesta talar för att det är någon slags efterhandskonstruktion.

Nej men vi vet att den fd livvakten personligen blev rekryterad av Mona till den statliga. Om de nu redan innan hade en relation behöver då inte vara sexuell utan bara bästisar så måste det i sig utredas om nu jäv. För det är ju inte så att det är en egen lite firma detta Mona nu sitter och leder utan en statlig organisation betalad av skattekronor där det borde finnas regler om att nu t.ex tjänster ska utannonseras.
Citera
2016-05-05, 15:29
Medlem
I filmen, jag tror det var ordförande Persson så uppvaktar fryshuset Stockholm Mona Sahlin för ett bidrag på 8 miljoner, jag reagerade på detta då för jag tyckte det var så konstigt. Han fick sina pengar till slut.

Men ponera att de bidrag hon gav som demokratiminister till olika föreningar kommer tillbaka som en kickback genom bulvaner, som tex en livvakt etc, bara en ren spekulation.
Senast redigerad av bajenba 2016-05-05 kl. 15:38.
Citera
2016-05-05, 15:30
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Nu talade vi om den statliga anställningen. Huruvida livvakten faktiskt också var privat anställd av MS vet vi inte. Det mesta talar för att det är någon slags efterhandskonstruktion.
Ok, då är jag med. Finns väl precis ingenting som talar för att han var privat anställd av Sahlin.
Citera
2016-05-05, 15:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vi antar att hon har FA-skatt då ska hon betala in varje månad av det hon nu antar hon kommer behöva betala per år i skatt. Det hela är preliminärt och man kan ju aldrig veta exakt hur mycket man nu tjänar varje månad. Detta rör sig alltså om inkomster bortom hennes fasta lön, arvoden från styrelser, uppdag hon gör genom föreläsningar osv. Denna fasta skatt per år delat med 12 dras varje månad från hennes skattekonto hon betalar in (fastän det har hon inte ju gjort då det blivit betalningskrav som gått till kronofogden). Det är då inte brottsligt om man nu betalat för lite alltså preliminärt uppskattad sin årliga inkomst för lågt i regel men det kan vara det om man nu gör det för mycket. Dvs man vet att man kommer dra in en 1 mille men ger en preliminär uppskattning till en halv miljon. Kan röra sig om ännu mindre skillnader och gränsen ska vara minst ett basbelopp ca 40000 kr alltså. Där kan det röra sig om skattebrott men troligt inte eftersom hon då redan enligt egen utsago fixat saken hos dom.

Detta med att hon nu faktiskt anställt snubben och betalat svart det blir ju svårt att bevisa. Eller då att hon inte betalat något alls och de ljög om saken. Erkänner ingen av de bägge ja då kommer hon ju förmodligen klara sig från det brottsligt sett.

Problemet för MS är att hon själv påstår att hon anställt livvakten privat. Kanske tänkte hon inte på att hon i så fall också borde ha betalt arbetsgivaravgifter, och att media skulle kolla om hon gjort det.

Den som börjar ljuga trasslar ofta in sig i fler lögner.
Citera
2016-05-05, 15:33
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Mr Tomte - Deski kommer med lite teorier.

1. om svåger o syster bor där o det är väldigt få lägenheter
varför får han då BRF mot sig?

2. Lägenheten kanske är cashad - svåger finansierar mot
revers eller pantsättning - han tjänar grova skattefria pengar
som pilot i Saudi - insunationerna om knark lämnar jag därhän-
kul att torska för sånt i saudi eller att saudi/bolag förknippas med
detta.

3. Skall han inte kunna bo där själv om lägenheten är cashad
eller dra in fru/stadig dam med inkomst - om belånad av närstående
kan det ju vara räntefritt - det är inte olagligt

4. Hur ny är bostaden - är den köpt ny eller beg har någon bott där?

5. M o S kan ha tyckt det är kul att titta det är juste våning med juste
läge - ungefär liknande som hon förmodligen vill ha

1. BrF (som även består av andra än syster och svåger) tittar enbart på HLSs inkomst och finner den otillräcklig. Hade jag bott i en av de andra lägenheterna hade jag resonerat på samma sätt.

2. Tja, visst. En teori men känns ungefär lika fantasifull som min "teori" om att MS fått en uppenbarelse av en unicorn som jag skrev om i en tidigare post.

3. Jag inte fatta du skriva va? Är det en fråga eller ett påstående och om det är ett påstående förstår jag inte men visst... att bo i en lägenhet är vanligen inte olagligt om det är den poängen du är ute efter.

4. Om jag fattat det hela rätt från tidigare post (alt artikel i Expressen) så renoverades skiten 2012. Sedan dess har någon bott där och denna någon väljer nu att sälja lägenheten.

5. Om nu MS var och tittade på lägenheten (ej bekräftat vad jag vet) så kan det ju finnas många anledningar. En är att Prince skickade ett SMS från andra sidan med en låttext där den här lägenheten ingick i. Vi vet ju hur mycket hon tycker om Börje Spängsten så det räckte väl för att göra henne nyfiken. Eller så är tanken att hon ska flytta dit. Eller så var hon bara allmänt nyfiken och inte hade något bättre för sig just den dagen.
Citera
2016-05-05, 15:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenba
I filmen, jag tror det var ordförande Persson så uppvaktar fryshuset Stockholm Mona Sahlin för ett bidrag på 8 miljoner, jag reagerade på detta då för jag tyckte det var så konstigt. Han fick sina pengar till slut.

Men ponera att de bidrag hon gav som demokratiminster till olika föreningar kommer tillbaka som en kickback genom bulvaner, som tex en livvakt etc.

Jo och grejen här är ju att det är typ obefintlig granskning. Mona som fifflar förr för uppdrag att starta en ny organisation, de hon värvar dit värvar hon dit själv och har fullt eget budgetsansvar och omger sig med folk som hon litar på. Hon får sedan statliga miljoner att fördela för motverkade av extremism som hon kan fördela hur hon vill. Eftersom hon nu även värvat dit medarbetarna är det liksom grönt ljus till vad som helst. Betänk då detta att hon körde ett eget privat bolag i konkurs och hon har en historia av att fiffla. Hon kan typ ge en organisation 10 miljoner och sedan då genom fiffel "försvinner" 9 av dessa. Det är ju en drömmiljö från en fifflare.
Citera
2016-05-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Mona S skrev inte ett falskt intyg. Hon intygade att hon var arbetsgivare utifrån en viss lön. Skillnaden var 15 000 kr i månaden. Däremot utnyttjade säkerhetsvakten Monas vänlighet - för att själv ljuga för kreditgivaren. Mona hade detta på känn innan media uppdagade det - och isåfall om drevet kom - hade hon redan beslutat sig för att lämna sitt uppdrag. Säkert att detta diskuterats med tidigare rådgivare. Hon förlorar liksom ingenting. Media gör sig bara löjliga och finns inget brottsligt alls i detta, och kommer def inte att " påverka " regeringen på något sätt.

Din hale fan, om det hade varit någon i högern som gjort detta hade du bitit direkt!
Citera
2016-05-05, 15:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej men vi vet att den fd livvakten personligen blev rekryterad av Mona till den statliga. Om de nu redan innan hade en relation behöver då inte vara sexuell utan bara bästisar så måste det i sig utredas om nu jäv. För det är ju inte så att det är en egen lite firma detta Mona nu sitter och leder utan en statlig organisation betalad av skattekronor där det borde finnas regler om att nu t.ex tjänster ska utannonseras.

Det var precis det jag menade med jäv. Du får inte som statlig chef anställa din egen familj eller någon du har en relation med. Någon annan måste i så fall fatta beslut i frågan. Och även om så skett är det i högsta grad olämpligt, särskilt i en så liten organisation.

Vi bör dock hålla i minnet att vi inte vet om de har eller hade en relation, och om den i så fall inleddes innan den statliga anställningen.
Citera
2016-05-05, 15:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Enligt skatteverket som journalisten på Expressen talade med hade hon inte betalat ett förbannat dugg i arbetsgivaravgifter och var väl inte uppsatt som arbetsgivare heller för den delen. Jag uppfattade henne som hon menade att då hon slutade i juni skulle den här livvakten vara hennes personliga skydd, så därför hade hon betalt honom lön ett litet tag innan Expressen dök upp.
Det stinker här och båda har avgått så det bör ju finnas tillräckligt för att åtala dom båda för falska intyg. Det får vara slut på fifflet i Rosenbad, och alla korrupta jävlar. Att Ranstorp hyllar henne är ju bara pinsamt och varför ska det slösas med pengar för den här staben, som åker ner till Syrien och hämtar lipsillar som vill hem. Det räcker nu med skatt och avgifter för skitsaker som inte ger ett förbannade dugg.
Citera
2016-05-05, 15:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Problemet för MS är att hon själv påstår att hon anställt livvakten privat. Kanske tänkte hon inte på att hon i så fall också borde ha betalt arbetsgivaravgifter, och att media skulle kolla om hon gjort det.

Den som börjar ljuga trasslar ofta in sig i fler lögner.

Det är aningen lättare regler om det är privat men även då ska en rapport om detta in varje månad och hon skulle gett snubben ett lönebesked. Att hon nu kommit efter i rapportering behöver då inte betyda brottsligt utan mer att hon kan få en liten straffskatt (böter) möjligen. Här hade det ju faktiskt varit intressant då om vi säger Expressen hållit på detta i ett halvår minst och det även då inte hade rapporteras eller kommit in någon mer skatt. Då hade det förmodligen varit lättare att sätta dit henne för skattebrott. Grejen är ju dock att det är ganska givet att det aldrig fanns någon lön ens men att då erkänna det vore mer allvarligt än att ljuga till det om detta med lön och skatt i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in