Citat:
Ursprungligen postat av
dark horse
Innan vi fått mer fakta så tycker jag att Ockhams rakkniv säger att primärt gjorde hon en gammal vän en tjänst. HLS har sen lång tid tillbaks varit Sahlins livvakt och de har blivit vänner. Hon handplockar honom som någon sorts personlig assisten för samordnar jobbet, i vart fall ser det ut så på arbetsbeskrivningen på kontaktsidan; "Press, övriga frågor och inbjudningar till Mona Sahlin.".
Hon förstod nog mycket väl att det var fel men hur allvarligt först när skiten träffade fläkten. Hon verkade tro att det skulle räcka med att säga jag gjorde ett misstag, förlåt. Så skulle det vara bra igen. Men så kom där troligen en direkt order från S-toppen att hon skulle gå omedelbart.
Fast frågan är om det du anger verkligen är vad Ockhams rakkniv säger? Rimligtvis bygger din förklaring på obekräftade antaganden (motiv, relation mellan de två o.s.v.) och förmodligen är det inte heller den enklaste förklaringen, då den ger upphov till en lång rad följdfrågor. Varför skulle hon sätta så mycket på spel och göra något hon vet är fel bara för att göra "en gammal vän en tjänst"? Det finns nog ganska många tjänster som en person i Sahlins ställning kan göra utan att riskera sin fortsatta karriär.
Är det inte en betydligt enklare förklaring att hon har under rådande mediaexponering (som har varit ganska stor sedan hon blev samordnare för våldsbejakande extremism och efter att det har skett allt fler terroristattacker i närliggande länder) velat vara diskret med att hon lämnar sin make för att flytta ihop med sin livvakt? Samt därför har sett det som bekvämast att låta honom köpa huset, men falskt intygat att han har en inkomst motsvarande bådas gemensamma inkomst?
Missförstå mig inte, jag säger inte att det är på varken det ena eller andra sättet, inte minst på grund av flera årtiondens långa erfarenhet av Sahlins irrationella och omdömeslösa beteende, d.v.s. hennes allt annat än rationella, logiska och enkla beteende. Min poäng är bara att det inte är uppenbart vad som är den enklaste förklaringen, samt i dagssituationen
vet vi inte säkert varken vad Sahlins motiv har varit eller vad deras relation är, d.v.s. vi har ju inte ännu verkligen kunnat observera varken det ena eller det andra.