Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Fast frågan är om det du anger verkligen är vad Ockhams rakkniv säger? Rimligtvis bygger din förklaring på obekräftade antaganden (motiv, relation mellan de två o.s.v.) och förmodligen är det inte heller den enklaste förklaringen, då den ger upphov till en lång rad följdfrågor. Varför skulle hon sätta så mycket på spel och göra något hon vet är fel bara för att göra "en gammal vän en tjänst"? Det finns nog ganska många tjänster som en person i Sahlins ställning kan göra utan att riskera sin fortsatta karriär.
Är det inte en betydligt enklare förklaring att hon har under rådande mediaexponering (som har varit ganska stor sedan hon blev samordnare för våldsbejakande extremism och efter att det har skett allt fler terroristattacker i närliggande länder) velat vara diskret med att hon lämnar sin make för att flytta ihop med sin livvakt? Samt därför har sett det som bekvämast att låta honom köpa huset, men falskt intygat att han har en inkomst motsvarande bådas gemensamma inkomst?
Missförstå mig inte, jag säger inte att det är på varken det ena eller andra sättet, inte minst på grund av flera årtiondens långa erfarenhet av Sahlins irrationella och omdömeslösa beteende, d.v.s. hennes allt annat än rationella, logiska och enkla beteende. Min poäng är bara att det inte är uppenbart vad som är den enklaste förklaringen, samt i dagssituationen vet vi inte säkert varken vad Sahlins motiv har varit eller vad deras relation är, d.v.s. vi har ju inte ännu verkligen kunnat observera varken det ena eller det andra.
Det är förstås irrationellt och omdömeslöst att göra den här tjänsten åt sin vän. Men det ligger i hennes karaktär kan man förmoda. Med så lite information om alla möjliga aspekter kan man inte dra långtgående slutsatser. Hon gör livvakten hon känt sen länge en tjänst. Att de skulle ha en kärleksaffär känns inte särskilt trolig. Men konstigare saker kan hända.
Man kan anta att HLS har pratat om vilket fantastiskt bostadobjekt han sett på Solsidan, han kan ha bett Mona komma med och titta för att få bekräftelse på hur bra det är. Mona kan själv ha tagit initiativet och sagt att det vill hon gärna se. Objektet är också mycket speciellt och exklusivt. Själv skulle jag inte haft något emot att titta på den typen av exklusiva objekt av ren nyfikenhet.
Men då tycker man förstås att Sahlin skulle ha frågat sig hur HLS skulle kunna ha råd med detta. Speciellt som han troligen precis köpt en lyxig sportbil för en miljon. Många lösa ändar finns det i det här för att förstå vad som hänt.