2016-05-06, 12:59
Medlem
skippers avatar
Dessa skatteskulder som gick till KFM och till stor del betalades av omgående. Är det personliga skulder eller ett bolag?
Citera
2016-05-06, 13:03
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Ser egentligen bara två möjligheter i denna affär.

1. Sahlin och livvakten är kärlekspartners. De ska bo i lägenheten tillsammans, men hon kan inte stå på kontrakten eftersom hon har betalningsanmärkningar och ligger hos kronofogden.

2. Sahlin och livvakten är affärspartners. Man planerar att flippa lägenheten omgående för mer pengar än man betalade. Återigen, hon kan inte stå på kontrakten eftersom hon har betalningsanmärkningar och ligger hos kronofogden.

Det finns faktorer som talar för och emot båda dessa scenarior. Just nu framstår alternativ 1 som mer rimligt.

Att Sveriges regering förser människor med stora skulder till kronofogden med politiska toppositioner är i sig ganska anmärkningsvärt. En sådan avsaknad av ekonomisk disciplin antyder en brist på ansvarstagande och konsekvensanalys. Men framförallt är en person i grav ekonomisk knipa sårbar för allehanda påtryckningar och ekonomiska incitament.

Mutbrott, korruption, lögner - det är mycket som frestar en person med makt och stora skulder.

Jag har inte följt tråden riktigt, men när framkom det att Sahlin har betalningsanmärkningar?
Citera
2016-05-06, 13:05
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Dessa skatteskulder som gick till KFM och till stor del betalades av omgående. Är det personliga skulder eller ett bolag?

Ingen som vet, men vad vi vet är att MS inte kan ses i några bolagsregister...

Hur som helst, hon hade skatteskulder, hon hade inte betalt skatt och avgifter på HLS lön, har klippkort hos KFM och plötligt betalar hon allt på ett bräde !?

Vore kul att se hennes kontoupplysningar "Follow the money" skulle antagligen "lösa" hela den här härvan.
Citera
2016-05-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag har inte följt tråden riktigt, men när framkom det att Sahlin har betalningsanmärkningar?
Direkt i Expressens "start-drev" framkom det att Mona haft en skatteskuld(!) på 200lax hos KFM
Citera
2016-05-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connxion
För att klara upp ett antal spekulationer.

1. Livvakten har med mycket stor sannolikhet en visstidsanställning eller en s.k. allmän visstidsanställning inom Regeringskansliet. Lika hög sannolikhet för att han är tjänstleding från den tillsvidareanställning som polisinspektör hos Polisen som han har i botten.

2. Som jag skrev tidigare, köparen av bostadsrätten är ofta i praktiken tvungen att gå till hyresnämnden och senare kanske hovrätten för att ha chans få tillbaka handpenningen om en miljon kronor. Ofta är det fastighetsmäklaren som ställer till problemet, inte säljaren. Mäklaren kräver sin provision oavsett vad köpare och säljare önskar och godtar därför inte att köparen och säljaren kommer överens om att upplösa avtalet när det går troll i det utan att de får sin halvmiljon eller vad det kan röra sig om. Det kan ibland vara så illa att mäklaren skrivit in i avtalet att de skall ha rätt till provisionen oavsett utfall avseende godkännandet i föreningens styrelse. Men det är nog mindre vanligt.

3. Det viktiga är inte om det avtal som skickas in till hyresnämnden är den undertecknade versionen. Det vikigaste är att det är en exakt avskrift av innehållet i den undertecknade versionen. Ofta har man dessutom själv bara en en version där motparten skrivit under. Den andra parten kan ju skriva under när helst den personen vill, bara motparten har satt sin kråka på avtalet. Ett problem skulle kunna uppstå för dödsboet om personen som borde undertecknat sin egen version avlider och den andra parten inte vill visa sitt eget original där den döde personens namnteckning förutsätts finnas.

Har någon av parterna synpunkter på det överlåtelseavtal som skickats in, ex.vis att det inte stämmer med verkliga avtalet, då måste den parten göra invändning. kan vara

4. Det problem som skulle kunna uppstå med att återfå handpenningen är att en sannolikt falsk handling ingivits till stöd för inkomstuppgifterna. Jag tror emellertid inte att det skall ske i det här fallet för det som bostadsrättsföreningen normalt kan åberopa mot medlemskap är framförallt om personen har betalningsanmärkningar, särskilt sådana från ett tidigare boende. Jag tror inte att de skall lägga sig i inkomstnivån. Det är ju ofta så att det är flera person som bor och som delar på månadsavgiften och det vet inte bostadsrättsföreningen mycket om. Persongalleriet som livvakten huserar och umgås med på det sättet i lägenheten kan också variera över tid.

5. Livvakten kommer inte att bli utkastad från bostadsrätten bara för att Sahlin ev. skulle bo där. De kan vara samboende (utan att vara sambor). Det kan föreningen inte göra något åt så länge livvakten disponerar en del av lägenheten själv och det inte är en fejkad disposition för hans del.

När jag läste pdf:en från hyresnämnden så tyckte jag en sak var lite märklig. I dagens värld så brukar makarna köpa bostäderna gemensamt, 50/50 för vardera. Så var det inte i det här fallet. En person skulle stå för hela. Det är ganska ovanligt numera om man som livvakten är gift - men det händer förstås. Bara ovanligt alltså.

Det står uttryckligen i köpekontraktet att ifall köparen inte godkänns av föreningen då "ska parternas prestationer återbäras i sin helhet utan rätt till skadestånd för någon av parterna".
Citera
2016-05-06, 13:18
Medlem
CaptainKulings avatar
Misstänkt tyst i Media idag. Vem har beordrat att locket skall läggas på? Vad var det MS sa till Expressen när kameran slogs av? Jag är vanligtvis ingen anhängare av konspirationsteorier men här tror jag att det ligger en gravad lax.
Citera
2016-05-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Jag tror att både Mona Sahlin och livvakten fått pengar, mutor, från Mellanöstern. För att sprida propaganda och flytta fokus från terrorhot därifrån, till att låtsas som att extremhögern i Sverige är det stora problemet.
Mona har säkert suttit på sina pengar medan livvakten inte kunde hålla sig, utan började spendera.
Därför var det inga problem att skriva intyg, för hon visste att han hade pengar. Och därför var det viktigt att låtsas som att livvaktens pengar kom från henne. För de sitter i samma båt, båda har tagit emot mutor.
Det där låter i princip möjligt. Bara att det inte nödvändigtvis behöver kallas mutor utan "samarbetsavtal" eller liknande. Det borde finnas utländska intressen som är beredda att finansiera att ett visst utfall uppnås i Sahlins uppdrag. Inte otroligt om sådana extern finansiering smörjer mkt av den politiska lobbying som svensk kvällspress oförklarligt producerar till exempel. Och sådana "avtal" behöver inte existera på papper.
Citera
2016-05-06, 13:26
Medlem
En person med så total nollkoll på sin ekonomi som Mona borde aldrig ha haft någon som helst viktig position. Det öppnar för påtryckningar av många slag.
Citera
2016-05-06, 13:31
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Ingen som vet, men vad vi vet är att MS inte kan ses i några bolagsregister...

Hur som helst, hon hade skatteskulder, hon hade inte betalt skatt och avgifter på HLS lön, har klippkort hos KFM och plötligt betalar hon allt på ett bräde !?

Vore kul att se hennes kontoupplysningar "Follow the money" skulle antagligen "lösa" hela den här härvan.

Jag tror inte att HLS fått någon lön överhuvudtaget. Den s.k. "inbetalningen av sociala avgifter" är bara en knäpp Mona-grej som vanligt. Hon har betalat in pengarna till sitt eget skattekonto och sedan visat för expressen att hon minsann betalat in pengar till skatteverket.

Det kostar henne ingenting att göra detta eftersom hon tydligen har skatteskulder ändå som skall betalas. Även om hon inte hade haft det så hade hon fått tillbaka pengarna igen från skattekontot.

Jag tror inte att hon haft den minsta plan på att faktiskt lämna in någon arbetsgivardeklaration eller så. Hon hoppades bara att Expressen skulle nöja sig med "inbetalningen".

"– Jag levde i föreställningen att mitt skattekonto, där betalar jag in det som jag ska göra i skatt, förstår du, också det som är som arbetsgivaravgifter. Men eftersom jag inte har registrerat mig som arbetsgivare så ser inte Skatteverket den specifika delen, säger Sahlin på telefon."
http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-betalade-efter-expressens-fragor/

Skulle inte förvåna mig om hon har kvar skulderna hos KFM också.

Om någon i framtiden kan visa med dokument att Mona betalat någon lön till HSL så PM:a mig så bjuder jag på en semla.
Citera
2016-05-06, 13:32
Medlem
Citat:

1. Sahlin och livvakten är kärlekspartners. De ska bo i lägenheten tillsammans, men hon kan inte stå på kontrakten eftersom hon har betalningsanmärkningar och ligger hos kronofogden.

2. Sahlin och livvakten är affärspartners. Man planerar att flippa lägenheten omgående för mer pengar än man betalade. Återigen, hon kan inte stå på kontrakten eftersom hon har betalningsanmärkningar och ligger hos kronofogden.

Det finns faktorer som talar för och emot båda dessa scenarior. Just nu framstår alternativ 1 som mer rimligt.

Att Sveriges regering förser människor med stora skulder till kronofogden med politiska toppositioner är i sig ganska anmärkningsvärt. En sådan avsaknad av ekonomisk disciplin antyder en brist på ansvarstagande och konsekvensanalys. Men framförallt är en person i grav ekonomisk knipa sårbar för allehanda påtryckningar och ekonomiska incitament.

Mutbrott, korruption, lögner - det är mycket som frestar en person med makt och stora skulder.

Alt 2 osannolik med tanke på att det begärda priset redan har sänkts från 13 till 10 millar. Tydligen inte så många spekulanter på den lgh?

Alt 1 förvånande med tanke på att HLS precis har gift sig.

Alt 3 – min spekulation – att Mona Sahlin själv skulle ha bott I lgh, men pga betalningsanmärkningarna kunde hon inte köpa lgh själv – oavsettt om hon hade 10 millar I fickan eller ej – eftersom Brf då kunde neka henne medlemskap på “goda grunder” eftersom hon har visat dålig betalningsmoral och därmed skulle de andra I föreningen riskera att behöva betala även hennes del av månadskostnaderna dvs. 18.000kr/mån extra.

Det kanske är så att HLS skulle endast agera bulvan åt Mona?

I så fall när föreningen skulle upptäcka detta skulle de ändå kunna häva köpet, eftersom HLS har kommit med osanna uppgifter. Andra hands uthyrningen är inte tillåten utan styrelsens godkännande, men nuförtiden har man ju luckrat upp detta I bostadsrättsföreningar. Dessutom skulle HLS kunnat hävda att han skulle “provbo” med sin äkta maka.. ;-)
Citera
2016-05-06, 13:36
Medlem
Är det samma lägenhet som hyrs ut som exklusivt hotellboende?
http://www.letsbookhotel.com/sv/sweden/saltsjobaden/hotel/oaths-villa.aspx
Citera
2016-05-06, 13:37
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:

Du menar att penningtvätt inte är ett tänkbart scenario? Hur har en polisinspektör med en lön på 43 000 kr per månad råd att köpa en Audi R8 Spyder och hålla sig med en bostadsrätt för 10 miljoner kronor? Antagligen finns det pengar med i bilden som han inte kan redovisa. Låt mig spekulera lite...

Låt oss säga att det finns pengar undangömda som han inte kan redovisa öppet. Hur ska han få dessa pengar vita? Ett alternativ är att köpa och sälja en lägenhet. Objektet väljs så att vinsten efter försäljning uppgår till det beloppet som ska tvättas. För att kunna köpa lägenheten vitt krävs ett banklån, något som inte är helt lätt att få såvida man inte kan visa upp rätt inkomst. Här kommer Mona Sahlin in i bilden. Det viktiga är att banken känner sig trygg i att få tillbaka sina pengar. Med banklånet i handen köper man sedan lägenheten. De flesta brf-föreningar kräver att den som köper har en god ekonomi (i det här fallet ska en månadsavgift på 18000 kr betalas) samt att vederbörande också ska bo i lägenheten. Man måste alltså övertyga styrelsen om att det inte handlar om att "flippa" objektet. Här kommer Mona Sahlin in i bilden igen. Hennes renomé som fd vice statsminister fungerar som garant. När köpet är genomfört väntar den nya ägaren på prisökningen och säljer därefter lägenheten. Lånet betalas tillbaka till banken. Vinsten går till Sahlin som tack för hjälpen (hon kan därmed lösa sina skatteskulder) och vår vän polisen har nu ett kvitto som förklarar undangömt kapital.

Detta är givetvis spekulation men ett tänkbart scenario...
Senast redigerad av midvintermorker 2016-05-06 kl. 13:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in