Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Fast återigen, i de styckmord där medlemmar ur högre samhällsskikt varit förövare har kroppen försvunnit på betydligt svårare sätt för utredare, och de fallen har tagit längre tid att lösa. Och säkert fanns folk runt GM och CdC som misstänkte eller visste saker, men många är döda sedan länge.
Jag tycker fyndplatsen och sättet kroppen hittades påminner mer om Helén-fallet 1989,
Här ser det nästan identiskt ut med FP1 i da Costa-fallet, en kropp i sopsäck lätt att hitta samt djurhår i närheten. Jag gissar att även CdC:s mördare kom från samhällets skuggsida, ev kopplingar till Helén-fallet får vi väl aldrig reda på.
Det finns eg ingen som helst debatt om sambandet mellan samhällsklass, utbildningsnivå, mord, dråp och styckmord.
Mord och dråp är inte överklassbrott, och styckmord hör definitivt samman med sociala problem och låg utbildning - för att inte tala om ett sexuellt motiverat styckmord, som man inbillade sig att två ostraffade läkare skulle ligga bakom.
Ett sexuellt motiverat styckmord som innefattar fotografering och nekrofili och gud vet vad (det var så mkt strunt man hittade på, så jag orkar inte räkna upp allt) är absolut inte något som en läkarduo ägnar sig åt, och i 2 år har jag bett en debattör visa mig ett enda liknande fall, och självklart får jag ingenting - för såna här saker sker inte.
Nekrofiler och sexuellt motiverade styckmördare är lågutbildade, uppvisar klart avvikande beteende tidigt, är "låga" på de flesta sätt (de underpresterar, har grava problem med relationer och anställningar, alkohol osv), och lever isolerade liv. Dessa människor är inte läkare i karriären, inte en chans.
2 utmärkta, ökända exempel är J Dahmer och J Carlsson, två tvättäkta nekrofiler och sexuellt motiverade styckmördare - den ene var grav alkoholist och arbetslös elektriker, och den andra drev åkeri och "managerverksamhet", utan bakomliggande utbildning.
Att finna socialt etablerade, välutbildade personer som gör samma saker som JC och JD är förmodligen totalt omöjligt, hur mkt man än letar - och skälet är enkelt. Den som luststyckmördar någon är så störd att normala karriärstegar och långvarig fruktsam social interaktion är kraftigt begränsad.
Bilden från Helén-utredningen är f.ö. kusligt lik bilden av FP1 (da Costa-fallet).
Och som jag minns det var Helenés baneman också låg, mkt låg. Ulf hette han väl - han hade sociala problem, var lågutbildad, och drack mkt hårt, och tog livet av sig i fängelset - eller tänker jag på nån annan nu?