Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Jag har främst inriktat mig på 1900-talet, i fallet Aspelin hittades kroppen aldrig, af Forselles tog ett par år att lösa.
Det finns ett par fall från 1976 och 1979 som det är svårt att hitta information om så här får jag reservera mig.
Kannibalfallet från 1980 mot en kvinna begicks av en akademiker, men han hör inte riktigt till överklassen.
Denna dystra med fascinerande nisch den svenska i kriminalhistorien innehåller väldigt få (och klantiga) gärningspersoner som både är välutbildade och socialt fungerande; det finns en akademiker, ja, och en kvinnlig (!) ingenjör, som använde ugnen när hon avyttrade sin make, och så har vi det halvluddiga läkarfallet från 60-talet (en missbrukande läkare antogs vara gärningsman).
Och om man söker utanför Sverige så hittar man försvinnande få välsituerade styckmördare, av naturliga skäl, och har en styckmördare en fin familj och god utbildning så har han/hon ändå en tendens att degenerera - det finns enorma psykiska defekter - och med tiden stöts familj och vänner bort ...
Det som överraskar när man läser om de här hemska fallen är den genomgående klantigheten; även när gärningspersonen är mkt störd, avtrubbad, skärpt och planerande så skiter det sig.
CA (Sverige/1987) planerade halva livet, och trampade i klaveret ändå, och det hjälper inte att vara läkare eller akademiker om man ska begå detta brott - det finns ett väldigt grundläggande hinder, en basal moralisk tröskel här, som ingen (inte ens den mest härdade kåkfarare) eg vill kliva över - det tycker jag är intressant.
Och om en mkt empatistörd och hänsynslös person (tex CA eller Gonerka) genomför ett styckmord så blir personen
i alla fall skärrad, och klantar sig.
Och det går säkerligen aldrig att hitta en person som både är
1) välutbildad
2) socialt välfungerande
3) så psykopatisk att ett styckmord och efterspelet kan hanteras utan fadäser
Till och med luttrade torpeder klantar sig (se tex Kuklinski/Iceman), så man kan ju tänka sig hur det funkar för en överklassperson som är ovan vid våld - det funkar inte alls, vilket enstaka fall visar