2016-05-04, 19:15
Medlem
doobedoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Och ditt förslag är?
Jag menar, det kvittar väl vad man anser vara "rätt" eller "fel". Oavsett vilket måste vi förhålla oss till den världen vi faktiskt lever i och ta steget därifrån.

Nej det är just där problemet ligger. Vi måste sluta förhålla oss till ondska och ta upp kampen mot det en gång för alla. Under flera tusen år har vi böjt oss och förhållit oss hela tiden. Förslaget är revolution. Jag inser att det inte kommer hända, speciellt i Sverige för vi är idag slavar i sinnet också. Och att undkomma det slaveriet kan vi endast vänta på naturen och dess gång.
Citera
2016-05-04, 19:29
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Läste inte ens ditt inlägg idiot. Jag vill ha ett skitjobb, men inte ens detta kan man få. Stick din jävla nolla.
Din attityd kan vara ett problem.
Citera
2016-05-04, 19:45
Medlem
För att du är en inkompetent förlorare. Inkompententa förlorare har alltid svårt att få jobb. Själv kan man mer eller mindre välja och vraka när det kommer till jobb trots ingen högskoleutbildning.
Citera
2016-05-04, 20:20
Medlem
Rokushikis avatar
Tvärtom, jag skulle säga att det är lätt att få jobb. Det finns alltid behov av "skitjobb" som telefonförsäljare eller lokalvårdare. Åtminstone timvikarie, till att börja med.

Det har snarare att göra med att man tycker det är för dåliga jobb.
Citera
2016-05-04, 20:25
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Du talar emot dig själv. Det är svårt att få okvalificerade jobb, för mig. Sen om det är lätt för dig, kul för dig. Jag har inga intressen, ingen ambition, utan vill bara ha ett jobb. Dessutom vill jag inte ta studielån. Men jag har funderat på att gå någon kort yrkesutbildning när jag betalat av min nuvarande skuld. Men då skulle jag helst studera och jobba samtidigt, vilket jag dels inte vet om jag klarar av, och dels är det så jävla svårt att få okvalificerade jobb för att göra det.

Do it, och du kommer öka chanserna markant. Vanliga drönarjobb slåss ju "alla" om redan.. du måste utbilda dig.
Citera
2016-05-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ibland undrar jag om det bara är jag. Jag har bara ett deltidsjobb som är skit. Har fan sökt hundratals jobb. Varför är det så jävla svårt? Får bara "vi har valt att gå vidare med andra sökande". Fuck you. Jag tänkte på detta igår när jag promenerade på stan. Överallt ser man folk i sina yrkesroller som utför jobb av olika slag, det får en att känna sig som skit. Fan vad jag hatar den här världen.

Nej du är verkligen inte ensam. Det är också många med utbildning som har det svårt.
Citera
2016-05-04, 20:50
Medlem
plastgubbens avatar
En jävla massa idioter i denna tråd. Det är er jag har avbildat i min avatar.
Citera
2016-05-04, 21:13
Medlem
Sök inom vården. Lätt att få in en fot via sommarjobb eller vikariat. Relativt kort utbildning till undersköterska, finns arbetsplats på nästintill valfri ort.

Jobb som inte kräver utbildning är det hundratals, om inte tusentals sökande till. Dessa jobb får man genom tur! Ev kontakter om du har lyckan att ha någon.
Citera
2016-05-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jasså?
Kan du då berätta vart i helvete man köper en vårdrobot?

Utveckling av robotar inom vården har börjat ta fart men givetvis tar det tid innan dessa är färdigutvecklade och sjunkit i pris. Matningsrobotar, duschrobotar och mer digitalisering av yrket t.ex. Många intima arbeten skulle av många uppskattas av många om dessa utfördes av robotar.
"En robot till duschen, en människa till kaffet!" är en fras som yttrats av en äldre dam. Att åtminstone kunna erbjuda möjligheten, för givetvis vill inte alla ha en robot som vårdare och vill ha mänsklig kontakt.

Sen är det där medborgarlönsmiffot inte värt att lägga tid på!
Citera
2016-05-04, 21:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag har truckkort. Har inte hjälpt mig ett dugg. Den utbildningen på 4 dagar eller vad det var minns jag ingenting av, och dessutom verkar typ halva befolkningen ha den utbildningen också eller nåt eftersom det inte verkar vara någon merit alls.
Du frågade mig. Jag frågade inte dig. Har ett centrallager en kilometer bort som alltid söker folk.

Men åter till topic.
Jag skrev om undersköterskor. Något jag använder mig av, tre ggr/v. Kan du hålla dig till det spåret o skita i min situation?
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Jag blir hellre ompysslad av en robot (om jag inte kan klara det själv) medan unga människor får frihet och medborgarlön.

Därmed inte sagt att det inte finns människor som vill jobba inom äldrevården trots medborgarlön.
Återigen. Vart i helvete hittar du den roboten o hur i helvete ska den kunna stimulera brukarna?
Begriper du ens hur vård funkar?
Citat:
Ursprungligen postat av Horsechair
Utveckling av robotar inom vården har börjat ta fart men givetvis tar det tid innan dessa är färdigutvecklade och sjunkit i pris. Matningsrobotar, duschrobotar och mer digitalisering av yrket t.ex. Många intima arbeten skulle av många uppskattas av många om dessa utfördes av robotar.
"En robot till duschen, en människa till kaffet!" är en fras som yttrats av en äldre dam. Att åtminstone kunna erbjuda möjligheten, för givetvis vill inte alla ha en robot som vårdare och vill ha mänsklig kontakt.

Sen är det där medborgarlönsmiffot inte värt att lägga tid på!
Du träffar huvudet på spiken. Vissa saker klarar roboten. Men inte mänsklig omtanke. Nog det viktigaste i vården.
Citera
2016-05-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiranhaFlower
Dags att vakna upp ur din drömvärld nu. Arbetslivet fungerar som så att så länge du kan hjälpa ett företag att tjäna pengar, och är den som är bäst på det av dom som söker, så kommer du anställas. Är du en nobody utan kunskaper, utan erfarenhet och som tror att "jag bor i Sverige, alltså borde jag få ett jobb" så kommer du inte vara värd ett jobb. Det är så enkelt.
Du utgår från att "jag är perfekt som jag är, ge mig ett jobb" när det där bara är ett dravel som man lär småbarn för att dom ska kunna se ljust på framtiden. Det är upp till dig att anpassa dig, du är en nobody på marknaden och ingen bryr sig om dig. Marknaden bestämmer, anpassa dig eller fortsätt vara kvar i den pissiga sitsen du sitter i nu.

Man kan inte gå hemma, vägra utbilda sig, jobba deltid och sen klaga på att man "inte får några jobb". Det är lika korkat som att en tjockis klagar på att maten "är god" och att det är anledningen till att han är fet eller att en bimbo klagar på att "alla nya skor är så fina" och skyller det på att hon har massa kreditkortsskulder. Eget ansvar för fan plastgubben

Jag jag jag. Jag vill, jag vill, jag vill. Arbetsmarknaden skiter i vad du vill och vad du känner. Den skiter i om någonting är kul för dig och den skiter i dina preferenser. Anpassa dig till marknaden genom att utbilda dig eller sitt för evigt kvar i ditt miserabla liv. Men skyll för fan inte på någon annan än dig själv, du verkar vara en riktigt bortskämd individ.

Vet inte vart jag ska börja med ditt inlägg. Men du har en bild som är så skev att det är helt otroligt.

Du skriver att marknaden bestämmer och sätter reglerna, ge mig ett exempel på en arbetsmarknad i vilket land, region eller frihandelsområde som helst, som exklusivt sätter reglerna för sin arbetsmarknad.

Svårt att få fram nåt? Misstänkte det, av den enkla anledningen att det inte finns.

En fri marknadsekonomi ger den som är bäst på sin sak, största delen av just den kakan. Men arbetsmarknaden är en del av ett större system, där politik, internationell som nationell (varför tror du EU, EMU, NAFTA och TTIP finns?) påverkar de mekanismer som lägger grunden till premisserna för arbetsmarknaden.

Staten har det yttersta ansvaret för jobbskapandet, med all rätt då arbetsmarknaden och de regler som ska följas är en politisk konstrukt - inte en fri marknad. En helt interventionsfri marknad hade gett alla jobb , men oerhörda skillnader i lön. En frisläppt marknad är en utopi och kommer aldrig att finnas, precis som kapitalismen, som i sin renaste teoretiska form skulle fungera bra, i realiteten är korrupt och med hjälp av politik mer liknar ett nepotistiskt ekonomiskt system.

Läs på innan du uttalar dig om saker du inte kan.
Citera
2016-05-04, 22:49
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Överallt ser man folk i sina yrkesroller som utför jobb av olika slag, det får en att känna sig som skit.

Varför bry sej? Skulle du känna dej mindre som skit om du själv hade ett sånt yrke? För du vore exakt lika mycket skit ändå; du behövs inte och skulle inte göra någon skillnad för en stor del av alla som arbetar har bara låtsasarbeten som lika gärna skulle kunna tas bort allihop utan att samhället påverkades nämnvärt, och som mest finns för att hålla folk sysselsatta. De arbeten som är värda något för samhället är de som är svåra och krävande och kräver lång utbildning och erfarenhet.

Varför inte skaffa dej ett arbete på egen hand förresten? Du kan ju ta på dej att plocka skräp i skogen till exempel, blir ingen lön men arbete blir det ju, och nyttigare än många andra låtsasarbeten dessutom. Och vill du tjäna pengar så kan du väl bli egenföretagare och ställa dej på torget och sälja nygräddade pannkakor eller nått. Vore inte sämre än nått annat likvärdigt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in