Citat:
Ursprungligen postat av
PiranhaFlower

Dags att vakna upp ur din drömvärld nu. Arbetslivet fungerar som så att så länge du kan hjälpa ett företag att tjäna pengar, och är den som är bäst på det av dom som söker, så kommer du anställas. Är du en nobody utan kunskaper, utan erfarenhet och som tror att "jag bor i Sverige, alltså borde jag få ett jobb" så kommer du inte vara värd ett jobb. Det är så enkelt.
Du utgår från att "jag är perfekt som jag är, ge mig ett jobb" när det där bara är ett dravel som man lär småbarn för att dom ska kunna se ljust på framtiden. Det är upp till dig att anpassa dig, du är en nobody på marknaden och ingen bryr sig om
dig. Marknaden bestämmer, anpassa dig eller fortsätt vara kvar i den pissiga sitsen du sitter i nu.
Man kan inte gå hemma, vägra utbilda sig, jobba deltid och sen klaga på att man "inte får några jobb". Det är lika korkat som att en tjockis klagar på att maten "är god" och att det är anledningen till att han är fet eller att en bimbo klagar på att "alla nya skor är så fina" och skyller det på att hon har massa kreditkortsskulder. Eget ansvar för fan plastgubben
Jag jag jag. Jag vill, jag vill, jag vill. Arbetsmarknaden
skiter i vad du vill och vad du känner. Den skiter i om någonting är kul för dig och den skiter i dina preferenser. Anpassa dig till marknaden genom att utbilda dig eller sitt för evigt kvar i ditt miserabla liv. Men skyll för fan inte på någon annan än dig själv, du verkar vara en riktigt bortskämd individ.
Vet inte vart jag ska börja med ditt inlägg. Men du har en bild som är så skev att det är helt otroligt.
Du skriver att marknaden bestämmer och sätter reglerna, ge mig ett exempel på en arbetsmarknad i vilket land, region eller frihandelsområde som helst, som exklusivt sätter reglerna för sin arbetsmarknad.
Svårt att få fram nåt? Misstänkte det, av den enkla anledningen att det inte finns.
En fri marknadsekonomi ger den som är bäst på sin sak, största delen av just den kakan. Men arbetsmarknaden är en del av ett större system, där politik, internationell som nationell (varför tror du EU, EMU, NAFTA och TTIP finns?) påverkar de mekanismer som lägger grunden till premisserna för arbetsmarknaden.
Staten har det yttersta ansvaret för jobbskapandet, med all rätt då arbetsmarknaden och de regler som ska följas är en politisk konstrukt - inte en fri marknad. En helt interventionsfri marknad hade gett alla jobb , men oerhörda skillnader i lön. En frisläppt marknad är en utopi och kommer aldrig att finnas, precis som kapitalismen, som i sin renaste teoretiska form skulle fungera bra, i realiteten är korrupt och med hjälp av politik mer liknar ett nepotistiskt ekonomiskt system.
Läs på innan du uttalar dig om saker du inte kan.