2016-05-07, 18:58
Medlem
Noobermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
En jävla massa idioter i denna tråd. Det är er jag har avbildat i min avatar.

Det är svårt att få ett okvalificerat jobb just pga alla idoter...

Arbetsgivare som sätter ut en annons dränks i ansökningar, från mängder av arbetssökande som måste söka ett visst antal jobb för att få behålla bidrag/akassa etc, och det gör det svårt för dom att hitta lämplig person.
När det gäller skitjobb tror jag personlighet och beteende är viktigare än utbildningar och erfarenhet.
yttre attribut som utseende kan vara av betydelse för tex säljjobb etc (om man är kvinna tex)

Bemanningsbranschen är full av skitjobb så det kan vara en idé att kolla.

I just ditt fall så kan jag, av dina inlägg, misstänka att det kommer fortsätta vara svårt även framöver...
Citera
2016-05-07, 19:16
Moderator
Tystnads avatar
Håller med Nooberman!

Detta med att företagen dränks i ansökningar är ju Regeringens fel som tvingade AF/Arbetsökande att söka alla jobb som som publiceras på AF oavsett om deras chans att få dessa är obefintlig.
Detta för att inte bli straffade av AF och mista A-kassan, helt idiotisk.

Förra året sökte mitt företag att antal sommar jobbare (okvalificerat jobb), postboxen höll på att sprängas av alla ansökningar! Jag såg själv ett par där det tex stod "jag söker detta jobb." sen inget mer....syftet var uppenbart.
Självklart fanns det massor av seriösa människor som lagt ner tid och själ i att skriva utförliga CV, jag tyckte så jävla synd om dessa eftersom deras ansökningar ju drunknade i flödet.
Bossen berättade att detta var ju hur svårt och tidskrävande som helst.
I år valde man att inte gå ut med ansökningar pga detta, finns helt enkelt inte resurser att plöja igenom hundratals ansökningar och dessutom ge svar på dessa.
Man fick lösa detta på annat sätt (djungeltelegrafen och folk som jobbat innan)

Sen kan jag säga att anledningen till att det finns färre okvalificerade jobb är : Dom höga lönekostnaderna (löner, arbetsgivareavgift, etc) samt att automatiseringen, mekaniseringen ökat kraftigt för att få ner antalet anställda.
Citera
2023-04-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Håller med dig ts. Du kan "alltid" få ett säljjobb, där får du dock räkna med mycket skit, dålig lön och få skäll för all möjligt.

I motsats till de andra så tycker jag du ska fundera på vad du tror att du skulle må bra med och vilka yrken du tror du skulle klara av. Läs sen på om dem och kanske gör någon intervju med dem och sen utbildar du dig till det och tar csn lån och bidraget.

Säg att du utbildar dig till förskolelärare eller sjuksköterska. Du blir inte rikast i världen men du kommer få ett heltidsjobb och en schysst lön på åtminstone 30 000 kr.

Slår alla dagar i veckan din nuvarande situation (och min).

Kom ihåg att göra en noggrann koll på vilka yrken som faktiskt ger en chansen att få ett bra jobb. Så utbilddningar inom beteendevetenkap, ekonomi, HR kan du strunta i. Det vimlar av folk som har pluggat det och som nu jobbar som telefonförsäljare och annat skit.

Socionom, lärare (beror lite på ämnen), förskolelärare, sjuksköterska är bra utbildningar som kommer ge dig jobb och schysst lön.

Men du ska trivas med det också såklart.

Det blir ju någon form av nitlott om man läser till tex förskollärare och vantrivs.

Det alla vill göra på arbetet är något som får.en att må bra.

Tror ingen jävel känner sig peppad att tvätta gubbstjärtar om dagarna.
Citera
2023-04-24, 00:19
Medlem
Kan du flytta ??

Ifall du kan så kan du ju alltid snacka med Af om jobb i Norrland. Dom har tydligen "jätteproblem" med att få folk.

I vissa fall så erbjuder dom jobb åt sambo/fru med. Plus att du får flyttbidrag.

Kan vara så att Af tom kan fixa ett jobb åt dig som du "bara" dyker upp till.
Citera
2023-04-24, 00:27
Medlem
Håller med, är i 20 årsåldern och har utbildat mig till både lastbilschaufför och trädgårdskötare, inte fan får jag jobb för det. Den påstodda bristen på lastbilschaufförer är inte så konstig längre.. när inte en jävel vill anställa en som är grön inom yrket, utan helst ska man vara typ gubbe och ha 20+ år arbetslivserfarenhet.

Efter många månaders jobbsökande så fick jag äntligen mitt första jobb, trädgårdskötare på kommunen som var säsong med möjlighet till förlängning, men såklart så ska dom få anställningstopp pga ekonomiska skäl precis när säsongen var över. Om det inte varit för det så skulle jag fått stanna sa dom.

Har varit utan jobb i nästan ett halvår nu, det är tur att man har snälla föräldrar säger jag bara. Funderar på att gå på arbetsförmedlingens trams program bara för pengarnas skull om det inte vänder nu när det börjar bli sommar. Jobb i Norrland låter intressant, flytta från fjollträsk som bonus med
Senast redigerad av WSTL. 2023-04-24 kl. 00:44.
Citera
2023-04-24, 00:49
Medlem
urress avatar
Utbilda dig till något där det verkligen råder brist på är mitt råd. Tyvärr är det hög arbetslöshet idag och det kommer nog bara bli värre för många jobb kommer försvinna.
Citera
2023-04-24, 01:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesterJonas80
Kan du flytta ??

Ifall du kan så kan du ju alltid snacka med Af om jobb i Norrland. Dom har tydligen "jätteproblem" med att få folk.

I vissa fall så erbjuder dom jobb åt sambo/fru med. Plus att du får flyttbidrag.

Kan vara så att Af tom kan fixa ett jobb åt dig som du "bara" dyker upp till.
Vi får hoppas att han fick något mer eller nytt jobb på dessa 7 år 😂
Citera
2023-04-24, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vi får hoppas att han fick något mer eller nytt jobb på dessa 7 år 😂

Ahh fuck titta inte på hur gammal tråden var. Men men man får väl hoppas att det löste sig innan min post.
Citera
2023-04-24, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det blir ju någon form av nitlott om man läser till tex förskollärare och vantrivs.

Det alla vill göra på arbetet är något som får.en att må bra.

Tror ingen jävel känner sig peppad att tvätta gubbstjärtar om dagarna.

Varför gick du tillbaka 7 år och svarade i denna tråd?
Citera
2023-04-24, 03:05
Medlem
jymdjakets avatar
Verka någotsånär trevlig bara. Är ni naturligt röv så tvinga er själva att inleda med "Hej!" och ett avslutande "Med vänliga hälsningar". Uttryck er i fullständiga meningar. Vet ni med er att ni är skit på att formulera er i skrift så låt en polare renskriva.
Senast redigerad av jymdjaket 2023-04-24 kl. 03:11.
Citera
2023-04-24, 08:02
Medlem
jontebulas avatar
Går inte idag ja utan kontakter omöjligt även för enkla jobb. Enda man får svar är rekryteringstester och att xxx har sökt tjänsten och vi valde gå vidare med någon annan.!

Sverige är ett bajsland.!
Citera
2023-05-27, 00:04
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Går inte idag ja utan kontakter omöjligt även för enkla jobb. Enda man får svar är rekryteringstester och att xxx har sökt tjänsten och vi valde gå vidare med någon annan.!

Sverige är ett bajsland.!

Fattar att det inte verkar viktigt för dig och är drygt, men det är på riktigt delvis kärlek: När du t.ex. sätter punkt framför utropstecken så sjunker chansen att få jobbet. Be en kompis renskriva.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in